Kilka faktów:
1. Olej mineralny nic nie uszczelnia.
2. Nagar nic nie uszczelnia, może być za to powodem spalania stuukowego i nawet urwania tloka w skrajnym wypadku.
3. Należy lać olej jak najlepszy się da (o ile na to was stać), to znaczy syntetyk.
4. Kompletną głupotą jest to, że jak silnik zaczyna brać olej to przechodzi się z syntetyka na półsyntetyk a potem na mineralny. Bzdura do kwadratu. W temperaturze roboczej silnika każdy olej ma identyczną rzadkość - różnica pojawia się w temperaturach minusowych, gdzie syntetyki mają ogromną przewagę nad mineralnymi dzięki czemu redukują tarcie już w najniższych temperaturach (jak wykazały badania silnik najbardzej się zużywa w trakcie rozruchu).
5. Jak silnik już bierze olej, to o wiele więcej bierze mineralnego niż pełnego syntetyku (do 40% więcej) - tak wynika z badań.
6. Polonezy zalewane pełnym syntetykiem wytrzymują o wiele większe przebiegi niż zalewane mineralnym bez remontu silnika.
Tak więc o ile kogoś na to stać należy lać olej syntetyczny! A jak silnik bierze olej i trzeba dużo dolewać (co szkodzi portfelowi w przypadku drogiego oleju syntetycznego), to się go remontuje, a nie katuje na mineralnym.
Niezależenie czy silnik bierze olej, czy tez go nie bierze to ZAWSZE najlepszym wyborem jest stosowanie pełnego sytnetyku - jak pisałem jak już bierze olej, to i tak syntetyku będzie brał do 40% mniej niż mineralnego. Jak pisałem - olej syntetyczny ma przez caly zakres temperatur identyczne wlasciwosci, lepkosc, rzadkosc, itd. A olej mineralny przy niskich tepmeraturach póki silnik sie nie rozgrzej, to ma wlasciwosci o wiele gorsze, a potem jak sie rozgrzeje identyczne jak syntetyk. Dlatrgo też silnik najbardziej się niszczy przy rozruchu - szczegolnie, jak nie jest zalany syntetykiem.
Co do LPG - nie ma żadnego znaczenia. Broń Boże nie żaden olej specjalny do LPG - to są w większosci zwykle oleje mineralne, tylko że z nazwa "dpo LPG" - na tym to dopiero silnik sie niszczy.
A jaki olej? Wyprobowany i przetestowany: Mobil 1 5W-50 Rally formula - najlepszy olej do poloneza
http://www.mobil.com/Poland-Polish/Lubes/PDS/GLXXPLPVLMOMobil1_5W-50.aspWymieniaj regularnie co 12 tys km i problemów mieć nie będziesz.