FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: michal_84 w Listopad 14, 2018, 19:56:01 pm

Tytuł: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: michal_84 w Listopad 14, 2018, 19:56:01 pm
Witam

Czy normalne jest aby luz obwodowy na wyjściu ze skrzyni biegów mierząc po obwodzie zewnętrznym przegubu elastycznego wynosił około 0,5cm (wał napędowy odłączony od skrzyni, taki sam luz na każdym biegu: od 1 do 5 i R)

Jestem na etapu kupna skrzyni, a moja obecna zachowuje się w wyżej opisany sposób i nie wiem czy jest to efekt zużycia czy po prostu
tak ma być.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: w0mbat w Listopad 15, 2018, 13:18:34 pm
Tak ma być. Jest to całkowicie prawidłowe działanie. Jest to tak zwany luz międzyzębny.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: michal_84 w Listopad 15, 2018, 17:55:59 pm
Tylko dziwne, że na czwartym biegu też tak jest (przecież jest to bieg bezpośredni, więc chyba to nie luz międzyzębny).
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: w0mbat w Listopad 15, 2018, 19:06:55 pm
OK.
Zacznijmy od prostszych rzeczy.
Czy Ty w ogóle wiesz jak działa, i po co jest skrzynia biegów w samochodzie?
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: michal_84 w Listopad 15, 2018, 21:11:45 pm
Coś tam wiem.

A z biegiem bezpośrednim chodziło mi o to, że bezpośrednio połączony jest wałek sprzęgłowy z wałkiem głównym. Nie bardzo może być tu wpływ luzu międzyzębnego między kołami zębatymi czwartego biegu bo ich nie ma, a wpływ pozostałych kół zębatych jest nieistotny). Przynajmniej tak myślę i tak coś w książkach piszą.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Listopad 15, 2018, 21:21:23 pm
4 bieg też ma koła zębate, wewnętrzne ale jednak. Połączenie wałka sprzęgłowego i wałka wyjściowego oznaczałoby, że skrzynia ma tylko 1 (bezpośredni) bieg, a w rzucenie któregokolwiek innego poza 4. spowodowałoby zblokowanie się skrzyni. Tak jak Ty to przedstawiasz nie miałoby to szans działać poprawnie. Może doktorzy, którzy są wśród nas, lepiej wyjaśnią idee tego zagadnienia.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: w0mbat w Listopad 15, 2018, 21:31:41 pm
Ja odpadam
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Listopad 15, 2018, 23:19:56 pm
Gdyby 4 bieg był bezposredni, dzialalby on cały czas. Bardziej chodzi o to że 4 ma przełożenie 1:1, tak lopatologicznie pisząc.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Listopad 16, 2018, 02:13:21 am
w przekazywaniu napędu IV biegu nie uczestniczą koła zębate. jedynie tuleja przesuwna łączy osadzoną na wielowypuście wału głównego skrzyni biegów- piastę, z wielowypustem wałka sprzęgłowego.w takiej sytuacji wał napędowy obraca się równo z wałem korbowym silnika.  na czopie wału głównego osadzone jest złożenie igiełkowe (łożysko igiełkowe) które pracuje we wnęce wałka sprzęgłowego. ma to na celu stabilizację obu wałów oraz niezależność połączenia. wał główny połączony jest za pomocą przegubu elastycznego z wałem napędowym. luz IV biegu wynika z luzów między wielowypustami.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Listopad 16, 2018, 09:51:10 am
luz IV biegu wynika z luzów między wielowypustami
O to właśnie mi chodziło, źle się wyraziłem. Przepraszam, za nieporozumienie.
Choć trzeba uczciwie przyznać, że w nowszych skrzyniach biegów przełożenie 4 biegu nie jest bezpośrednie tylko realizowane za pomocą dodatkowej porady kół zębatych. Ale to już się nie toczy FSO, przyjemnej nie seryjnego.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: xmaniekx w Listopad 16, 2018, 13:06:22 pm
Pokaż mi proszę skrzynię manualną w napędzie klasycznym, gdzie nie ma bezpośredniego połączenia wałka sprzęgłowego i głównego na żadnym biegu. Jestem bardzo ciekawy, bo ostatnio przechodziłem przez remont sześciobiegówki do swojego poldka i chętnie poznam takie rozwiązania.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Listopad 16, 2018, 17:00:52 pm
O ezu, ale ten android kaleczy polska język...
Poszukując takiej skrzyni natknąłem się na S-tronica z audi.
Nie pamiętam już dokładnie modelów, które podawał wykładowca jako przykłady przytoczonego przeze mnie rozwiązania. W każdym razie, omawiając na wykładzie dobór przełożeń w skrzyniach biegów stwierdził, że pojawił się trend, przez który odchodzi się od przełożeń bezpośrednich na rzecz przełożeń typu 0,986 lub 1,014, co pozwala lepiej dopasować przełożenia nadbiegów. Więc zapytałem się go czy takie trendy są też w samochodach z napędem klasycznym i jak w takim razie jest to realizowane? Ten odparł, że tyczy się to też skrzyń 3 wałkowych, oraz że realizuje się to poprzez dodanie pary kół zębatych symulujących bieg bezpośredni. Była chyba o tym wzmianka także w książce do TRSu, niestety zostawiłem ją w akademiku, więc póki co nie mam możliwości tego sprawdzić.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 17, 2018, 01:29:32 am
sa skrzynie 2-walkowe i 3-walkowe,
skrzynie 3-walkowe maja biegi bezposrednie, bo... hmm jak to wytlumaczyc, zeby (prawie) wszyscy zrozumieli ...  <co> bo trzeba by byc debilem,zeby zaprojektowac i wyprodukowac skrzynie 3-walkowa bez pesposredniego polaczenia walkow,
skrzynie 2-walkowe nie maja przelozenia 1:1 ,a nawet nie maja przelozen, ktore by powstaly z kol o wielokrotnosciach liczby zebow, bo kola zebate w przekladni projektuje sie tak,by poszczegolne zęby pracowaly w przyporze rzadko (w cyklach nie co obrot ,dwa lub trzy, tylko co wiele obrotow),

nie ma problemu, by zastosowac(w sensie zaprojektowac i wyprodukowac) skrzynie 2-walkowa w napedzie klasycznym, wiec robienie na sile skrzyni 3-walkowej bez bezposredniego ...  <rotfl2>
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Listopad 17, 2018, 08:43:18 am
Też mi się to wydawało dziwne, dlatego się gościa o to zapałem. Odpowiedział co odpowiedział, czemu akurat tak "ch*" go wie. Ale wątpię, żeby pan dr nie wiedział o do nas rozmawiał. Tak czy inaczej, natrafiłem na przełożenia z jakiegoś biemdabliu gdzie dopiero 5 bieg był biegiem bezpośrednim, a 4 miało większe od 1. Także jak wspomniałem, nie zawsze 4 musi być biegiem bezpośrednim.
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 17, 2018, 14:42:45 pm
skrzynie w e30 miaja bezposredni IV ,a w e36 bezposredni to V i mowa oczywiscie o skrzyniach 5-biegowych,
nic szczegolnego, przeciez DF ma skrzynie 4-biegowa i bezposredni tez jest ostatni, czyli IV,
bmw mialo w tym jakis cel, moze przygotowanie pod skrzynie 6-biegow ,moze unifikacja przelozen mostow, bo przy skrzyni z bezposrednia V mosty sa duzo dluzsze,
przeciez nic nie stoi na przeszkodzie, zeby bezposredni bieg byl nadbiegiem
Tytuł: Odp: Skrzynia biegów luz
Wiadomość wysłana przez: michal_84 w Listopad 17, 2018, 19:00:50 pm
Cytuj (zaznaczone)
A z biegiem bezpośrednim chodziło mi o to, że bezpośrednio połączony jest wałek sprzęgłowy z wałkiem głównym.

Chodziło mi o połączenie dokładnie opisanym przez wrb#1974.  Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.