Autor Wątek: Objawy wysuwania się pólosi  (Przeczytany 540 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Objawy wysuwania się pólosi
« dnia: Kwiecień 07, 2024, 19:38:48 pm »

Offline lampart125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 351
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Witam panowie.
Pytanko jakie są początkowe objawy wysuwania się pólosi z mostu w systemie bendix?
Mam od jakiegoś czasu talk że jadąc autem tak powyżej 10 km słychać cykliczne "cik cik cik" metaliczne delikatne a gdy tylko dotknę hamulca nawet tak mega delikatnie cisza.
Myślałem że to prawy przód  zacisk nie nasmarowany na slizgach , rozebrałem nasmarowalem.
Dziś trasa 60 km , dzwiek jak by troszkę  inny i słychać go praktycznie tylko przy skręcie w lewo uprzednio nie używając hamulca.
Dziś było.cieplutko więc okno otwarte i bardziej dzwiek podchodził mi z lewego przodu  ale chciałbym wiedzieć jakie objawy wysuwania się pólosi.
I jeszce jedna sprawa w prawym przednim kole z pod dekielka piasty wytapia mi się smar na felgę.
Łozyska  w zeszłe wakacje wymieniane i regulowane.  Dekiel do wymiany?

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 07, 2024, 19:40:26 pm wysłana przez lampart125p »

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 07, 2024, 22:10:24 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2622
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
sprawdź czy piasta nie jest zbyt ciepła, smar stały nie wypłynie bez wyższej temperatury. jeśli masz hamulce tarczowe z tyłu to całkowite wysunięcie półosi nie nastąpi, tarcza hamulcowa ma tylko kilka milimetrów luzu więc wysunąć się nie może, będzie tarła o siodło zacisku.  a jeśli hamulce są bębnowe to w pierwszej chwili nawet poczujesz jak koło oddali się od samochodu.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 07, 2024, 22:12:20 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1172
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Może trzeba podnieść most z jednej strony, i poruszać odpowiednio kołem od siebie i z powrotem , wtedy powinno się wyczuć luz na półosi, podobnie z drugiej strony. Masz chyba z tyłu tarcze to tak łatwo półoś nie ucieknie z mostu jak przy bębnach. Może tarcza jest trochę zwichrowana i załapuje o klocki, może wtedy tak klikać cyklicznie.

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 08, 2024, 10:43:57 am »

Offline lampart125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 351
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Pojawia się ten dzwiek po jakimś czasie tzn przejadę kilka km I dopiero wtedy. Rozbiore lewą stronę z przodu zobaczę. Tarcze są raczej dobre mają z 2 tys km. Klocki nowe mają z 500 km.
Zmieniając na chwilę temat. Mam termostat 87 w swoim 125p wczoraj było cieplutko czy zostawić go czy zmienić na 82
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 08, 2024, 10:47:22 am wysłana przez lampart125p »

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 09, 2024, 13:17:25 pm »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2285
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
 wystarczy od góry  poszarpać z tylne koło podczas gdy auto stoi  na ziemi. tylko musi być na luzie i zwolniony ręczny.  jak będzie słychać metaliczne stuki tzn że pierścień odjechał na półosi
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 09, 2024, 16:06:55 pm »

Offline Oxej

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 132
  • Płeć: Mężczyzna
    • dużo, aktualnie Caro Plus
Objawy imho brzmią jak łożysko. Miałem coś podobnego kilka lat temu, tyle że w plusie z bębnami - też miałem względnie świeże łożyska i wpierw usłyszałem metaliczne stukanie, kolejnym objawem było drżenie samochodu, jakbym ciągle przejeżdżał przez tory kolejowe a następnie odgłos tarcia metalu o metal.

Przejechałem tak ze 20km, obserwując tylko w lusterkach czy mi się nic z mostu nie wysuwa i starając się jechać tak, by słyszeć jak najmniejszy jazgot, wychodząc z założenia że  ciszej to mniejsze tarcie. W celu odkręcenia koła, musieliśmy posypać felgę i śruby kilkoma wiadrami śniegu, dopiero wtedy ostygła na tyle, by dało się jej dotknąć ręką



Samo łożysko częściowo się roztopiło, znalazłem nawet zdjęcie resztek w swoim archiwum.



Jak wspominałem - też było całkiem świeże, miało może z 1000km, z tym że był to produkt indyjskiej marki MGK, załączany w zestawach naprawczych Margo. Inny zestaw, założony w innego

(zdjęcia stare, rozdzielczość parszywa)
Złombol '23, '24, team Carozela

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 09, 2024, 16:15:59 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Normalka przy tych łożyskach. A niektórzy dalej to montują, mówiąc że "a ja i tak niewiele jeżdżę", a potem dzieje się coś takiego.

Zatartych łożysk z zestawów "margo" po 1-2 tyś km widziałem na pęczki, gorsze jeszcze są te pierścienie z zestawów - za luźne, półośka z takim pierścieniem kumplowi wysunęła się podczas jazdy na autostradzie i miał wesoło. Można sobie wyobrazić, co by się stało, jakby np. słuchał głośno muzyki i ignorował jakieś dziwne odgłosy dochodzące z tyłu.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 09, 2024, 16:36:54 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1172
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
I mnie też spotkała przygoda z wysuwającą się półosią z bębnami. Jakimś cudem udało się zatrzymać bez całkowitego wypadnięcia półosi. Okazało się ,że pierścień popuścił . No to laweta, miałem około 1km do garażu, most w górę i nowa półoś , bo na starej tak się obrobił wielowpust , że nie można było ponownie zamontować. A jak założyłem nowy pierścień zabezpieczający, to przy nim spawarką napawałem w trzech miejscach takie pagórki żeby był spokój.

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 09, 2024, 19:48:52 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2622
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
pierścień osadczy (trzymający  łożysko) powinien mieć średnicę 29,6 mm. jeśli ma więcej to nie warto zakładać- sam spadnie. powierzchnia otworu musi być idealnie gładka bez żadnych śladów. niestety, kupując rzemieślniczy nic nie wiemy z jakiego materiału został wykonany. następna sprawa: rozgrzewać go najlepiej na maszynce elektrycznej wtedy go się nie przegrzeje. palnikiem gazowym nie rozgrzeje się równo. najpierw zakładam łożysko uprzednio smarując powierzchnie półosi, dobijam odpowiedniej długości rurką grubościenną- sama waży 3 kilo. pierścień się w tym czasie grzeje na maszynce, pirometrem sprawdzam temp. jak jest w okolicach 500 stopni biorę szczypcami i wrzucam na półoś, temperatura spada bardzo szybko, dobijam pierścień rurką pomagając młotkiem.  ja zdejmuję pierścień w ten sposób: miniszlifierką z tarczką z nasypem diamentowym nacinam z obu stron głęboko uważając aby nie naruszyć powierzchni półosi. jakiś mały ślad nie przeszkadza ale lepiej działać precyzyjnie. dłuto wbijam w szczelinę młotkiem, raz z jednej raz z drugiej strony podpierając pierścień. aby nie przenosić sił na półoś. jeśli materiał był właściwej jakości to kilka uderzeń i pierścień pęka. czasem więcej roboty jest ze zdjęciem łożyska. ale na łożysku już mi nie zależy więc naparzam je z całej siły. a młotek mam kilowy.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 09, 2024, 19:51:53 pm wysłana przez wrb#1974 »
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 09, 2024, 19:51:11 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 278
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
wystarczy od góry  poszarpać z tylne koło podczas gdy auto stoi  na ziemi. tylko musi być na luzie i zwolniony ręczny.  jak będzie słychać metaliczne stuki tzn że pierścień odjechał na półosi

Pozwolę się z Tobą nie zgodzić w 100%, że takie dźwięki jak opisujesz sugerują odsunięty pierścień zaciskowy. Też tak uważałem do puki profilaktycznie nie wyjąłem półosi celem weryfikacji. Wyjąłem, wymieniłem łożyska na markowe z zalecanym luzem C4 i...

... luz jaki był taki jest, a pierścienie zostały prawidłowo zamontowane i dobite do końca, no może most jest mniej słyszalny. Moim zdaniem stukający dźwięk z okolicy łożyska półosi pochodzi od luzu łożyskowego, bo skąd skoro wszystko jest ok?

ps. Zmodyfikowane pierścienie o zwiększonej sile zacisku jaki powinny mieć wymiar?

Odp: Objawy wysuwania się pólosi
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 09, 2024, 19:53:39 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2622
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
nie więcej niż 29, 6 mm.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.