FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Wątek zaczęty przez: Maćko w Lipiec 20, 2022, 14:40:57 pm
-
Wiem, że kilka osób na forum coś takiego u siebie już robiło. Podzielcie się proszę jak się zabrać do tematu. Mam już kupiony odpowiedni prędkościomierz ale to dopiero pierwszy krok. Jak i z czym to połączyć, ruszy na czujniku prędkości z gsi/abimexa? Potrzebny jest jakiś układ konwersji/modyfikacji sygnału?
-
Pisz na FB bezpośrednio do Wojtka Mleczki,tutaj zaraz wyleje się fala teoretyków bez pokrycia praktycznego <spoko>
-
Ja również bym chciał się dowiedzieć co i jak trzeba zrobić
-
Czy z tego prędkościomierza da się wyprowadzić sygnał prędkości do elektrycznego wspomagania?
-
Czy z tego prędkościomierza da się wyprowadzić sygnał prędkości do elektrycznego wspomagania?
chyba nie, z tego co pamietam mialem taki ktory mi wpadl w ręce i do podłączenia były tylko 3 kable (+,-,sygnał)
-
to czego szukasz do wspomy to wtórnik emiterowy i do tego może być potrzebny jakiś dzielnik/mnożnik.
-
Pisz na FB bezpośrednio do Wojtka Mleczki,tutaj zaraz wyleje się fala teoretyków bez pokrycia praktycznego <spoko>
Już się z nim kontaktowałem przed napisaniem tego tematu, jego rozwiązanie (czujnika prędkości) jest zupełnie inne i prawdopodobnie pójdę w tym kierunku biorąc pod uwagę że w przyszłości pewnie wpadnie u mnie skrzynia z RX8. Natomiast na tą chwilę na szybko chciałem spróbować poprawić wskazania prędkościomierza po zmianie mostu z 4.3 na 3.9 bez rozbierania skrzyni i wymiany przekładni licznika ;)
Wczoraj poświęciłem godzinkę i uruchomiłem w swoim garażowym laboratorium taki układ:
- prędkościomierz Citroen Saxo 1.1 (1996r)
- czujnik prędkości Abimex SWF 601424 (w GSI jest chyba taki sam)
(https://i.imgur.com/rq6yriI.jpg) (https://i.imgur.com/i5OyTWq.jpg)
(https://i.imgur.com/SDDqdjX.jpg) (https://i.imgur.com/pTKwMqL.jpg)
Czujnik prędkości Polonez Abimex:
Czujnik / Przewody we wtyczce wiązki silnika(?) Abimexa.
Czarny / niebiesko-biały - +12V
Brązowy / szary - masa
Niebiesko-czerwony / żółty - sygnał
Prędkościomierz Saxo:
Patrząc na 4 zdjęcie:
Pin1 (Fioletowy) - sygnał
Pin2 (Brązowy) - masa
Pin3 (Czarny) - +12V
Czujnik jest kompatybilny z prędkościomierzem z Saxo i całość rusza od strzała. Różnica wskazań prędkości przy tych samych (maksymalnych) obrotach wkrętarki to 10km/h (Polonez 80, Saxo 90) czyli tyle ile mniej więcej w moim przypadku potrzebuję. Sam front prędkościomierza z Poloneza Plusa (tarcza zegarów wraz z ramką) pasuje P&P do bebechów z Saxo, trzeba natomiast wyciąć kawałek tylnej części plastikowej obudowy licznika i zrobić jakieś mocowanie.
-
wrb w swoim ma zamontowany identyczny, pisz do niego, może coś podpowie
-
Czy z tego prędkościomierza da się wyprowadzić sygnał prędkości do elektrycznego wspomagania?
a to sterownik wspomagania elektrycznego nie potrafi czytac sygnalu z czujnika obrotow ?
-
z czujnika obrotow ?
czy prędkości?
-
Pisz na FB bezpośrednio do Wojtka Mleczki,tutaj zaraz wyleje się fala teoretyków bez pokrycia praktycznego <spoko>
Już się z nim kontaktowałem przed napisaniem tego tematu, jego rozwiązanie (czujnika prędkości) jest zupełnie inne i prawdopodobnie pójdę w tym kierunku biorąc pod uwagę że w przyszłości pewnie wpadnie u mnie skrzynia z RX8. Natomiast na tą chwilę na szybko chciałem spróbować poprawić wskazania prędkościomierza po zmianie mostu z 4.3 na 3.9 bez rozbierania skrzyni i wymiany przekładni licznika ;)
Wczoraj poświęciłem godzinkę i uruchomiłem w swoim garażowym laboratorium taki układ:
- prędkościomierz Citroen Saxo 1.1 (1996r)
- czujnik prędkości Abimex SWF 601424 (w GSI jest chyba taki sam)
(https://i.imgur.com/rq6yriI.jpg) (https://i.imgur.com/i5OyTWq.jpg)
(https://i.imgur.com/SDDqdjX.jpg) (https://i.imgur.com/pTKwMqL.jpg)
Czujnik prędkości Polonez Abimex:
Czujnik / Przewody we wtyczce wiązki silnika(?) Abimexa.
Czarny / niebiesko-biały - +12V
Brązowy / szary - masa
Niebiesko-czerwony / żółty - sygnał
Prędkościomierz Saxo:
Patrząc na 4 zdjęcie:
Pin1 (Fioletowy) - sygnał
Pin2 (Brązowy) - masa
Pin3 (Czarny) - +12V
Czujnik jest kompatybilny z prędkościomierzem z Saxo i całość rusza od strzała. Różnica wskazań prędkości przy tych samych (maksymalnych) obrotach wkrętarki to 10km/h (Polonez 80, Saxo 90) czyli tyle ile mniej więcej w moim przypadku potrzebuję. Sam front prędkościomierza z Poloneza Plusa (tarcza zegarów wraz z ramką) pasuje P&P do bebechów z Saxo, trzeba natomiast wyciąć kawałek tylnej części plastikowej obudowy licznika i zrobić jakieś mocowanie.
Do umocowania i osłony mechanizmu licznika warto użyć fragmentu obudowy z saxo.
(https://i.postimg.cc/mPGdd5Q3/P1040211.jpg) (https://postimg.cc/mPGdd5Q3)
ps. z tej strony właściciel wiśniowego Atu+ X20SED który parkował koło twojego Atu pod Narodowym na tegorocznym majowym zlocie.
-
Do umocowania i osłony mechanizmu licznika warto użyć fragmentu obudowy z saxo.
(https://i.postimg.cc/mPGdd5Q3/P1040211.jpg) (https://postimg.cc/mPGdd5Q3)
ps. z tej strony właściciel wiśniowego Atu+ X20SED który parkował koło twojego Atu pod Narodowym na tegorocznym majowym zlocie.
A pamiętam <spoko>
Dzięki serdeczne za podpowiedź z tym mocowaniem, tak też zrobię u siebie. Tarcze prędkościomierza (od poloneza) odklejałeś żeby dobrać się do tych 2 małych śrubek, czy wyciąłeś małe otworki żeby je odkręcić? U siebie eksperymentowałem z jednym licznikiem i po odklejeniu efekt jest mówiąc lekko kiepski i na docelowym prędkościomierzu chyba wytnę/nawiercę tam dziurki.
-
Tarczę po uprzednim podgrzaniu suszarką udało mi się odkleić bez znaczących strat, aczkolwiek próba przeprowadzona na liczniku starego typu (taki jak w twoim Atu) przebiegła niezbyt pomyślnie. Nie wiem, czy to kwestia egzemplarza czy serii produkcyjnej. Trochę stresu było też przy demontażu wskazówki, raz żeby ją zdjąć bez uszkodzeń, dwa żeby zamontować we właściwym miejscu.
Na omegowej skrzyni i takowym napędzie licznika (most 3,9) mam odczyt prędkości praktycznie 1:1 z GPS (dopiero powyżej 120 km/h zaczyna zaniżać) i drogomierz zaniżający ok.4%.
-
z czujnika obrotow ?
czy prędkości?
VSS tez pokazuje obroty, do predkosci potrzebny jest czas, ktory zlicza sobie sterownik,
chodzi mi ogolnie ja ktoras forme czujnika obrotow, moze byc fabryczny VSS, moze tez byc halotron i magnesy na wale
-
Prędkościomierz z Saxo udało mi się ładnie wpasować w plusowe zegary, pozostaje kwestia kalibracji. Ktoś ma pomysły jak niskim kosztem zmodyfikować sygnał, żeby uzyskać właściwe wskazania prędkości?
Obecnie wygląda to tak, że prędkościomierz z Saxo zawyża o jakieś 10-15km/h.
Most 3.9, w skrzyni przekładnia prędkościomierza od 4.3.
GPS: 100km/h
Licznik poloneza: 90km/h
Licznik Saxo: 115km/h
-
A jednak kalibracja jest potrzebna, też jestem przyszłościowo zainteresowany tym tematem.
Nie znam się na tym kompletnie, ale... silnik krokowy w liczniku jest sterowany przez jakiś układ zmieniający impulsy z VSS na sygnały (napięcie?) dla silnika krokowego, jakby była możliwość dodania jakiegoś potencjometra przed silniczkiem krokowym, to był by problem rozwiązany, ale czy to się da tak zrobić?
ps. podobno czujniki VSS (z różnych aut) różnią się od siebie liczbą impulsów generowaną na obrót, może to by był jakiś sposób na kalibrację...?
-
musisz na wejściu prędkościomierza zrobić dzielnik częstotliwości. By było wiadomo z ilu na ile trzeba dokonać 2 pomiarów częstotliwości podczas jazdy
-
Nie prościej jest zamienić slimak i kółko od 3.9?
-
Dlaczego to musi być prędkościomierz akurat z Saxo?
-
Dlaczego to musi być prędkościomierz akurat z Saxo?
Bo mechanika idealnie pasuje pod tarczę licznika Poloneza.
-
Pasuje także do szerokiego caro? Czy po montażu widać że coś było zamieniane? Można kupić prędkościomierz z dowolnego Saxo czy jakiejś konkretnej wersji musi być?
-
Pasuje także do szerokiego caro? Czy po montażu widać że coś było zamieniane? Można kupić prędkościomierz z dowolnego Saxo czy jakiejś konkretnej wersji musi być?
Do szerokiego Caro pasuje, pod warunkiem że ma licznik z przebiegiem dziennym kasowanym przyciskiem nie pokrętłem, a jak kojarzę to takie dwie wersje występowały, choć pewny na 100% nie jestem.
Po montażu nic nie widać, pod warunkiem że udało ci się bezszkodowo odkleić tarczę w Polonezie, no chyba że jakiś megaznawca zauważy nieco inną czcionkę cyfr drogomierza...
Co do Saxo i licznika z konkretnej wersji, to kupiłem od przedliftowej benzyny (z bębenkowym licznikiem przebiegu).
-
Mam takie zegary:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/62fdbc45ef651d2b
Ale wie że występowały też wersje z drogomierzem 5-miejscowym, a drogomierz dzienny był wyżej.
Ma to jakieś znaczenie?
-
Mam takie zegary:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/62fdbc45ef651d2b
Ale wie że występowały też wersje z drogomierzem 5-miejscowym, a drogomierz dzienny był wyżej.
Ma to jakieś znaczenie?
Ten z pięciomiejscowym drogomierzem, to ten z kasowaniem przebiegu pokrętłem, to i odwrócenie położenia drogomierz/licznik przebiegu dziennego dyskwalifikuje taki licznik do przeróbki. Ty masz chyba ten z kasowaniem przebiegu dziennego przyciskiem, więc raczej się nada.
-
Nie prościej jest zamienić slimak i kółko od 3.9?
A to nie zwiększy jeszcze bardziej wskazań prędkościomierza z Saxo?
Mając napęd linki od 4.3 skrzynia wysyła informacje - Vb i 3000obr/min jedziesz 95km/h
Majać napęd linki od 3.9 - Vb i 3000obr/min jedziesz 105km/h
Oczywiście jest to informacja analogowa w postaci obrotów wypustku na linkię prędkościomierza.
Chyba pomógłby tutaj napęd linki od 4.55 :P
Ale nie jestem 100% pewien czy się nie myle.
-
A to nie zwiększy jeszcze bardziej wskazań prędkościomierza z Saxo?
OLOwi chodzi raczej o to, zeby zostawic fabryczny licznik, zamiast rzezbic w goownie, czyli tworzyc sobie problemy trudne do rozwiazania i jednoczesnie nie uzyskac zadnych plusow takiego rozwiazania silujac sie na podrobienie oryginalu,
i od razu uprzedzam, ze wiem o co chodzi: czym innym jest nie miec wyboru po przeszczepie na silnik ze skrzynia opla, bmw itp. ,a czym innym rzezbic na sile majac prawilna skrzynie FSO
Mając napęd linki od 4.3 skrzynia wysyła informacje - Vb i 3000obr/min jedziesz 95km/h
Majać napęd linki od 3.9 - Vb i 3000obr/min jedziesz 105km/h
Oczywiście jest to informacja analogowa w postaci obrotów wypustku na linkię prędkościomierza.
Chyba pomógłby tutaj napęd linki od 4.55 :P
Ale nie jestem 100% pewien czy się nie myle.
dobra, miejmy to za soba: mylisz sie... co do 4.55,
taki most siedzi tylko w truchlach benzynowych (oczywiscie na gaz tez moze/musi byc ;p )
a wiec 4.55 * 59/63 = 4.26
stawiam dolary przeciw orzechom, ze w skrzyni truchla siedza slimaki z 4.3,
a takie juz w skrzyni Maćko sa
P.S.
59/63 to oczywiscie 185/70/13 / 175/80/14
-
Ten z pięciomiejscowym drogomierzem, to ten z kasowaniem przebiegu pokrętłem, to i odwrócenie położenia drogomierz/licznik przebiegu dziennego dyskwalifikuje taki licznik do przeróbki. Ty masz chyba ten z kasowaniem przebiegu dziennego przyciskiem, więc raczej się nada.
To jest chyba to co jest potrzebne?
https://allegro.pl/oferta/saxo-peugeot-106-benzyna-licznik-87001250r-124tys-12082578718
-
Raczej tak.
-
To jest chyba to co jest potrzebne?
https://allegro.pl/oferta/saxo-peugeot-106-benzyna-licznik-87001250r-124tys-12082578718
NIE - ten jest pędzony na linkę wg zdjęć które są w aukcji ;)
Potrzebujesz takiego:
https://allegro.pl/oferta/licznik-predkosciomierz-citroen-saxo-9617658280-ci-12428409449
lub
https://allegro.pl/oferta/licznik-predkosciomierz-citroen-saxo-citroen-12428297867
Nie prościej jest zamienić slimak i kółko od 3.9?
Żeby to zrobić trzeba wyjąć skrzynię czego wyjątkowo nie chce mi się robić. Poza tym - następnym razem jak ją wyjmę to wleci prawdopodobnie skrzynia od RX8, będę miał wtedy już częściowo ogarnięty prędkościomierz.
-
Ups, to Maćko ma rację, to licznik mechaniczny, nie spojrzałem na wszystkie zdjęcia w aukcji...
-
Aby zmienić napęd predkosciomierza nie trzeba wyjmowac skrzyni. Idzie to zrobić na samochodzie. Najgorsza tylko nakrętka przy wybieraku
-
wleci prawdopodobnie skrzynia od RX8
daj spokoj, na "ch*" Ci ten kaktus
-
Odkopuję temat.
Ostatnio korzystając z wolnych przebiegów w robocie trochę podłubałem i zrobiłem układ modyfikujący sygnał. Po wstępnych testach (około 20km) wychodzi, że działa stabilnie ale z racji awarii w poldku testy długodystansowe dopiero w listopadzie.
Jeśli chodzi o technikalia to konwerter sygnału zbudowałem w oparciu o Atmegę 328P (Arduino), wzorując się na rozwiązaniu które linkował kiedyś tu na forum kolega @Conrado967. Modyfikacja odbywa się w locie na zasadzie przemnożenia sygnałów z VSS o odpowiedni współczynnik korekcji i wypluciem go z powrotem do prędkościomierza. Współczynnik może być stały, zapisany w programie lub modyfikowalny poprzez potencjometr o +- 20% (w górę lub w dół względem prędkości z VSS).
Tak wygląda laboratoryjna wersja do testowania w domu :P Po lewej stronie prototyp układu modyfikującego sygnał, a po prawej to mój cyfrowy generator impulsów żebym nie musiał ciągle latać do auta na testy.
(https://i.imgur.com/EiP0w6d.jpg)
Jeśli ktoś jest zainteresowany to mogę wykonać na zamówienie taki układ. Cena gotowca do dogadania, ale na tą chwilę cena jednostkowa potrzebnych podzespołów do budowy to około 100zł (ceny z alledrogo). Całość zamknięta w obudowie około 10x8cm do schowania gdzieś za zegarami. Podłączenie to 4 przewody (+12V po zapłonie, masa, sygnał wejściowy z VSS i sygnał wyjściowy na prędkościomierz).
Działa wg. założeń z tematu czyli czujnik prędkości na skrzyni z Abimexa/GSI a prędkościomierz elektroniczny z Citroena Saxo. Prawdopodobnie zadziała również z innymi czujnikami o podobnej zasadzie działania (sygnał prostokątny 5V) ale to wymaga testów.
-
Dla mnie czarna magia, ale szacunek, że ktoś cały czas próbuje coś modyfikować. Ja to bym sobie chętnie ten lublinowski z wyświetlaczem pyknął. Ciekawe, czy z nim też by to działało? Ale dorwać taki i to jeszcze tanio, to raczej ciężka sprawa.
Współczynnik może być stały, zapisany w programie lub modyfikowalny poprzez potencjometr o +- 20% (w górę lub w dół względem prędkości z VSS).
Czyli co? To można ewentualnie regulować w zależności od przełożenia mostu/wielkości kół? To jest płynna regulacja w zakresie 0-20%, czy po prostu sztywne 20 w górę lub w dół? Lublinowski obrotomierz ma z tyłu na płytce wbudowany właśnie taki potencjometr, służący do jego kalibracji. I to chyba odbywa się płynnie.
-
Ja to bym sobie chętnie ten lublinowski z wyświetlaczem pyknął. Ciekawe, czy z nim też by to działało? Ale dorwać taki i to jeszcze tanio, to raczej ciężka sprawa.
Jeśli w lublinie sygnał prędkości jest z jakiegoś impulsatora na skrzyni to powinno ruszyć po odpowiedniej kalibracji.
Czyli co? To można ewentualnie regulować w zależności od przełożenia mostu/wielkości kół? To jest płynna regulacja w zakresie 0-20%, czy po prostu sztywne 20 w górę lub w dół? Lublinowski obrotomierz ma z tyłu na płytce wbudowany właśnie taki potencjometr, służący do jego kalibracji. I to chyba odbywa się płynnie.
Dokładnie tak, płynna regulacja potencjometrem. Zakres regulacji można zwiększyć np. do 50%, na tą chwilę sztucznie go ograniczyłem bo większy zakres nie był mi potrzebny.
-
Jesteś Geniuszem, zrobiłeś to o czym wielu marzy i wielu też obiecało (i tylko obiecało) zrobić.
Ja miałem nieco inny pomysł, i tylko pomysł, bo z jego realizacją musiałbym uderzyć do lokalnego magika, a magik jak to magik, ma inne czary na co dzień do odprawiania. Pomysł mój był taki, żeby w liczniku znaleźć układ odpowiedzialny za przeliczanie impulsów i ich korektę przed przekazaniem do silniczka krokowego. W sumie to by było chyba to samo co ty zrobiłeś, ale mnie się wydawało (z braku fachowej wiedzy) że impulsów z VSS nie da się przetwarzać na odcinku VSS-licznik.
Mając w zasięgu twoje urządzenie, można już bardziej intensywnie myśleć o zmianie mostu na ten z 240-ki.
Świta mi że z twoją wiedzą i umiejętnościami mógłbym podejść do innego okołopolonezowego tematu, przy najbliższym spotkaniu mógłbym go przybliżyć i usłyszeć co myślisz na ten temat.
-
Pięknie, bardzo się cieszę że ten temat znowu wraca dożywych :P
-
Jesteś Geniuszem, zrobiłeś to o czym wielu marzy i wielu też obiecało (i tylko obiecało) zrobić.
Bez przesady :P Nie wymyśliłem koła na nowo, w kwestii elektronicznej tak naprawdę tylko odwzorowałem układ który ktoś już kiedyś zbudował, oczywiście z pewnymi modyfikacjami bo niektóre części są chwilowo u nas trudniej dostępne i trzeba było poszukać zamienników. Temat programu przeliczającego to osobna kwestia, bo ten który był tam dołączony mimo że jako tako działał to był straszny... (z punktu widzenia programisty) i zwyczajnie napisałem go po swojemu.
Świta mi że z twoją wiedzą i umiejętnościami mógłbym podejść do innego okołopolonezowego tematu, przy najbliższym spotkaniu mógłbym go przybliżyć i usłyszeć co myślisz na ten temat.
Na listopadowej rocznicy FSO pewnie się spotkamy ;)
-
Pierwszy prototyp już jeździ u mnie w aucie, jak na razie ~200km przejechane bez zastrzeżeń. Wszystko działa wzorowo, nawet tak jakby ciszej w kabinie bez linki prędkościomierza :P
Wady: przydałoby się to trochę zminiaturyzować, PCB projektowałem to pod obudowę 120x80x41mm a jak widać dużo wolnej przestrzeni jest niewykorzystana.
(https://i.imgur.com/RMh8ElR.jpg) (https://i.imgur.com/dQRybiH.jpg) (https://i.imgur.com/d0GV5x6.jpg)
Fajna zabawa z projektowaniem i wytrawianiem swoich własnych płytek, ale jednak upierdliwa i bardzo czasochłonna. Jakbym miał robić więcej takich to chyba bym zamówił wykonanie PCB u majfriendów ;) Jak ktoś chce, żebym mu zrobił taki "bulbulator" to PW.
-
świetne!
zgaduję, że JLCPCB znasz?
-
świetne!
zgaduję, że JLCPCB znasz?
Tak oczywiście znam i właśnie tam rozważam ewentualne zamówienie PCB jakby było więcej chętnych.
-
Dobra robota! Przetarłeś szlaki, teraz na pewno będzie łatwiej to ogarnąć i może też większą motywacje ku temu :). Teraz muszę ja się wziąć za swój prędkościomierz, bo od czerwca śmigam na przekłamaniu około ~16%
Pamiętasz jakie impulsy podaje czujnik GSI/Abimex przy zadanej prędkości, a jaki oczekuje prędkościomierz Saxo?
-
Dobra robota! Przetarłeś szlaki, teraz na pewno będzie łatwiej to ogarnąć i może też większą motywacje ku temu :). Teraz muszę ja się wziąć za swój prędkościomierz, bo od czerwca śmigam na przekłamaniu około ~16%
Pamiętasz jakie impulsy podaje czujnik GSI/Abimex przy zadanej prędkości, a jaki oczekuje prędkościomierz Saxo?
Czujnik prędkości z poloneza co do zasady daje 6 impulsów na każdy obrót linki. W kwestii przeliczeń, dla mojego przypadku (most 3.9, przekładnia w skrzyni od mostu 4.3, koło 195/45R16) dla prędkości 100km/h (wg. GPS) musiałem przemnożyć to co otrzymuję z VSS przez współczynnik korekcji ~0.91.
W kwestii mojego układu, z racji że jest już kilku chętnych to zamówiłem kilka PCB w chinach, ciekawe czy przyjdą w tym roku <lol>
Oprócz tego obecnie testuję możliwość kalibracji po USB poprzez program który napisałem, bo o ile na stole w garażu można sobie kręcić potencjometrem i regulować do woli, o tyle w aucie podczas jazdy może być to problematyczne ;)
(https://i.imgur.com/xrT3rlr.png)
-
wystarczy zrobić switcha na przewodzie który wzorcuje 100 km/h. Rozpędzasz auto do 100 wg gps, wciskasz guzik i heja. Bez programów i zbędnej zabawy.
-
wystarczy zrobić switcha na przewodzie który wzorcuje 100 km/h. Rozpędzasz auto do 100 wg gps, wciskasz guzik i heja. Bez programów i zbędnej zabawy.
No i właśnie dlatego dobrze jest czasem rzucić temat na forum, zawsze jest szansa że ktoś podsunie lepsze rozwiązanie ;) Przetestowałem i działa o wiele wygodniej niż ręczna kalibracja potencjometrem/programem USB. Jedyna wada to ryzyko, że nie każdy ma identycznie ustawioną wskazówkę na tarczy prędkościomierza, bo przecież trzeba ją zdjąć i założyć przy przekładce tarczy Saxo -> FSO.
Dzisiaj zaskoczył mnie kurier paczką z Chin :] Przyszło szybciej niż niektóre paczki które zamawiałem na allegro.
(https://i.imgur.com/ePiQInj.jpg)
-
Bardzo ładnie to wyszło.
Szkoda że nie miałem zaparcia by dobrze nauczyć się cada.
Napisz w programie, że jeśli 5 razy wciśniesz switcha to wpadnie w zamkniętą pętlę bez wyjścia i wystawi przebieg równy 100 km/h. Wtedy przed ostatecznym montażem będziesz pewny że wskazówka jest we właściwym miejscu. A dodatkowo np po 1h testu będziesz miał pewność że dobrze zlicza km bo na dziennym pojawi się równe 100.
-
Kawał dobrej roboty, gdyby wskazówkowy prędkościomierz w moim PN nie działał z dokładnością do 2km/h, sam bym się brał za tą przeróbkę, bo można wyeliminować drgania wskazówki na niższych prędkościach (pokłosie jakości dzisiejszych linek). :)
Sam w motocyklu chciałem założyć układ z GPS-em ( Tam mam większe parcie na rozwiązanie problemu, bo wskazówka lata w przedziale 40-120), wtedy prędkość jest zczytywana układem z satelity. ;> Takie są montowane np. do motorówek. No ale póki co, ze względu na cenę musiałem odpuścić (ceny zaczynają się od kilkuset zł).
-
wystarczy zrobić switcha na przewodzie który wzorcuje 100 km/h. Rozpędzasz auto do 100 wg gps, wciskasz guzik i heja. Bez programów i zbędnej zabawy.
działa o wiele wygodniej niż ręczna kalibracja potencjometrem/programem USB. Jedyna wada to ryzyko, że nie każdy ma identycznie ustawioną wskazówkę na tarczy prędkościomierza, bo przecież trzeba ją zdjąć i założyć przy przekładce tarczy Saxo -> FSO.
Dzisiaj zaskoczył mnie kurier paczką z Chin :] Przyszło szybciej niż niektóre paczki które zamawiałem na allegro.
(https://i.imgur.com/ePiQInj.jpg)
Jest już znana cena produktu? <co>
Sam w motocyklu chciałem założyć układ z GPS-em ( Tam mam większe parcie na rozwiązanie problemu, bo wskazówka lata w przedziale 40-120), wtedy prędkość jest zczytywana układem z satelity. ;> Takie są montowane np. do motorówek. No ale póki co, ze względu na cenę musiałem odpuścić (ceny zaczynają się od kilkuset zł).
ceny nieco spadły, dwie stówy kosztuje.
https://pl.aliexpress.com/item/1005004955060103.html
-
Ten za 235zł być może zaryzykuję kupić, ciekawe, jak wygląda sprawa rozbiórki tego i upchnięcia wnętrzności w oryginalnym prędkościomierzu. Chyba będę musiał zaryzykować. Linka napędzałaby tylko licznik kilometrów, a prędkościomierz działałby po GPS.
-
Sam w motocyklu chciałem założyć układ z GPS-em ( Tam mam większe parcie na rozwiązanie problemu, bo wskazówka lata w przedziale 40-120), wtedy prędkość jest zczytywana układem z satelity. ;> Takie są montowane np. do motorówek. No ale póki co, ze względu na cenę musiałem odpuścić (ceny zaczynają się od kilkuset zł).
Do arduino są gotowe moduły GPS, więc teoretycznie taki licznik z Saxo (lub inny działający na sygnale o podobnej charakterystyce) też dałoby się uruchomić i napędzać sygnałem z GPS.
Jest już znana cena produktu? <co>
Tak: 190zł + wysyłka. Dostępne jeszcze 2 sztuki.
Może małe podsumowanie.
Tak wygląda gotowy układ:
(https://i.imgur.com/LgaPS0t.jpg) (https://i.imgur.com/Mk75DNA.jpg)
4 przewody do podłączenia:
- Masa
- 12V po zapłonie
- Wejście sygnału z VSS
- Wyjście sygnału na prędkościomierz
Całość zamknięta w obudowie plastikowej o wymiarach 113x68x31mm. Urządzenie zabezpieczone jest wewnętrznie bezpiecznikiem polimerowym 0.2A, ale dla bezpieczeństwa zalecam zastosowanie zewnętrznego bezpiecznika (1A). Układ podczas pracy pobiera prąd rzędu 30-50mA.
Modyfikacji sygnału możliwa jest w zakresie -80%/+100% w przypadku kalibracji ręcznej, lub -90% + 500% w przypadku kalibracji za pomocą programu i połączenia USB.
Dla mojego przykładu (Most 3.9, przekładnia w skrzyni od mostu 4.3, koła 195/45R16) udało mi się tak skalibrować licznik, że w zakresie 10-120km/h wskazania pokrywają się 1:1 z GPS. W zakresie 120-180km/h różnica względem GPS to +-2km/h. Powyżej 180km/h na drodze nie testowałem, na symulatorze dociągałem do 250km/h i wtedy wskazówka opierała się już o kołek od resetowania przebiegu dziennego.
Testowane na elektronicznym liczniku z Citroena Saxo 96-98r. z drogomierzem bębenkowym (pasuje do tarczy prędkościomierza z Poloneza Plusa) i czujniku prędkości z Poloneza GSI (90148828).
Dostępne 3 opcje kalibracji + dodatkowa funkcja testowa.
1. Kalibracja automatyczna przy prędkości 100km/h wg. GPS (przytrzymanie przycisku przez 2s)
2. Kalibracja ręczna za pomocą potencjometru przy dowolnej prędkości wg. GPS (przytrzymanie przycisku przez 6s)
3. Kalibracja za pomocą programu na PC/laptop (połączenie kablem USB)
4. Funkcja testowa licznika wysyłająca stały sygnał = 100km/h (przytrzymanie przycisku przez 10s)
Podczas kalibracji na drodze zalecam pomoc drugiej osoby, tak aby kierowca mógł się skupić na drodze a druga osoba w odpowiednim czasie aktywowała np. kalibrację automatyczną.
Można też przygotować się i wgrać już odpowiednią wartość korekcji, obliczając ją na podstawie wskazań licznika i GPS. Np. jeśli wg. GPS nasza prędkość to 100km/h a licznik przekłamuje i pokazuje np. 115km/h to współczynnik korekcji jaki musimy wprowadzić to 0,869 (100/115). Współczynnik mniejszy od 1 koryguje w dół, a większy w górę.
Montaż, i użytkowanie oczywiście na własną odpowiedzialność.
-
Sam w motocyklu chciałem założyć układ z GPS-em ( Tam mam większe parcie na rozwiązanie problemu, bo wskazówka lata w przedziale 40-120), wtedy prędkość jest zczytywana układem z satelity. ;> Takie są montowane np. do motorówek. No ale póki co, ze względu na cenę musiałem odpuścić (ceny zaczynają się od kilkuset zł).
Do arduino są gotowe moduły GPS, więc teoretycznie taki licznik z Saxo (lub inny działający na sygnale o podobnej charakterystyce) też dałoby się uruchomić i napędzać sygnałem z GPS.
U mnie sprawa jest cięższa, bo licznik w motocyklu jest typowo mechaniczny, lata 80, i wyskalowany do 160:
(https://motomafia.com.ua/image/cache/catalog/new4/image-24-11-21-11-16-8-1000x900.jpg)
Generalnie chcę zostawić mechaniczne naliczanie kilometrów i stary cyferblat, a mechaniczny prędkościomierz - zastąpić mechanizm GPSem, tylko musiałbym mieć taki licznik na GPS na stole, rozkręcony i zobaczyć, czy da się to zrobić.
Sorry za OT.
-
#potwierdzioneinfo
Ten czujnik daje 6 impulsów/obr.:
https://allegro.pl/oferta/era-550496a-czujnik-predkosc-pojazdu-12632069226