Autor Wątek: Grzałka oleju silnika  (Przeczytany 12705 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Grzałka oleju silnika
« dnia: Listopad 11, 2008, 13:09:05 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Zachęcony postem o elektrycznym ręcznym postanowiłem poddac twórczej krytyce swój pomysł podgrzewania silnika zimą przed odpaleniem. Przed zimą zawsze mam pomysły na ogrzewanie ale zanim cokolwiek zrobię w tym kierunku nastaje już wiosna i tak z roku na rok...
Pragnąłbym bardzo miec webasto dzięki któremu nawet najmroźniejsze dni nie były by przeszkodą w odpaleniu że już o zużyciu silnika nie wspomnę...
Pojazdy moje nocują na ulicy i o garażu nawet nie ma co marzyc. Używane webasto to jakieś 250 zł + zabawa w podłączanie i pewnie jakieś dodatkowe koszty.
Pamiętam, że na Alllegro była kiedyś grzałka elektryczna wkręcana w miejsce korka do spuszczania oleju. Nie mogę jednak teraz takiej grzałki nigdzie w necie znaleźc. Dostępne są grzałki do wody i to najczęściej na 230 V.
Mój pomysł to wbudowanie odpowiednio wyprofilowanej grzałki w miskę olejowa tak aby nie kłóciła się ze smokiem. Końce wychodziły by z tyłu lub z boku. Grzałka byłaby na 12 V podłączona do dodatkowego akumulatora specjalnie do tego celu. Dodatkowo miskę olejową można by obłożyc styropianem dla izolacji. Grzałka miałaby za zadanie podgrzac olej aby ułatwic rozruch. Ciepło grawitacyjnie ogrzewało by cały silnik. Akumulator do ogrzewania byłby ładowany później alternatorem. Luksusem by już było włączanie tej grzałki zdalnie pilotem z odpowiednim wyprzedzeniem przed odpaleniem auta.
Teraz pytania.
Skąd wziąśc odpowiednią grzałkę ?
Jak zaizolowac jej wyjścia z miski ?
Czy 12 V da radę w miarę szybko podgrzac trochę olej ?
Może grzałka na 230 V zasilana przez przetwornicę z akumulatora byłaby lepsza ? (nie znam się na prądzie bo ja wogóle nie wierzę w prąd elektryczny).
Proszę krytykowac. Twórczo. Doradzac raczej.
A może ten temat powinien byc w elektryce ?
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 11, 2008, 13:25:41 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
pomysł jest dobry i stosowany, głownie w krajach skandynawskich. częsciej jednak podgrzewana jest woda w układzie chłodzącym, a nie olej. olej grzał by tylko miskę a woda, w przypadku umieszczenia grzałki na dole silnika krązyła by grawitacyjnie po silniku, po chłodnicy juz nie, no bo termostat zamknięty, grzałka nie podgrzewa wody do takiej temperatury by się otworzył.

niestety taka opcja przy zasilaniu z akumulatora wątpie by zdała egzamin. zwykły samochodowy akumulator długo by nie pociągnoł, zanim by ogrzał silnik rozładował by się, nie mowiąc o tym ze częste jego rozładowywanie i zbyt krótkie ladowanie w trakcie jazdy zniszczyło by go szybko.
niestety jeśli grzałka to zasilana z zewnętrzengo żródła 230V.

tylko trzeba sobie policzyć czy to się opłaca. kalkulacja prosta
wiadomo, samochod zimny pali więcej, powiedzmy o litr. zakładając srednio ze robisz 50 km dziennie to wychodzi jakieś 2zl.
za prąd do grzałki równiez trzeba zapłacić, myśle ze rachunek za prąd był by bliski tej kwoty dziennie.
do tego dochodzi koszt zakupu( są takie gotowe urządzenia), powiedzmy 250zl
a teraz najważniejsza sprawa- czyli temperatura na dworzu- zimy to juz u nas prawie nie ma, dla 1 miesiąca mrozu takiego do max-20st, chyba sie nie opłaca, silnik równie dobrze się uruchomi, a przy zastosowaniu dobrego oleju, o odpowiedniej lepkości nie wystąpi dodatkowe zuzycie. nie mieszkamy na biegunie, gdzie taka grzałka jest konieczna by wogóle odpalić silnik
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 11, 2008, 13:47:43 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Co do kosztów to nie chodzi mi o mniejsze spalanie a o łatwy rozruch raczej. Miałoby to miec zastosowanie w polonezie z olejem mineralnym naturalnie. Jakby taki wynalazek był zamontowany zapewne używałbym go przesadnie często nawet jakby było 0 stopni. Czy ktoś jest w stanie policzyc pobrany prąd z akumulatora i o ile by wzrosła temp. oleju ? Jak długo należało by ładowac potem akumulator ? Zasilanie zewnętrzne odpada. Powinien byc niezależny, samowystarczalny.
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 11, 2008, 15:47:39 pm »

Offline Brysiek#1957

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1047
  • Płeć: Mężczyzna
  • Zostań ninja
    • Borek 87' X20SED, Atu+00'GSI, S210 e430 4Matic
Kiedyś czytałem jak zrobić grzałkę do wody
ze świec żarowych wkręconych w metalową rurkę
świece były wkręcone w kształcie " Y "
Pozdrawiam Dominik
www.youtube.com/user/brysiekFSO
Cytat: dr. Grejfrut
.... jedynie słuszne dogmatyczne gadki zachowaj na czas zatwardzenia...

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 11, 2008, 16:22:09 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Można poszukać na szrocie jakiś autobus czy ciężarówkę i wykręcić grzałkę z osuszacza powietrza. Grzałka bardzo szybko się nagrzewa.

Nowa jest droga dosyć:
http://www.allegro.pl/item463222818_grzalka_osuszacza_scania_124_94_144_4_tir_wabco.html
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 11, 2008, 18:30:43 pm »

marcij

  • Gość
Dokladnie , najlepiej chyba isc w kierunku swiec zarowych . Rozgrzewaja sie bardzo szybko , do temperatury nawet 800 stopni, wystarczy kawalek rurki , wspawac do niej jakies gniazda na te swiece, i ta rurke wlaczyc w maly obieg ukladu chlodzenia. No i swieczki sa dosc tanie. Nie dosc ze zagrzeje silnik , to jeszcze i w srodku moze byc cieplo. Z drugiej strony obecnie niestety w naszym klimacie to zima trwa srednio kilka dni w roku.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 11, 2008, 19:04:28 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Tylko powierzchnia takiej świecy jest mała. Płyn nie krąży, więc z podgrzaniem silnika będzie ciężko. W końcu gdyby to działało to świece w Dieslu też byłyby podpięte tak żeby grzać płyn. Poza tym nie wiem czy jest sens. W zeszłym roku garażowałem auto cały czas pod chmurką. W niedzielę robiłem 400 km, auto stało do piątku i 400km do domu. Za każdym razem zagadał na raz.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 11, 2008, 21:40:02 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Wodę trzeba by chyba długo grzac i szybko by się schładzała. Dlatego myślałem o krótkim, mocnym grzaniu oleju przy smoku ssącym pompy. Np po 5 - 10 min. grzania olej robi się rzadszy i szybciej, łatwiej, lepiej rozpoczyna smarowanie przy rozruchu silnika.
Czy taka grzałeczka 200 W może byc powyginana w inny kształt tak aby pasowała w misce ?
Chyba kupię jedną na próbę i będę eksperymentował. Jedna albo dwie włożone do garnka z 3 l. oleju i pomiar temperatury po 5, 10, 15 min.
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 11, 2008, 21:42:37 pm »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1714
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
widziałęm taki bajer w maluchu na LPG :P
grzałka z pralki z garazu podgrzewała olej i palił z gazu

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 11, 2008, 21:59:30 pm »

Kon.radek

  • Gość
Mam pytanie - co ze sterowaniem tego ustrojstwa? Jedynym racjonalnym jest jakiś pilot czy włącznik czasowy. Umiecie to jakoś rozwiązać?

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 11, 2008, 22:00:37 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
A jaką masz odległość z domu do parkingu?
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 11, 2008, 22:11:06 pm »

Kon.radek

  • Gość
30 metrów w linii prostej. Chodzi mi o to, że webasto działa ( chyba ) jako ogrzewanie czasowe, a więc wychodzi rano do auta, a tu już od 15 minut ciepło. No i jak taką grzałkę, nawet jeżeli się nada do podgrzania samego oleju, jak ją włączać odpowiednio wcześnie?

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 11, 2008, 22:14:41 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Ja bym zastosował jakiś pilot z odbiornikiem radiowym. Za 35 zł masz zasięg powiedzmy 120m.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 14, 2008, 08:42:45 am »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Znalazłem na Alllegro podgrzewacze  wody z różnych samochodów diesli. Woda podgrzewana jest świecami żarowymi. Czy ktoś kto wie mógłby podzielić się swoją wiedzą ? Jak to działa w tych autach ? Jak długo są załączone te świece ? Przed odpaleniem w silniku grzeją kilka sekund tylko a czy nie zaszkodzi im długa praca ? Jaką mają temperaturę ? Czy włożone do oleju nie spowodują samozapłonu ?
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 14, 2008, 10:35:36 am »

e_gregor

  • Gość
Myślę że racje bytu ma tylko zasilanie z sieci 230V i najsensowniejsze jest podgrzewanie płynu. Ciepły olej z miski jak połynie w zimny silnik to szybko wystygnie. Podgrzewanie płynu podgrzeje też cały blok. Na pewno za prąd zapłacimy mniej niż za benzynę, a nawet gaz, który dodatkowo przepala silnik na ssaniu. dochodzi jeszcze zwiększenie żywotności silnika, łatwośc rozruchu i komfort. No bo przy cieplym silniku zaraz bedzie działało ogrzewanie.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 14, 2008, 10:52:19 am »

WKLIW

  • Gość
fajny temacik tylko się zastanawiam po co po raz drugi odkrywać Amerykę ?? Jak ktoś dysponuje możliwością podpięcia do sieci 230V to są na to gotowe rozwiązania a jak ktoś chce żeby autko grzało się samo na parkingu to też już mądrzy nad tym myśleli i nic lepszego od webasta nie wymyślili. A wracając do tematu grzałek elektrycznych 12V to sądzę że miało by to sens tylko przy wyposażeniu autka w 2 solidny akumulator odporny na głębokie wyładowania i dużą liczbę cykli oraz 2 alternator do jego ładowania bo przy dojazdach tylko w mieście na niewielkich odcinkach to nawet standardowy aku nie ma czasu na pełne doładowanie pragnę zauważyć ze po każdym odpaleniu średni czas potrzebny do pełnego naładowania aku to około 10 ~ 15min jazdy albo i więcej a gdzie ładowanie tego naszego 2 aku ?? tak więc lecimy cały czas w koszty a dobre webasto można już za 300zł dorwać. Ale tak myśląc o tym to mam jeszcze inny głupi pomysł :D grzałka elektryczna + 2 aku + duuży panel solarny na dachu :D ale to znów spore koszty :D:D

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 14, 2008, 21:04:01 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Nowy olej ELF ma temperaturę samozapłonu >250*C. A świeca żarowa to już minimum 900*C.

Nie wiem też jakby wyszło z grzaniem płynu. Woda blisko świecy zacznie szybko wrzeć i czy np nie będzie się robić coś w postaci małej poduszki wokół świecy co utrudni nagrzewanie się. Ale to już czysto moje teoretyzowanie.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 14, 2008, 21:20:13 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Cytat: "matucha#1931"
Nowy olej ELF ma temperaturę samozapłonu >250*C. A świeca żarowa to już minimum 900*C.


więc własnie

wyobrażmy sobie że mamy inną grzałkę, lub od "bidy" podłaczone szeregowo świece, by nie nagrzaly sie do takich temp.
obstawiam że trzeba by było zastosować akumulator od cięzarówki, który moze i by się naładował przez taki okres, jaki piszesz ze samochodu używasz. energia nie bierze się z sufitu, tylko silnik, poprzez alternator musi ją wytworzyc- naładowanie takiego akumulatora spowoduje wzrost spalania- chyba dokładnie taki jakbys odpalał normalnie.

co do palnika gazowego- wpadłem na iście szatański pomysł :D:D
do bagażnika wsadzamy piecyk kąpielowy PG-6- typ 87 z piezoelektrycznym zapłonem, wylot spalin przez dziurę w dachu do tego 11kg butla z gazem.wodę podłaczamy do jakiegoś wymiennika ciepła zamontowanego na jakimś tam węzu od chłodziwa motoru. montujemy elektryczną pomkę na układzie do piecyka- pompa właczana pilotem z domu. pyk- odpala, grzeje i to  bez prądu i niezależnie :D
mówcie mi Dobromir :P
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 14, 2008, 21:21:50 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2616
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
a na 6 Volt taka świeca zadziała? mniejsze napięcie- mniejsza temperatura. nie znam się na tym- teoretyzyję.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 14, 2008, 21:27:54 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Praktycznie gotowa grzałka: :P
http://moto.allegro.pl/item480133304_czajnik_samochodowy_12v_0_7l_do_auta_na_dzialke.html

Wyciągamy grzałkę i mamy gotowe na 12V.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)