FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silnik Rover'a => Wątek zaczęty przez: przemik w Kwiecień 26, 2023, 17:09:45 pm

Tytuł: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Kwiecień 26, 2023, 17:09:45 pm
Witam szanowne grono.

Mój Polonez ma jakieś bóle. Może znajdzie się tu dobra dusza, ktora powie gdzie skierować ręce ktore leczą.
Auto stało przez zime.
Naładowałem aku.
Odpalił praktycznie od strzała.
Chodzi dłuższą chwile w miare ok, nagle gaśnie jakby brakło paliwa.
Odpala znów od strzała i chodzi ale juz nie równo gubi wolne obroty. Proba dodania gazu niby się wkreca wyżej, ale nierówno i przy zejsciu z obrotów gaśnie.
Odpala znów praktycznie od strzała chodzi chwile, ale już słysze jak zaczyna nierówno pracować dosłownie jakby go zalewało, spaliny robią się smierdzące i gryzące w końcu gaśnie. Po kilku takich akcjach juz nie daje się uruchomić.
Przychodze za dwa dni, ładuje aku.
Odpala praktycznie od strzała, chodzi pięknie kilka minut po chwili zaczynają się dziać te cyrki jak wyzej.
Udało mi się go dziś nagrzać praktycznie do 90* - zachowanie to samo.
Co zrobiłem w tamtym sezonie - wymiana filtra paliwa, wymiana świec, kopułki i kabli - oczywiście nowe.

Przemek
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Kwiecień 26, 2023, 19:05:04 pm
Czujnik położenia wału bym obstawiał. Do sprawdzenia jeszcze TPS, a najlepiej jakbyś podpiął memsdiag. Trochę by rozjaśniło.

Może też przewód od mapsensora jest nie szczelny. Może pompa paliwa jest na wykończeniu.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: KGB w Kwiecień 26, 2023, 19:47:10 pm
obstawiam czujnik temperatury
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: Multec w Kwiecień 27, 2023, 10:08:01 am
Ja również.

ADU7161 numer fabryczny, po wklepaniu na allegro są nowe FAE po 30zł.

Czujnik znajduje się z tyłu silnika w aluminiowym kolanku. Najlepiej zrzucić podszybie żeby się nie mordować przez kiepski dostęp.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Kwiecień 27, 2023, 14:07:37 pm
najlepiej jakbyś podpiął memsdiag. Trochę by rozjaśniło.
Jaki kabel jest do tego potrzebny i gdzie się podpiąć i jak się dokladnie nazywa oprogramowanie. Czujnik temperatury wymienie.
Jest jeszcze jeden pomysł - zeby wlać wiecej paliwa bo w tej chwili jest tak na granicy rezerwy.
W tamtym sezonie byly takie akcje że auto dziwnie się zachowywało przy niskim stanie paliwa. Przy wysokim - ciągneło jak wsciekłe w całym zakresie obrotów na każdym biegu.

Jeszcze jedno pytanie - jaką pompe paliwa kupić żeby to było P&P ?
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: Multec w Kwiecień 27, 2023, 16:01:48 pm
Dedykowaną do Poldorovera. Np. Magneti Marelli.

Przewód STAGa do sterowników LPG. Trzeba podłączyć Rxd, Txd i masę. Typowe RS232. Apka Memsdiag w google play.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Kwiecień 27, 2023, 16:59:29 pm
I jeszcze jedno pytanie - drugim najbardziej podejrzanym jest - czujnik położenia wału.
Możecie mnie nakierować czego szukać na allegro - żeby wymienić i miec pewność ze to bedzie działać.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: mihals w Kwiecień 27, 2023, 23:08:12 pm
Nr czujnika wału ADU7340.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: banned w Kwiecień 30, 2023, 20:29:26 pm
wymiana filtra paliwa

Jeżeli wymieniając filtr paliwa założyłeś filtr marki Filtron to prawdopodobnie masz winnego. Rozpadł się w środku i zatkał wtryskiwacze. Wyjmij listwę wtryskową, i patrz jak będą pryskać jak ktoś będzie próbował odpalić. Jeżeli nie ma mocnej białej mgły na wszystkich, tylko strumień albo ledwie widoczne mgiełkowe strużki, to znaczy filtr się rozpadł i wtryski są zapchane.

Tak to wygląda podczas jazdy, auto się nie zbiera, a obrotomierz skacze: https://www.youtube.com/shorts/OITOiI_3-nc
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Maj 06, 2023, 21:19:14 pm
Witam po przerwie.
Dziękuje za wszystkie uwagi i sugestie były bardzo pomocne.
Kupiłem nową pompe paliwa i czujnik temperatury.
Ale zanim zaczęliśmy robić cokolwiek - dolalem do zbiornika 20 litrów paliwa - wskaznik pokazywał na granicy rezerwy, po dolaniu dobrze ponad połowe.
Dodatkowo nie moglismy znalezc czujnika temp. dwupinowego. Za to kolega znalazł zielony dwupinowy, ktory jest wkręcony tak jakby w kolektor ssący od strony grodzi, sciagnał wtyczke i zalozył.
I eureka - auto zaczęło zachowywać się normalnie. Odpaliło nagrzało się reagowało prawidlowo na gaz, ladnie schodziło z obrótów i stabilizowało wolne.
Przejechalismy się i teraz mam dokladnie to samo co miałem poprzednim latem - podczas jazdy nie chce się wkrecić ponad 3 tyś obrótów, dlawi się tak jakby paliwa brakowało. Jak jezdze do 2 tys jest ok.
Co ciekawe na wolnych kreci się do odcinki praktycznie. Wolne obroty stabilne, równe - chodzi tak jak na 1.4 przystało.
Decyzja wymiana pompy.
I tu moj zestaw pytań

1. Od czego jest ten czujnik ktory opisałem wyzej dwupinowy zielony wkrecony w kolektor ssacy ?
2. Czy zeby się dostac do pompy musze opuscic zbiornik paliwa ?
3. Czy w swietle tych objawów nie powinienem się zainteresować też regulatorem cisnienia paliwa, chciałbym go wymienić - jesli tak to na jaki ?
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Maj 06, 2023, 22:26:09 pm
1. Czujnik temp powietrza w kolektorze ssącym
2. Tak, trzeba opuścić zbiornik
3. Najpierw bym zmierzył ciśnienie manometrem, zanim zdejmiesz zbiornik. Na postoju i podczas jazdy.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Maj 06, 2023, 22:39:50 pm
1. Czujnik temp powietrza w kolektorze ssącym
2. Tak, trzeba opuścić zbiornik
3. Najpierw bym zmierzył ciśnienie manometrem, zanim zdejmiesz zbiornik. Na postoju i podczas jazdy.

OK.
W takim razie gdzie jest czujnik temp. płynu - dwupinowy - za nic nie możemy go znalezć. Kupiłem nowy więc chcialbym go wymienić.
Już nic nie będziemy mierzyć - decyzja o wymianie pompy podjęta i juz mam to cześciowo rozebrane, jak się zrobi cieplej opuscimy zbiornik i wymiana pompy.
Jeszcze jedna ważna uwaga - wydaje mi się, że jest tak że im wiecej paliwa w zbiorniku tym jest lepiej. Kiedyś zalałem prawie pełno i auto jedziło praktycznie normalnie, ciagneło na kazdym biegu do 6 tyś i spokojnie na 5 biegu dobijało do 160 km/h, im mniej paliwa tym było gorzej.
Czy to potwierdza niedomagania pompy paliwa ?
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Maj 06, 2023, 22:49:13 pm
Czy to potwierdza niedomagania pompy paliwa ?
Bez zrobienia tego:
3. Najpierw bym zmierzył ciśnienie manometrem, zanim zdejmiesz zbiornik. Na postoju i podczas jazdy.
To takie wróżenie z fusów i wymienianie na pałę.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Maj 06, 2023, 22:52:09 pm
Czy to potwierdza niedomagania pompy paliwa ?
Bez zrobienia tego:
3. Najpierw bym zmierzył ciśnienie manometrem, zanim zdejmiesz zbiornik. Na postoju i podczas jazdy.

To takie wróżenie z fusów i wymienianie na pałę.

No wiem, że to troche na opak, ale mam juz nową pompę i nastawiłem się na jej wymianę.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Maj 06, 2023, 23:18:48 pm
W takim razie gdzie jest czujnik temp. płynu - dwupinowy - za nic nie możemy go znalezć.

(https://i.imgur.com/RVWYHfs.jpg)
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Maj 07, 2023, 00:09:52 am
W takim razie gdzie jest czujnik temp. płynu - dwupinowy - za nic nie możemy go znalezć.

(https://i.imgur.com/RVWYHfs.jpg)

Dzięki wielkie!!! O to chodziło.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Maj 07, 2023, 12:37:40 pm
Robiłem kilka polonezów w których od stania potrafił np zarosnąć przewód powrotny z listwy wtryskowej i pompa waliła po 5 bar i mieszanka wywalała AFR  w kosmos. Najczęściej gniła rurka powrotna w zbiorniku . Da się ją przepchać np linką prędkościomierza i wiertarką.
Bez pomiarów to walka z wiatrakami. Nie trzeba używać specjalnego manometru. Może być nawet od kompresora.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Maj 28, 2023, 11:19:02 am
Szanowni,
Po wymianie pompy paliwa, fura ciągnie jak wściekła na każdym biegu i prosi o więcej.
Temat uważam za rozwiązany.

Dziękuje wszystkim za pomoc, bardzo cenne informacje oraz sugestie.

Przy okazji opuszczania zbiornika wyszło, że opaski są skorodowane i ewidentnie do wymiany, a guma łącząca wlew ze zbiornikiem - w stanie agonalnym.
Czy opaski zbiornika są takie same jak w 125p czy mam szukać dedykowanych do Caro/Atu ?
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: ceva w Maj 28, 2023, 11:36:46 am
Czy opaski zbiornika są takie same jak w 125p czy mam szukać dedykowanych do Caro/Atu ?
Opaski zbiornika do Atu są teoretycznie dłuższe niż do Caro i PF125p.
Zamiast kupować można zrobić samemu, pasek blachy 0,8-1 mm i przyspawać odcięte końcówki z oryginalnych taśm.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: Chosnek w Maj 28, 2023, 21:16:23 pm
Zamiast kupować można zrobić samemu, pasek blachy 0,8-1 mm i przyspawać odcięte końcówki z oryginalnych taśm.
Nie ma potrzeby przespawywania końców niech po prostu zrobi sobie fasolki na jednym końcu żeby zapiąć się na haczykach które wystają z wnęki koła zapasowego, a jak już ma się bawić w spawanie to niech lepiej rozwierci stare śruby od góry i wstawi nowe M8 lekko dłuższe żeby miał łatwiej załapać. Ja byłem trochę leniwy, zbiornik nie chciał mi do końca wrócić jak trzeba więc wsadziłem dłuższe śruby które zapunktowałem migiem.
Tytuł: Odp: Polonez Atu 1.4 - problem z wolnymi i wysokimi obrotami
Wiadomość wysłana przez: przemik w Czerwiec 01, 2023, 20:00:00 pm
Udało mi się kupić, dedykowane do Atu, nowe obejmy zbiornika oraz gume łączącą wlew i zbiornik.
Niebawem wymiana.