FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Wątek zaczęty przez: AndrzejP w Kwiecień 18, 2021, 13:30:38 pm
-
Sprawa nie dotyczy Poloneza, ale przyczepki SAM, która ma hamulce ST z PN/125p.
Taka nietypowa - jak na przyczepkę - konstrukcja z tarczami i zaciskami.
Problem leży w nierównomiernym hamowaniu obu kół i niemożności osobnej regulacji lewej i prawej strony.
Oba zaciski pracują poprawnie.
Jest tylko jedna wspólna regulacja obu stron - przy tej "podkowie", która łączy linkę z prętem sterowanym przez hamulec najazdowy.
Aktualnie w jednym kole hamulec jest żyleta (blokada), a w drugim średnio łapie.
Dźwignia przy hamulcu najazdowym jest przesunięta od osi symetrii przyczepy, pręt zatem idzie pod kątem, co skutkuje przekrzywieniem "podkowy" i nierówną regulacją.
Czy do zacisków ST pasują jakieś inne linki hamulcowe, w których każda ma swoją regulację naciągu?
Rozważam jeszcze opcję z zastąpieniem "podkowy" jakimś ajzolem, który by miał dwie śruby do regulacji naciągu L i P (dla wspólnej linki - ale zostaje kwestia przesuwania się linki przy regulacji naciągu).
-
linke z regulacja na koncach mozesz sobie sam zrobic z jakiejs dobranej losowo,
to przyczepa,wiec nie jestes bardzo ograniczony w doborze,
zastanawiam sie jednak, po co w przyczepce hamulce zbudowane na recznym - sa zwyczajnie slabe,
jezeli to przyczepa o DMC wymagajacym hamulca, to najlepiej byloby zmienic na hydrauliczny, nawet na tych samych zaciskach
-
DMC 1000kg - taka idealna przyczepka (z tych większych) dla Poldka. Taki SAM z 1991, na resorach, z piastami PN, jedna oś hamowana. Niewykluczone, że to bazuje na jakimś kempingu - ciężko jednoznacznie stwierdzić.
Nie mam porównania z innymi przyczepkami z hamulcem; generalnie ta hamuje przyzwoicie; teraz to idzie zblokować jedno koło przez to nierównomierne ustawienie.
O hydraulice myślałem, ale póki co to rozwiązanie porzuciłem - ale może kiedyś to zrealizuję (jak będzie czas, bo z tym to zawsze krucho + są rzeczy bardzie priorytetowe).
-
prościej wrzucić całą oś od KNOTT i cieszyć się bezawaryjnością.
-
Tylko wówczas to już są osie skrętne (czy jak tam się je zwie), więc i przeróbka zawiechy, bo z resorami tego pożenić raczej nie idzie.
W sumie muszę sprawdzić, czy linki z Favo nie przypasuję - ona miała końcówki z gwintem do regiulacji.
-
w sumie, to jezeli cala linka jest z PN i jak to nazwales "podkowa" jest tez z PN, to linka powinna sama nastawiac sie na takie samo naprezenie po obu stronach,
powiedzmy, ze wyczysciles ja i nasmarowales, wiec moze przesuwac sie w "podkowie" - przyczyna nierownomiernej sily na kolach beda zaciski hamulcowe
-
To może zamiast podkowy kółeczko. Dorwałem kiedyś coś podobnego. Kółko-linka-gwint. Dzięki temu regulacja była w tym aucie przy dźwigni a nie pod autem jak w fso... teraz to już nie powiem z czego to było...
-
Coś takiego jak tu tylko krótsze i w tym płaskowniku kółko jak w maluchu...
https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/2f/44/79/linka-hamulca-recznego-do-wozka-gpw-ostrow-wielkopolski-542150764.jpg
-
w sumie, to jezeli cala linka jest z PN i jak to nazwales "podkowa" jest tez z PN, to linka powinna sama nastawiac sie na takie samo naprezenie po obu stronach,
powiedzmy, ze wyczysciles ja i nasmarowales, wiec moze przesuwac sie w "podkowie" - przyczyna nierownomiernej sily na kolach beda zaciski hamulcowe
Niby tak, ale jakoś jeszcze nie widziałem, żeby się dało w miarę lekko przesuwać i wyrównywać naciąg. Może wymienić tą podkówkę na kółko jak proponuje Bocian, albo orczyk (tylko tu trzeba przeciąć linkę na pół i jakoś zarobić) z jakiegoś plastika?
Tylko wówczas to już są osie skrętne (czy jak tam się je zwie), więc i przeróbka zawiechy, bo z resorami tego pożenić raczej nie idzie.
To akurat prosta robota, tylko przykręcić je do ramy :P
-
zawsze możesz kupić linkę z PN i podrzucić do gości od linek to ci zrobią końcówki z gwintem
Można zrobić też samemu jak masz prasę
https://elementydobalustrad.pl/koncowka-do-zawalcowania-linki-mini-gwint-prawy-p-408.html?gclid=Cj0KCQjwse-DBhC7ARIsAI8YcWL3wOyTC7Lci8BrlxvQLXeMopNDVlHuQLezUB5phy-0IjEjEC3fU3saAhHkEALw_wcB
-
Takie krótkie podsumowanie.
Dzięki wszystkim za wskazówki i uwagi. Przerobiłem łączenie linki z prętem. Całość całkiem dobrze działa - ale jest to rozwiązanie tymczasowe. Decyzja zapadła - skorzystam z sugestii, aby to docelowo zrobić porządnie.
Będzie zrobiona nowa oś sztywna z wykorzystaniem hamulców, piast i czopów z jakiegoś knotta czy al-ko. A potem pewnie druga oś, aby nie było różnic w rozstawach śrub w felgach.