silniki szmelcwagena to byly stare crapy ,a ich najwieksze osiagniecie czyli 1.6 8v 102KM zapewne nie byl na sprzedaz,
a i tak niczym sie to nie wyroznialo, sprawnosc taka sobie, wiec i zuzycie paliwa nie male,
dodatkowo zaden silnik szmelcwagena zapewne nie bylby tanszy niz K16,
opel wprowadzil ECOTECki, ktore sa sprawniejsze niz wieswageny, ale pewnie tez nie tanie, ani nie na sprzedaz,
tutaj tez maks co bylo to 1.6 16v 101KM
bo chyba jestescie swiadomi, ze najnowsze konstrukcje, ktore maja byc atutem danej firmy nie sa na sprzedaz dla konkurencji na rynku na ktory przeprowadza sie ekspansje,
tylko PSA wydawalo sie tego nie wiedziec, ale tylko pozornie, bo sprzedajac XUDa zapewne zrobili analize rynku - chyba nastawili sie na sprzedaz wyzszej klasy aut z tym silnikiem,
jezeli chodzi o stare crapy wieswagena i opla, te 8v 1.4 do 1.8 to nie bylo sensu sie w to pchac, rownie dobrze mozna byl dogadac sie z fiatem, bo oferowal to samo ,a nawet lepiej ,bo 1.6 8v mial 90KM w pierwszych punto,
ale tutaj chociaz raz FSO nie popelnilo bledu w zalozeniach, bo chcieli nowoczesny silnik robiacy wrazenie na teraz (zeby sie wyroznic i sprzedac produkt) i wolno starzejacy sie,
rover na naszym rynku nie istnial jako konkurencja dla FSO,
mogl zaoferowac nowoczesna konstrukcje w dobrej cenie, bo cienko przędli,
silnik nie tylko sprawnoscia nie ustepujacy ecoteckowi ,ale jeszcze parametry robily wrazenie : 1.4 16v o mocy 103KM , przy ktorych 101-102KM z 1.6 to cienkie bolki,
sprawny silnik 1.4 zuzyje tez mniej paliwa niz 1.6 o tej samej mocy,
jest lekki i innowacyjnie zbudowany - co z biegiem czasu wyszlo wszystkim wlascicielom bokiem - ale na poczatku lat 90'tych robilo wrazenie,
to byla dobra decyzja dysponujac danymi z tamtych lat, nawet dzisiaj nie widac zadnej dobrej alternatywy