FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Szybkie pytanie / odpowiedź => Wątek zaczęty przez: mihals w Wrzesień 17, 2018, 19:05:53 pm

Tytuł: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: mihals w Wrzesień 17, 2018, 19:05:53 pm
Mam problem z wolnym nagrzewaniem rovera,gdzie typowy rover po tych 2-3 km łapie 90,mój z ledwością osiąga 70 stopni,a 90 stopni osiąga dopiero po jakichś 5 km (mowa o temperaturze powietrza 25 stopni) .Przy obecnych nocnych temperaturach (5-10 stopni) podczas włączenia ogrzewania,po 8 km jazdy z ledwością łapie 70,ale przegonienie do tych 5 tys obrotów pomaga i wskakuje te 90 st. Jak już osiągnie temperaturę roboczą to trzyma ją już cały czas. Wymieniłem termostat na waxstat 88 stopni (poprzednio tez taki był) i nic to nie pomogło,zapowietrzony układ,jakieś cyrki z ukłądem czy na tym termostacie się tak po prostu zachowuje?
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: banned w Wrzesień 17, 2018, 19:21:58 pm
Ahh...

edit, widzę że masz OHV.

Ale to albo trefny termostat, albo uszczelka na termostacie
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Mariusz w Wrzesień 17, 2018, 20:47:36 pm
Ja bym spróbował na innym termostacie (innej firmy, temperatura otwarcia może być taka sama, albo mniejsza). W zeszłym roku przechodziłem to w abimeksie z nowszą szerszą chłodnicą - płukanie chłodnicy oraz nagrzewnicy i żonglerka termostatami, żeby znaleźć optimum i samochód nagrzewał się ekspresowo oraz trzymał równe 90. Podobnie w gaźnikowcu z wąską chłodnicą - również żonglerka termostatami i dało to efekty (nagrzewał się w mgnieniu oka), ale samochód miał spore wahania w okół 90 stopni i w górę i w dół, dopiero po porządnym płukaniu chłodnicy to się trochę uspokoiło. Generalnie moje obserwacje są takie, że jakość termostatu jest ważna, ale jak układ jest zakitowany to i tak są problemy z wahaniami temperatury.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: mihals w Wrzesień 25, 2018, 19:37:20 pm
Sprawdzałem kiedy wąż idący do chłodnicy zaczyna się robić ciepły,ciepły się robi w momencie gdy na wskaźniku wskakuje 90 stopni,wcześniej cały czas jest zimny,czyli termostat działa prawidłowo. Ale profilaktycznie zamontowałem inny termostat na 82 stopnie,stahltera w pudełku polcara (chłopaki tu polecali go że dobrze się sprawuje) i dalej nagrzewa się wieczność,z tym że teraz trzyma 70 stopni. Do 90 wskakuje gdy przejade 15 km,zatrzymam się w sklepie na szybkie zakupy,włączam zapłon,a tam prawie 90,po czym bardzo wolno w czasie jazdy spada do tych 80 stopni,które powinien trzymać.
Zapowietrzony układ chłodzenia może być? Układ wydaje się być czysty gdyż robiłem niedawno płukanke i nic tam zbytnio nie wyleciało,tylko troche drobnego proszku.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 05, 2018, 19:26:08 pm
Zwariuje z tym autem,wymieniłem kolejny z rzędu termostat,tym razem padło na gates 88 stopni,po jakichś 10-15 km jazdy idealnie trzyma te 88 stopni,bez żadnych wahań,lecz jak widać dalej długo się nagrzewa i do tego dzieją się różne anomalie...  Po pierwsze wskazania temperatury czujnika do zegarów i komputera różnią się.Do jakichś 60 stopni działają idealnie,potem czujnik zegarów zaniża o jakieś 10-15stopni,po to aby już w okolicach 90-st. pokrywać się wskazaniami idealnie wraz z czujnikiem do komputera. Do tego zanim się silnik nagrzeje,to wraz ze wzrostem obrotów silnika temperatura spada,po to by podwyższyć się na niższych obrotach  ;-|
Przykładowo,gdy nagrzeje się do tych 70-80 stopni (sprawdzane na czujniku komputera) i wyjadę na drogę szybkiego ruchu i jadę z prędkościami rzędu 100-140 temperatura spada o jakieś 20 stopni,gdy zwolnię do prędkości poniżej 100 km/h temperatura zaczyna wzrastać do tych 90 stopni i już taka zostaje bez względu na prędkość i obroty. To samo dzieje się podczas ostrzejszego przyspieszania w mieście,czy przy przegazówkach na postoju. Jakieś pomysły co mu moze się dziać?
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Maćko w Listopad 05, 2018, 20:38:41 pm
Nadal masz coś nie tak z układem chłodzenia. Termostat(y) 88 stopni są przewidziane do roverków, do poldorovera fabryka stosowała termostaty 82 stopnie. Morawski też podaje termostat 82 stopnie jako właściwy dla poloneza z silnikiem rovera.

Obecnie moje wc na termostacie polcara 82 stopnie zachowuje się wręcz wzorowo. Po 4-5km jazdy miejskiej (moja droga do pracy) wskazówka pokazuje około 85 stopni. Na trasie trzyma grubość kreski przed 90.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 05, 2018, 21:22:11 pm
Nadal masz coś nie tak z układem chłodzenia. Termostat(y) 88 stopni są przewidziane do roverków, do poldorovera fabryka stosowała termostaty 82 stopnie. Morawski też podaje termostat 82 stopnie jako właściwy dla poloneza z silnikiem rovera.

Obecnie moje wc na termostacie polcara 82 stopnie zachowuje się wręcz wzorowo. Po 4-5km jazdy miejskiej (moja droga do pracy) wskazówka pokazuje około 85 stopni. Na trasie trzyma grubość kreski przed 90.

Jest za dobry?

U mnie był Polcar 82 stopnie i to wychładzało silnik jeszcze bardziej za bardzo niż Mera 86 z uciętym zwojem. Teraz jest Bearmach 88 i dopiero jest dobrze, choć przy zimnej pogodzie auto wymaga docieplenia.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: KGB w Listopad 05, 2018, 22:03:42 pm
to jest rezultat termostatu na wejsciu do silnika, chociaz tutaj jednak wyglada na to,ze popuszcza wczesniej niz powinien,
ale co to za problem, lepiej i tak nie bedzie, chyba ze czyjas pasja jest kupowanie i zmienia termostatow, zeby po dziesiatym trafic na taki,ktory zachowuje sie idealnie
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Listopad 05, 2018, 22:03:47 pm
U mnie też są pewne anomalia związane z temperaturą. W czasie jazdy wskazówka czasem pokazuje ~80*C, czasem idealnie jej grubość poniżej 90*C. Innym razem, np. w korku potrafi wystrzelić całkiem sporo ponad 90*C. Wydaje mi się, że jedynym słusznym rozwiązaniem tego problemu byłoby poprawienie fabrycznej wtopy polegającej na ulokowaniu termostatu na wejściu zamiast na wyjściu z silnika. Czyli innymi słowy, montaż termostatu PRT.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 05, 2018, 22:54:29 pm
Jak kupiłem poloneza,to normalnie się nagrzewał i trzymał te 90 stopni,po pół roku nagle z dnia na dzień stało się mu to co teraz się dzieje,wywaliłem wówczas termostat który był (england waxstat) i zamontowałem kolejny taki sam,i potem zaczeło się kupowanie w kołko płynu,wymiany termostatów i różne dziwne przygody z tym związane,a rezultatu brak  <bezradny>
Raz się nagrzewał normalnie,dość szybko,a do tego idealnie trzymał temperature,ale było związane to z tym że zaczeła ciec mi pompa wody,przez co wywaliło mase płynu z układu (aż ogrzewanie przestało grzać)
Prt o rozumiem,że umieszczony jest w taki sam sposób jak termostat w ohv?
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Ciastek w Listopad 06, 2018, 01:36:27 am
podrzuci ktoś link do termostatu 82 stopnie który będzie pasował do roverka? Mera *88 i 2 x waxstaty *88  grzeją moje 1.8

https://allegro.pl/wahler-termostat-jeep-wrangler-cherokee-grand-4-0-i6565600672.html (https://allegro.pl/wahler-termostat-jeep-wrangler-cherokee-grand-4-0-i6565600672.html) ?
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Oxej w Listopad 06, 2018, 02:16:17 am
U mnie też są pewne anomalia związane z temperaturą. W czasie jazdy wskazówka czasem pokazuje ~80*C, czasem idealnie jej grubość poniżej 90*C. Innym razem, np. w korku potrafi wystrzelić całkiem sporo ponad 90*C. Wydaje mi się, że jedynym słusznym rozwiązaniem tego problemu byłoby poprawienie fabrycznej wtopy polegającej na ulokowaniu termostatu na wejściu zamiast na wyjściu z silnika. Czyli innymi słowy, montaż termostatu PRT.

Z PRT też nie jest tak różowo - większość dostępnych na rynku jest produkcji francuskiego Vernetu i są dość kiepskiej jakości. U siebie miałem zamontowane już trzy i w każdym wypadku temperatura na termostacie stała w okolicach na oko 79-80*C (mierzona miernikiem na podczerwień na  termostacie) przy czym pomimo występowania wersji 82*C i 87*C, zawsze przychodził ten na 82*C - nawet mimo oznaczenia 87*C na pudełku :/
Jak masz raz ~80*C a raz ~90*C, to obstawiam, że za tą wyższą temperaturę nie odpowiada termostat, tylko termowłącznik w chłodnicy+wentylator.

Teraz będę zakładał termostat zewnętrzny z mondeo V6, tylko pomimo zamówienia Gatesa 87*C, w oryginalnym zaplombowanym pudełku siedział... Vernet :/
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Gomulsky w Listopad 06, 2018, 08:02:39 am
Ale PRT ma jedną zasadniczą przewagę nad seryjnym termostatem. Mianowicie, reaguje na temp. cieczy wypływającej z silnika a nie do niego wpływającej -  nie interesuje nas utrzymanie stałej temp. płynu w chłodnicy, tylko w silniku :) Nawet Jeśli u Ciebie odczyt temperatury pokazywał 79-80 *C to specjalnie bym się do tego nie czepiał skoro termostat był na 82*C i był na wyjściu z silnika, w końcu każdy termostat ma te +/- 2-3 *C tolerancji.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: mihals w Listopad 27, 2018, 10:36:25 am
Przy pełnym rozgrzaniu silnika jak powinien się zachowywać,ten cienki wąż wychodzący z boku obudowy termostatu? Bo u mnie chwile jest gorący,a chwile można reką go dotknąć bez problemu,tak samo się dzieje jak i pouciskam wąż idący znad kolektora wydechowego do chłodnicy,to ten mały robi się gorący.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Ciastek w Listopad 27, 2018, 14:51:52 pm
zmieniłem właśnie termostat na stahlera 82*, jest idealnie. Mera 82* wytrzymała rok.

https://allegro.pl/termostat-polonez-1-4-silnik-rover-24200-82-i7684950109.html (https://allegro.pl/termostat-polonez-1-4-silnik-rover-24200-82-i7684950109.html)

tylko uszczelka musi zostać ze starego termostatu o ile jest szczelna
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: paweł1989 w Listopad 28, 2018, 07:44:38 am
Tez polecam stahlera, u siebie mam 88C. Z moich obserwacji wynika ze zawor odpowietrzajacy w nim dziala w zla strone i wciaz przepuszcza male ilosci cieczy z chlodnicy. Zadzwonilem do producenta i zamowilem taki termostat tylko ze zmienionym kierunkiem dzialania zaworka. Natomiast jesli chodzi o dzialanie to bardzo ladnie trzyma temperature, zadnych wahan.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Grudzień 16, 2022, 23:49:50 pm
Odkopuję, stahler już niedostępny  :( . Jest jakaś dobra alternatywa termostatu dla rovera ?
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Grudzień 17, 2022, 13:39:59 pm
Wahler
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 17, 2022, 15:01:54 pm
ma ktos ursusa c330 i moglby zmierzyc srednice takiego termostatu ? https://allegro.pl/oferta/termostat-ursus-c330-c-330-harmonijkowy-ts8-11227898554?bi_s=ads&bi_m=showitem:active&bi_c=OWFiMjZlYzctZmY2NS00MjQzLThjM2YtNmRmZmVjYWE4ZDUxAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=ed823055-347f-483d-9893-788c6df7c64d
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: mihals w Grudzień 17, 2022, 16:00:17 pm
Tez polecam stahlera, u siebie mam 88C. Z moich obserwacji wynika ze zawor odpowietrzajacy w nim dziala w zla strone i wciaz przepuszcza male ilosci cieczy z chlodnicy. Zadzwonilem do producenta i zamowilem taki termostat tylko ze zmienionym kierunkiem dzialania zaworka. Natomiast jesli chodzi o dzialanie to bardzo ladnie trzyma temperature, zadnych wahan.
Porusze temat na nowo, termostaty do poldorovera na 82 stopnie z odpowietrznikiem zauważyłem że mają odpowietrznik w drugą stronę, perkins i ursus z perkinsem jak wiadomo mają ten sam termostat. Nie jest tak tak że do polonezów sprzedawano termostaty od ursusa, w których układ chłodzenia był inny, przez co odpowietrznik był inaczej zrobiony?
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 17, 2022, 16:59:37 pm
o jaki zawor odpowietrzajacy chodzi? we wkladach termostatu jedyny odpowietrznik to ta mala dziurka w talerzyku
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Buźka w Grudzień 17, 2022, 18:29:45 pm
ma ktos ursusa c330 i moglby zmierzyc srednice takiego termostatu ?
Jak sobie nie zapomnę, to podjadę do sklepu, sprzedaje tam kolega, to zmierzę. A do czego to chcesz zakładać? To jest dosyć spora średnica, większa niż w ohv, może bardziej zbliżona do żukowskiego termostatu.W ohvkach są te same termostaty, co w silnikach andoria 4C90, tylko inne są temperatury otwarcia, to taka ciekawostka.
Porusze temat na nowo, termostaty do poldorovera na 82 stopnie z odpowietrznikiem
Że niby co? Mam ze 3 sztuki tych termostatów i jest tam chyba tylko mała dziurka w grzybku, nic więcej. Odpowietrznik jest w kolektorze ssącym.
perkins i ursus z perkinsem jak wiadomo mają ten sam termostat. Nie jest tak tak że do polonezów sprzedawano termostaty od ursusa, w których układ chłodzenia był inny, przez co odpowietrznik był inaczej zrobiony?

https://allegro.pl/oferta/termostat-mf3-235-255-c360-3p-tv-26-2485c022-9935179127
Jest tu widzę ten zaworek, nawet nie wiedziałem, że to to samo, ale silnik angielski, więc czemu by nie?
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 17, 2022, 19:50:55 pm
A do czego to chcesz zakładać? To jest dosyć spora średnica, większa niż w ohv
liczylem, ze srednica bedzie 40mm lub mniej, ale skoro mowisz ze jest duza, to pewnie ~60mm,
chcialem go wcisnac w rure idaca do chlodnicy, ale nie moze miec wiece niz 40mm,
przy wiekszej srednicy jest zupelnie nie przydatny
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Sławek#1978 w Grudzień 17, 2022, 20:40:59 pm
W ohvkach są te same termostaty, co w silnikach andoria 4C90, tylko inne są temperatury otwarcia, to taka ciekawostka.
Do OHV pasuje też termostat z Toyoty GT86/Subaru BRZ  :P
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Buźka w Grudzień 17, 2022, 20:51:13 pm
liczylem, ze srednica bedzie 40mm lub mniej, ale skoro mowisz ze jest duza, to pewnie ~60mm
No niestety, ale to ciągnik, sama obudowa termostatu jest sporych rozmiarów, więc i to jest niemałe. 40mm, to ma pewnie przekrój przewodu od termostatu do chłodnicy w ciągniku.
Chcesz wsadzić termostat w samą rurę? Tak bez obudowy? To jest jakaś plastikowa/metalowa rura? No bo raczej nie przewód gumowy? Można przecież zastosować tam obudowę z rovera, zaślepić tylko mały króciec i masz przelotowo zamontowane wejście- wyjście i termostat w środku.
Pewnie jakby się pobawił i poszukał, to znajdzie się termostat tak małych rozmiarów, choćby z jakiegoś malutkiego silnika chłodzonego cieczą.Powinny być jakieś katalogi z rysunkami i wymiarami termostatów. A może są?
Do OHV pasuje też termostat z Toyoty GT86/Subaru BRZ  :P
O proszę, czyli jeszcze jakieś alternatywy są. Tak to jest z częściami, że idzie w końcu coś gdzieś dopasować, byle się w miarę zmieściło. Szkoda, że z blacharką niema tak łatwo, żeby wziąć poszycia z innych aut i "doklepać"  :-)
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 17, 2022, 21:52:12 pm
Chcesz wsadzić termostat w samą rurę? Tak bez obudowy? To jest jakaś plastikowa/metalowa rura? No bo raczej nie przewód gumowy?
gumowy przewod do chlodnicy, najczesciej ma srednice wewnetrzna 37-38mm np. w Polonezie, AR156, Kappie czy nawet w tym c330,
mam taki termostat wkladany w przewod, a jego srednica to 40mm na walcowej powierzchni, ale ma kolniez o srednicy 43mm,
tego kolnierza nie da sie sciac, bo termostat sie rozpadnie,
w termostacie c330 kolnierz da sie sciac bez problemu, ale to nic nie da, jezeli srednica walca jest wieksza niz 40mm,

taki 40mm da sie wcisnac w rure gumowa, jednak kolnierz 43mm to juz przesada, bo waz ma duze naprezenia na krawedzi weza - duze ryzyko, ze guma peknie i staniemy na drodze bez plyniu w ukladzie
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Grudzień 17, 2022, 22:34:01 pm
A ten termostat od ciągnika jest coś warty ? Poprzednio podane alternatywy wyglądają na niedostępne. Polodorover mi się nie dogrzewa, termostat mam przeniesiony na wyjściu z głowicy.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Buźka w Grudzień 18, 2022, 01:24:34 am
A ten termostat od ciągnika jest coś warty ?
Ciężko powiedzieć, tam są zupełnie inne warunki pracy, a i chłodnica o sporo większej pojemności i wentylator, który chłodzi cały czas. Ale zapewne pytasz ogólnie o jego jakość? To już zależy od firmy, a pewnie większość jest z mery.
Polodorover mi się nie dogrzewa, termostat mam przeniesiony na wyjściu z głowicy.
Czyli masz ten typowy prt, czy jakąś swoją wydumkę? Ja mam termostat ten "zimowy" na 88* i jeżdżę na nim lato- zima. Nie zanotowałem problemów z przegrzewaniem, lub niedogrzaniem. Ale termostat jeszcze chyba oryginał, lub kupowany (nie pamiętam dokładnie) lata temu, kiedy mogły być lepsze.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: mihals w Grudzień 18, 2022, 04:16:13 am
Termostat stahltea/mery był katalogowo przypisany jako perkins/rover. Ta dziurka służąca jako odpowietrznik była wyposażona w grzybek, który otwiera się w jedną strone. W przypadku poloneza, wydaje mi się że działa na odwrót.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Daniel#1984 w Grudzień 18, 2022, 14:00:32 pm
Z tego co pamiętam, rover ma ogólnie kiepsko rozwiązany termostat i sporo ludzi narzeka na długie rozgrzewanie silnika, skoro pomaga montaż termostatu PRT (ofc oprócz vernetowego dziadostwa), to sprawdziłby się w tym przypadku termostat od łady samary? Zaślepić niepotrzebne otwory i powinien śmigać. Pytanie, jakie macie w tym silniku średnice węży.

(https://t.iparts.pl/033/TH14687/dokumenty/termostat-ukladu-chlodzenia-gates.jpg)

(http://fotki.lighting-gallery.pl/images/Beton/2022-12-18/308832.jpeg)

Tylko tutaj też trzeba kupować firmówki, bo raz mi przyszedł vernet kiedy za pierwszym razem kupowałem taki do moskwicza, no i też to słabo wyglądało - trzymał koło 80 stopni, inny (chyba gates, ale nie w pudełku gates a z napisem vernet, bo i takie są) działa prawidłowo.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Buźka w Grudzień 18, 2022, 15:00:35 pm
Z tego co pamiętam, rover ma ogólnie kiepsko rozwiązany termostat i sporo ludzi narzeka na długie rozgrzewanie silnika
Bo jest na dole, przy pompie wody i jak się otworzy, to dopiero otwiera bezpośrednio zaciąg zimnego płynu z dołu chłodnicy do pompy. Ktoś sobie to tak wymyślił, zamiast dać to normalnie, na wyjściu z głowicy. Mały obieg jest pociągnięty cieniutkim wężykiem i to wszystko w ogóle ma mały przepływ i całość głupieje po rozgrzaniu. Multec tu chyba pisał o gównianych kanałach w głowicy, a ze chińskie K16 mają to poprawione.
Pytanie, jakie macie w tym silniku średnice węży
Praktycznie te same, co w ohv, bo przecież króćce w chłodnicy są takie same.
Ja niby problemów z tym nie mam, ale w sumie, to mógłbym się kiedyś na wiosnę pobawić w przerobienie tego, a tym bardziej, że teraz mam utrudniony dostęp do termostatu, ze względu na kompresor klimy.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Multec w Grudzień 18, 2022, 15:26:42 pm
Generalnie to nic nie głupieje o ile układ jest czysty, drożny i termostat sprawny. A większości K-Serie mają w układzie syf (tak jak i większość Polonezów). Nie wspominając o metalowych rurkach, które w środku korodują i cały ten syf lata po układzie odkładając się w chłodnicy, nagrzewnicy, a co najgorsze w kieszeni w bloku za czwartym cylindrem skutecznie obniżając efektywność chłodzenia tulei cylindrowej - w i efekcie słynny piston slap.

Średnica węży to standardowo 16mm na małym obiegu oraz 38mm na dużym. FSO nie wiem w jakim celu zmniejszyło średnicę małego obiegu na 16mm, gdzie Rover fabrycznie ma bodajże 20mm co zresztą widać po króćcu na termostacie oraz kolanie na wyjściu z głowicy. Ja przy swapach kupuję dwa trójniki aluminiowe do LPG z króćcem odchylonym o 135stopni i wywalam rurkę pod kolektorem.

Z nagrzewaniem się nie ma najmniejszego problemu, bo akurat nagrzewa się cholernie szybko, zresztą jak i później chłodzi z racji małej pojemności płaszcza wodnego bloku oraz głowicy.

Problemy zaczynają się właśnie przez syf oraz przez termostaty, z których jakością jest marnie. Jeszcze niedawno dostępne były oryginalne Waxstaty 88stopni, ale ostatnio zamawiając dostałem Gatesa( racji braku Waxstata), który działa... tak o. Trzymać trzyma, ale po gwałtowniejszym przyspieszeniu potrafi spadać znacznie temperatura, co raczej temu silnikowi nie pomaga.

Zgadza się, kanały wodne w głowicy zależnie od partii potrafią być mniej lub bardziej zarośnięte przez niedoskonały odlew w obrębie otworów wlotowych. W każdej sztuce należy to rozborować, najlepiej cienkim frezem stożkowym do aluminium. K-Seria produkowana w chinach pod nazwą SAIC TCi-Tech lub Kavachi ma te kanały frezowane fabrycznie.

PRT to w tym silniku bardzo słuszne rozwiązanie, niestety "fabryczny" termostat umieszczony na wlocie do pompy wody nie jest szczęśliwym rozwiązaniem, bo w momencie otwarcia zalewa blok chłodnym płynem chłodzącym, co przy tak cienkim aluminiowym bloku nie jest pożądanym zjawiskiem.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Buźka w Grudzień 18, 2022, 17:10:20 pm
Generalnie to nic nie głupieje o ile układ jest czysty, drożny i termostat sprawny. A większości K-Serie mają w układzie syf (tak jak i większość Polonezów). Nie wspominając o metalowych rurkach, które w środku korodują i cały ten syf lata po układzie
No, ja sobie to przepłukiwałem wszystko kilka razy, jak ostatnio przekładałem silnik, bo nie ma już w sprzedaży niebieskiego petrygo (a przynajmniej nie widziałem nigdzie) i kupiłem to różowe, bo nauczony doświadczeniem z poprzednim silnikiem, wolałem nie lać byle czego i nawet poświęciłem 10 litrów nowiutkiego płynu, żeby się to wszystko wymieszało i wypłukało, potem jeszcze wężem z wodą pod ciśnieniem i jest już czysto. Problemów z układem chłodzenia nie mam, jedynie był problem z odpowietrzeniem, bo parownik mam wciśnięty obok filtra powietrza, bo naprawdę u mnie niema gdzie i nie za bardzo chciał tamtędy płyn iść, a mam to podpięte szeregowo, silnik, nagrzewnica, parownik, termostat i może i przez to tak było, ale to tylko przy zalewaniu pustego silnika, bo teraz jest wszystko ok i nagrzewa się normalnie. Niemniej, myślę, żeby znów podłączyć to tak, jak było fabrycznie, ale bez tej malutkiej gównianej rureczki, ponieważ...
FSO nie wiem w jakim celu zmniejszyło średnicę małego obiegu na 16mm, gdzie Rover fabrycznie ma bodajże 20mm co zresztą widać po króćcu na termostacie oraz kolanie na wyjściu z głowicy
Ja właśnie zauważyłem swego czasu to samo, że chamsko zeszli ze średnicami w dół, tak samo zresztą, jak w układzie wydechowym (ach te oszczędności) i tak jak ty...
przy swapach kupuję dwa trójniki aluminiowe do LPG z króćcem odchylonym o 135stopni i wywalam rurkę pod kolektorem
Robię podobnie, też na wężach, choć nie tak dużych, jak średnica wyjścia na króćcu przy głowicy, bo z racji połączenia szeregowego, czytując Pudzianowskiego "to i tak by nic nie dało" ale mam w planach to połączyć równolegle, więc będę mógł dać mały obieg większą średnicą, a tylko rozgałęzienia do nagrzewnicy i parownika, mniejszą.
Ten termostat, który mam teraz, działa bardzo dobrze, zarówno w lecie, jak i w zimie i nie zauważyłem, żeby występowały jakieś gwałtowne wahania temperatury, ale czujnik tego nie wychwyci, jeśli nie są na tyle duże.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: Majonez w Grudzień 18, 2022, 17:27:06 pm
Prt mam zrobione z oryginalnej obudowy, ale nie w tym rzecz, chodzi tylko i wyłącznie o termostat. Jakiś czas temu też był olbrzymi problem z termostatami do ohv, ale jednak znalazła się alternatywa do gównianej mery. Teraz mam gatesa 82 i problemy jak u autora tego tematu.
Tytuł: Odp: Rover bardzo wolno sie nagrzewa
Wiadomość wysłana przez: KGB w Grudzień 19, 2022, 00:30:24 am
Z tego co pamiętam, rover ma ogólnie kiepsko rozwiązany termostat i sporo ludzi narzeka na długie rozgrzewanie silnika
raczej zle zapamietales, bo te silniki maja problem z przegrzewniem,
nagrzewaja sie bardzo szybko, bo maja mala pojemnosc cieplna, ale umiejscowienie termostatu na wylocie z chlodnicy powoduje przy bylejakim ograniczeniu przeplywu malego ukladu, albo zapowietrzeniu weza chlodnicy, duza bezwladnosc dzialania termostatu, albo odwrotnie, cyrki w postaci zassania zimnego chlodziwa, co moze zamknac termostat i przegrzac silnik,
woda w chlodnicy nawet nie musi byc zimna - jezdziesz sobie 110k/h, na liczniku masz stabilne 90*C , gaz do dechy i osiagasz 150km/h oraz 120*C,
hamujesz silnikiem, a temp. rosnie, wiec nagrzewnica na maks. i temp. powoli (jak na zastrzyk adrenaliny) spada do 90*C