Autor Wątek: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020  (Przeczytany 171546 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #560 dnia: Maj 02, 2020, 20:49:48 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3131
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Ale luzy zaworowe wiarę rozgrzewania silnika rosną, z wyjątkiem kiedy cały silnik wykonany jest z tego samego materiału, ale się nigdy nie zdarza.
Że niby co? :D zawór wydechowy się kurczy przy kontakcie ze spalinami? :D
Że różne materiały mają różną rozszerzalność cieplną.
A w silniku nigdy nie panuje jednorodna temperatura.
Nie zgłębiałem tego tematu zbyt dokładnie, więc nie będę się upierał, ale wydaje mi się, że w skali makro te różnice będą oscylować ok. 10-15 *C, więc zasadniczo można przyjąć, że cały silnik ma w przynoszeniu tą samą temp. 80kilka-90kilku stopni. A największe problemy mogą pojawiać się w stanie przejściowym, tj. podczas rozgrzewania.
W załączniku źródło moich rewolucji.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #561 dnia: Maj 02, 2020, 21:16:12 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Jak się OHV rozgrzeje, to pracuje ciszej czy głośniej?

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #562 dnia: Maj 02, 2020, 21:27:36 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1327
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Żeby mieć ciche zawory w ohv to potrzeba mieć w dobrym stanie wałek rozrządu, szklanki, laski popychaczy, klawiaturę. A o to w tym silniku trudno bo jakosc części zamiennych jest jaka jest, każdy wie.
Uważam że w ohv nie warto inwestować. Za cenę wyszykowania  tego silnika do idealnego stanu można mieć pod maską bardziej współczesny silnik. Takie jest moje zdanie. Szanuję jeśli ktoś uważa inaczej.
« Ostatnia zmiana: Maj 02, 2020, 21:29:37 pm wysłana przez Tales »

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #563 dnia: Maj 02, 2020, 21:36:39 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Można mieć swoje zdanie ale nie powtarzaj głupot, bo klawiaturę w fatalnym stanie da się ustawić tak, że będzie chodzić idealnie cicho. Powtarzam to któryś raz z kolei: coś robiłeś źle, bądź miałeś coś uszkodzone. Jak klawiatura jest masakrycznie wytłuczona i koniki mają kratery, to po 10 czy więcej regulacjach nauczysz się ustawiać bez szczelinomierza na ucho i oko, bo szczelinomierz jest wtedy mało przydatny, i też auto będzie chodzić cicho. Ewentualnie można spróbować wykorzystać czujnik zegarowy - ja się chciałem w ten sposób bawić, ale w sumie nauczyłem się już regulować bez tego tak, że chodzi cicho.

Ja uważam, że to bardzo dobry silnik, a po drobnych poprawkach daje radę pod względem dynamiki, i musimy mieć części w dobrym stanie, albo trafić fajną używkę, bo z cenami nowych części jest masakra. Przynajmniej brzmi fajnie, przy grochówce z nakrętek skody :P. Posłuchałem sobie silników favorit/felicii na reklamach z epoki - chyba nic więcej nie zrobię, on po prostu tak brzmi, chyba taka konstrukcja. Jest w miarę cichy grzechot i raczej pozostanie - ciekawe przez co, OHV jak w FSO. Może inne materiały powodują, że głośniej pracuje. Brzmi to tak: https://youtu.be/T0nImk9lQL0 , nie jestem pewien, czy jeszcze nie słychać łańcucha rozrządu dodatkowo oprócz zaworów. W każdym razie, było znacznie głośniej.
« Ostatnia zmiana: Maj 02, 2020, 21:55:15 pm wysłana przez Daniel22#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #564 dnia: Maj 02, 2020, 22:38:32 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13839
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Ale luzy zaworowe wiarę rozgrzewania silnika rosną, z wyjątkiem kiedy cały silnik wykonany jest z tego samego materiału, ale się nigdy nie zdarza.
Że niby co? :D zawór wydechowy się kurczy przy kontakcie ze spalinami? :D
zawor to nie jedyny element, ktory sie nagrzewa, za to jest z materialu o malym wspolczynniku rozszerzalnosci cieplnej, a otoczony jest materialami o wiekszym,
luzy zaworowo w rozgrzanym silniku moga sie zmniejszac lub zwiekszac, mniej lub bardziej, a zalezy to od konstrukcji silnika


Zawsze myślałem, że zawory ustawia się na zimnym silniku z luzem, bo po rozgrzaniu ten luz się zmniejsza. Przy LPG dodatkowo trochę większy luz, bo pracuje w trochę wyższej temperaturze.
i to jest prawdziwy mit, bo EGT przy spalaniu gazu jest praktycznie takie samo,
gdy czujniki EGT rozpowszechnily sie przez spadek cen, to juz nie raz sprawdzano temp. spalin
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #565 dnia: Maj 02, 2020, 22:42:31 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Zawsze myślałem, że zawory ustawia się na zimnym silniku z luzem, bo po rozgrzaniu ten luz się zmniejsza. Przy LPG dodatkowo trochę większy luz, bo pracuje w trochę wyższej temperaturze.
i to jest prawdziwy mit, bo EGT przy spalaniu gazu jest praktycznie takie samo,
gdy czujniki EGT rozpowszechnily sie przez spadek cen, to juz nie raz sprawdzano temp. spalin

Teraz tak, ale nie w czasach aut jeżdżących na I gen ustawianej na "oko" i tak żeby mało paliły.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #566 dnia: Maj 02, 2020, 22:55:03 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Co do rozszerzalności cieplnej sprawdziłem, i Pachoń podaje zdecydowanie, że w silniku poloneza luzy zaworów powiększają się wraz ze wzrostem temperatury. W skodzie raczej jest podobnie, bo jest głośniejsza po rozgrzaniu. Może kiedyś spróbuję jeszcze zmniejszyć luz i zobaczymy efekty. Tutaj przydałby się czujnik zegarowy, żeby ocenić, jaki jest faktyczny luz. W tym momencie ustawiłem ciasne 0,15 sprawdzając jeszcze na oko i ucho - wydaje się naprawdę minimalny, a wydaje mi się, że umiem go mniej więcej ocenić, bo bardzo często ustawiam w mechanizmach magnetofonów jak najmniejszy luz na osi koła zamachowego w celu jak najmniejszych zniekształceń (0,05-0,10mm).

Ale z tego co słyszę po filmach z epoki - ten typ tak ma, a efekt wzmacnia całkowity brak wytłumień - polonez jednak ma tą matę na masce, maty na grodzi silnika i wewnątrz kokpitu i dość "napompowaną" blaszano-piankową deskę - tutaj nie ma zupełnie nic, tłumi goła blacha, deska z plastiku i jakieś liche filce od wewnątrz pod pedałami. Chyba trzeba po prostu poprawić trochę fabrykę. Trudno, i tak jest duża poprawa - na luzach 0,30 brzmiał znacznie gorzej.
« Ostatnia zmiana: Maj 02, 2020, 23:00:31 pm wysłana przez Daniel22#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #567 dnia: Maj 03, 2020, 01:01:28 am »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Ale luzy zaworowe wiarę rozgrzewania silnika rosną, z wyjątkiem kiedy cały silnik wykonany jest z tego samego materiału, ale się nigdy nie zdarza.
Że niby co? :D zawór wydechowy się kurczy przy kontakcie ze spalinami? :D
Że różne materiały mają różną rozszerzalność cieplną.
A w silniku nigdy nie panuje jednorodna temperatura.
Nie zgłębiałem tego tematu zbyt dokładnie, więc nie będę się upierał, ale wydaje mi się, że w skali makro te różnice będą oscylować ok. 10-15 *C, więc zasadniczo można przyjąć, że cały silnik ma w przynoszeniu tą samą temp. 80kilka-90kilku stopni. A największe problemy mogą pojawiać się w stanie przejściowym, tj. podczas rozgrzewania.
W załączniku źródło moich rewolucji.
Różnice w temperaturze poszczególnych elementów silnika w trakcie jego pracy (a nie tuż po zgaszeniu) to rząd wielkości więcej niż napisałeś.
KGB słusznie zauważył, że sporo zależy od konstrukcji silnika. W rozrządzie ohv może być rzeczywiście wpływ rozszerzania bloku i głowicy większy, bo "odległość" od wałka do zaworu jest gigantyczna. Natomiast w "normalnych" silnikach sam organoleptycznie wielokrotnie sprawdzałem jakie są efekty za niskich luzów, zwłaszcza na dłuższych wałkach. (Gdy zawór ma mniej czasu na oddanie ciepła przylgni zaworowej, która dodatkowo pod kątem osiągów miała mniejsze pole styku).
Zastanawia mnie tylko po co w takim razie jakikolwiek luz na zimno w ohv? :D

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #568 dnia: Maj 03, 2020, 13:04:41 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Może po to, żeby pijany janusz jeden z drugim nie zostawił podpartych zaworów, i przy okazji nie podparło ich w zimie przy -20 stopniach, i w różnych niekorzystnych warunkach pracy.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #569 dnia: Maj 03, 2020, 14:37:23 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2096
OHV jak się podpiera to +20 st C w górę . Robiłem kilka sztuk GLI gdzie były dojechane tak, że przestawały nawet odpalać na zimno :) To były piękne czasy jak jeszcze pracowały w "usługach".

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #570 dnia: Maj 03, 2020, 21:18:41 pm »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1328
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Tylko, że Can Bus to nic innego jak sztuczne obciążenie rezystorem, a nie po to montuję LEDy, żeby mi zjadały dużo prądu, bo to się mija z celem :P
Pobawię się z mikroklockiem

Jestem za!  :-)
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #571 dnia: Maj 04, 2020, 03:33:30 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2622
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
silnik OHV o wiele ciszej pracuje gdy pod dolny talerzyk sprężyn zaworu włożymy gumowe (silikonowe) podkładki o wymiarze talerzyka. kiedyś te podkładki wkładane były w fabryce do silników F 125 p. w głowicach poloneza nigdy się z nimi nie spotkałem. czasem można je kupić na aledrogo, kosztują grosze. można zrobić je samemu z silikonowych podkładek do pieczenia. w rozruszniku hałasuje odrzucone zębnikiem koła zamachowego sprzęgło rozrusznika, waląc z dużą siłą w blachy wirnika, można to wyeliminować wkładając na oś wirnika krążek wycięty z przekładki maluchowego resora. rozrusznik będzie działał bez hałasu.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #572 dnia: Maj 04, 2020, 09:41:02 am »

Offline deser

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 117
  • Płeć: Mężczyzna
    • Poldek
silnik OHV o wiele ciszej pracuje gdy pod dolny talerzyk sprężyn zaworu włożymy gumowe (silikonowe) podkładki o wymiarze talerzyka. kiedyś te podkładki wkładane były w fabryce do silników F 125 p. w głowicach poloneza nigdy się z nimi nie spotkałem. czasem można je kupić na aledrogo, kosztują grosze. można zrobić je samemu z silikonowych podkładek do pieczenia.

Można prosić fotki z montażu? Dziękuje z góry :)

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #573 dnia: Maj 04, 2020, 10:59:51 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2622
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
nie robiłem fotek bo montaż polega na położeniu silikonowego krążka grubości 15 mm z tworem o średnicy prowadnicy zaworu pod stalowy talerzyk o który opierają się sprężyny zaworowe. ostatnio zakładałem je na głowicę "kwadrata". kilka lat temu.  na aledrogo są ale nie wyglądają na fabryczne: https://allegro.pl/oferta/fiat-125p-polonez-podkladka-gumowa-sprezyny-zaworu-8462110072
« Ostatnia zmiana: Maj 04, 2020, 11:07:33 am wysłana przez wrb#1974 »
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #574 dnia: Maj 04, 2020, 12:35:25 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Ech, gdybym wiedział o tym jak głowica była na stole. Zawsze się dowiaduję po fakcie :P. Pytanie, czy silikon jest odporny na olej? Do WSK nie mogłem zastosować przewodu silikonowego jako króćca gaźnika ze względu na to, że nie jest odporny na benzyny i oleje.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #575 dnia: Maj 04, 2020, 13:01:55 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2622
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
podkładki wykonane są z silikonu o odpowiednich właściwościach. silikonowe podkładki do pieczenia mięsa też muszą być odporne na oleje i inną chemię. używamy takiej podkładki od wielu lat, temperatura ponad 200 stopni nie uszkodziła jej. jest dalej jak guma.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #576 dnia: Maj 04, 2020, 21:15:01 pm »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1328
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Ech, gdybym wiedział o tym jak głowica była na stole. Zawsze się dowiaduję po fakcie
Przecież na fejsbukowej grupie polonezowej i deefowej, Julek Michalski od dłuższego czasu je sprzedaje. 40zł za kpl bodajże.
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #577 dnia: Maj 05, 2020, 21:34:10 pm »

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3060
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Żeby nie słuchać jęków, że już trzeci miesiąc jeździmy bez badań, udało mi się dzisiaj zmarnować pół godziny i 162 zł.
Ciekawa informacja pojawiła się na kwicie z SKP. Mam na myśli tę pierwszą, ale nie bardzo wiem, jak ją rozumieć. Najważniejsze było dla mnie, że badanie zaliczone, ale dopiero w domu popatrzyłem wnikliwiej na kartkę.  <mysli>

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #578 dnia: Maj 05, 2020, 23:11:46 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2870
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Nic nowego
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: ---===] Co dzisiaj zrobiłem w/z moim autem... [===--- 2020
« Odpowiedź #579 dnia: Maj 06, 2020, 11:28:54 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3131
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Mam na myśli tę pierwszą, ale nie bardzo wiem, jak ją rozumieć.
Widać coś co jest w DR nie zgadza się ze stanem faktycznym. Najczęściej takie usterki zdarzało mi się dawać w samochodach, które przyjechały ze świętokrzyskiego (najwyraźniej podczas I OBT w RP na stacji były same dokumenty) i dotyczyły adnotacji "---HAK---" tzn. w DR hak był wpisany, w aucie nie było.