FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: Gomulsky w Grudzień 09, 2017, 22:05:43 pm
-
W kombi był problem z wałem, polegał on na tym, że rozwulkanizowała się guma na podporze, a i same krzyżaki już swoje przeszły, co objawiało się przy prędkościach ok 80-100km/h. W związku z czym zamówiłem nową podporę, teoretycznie miał to być oryginalny leżak, niestety okazało się iż widnieje tylko na papierze, więc przyszedł produkt podporo podobny marki polfarmer... Do tego dokupiłem krzyżaki z freelandera (firmy GKN). Ciekawostka jest tego typu, że na allegro są dostępne krzyżaki dokładnie tego samego producenta różnica taka, że mają naklejkę sugerującą pierwszy montaż i sprzedaje je "Pan wszystkomający do roverów", za swoje zapłaciłem 100 zł/2szt. te z allegro są po 136zł/szt...
Nie mniej operacja nie do końca się powiodła i niezbędne będzie udanie się na wyrównoważanie wału.
W atu zacząłem ściągać przednią wiązkę, celem odzyskania wiązki do klimy i podmianki na wiązkę z minusa.
-
Do tego dokupiłem krzyżaki z freelandera (firmy GKN). Ciekawostka jest tego typu, że na allegro są dostępne krzyżaki dokładnie tego samego
No bo gkn szedl fabrycznie do landka ;) a z ciekawości jaki masz nr krzyzaka? Bo ten wymiar krzyzaka ma rozne numeracje :p
-
Na pudełku było chyba U0.50, miał być to odpowiednik rvf10000.
-
Gkn u050 widnieje w katalogach głównie jako lada,fso. Od land rovera mimo ze ten sam wymiar maja inne numery,a zalezy to chyba od ich wytrzymalosci i tego czy maja kalamitki czy nie.
A i ja te krzyzaki niedawno kupowalem w sklepie po 32 zl za sztuke :p
Co do podpory to wywal lozysko ktore w niej jest i zamontuj jakieś normalnej firmy,ktore bedzie elegancko i cicho pracowalo
-
No nie wiem, w sklepie prosiłem od Landrovera nic nie mówiąc, że to do FSO, podałem nr producenta wyskoczyły te i te zamówiłem. Same krzyżaki są z kalamitkami.
Łożysko w podporze póki co musi zostać. Nawet jak się rozwali za rok czy 2 to wtedy będę myslal. Ogólnie przy moich przebiegach rocznych nawet ten syf powinien chwilę wytrzymać :)
Ps. Mogły też mieć oznaczenie U0.80 niestety nie pamiętam, a pudełka juž zutylizowane.
-
Na pudełku było chyba U0.50, miał być to odpowiednik rvf10000.
Poprawne numery:
GKN U050 - oznaczenie producenta GKN
TVF100000 - Land Rover Freelander numer OE
Wymiary: 23.82x62.29mm
Według strony https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/1613171319141-U050-krzyzak-walu-napedowego.html to 1 i ten sam krzyżak GKN, wyszukiwany po numerze producenta i numerze OE. W katalogach anglojęzycznych część OEM ma oznaczenie TVF100000P1
Inne numery pomocne dla wyszukiwarki :
FSO 080923 ; FIAT 4606993
LÖBRO U050 ; BLUE PRINT ADZ93902 ; FEBEST ASVL-XC90 ; BTA G9F002BTA
-
GKNU50 jest przewidziany jako do fiat/fso/lada. Do land rovera,mają inny numer i są droższe,a chodzi prawdopodobnie o zwiększoną wytrzymałość
-
Jak już poruszyliśmy temat krzyżaków-jakie (jakiej firmy) z obecnie dostępnych polecacie?
-
Patrz wyżej,ewentualnie na allegro i olx są orginały,w pudełku daewoo dostepne,bądź szukaj też krzyżaków w żółtym opakowaniu z napisem "ZMC" to są tez orginały,które fso montowało.
-
GKNU50 jest przewidziany jako do fiat/fso/lada.
Część o której piszesz nie istnieje. Po co więc wprowadzasz w błąd? Polecam lekturę oficjalnych katalogów części. Co więcej dodam, że firma GKN oficjalnie nie przewiduje w ofercie żadnego krzyżaka do FSO Poloneza.
-
Tylko przed montażem trzeba dołożyć trochę więcej smaru, bo czasami jest tyle co nic i wtedy nie dziwne że padają po kilku tysiącach km.
-
Pogłębiłem wiedzę na temat krzyżaków GKN. Możemy rozróżnić 2 rodzaje "TVF100000" firmy GKN różniące się wykonaniem i ceną...
Wymiary GKN: 23.82x62.29mm
GKN U050 = TVF100000 - kalamitka, miseczki tworzywo, jakość OE cena ~50 zł
GKN U2/808029 = Land Rover " TVF100000 " = TVF100000G - bez kalamitki, metalowe miseczki, pudełka OEM cena ~150 zł
(https://i.imgur.com/3FhdHwd.jpg)
_____________________________________________________________________________________________________
Co ciekawe podobna (odwrotna) zależność występuje w fabrycznych krzyżakach FSO:
Wymiary FSO: 23.84x61.25mm [15/16x39/16"]
FSO 080923 ; 031161 ; 4606993 = ZMC 001.000 - kalamitka, miseczki tworzywo
ZMC 201-220-2025 - bez kalamitki (?), miseczki metalowe
-
Te są też z tego co wiem całkiem fajne jakościowo :]
https://www.przeguby.pl/produkt/6300/23.82-x-61.3-krzyzak-fso,-fiat,-ford,-jakosc-premium,-teflon,-kuty-na-zimno/
A jakiej firmy by nie był, to warto zdjąć miseczki napachać smaru grafitowego do pełna
-
to że jest smarowniczka nie znaczy że w samym krzyżaku zostały wywiercone kanały. zanim zamówicie krzyżaki na aledrogo niech sprzedawca zmierzy średnicę miseczki i sprawdzi czy są wywiercone kanały. bo zdarzają się miseczki o mniejszej średnicy. tylko 0,1 mm a nie nadają się do poloneza. tak samo jest z długością. co w tym zestawie jest z teflonu- rolki, miski czy sam krzyż?
-
Wkładki wewnątrz są teflonowe, a wymiary tego krzyżaka są prawidłowe, jak i nawiercenie kanałów. Mam takie krzyżaki w wale do 125p (jak na razie jeszcze nie jeżdżący), ale o tym, że są ok, wiem od pana, który ma słynną wyważarkę z Crommodore <spoko>
-
Witam, będę wykonywał operację wymiany krzyżaków i podpory w C+, pytanko mam takie. Jeśli zajdzie konieczność wyważenia wału, to należy to uczynić po zamontowaniu nowych części czy zanim ?
-
Oczywiście, że po montażu wszystkich nowych elementów trzeba wyważyć.
-
Cześć
Kupiłem krzyżaki GKN U050 w wersji, o której pisze AUTOSAN:
GKN U050 = TVF100000 - kalamitka, miseczki tworzywo, jakość OE cena ~50 zł
Mają one 26 wałeczków o średnicy około 1,97 mm, czop krzyzaka około 14,7 mm (w aktualnym krzyżaku z wału jest 23 wałeczki o średnicy około 2,32 mm, czop krzyżaka około 14,7 mm). Zauważyłem, że w krzyżaku GKN można wałeczki ścisnąć (śrubokrętem) do siebie tak, że powstaje między nimi wyraźna przerwa, widoczna na zdjęciu:
(https://images92.fotosik.pl/311/15ead4d33a6152c2med.jpg) (https://images92.fotosik.pl/311/15ead4d33a6152c2.jpg)
W starym krzyżaku wałeczki można ścisnąć znacznie mniej (powstaje znacznie mniejsza przerwa). Czy ta duża przerwa w krzyżaku GKN ma jakiekolwiek negatywne znaczenie?
-
Ach, ta współczesna jakość. Dorób jeden z jakiegoś twardego materiału, nie będzie to jakoś wielce szkodliwe, a będzie lepiej, niż z luzem. Kupowałem nieraz krzyżaki do wału przekaźnika mocy do ciągnika i nie spotkałem się, żeby któreś igiełki brakowało, a tam są obroty rzędu tylko 500-parę obr/min. Nie powiem, raz mi jedna wyleciała i wyglądało to tak, jak na zdjęciu, ale znalazłem coś o podobnej średnicy i dociąłem.
-
moze zostawili przerwe, zeby byla lepsza rotacja waleczkow,
ale minusem jest mozliwosc, ze jeden ulozy sie pod katem
-
No to w tym układzie mamy możliwą przyczynę wibracji wału po wymianie krzyżaków - nadmierny ich luz. W takim układzie krzyżaki no name po 30 zł sztuka są dużo lepsze od markowych.
-
Ja takie krzyżaki z wału przekaźnika mocy, kupowałem do poloneza i działają bez zająknięcia. Jedyny minus, to ciężki dostęp do smarowniczki, bo znajduje się w środku krzyżaka i mało jest miejsca, żeby dobrze wcisnąć końcówkę od smarownicy. Sprawdzałem każde łożysko i w żadnym nie brakowało igiełki. One mają mieć luz tylko taki umowny, a nie tak, jak na zdjęciu, że wygląda, jakby jedna zginęła.
-
.
Nie mniej operacja nie do końca się powiodła i niezbędne będzie udanie się na wyrównoważanie wału.
Kto to robi dobrze i w normalnych cenach?
-
Krzyżak GKN, który kupiłem kosztował 37,38zł /szt, ale ceny są różne (np tu http://sklep.landroverczesci.pl/krzyzak-walu-gkn-freelander-tvf100000.html za 49zł).
Zmierzyłem (może dobrze) luz promieniowy krzyżaka około: 0.08..0.12 mm (Morawski podaje luz nominalny 0.008..0.055mm, powyżej 0,15mm - wymiana). Przerwa między wałeczkami (powstająca po ich ściśnięciu) nie wpływa na wartość luzu promieniowego: luz był ten sam gdy przerwa leżała w osi pomiaru (czujnika zegarowego) jak i gdy przerwa była pod kątem 90 st. względem osi pomiaru.
Dociskając obudowę łożyska do czopu krzyżaka i kręcąc obudową w jedną stronę wszystkie wałeczki ustawiają się pod delikatnym kątem (luz promieniowy spada wtedy o około 0,04mm)
Krzyżak nie ma plastikowych (teflonowych?) podkładek (talerzyków) między czopem krzyżaka a obudową łożyska, takie jak ma stary krzyżak
(https://images89.fotosik.pl/311/62da27b205cf79bfmed.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/62da27b205cf79bf)
Do krzyżaka były dołączone segery około 1,50mm.
-
Kumpel z wioski w uturbionym 125p ma założone jakieś master sporty z allegro i dają radę już drugi sezon upalania.Skrzynie się poddają a krzyżaki ani myślą :d
-
Ja mam poskładany wał na krzyżakach,o ktorych mowa w tym temacie i nic nie wibruje.