FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: kris309 w Październik 12, 2006, 10:11:20 am

Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 12, 2006, 10:11:20 am
Witam!

Nie mam obecnie Poloneza ale chodzi mi po głowie od dłuższego czasu pewien projekt, i chciałem spytać Was, jako fachowców, co o tym my?licie:

- po pierwsze, ma to być samochód codziennego użytku, oficjalnie dla żony ;)

- model: Polonez z wczesnych lat, przed 87r., jak da się znale?ć to najlepiej Coupe albo 3d.

- skrzynia biegów z diesla, do niej silnik XUDT11, czyli 2.1TurboDiesel z XMa lub 605tki, zoptymalizowany na ok. 130-140KM i ok. 300Nm.

- most o możliwie jak najdłuższym przełożeniu (najlepiej ok. 4500rpm przy 200km/h na V biegu). Tylko jaki most pasuj?cy do Poloneza wytrzyma ok. 300Nm?

- jako że z obecnie posiadanego samochodu (Xantia 1.9TD, ok. 130KM) zaraziłem sie zawieszeniem hydropneumatycznym chciałbym takowe również zamontować - wbrew pozorom nie s? to zadne cuda. Oczywi?cie hamulce stosowne do osi?gów autka.

To by była strona techniczna. Jedyne co jest niejasne to skrzynia i most pod taki silnik - skrzynia prawdopodobnie wytrzyma (kumpel ma w Ladzie Nivie skrzynie Trucka i silnik 1.9TD, ok. 100KM), ale most to bedzie chyba problem. Nieukrywam że most ze szper? byłby optymalny.... Zaznaczam że nie chodzi mi o szaleństwa! Żadnych b?czków itp, na niskich biegach bedzie prawdopodobnie ograniczenie mocy żeby przez przypadek niczego nie zemleć ;), autko ma w trasie być szybkie i sie sprawnie rozpędzać pzry rozs?dnym spalaniu.

Co Wy na to?

PZDR!

Kris
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Lupo w Październik 12, 2006, 10:14:41 am
Czemu mam wrazenie ze to kolejny pomysl ktory szybciej sie skonczy niz zacznie?

A co do "jak da się znale?ć to najlepiej Coupe albo 3d. " - zapomnij...

Zycze powodzenia i naprawde chcialbym ujrzec takie fajne autko.
Tytuł: Re: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: alex1916 w Październik 12, 2006, 10:19:29 am
Cytat: "kris309"
- skrzynia biegów z diesla, do niej silnik XUDT11, czyli 2.1TurboDiesel z XMa lub 605tki, zoptymalizowany na ok. 130-140KM i ok. 300Nm.

Powodzenia... Kiedy? chodził mi po głowie 2.0 DOHC Turbo który ma tylko ( :mrgreen: ) 260Nm i niestety problemem nie do pokonania okazał się most.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 12, 2006, 11:15:14 am
Hehe, no wiem że 3d spotkac to cud - ja raz w zyciu jechalem w Coupe, to bylo ze 20 lat temu,  w Katowicach, daleki krewny miał takiego, i oczywi?cie go potem sprzedał zanim sie zorientowałem co to za cacko było.... Ale ważne żeby była stara buda.

Silnik mam, elementy hydro do przekładki też, brakuje autka i przeniesienia napędu. Jak z tym mostem sie nie da, to 2.1 pójdzie do Xantii a Polonez dostanie 1.9 z Xantii z ograniczon? moc?.....:(

Ale przecież były sztywne mosty na wysokie momenty, n.p. z merca G albo jakiego? amerykana? Napewno będzie wesoło to wszczepić ;)

A czy projekt ruszy? Nie wiem czy juz na wiosne, ale ruszy.

PZDR!

Kris
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: alex1916 w Październik 12, 2006, 11:25:38 am
Cytat: "kris309"
Ale przecież były sztywne mosty na wysokie momenty, n.p. z merca G albo jakiego? amerykana? Napewno będzie wesoło to wszczepić ;)

Też tak kombinowałem. Tylko zwróć uwagę na ich szeroko?ć ;) No ale tak czy siak powodzenia, jak Ci się uda to odezwę się po do?wiadczenia :)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Lupo w Październik 12, 2006, 12:53:25 pm
kris309 jak/jesli Ci sie uda za to zabrac i skonczyc, to rob dokladna fotorelacje i podziel sie na forum doswiadczeniami :)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: SerU#408 w Październik 12, 2006, 15:25:31 pm
Je?li dla Ciebie problemem jest jedynie przeniesienie napędu, to wnioskuję, że wiesz na co się porywasz i masz znajomków na przegl?dach bo poldek z pneumatycznym zawieszeniem przegl?du nie przejdzie. Polonezowska skrzynia takiego momentu nie wytrzyma, most z argenty powinien dać radę ale po co Ci szpera skoro nie masz zamiaru szaleć-masz za dużo pieniędzy czy jak? Generalnie nie chcę być złym prprokiem ale... :? Je?li nie masz zaplecza, warunków i wiedzy to projekt padnie w momencie pytania: jak ten silnk wraz z osprzętem zmie?cić w komorze silnikowej poloneza i zrobić to tak, żeby nie wypadł? Aha! Czy to 2.1 jest montowane poprzecznie czy wzdłużnie? Stoi pionowo czy jest przechylony? Jak wygl?da smok i miska olejowa? Czy takie 2.1 pasuje na belkę od poldka diesla? Ile waży ten silnik z osprzętem? Czy jego blok jest bli?niaczy z blokiem od 1.9 D wolnoss?cego pomijaj?c ?rednicę i skok tłoka? Na razie tyle pytań z mojej strony. O zawieszenie nawet nie pytam... :?
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Październik 12, 2006, 18:14:37 pm
w Norblinie stoi prototypowy Polonez z hydropneumatycznym zawieszeniem - podjed? i zobacz jak chłopaki z FSO kombinowali 20 lat temu - może przyjd? ci jakie? ciekawe pomysły do głowy ?
jak tak kochasz cytrynki ( ja też je uwielbiam ) to spraw żonie ładnego BXa z końca produkcji - wygl?dem auto przypomina poldka ( i też tak rdzewieje ) ale będziesz miał z głowy kombinowie bo nie uwierzę że tak szczepiony polonez nigdy nie będzie do końca nadawał się do codziennej jazdy - taki mega swap super prezentuje się na zlotach ale na codzień w korkach i na naszych tzw drogach po 2 tygodniach auto znów pojedzie do poprawienia niedoróbek potem znów 2-3 tygodnie jakzdy i znów naprawy.
a pozatym to Polska i wszyscy będ? na NIE - policja, mechanicy, chlopcy ze stacji przegl?dów itd :|
aha - jakby? dorawał 3d albo coupe i poci?ł ja by wstawić tam diesla - znajdę Cię i nabiję na pal za herezję  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
przy tych samochodach ferrari f-50 na auto wieloseryjne a Ty z takimi pomysłami ...
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Van w Październik 12, 2006, 18:40:03 pm
Skrznka poldka i 300 niutków?? do codziennej jazdy?? to nie wytrzyma 500km do tego długi most przy?pieszy agonię do jaki? 40km. Toż to wymagało by wzmocnienia całej budy. Najlepiej założyc klatkę by się tym kto? nie zabił i zdecydowanie nie bedzie to auto do jazdy . Cięzki przód lekki tył i pięknie bedzie tańczyć. Chcesz dobrego klekota wsadz 1,9 turbo.Bedzie wystarczajacy do codziennej jazdy.
Ale jesli sięupierasz zrobić mocniejsz? skrzynkę nie ma problemu, mocny most ze szper? też można sprowadzić. Zawieszenie można przeszczepić żywcem pózniej tylko kwestia dogrania tego. My?le ze pomysł jak najbardziej realny i w cenie nowego Forda Fokusa powinno się wyrobić
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 12, 2006, 19:01:56 pm
Cytat: "SerU#408"
Czy to 2.1 jest montowane poprzecznie czy wzdłużnie? Stoi pionowo czy jest przechylony? Jak wygl?da smok i miska olejowa? Czy takie 2.1 pasuje na belkę od poldka diesla? Ile waży ten silnik z osprzętem? Czy jego blok jest bli?niaczy z blokiem od 1.9 D wolnoss?cego pomijaj?c ?rednicę i skok tłoka? Na razie tyle pytań z mojej strony. O zawieszenie nawet nie pytam... :?


2.1 ma ten sam blok co 1.9, jest tylko wyższy i ma głowice 12-zaworow?.

Cytat: "Alien#174"

jak tak kochasz cytrynki ( ja też je uwielbiam ) to spraw żonie ładnego BXa z końca produkcji


hehe, ale ja od małego marze o Poldku z pierwszych lat - a że teraz sie to powoli finansowo staje realne, to napewno nie kupie zamiast niego Benia. Może zamiast Xantii jak mnie jej komputery juz do końca wnerwi?, ale nie zamiast Poldka....

Cytuj (zaznaczone)

a pozatym to Polska i wszyscy będ? na NIE - policja, mechanicy, chlopcy ze stacji przegl?dów itd :|


to go zamelduje na Ukrainie :) a inne sposoby tez s?....

Cytuj (zaznaczone)
aha - jakby? dorawał 3d albo coupe i poci?ł ja by wstawić tam diesla - znajdę Cię i nabiję na pal za herezję  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
przy tych samochodach ferrari f-50 na auto wieloseryjne a Ty z takimi pomysłami ...


nie nabijesz mnie na pal - bo, jak wszyscy zgodnie twierdzicie, mało realne żebym takiego znalazł :) 5d tez bedzie OK.

Most Argenty - no nawet on był policzony chyba tylko na max. 200-pare Nm, tu trzeba cos mocniejszego, a jak i skrzynia nie wytrzyma, to jest to kolejny punkt do przemyslenia. A szpera po to zeby sie nie kopać co chwila na wsi w błotku :)

Wygl?da wiec na to że albo:

1. powaznie ogranicze moc i moment (100KM/220Nm) i z seryjna skrzyni? i mostem Argenty da rade

2. albo pozostaje przy wstepnych załozeniach ale cale przenisienie napedu wchodzi z czegos innego. A wtedy blok silnika 2.1 do skrzyni prawdopodobnie nie podejdzie...


Pytanko - jak to rozwi?zał ten facet co wlożył V6 Forda do Atu i sie tym potem na 1/4mls  gonił? Z czego miał skrzynie i most?
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Cycu_E30 w Październik 12, 2006, 19:15:37 pm
skrzynia org. ford,most argi
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 12, 2006, 19:15:45 pm
zwykly most od diesla starczy
silnik w xanti 1.9TD nigdy nie mial 130KM i jest to dla niego malo realna wartosc biorac pod uwage seryjne 80KM
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 12, 2006, 19:46:03 pm
Cytat: "KGB"
zwykly most od diesla starczy
silnik w xanti 1.9TD nigdy nie mial 130KM i jest to dla niego malo realna wartosc biorac pod uwage seryjne 80KM


Seryjnie 90KM. Teraz cisnienie turbo podniesione z 1.0 na 1.4atm, dostrojona pompa wtryskowa, cisnienie wtrysku z 175atm na 310atm. Seta w 10.5sec, 60-100 na IV biegu w 7sec, 80-120 na V biegu w 10sec, V-max ograniczona za krótkim przełożeniem do 200km/h przy 4950rpm. Zaznaczam że to autko waży bez pasażerów 1400kg. Idzie do 180km/h tak samo jak Peugeot 407 HDI 16V 136KM, potem juz przełożenie zaczyna przeszkadzać....
A w garażu już czeka pompa wtryskowa z silnika 2.1 z ostrzejsz? fal? z TDI - licze na 140-150KM, tylko jeszcze chłodzenie trzeba dopracować bo sie w lecie na dłuższ? metę grzeje olej :twisted:

A jakby Cie ciekawiło - kumple u ktorych sie nauczylem regulowac diesle maj? Golfa I 1.6TD zrobionego na 200KM, na wyscigi szutrowe. Nic na codzień, turbiny często klękaj? przy 2.8atm, głowice lubi? sie "rozpływać", ale na wyscigi wystarcza :) Jak znasz nemecki to moge podac linka....

Tak na marginesie - i Golfik i Xantypa nie jeżdż? na ON tylko na 100% OR. Wiesz co to takiego? ;)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Van w Październik 12, 2006, 20:00:23 pm
dawac linka :P
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 12, 2006, 20:10:37 pm
to Rzepak ci tak podniosl cisnienie wtrysku  :P  ?
bo to nie jest kwestia regulacji w pompie rozdzielaczowej
doladowanie 1.0 bara to zadne doladowanie ,chyba cos pomyliles
to ze mozna dowalic doladowanie i dawke paliwa by uzyskac moc to nie nowina
mnie bardziej nurtuje problem >300Nm przy mocy max (max moment z pewnoscia jest wiekszy o conajmniej 50Nm)  - co na to wal ,panewki i korbowody

pomijam kwestie watpliwego spalania takich ilosci paliwa w komorze wirowej (w 1.9 cytryny - to juz u ciebie ,bo jak jest w 1.6 vw to nie interesowalem sie)

90KM byly dopiero pozniej ,jak JA byle w podstawowce to byly 80KM - interesowalem sie wlasnie xantia ,bo wiedzialem ,ze Polonez mial z niej silnik i bardzo sie zdziwilem ,ze wersja Turbo ma tylko 10KM wiecej (i zarazem nurtowalo mnie pytanie dlaczego do Poldka nie wkladaja TD tylko zwykly )

P.S.
przy 4950 to silnik powinien ci juz gasnac ,a nie ciagnac krowe 200km/h  :P
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 12, 2006, 20:57:02 pm
Cytat: "Van#1860"
dawac linka :P


hehe, nie podniecaj sie ;) duzo tekstu, mało fotek, chłopaki nie traca czasu na website tylko majstruja dalej :)

http://www.poelrallyegolf.de/

Cytat: "KGB"
to Rzepak ci tak podniosl cisnienie wtrysku  :P  ?


nie, to ja ;) Jak Cie interesuje temat OR to zapraszam na moj? stronke, jest podana w profilu.

Cytuj (zaznaczone)
bo to nie jest kwestia regulacji w pompie rozdzielaczowej


pompe sie ustawia pod cisnienie otwarcia wtrysku i cisnienie doladowania. Dawka, wyprzedzenie, stożek na wzbogaceniu.

Cytuj (zaznaczone)
doladowanie 1.0 bara to zadne doladowanie ,chyba cos pomyliles


zalezy o jakim ci?nieniu mówimy - brak doladowania to dla mnie 0.0bar, seria dla XUDT9 to było zależnie od rocznika 0.9-1.0bar. Umówmy sie że teraz ma 40% wiecej niz fabryka chciała.

Cytuj (zaznaczone)
to ze mozna dowalic doladowanie i dawke paliwa by uzyskac moc to nie nowina
mnie bardziej nurtuje problem >300Nm przy mocy max (max moment z pewnoscia jest wiekszy o conajmniej 50Nm)  - co na to wal ,panewki i korbowody


300Nm to będzie (może) w 2.1, Xancia ma narazie 1.9 i szacuje że ok. 250-260Nm powinno być. Układ korbowy to znosi, prawdziwa moc jest powyżej 2200-2400rpm, poniżej turbina nie pompuje porzadnie bo to nie VTG. Ale i tak do 2400rpm jest mocy dosyć na żwaw? jazde. Jedyny problem to głowica - XUDT9 juz seryjnie miewał problemy wiec poprostu nie przeginam i bacznie obserwuje wska?niki - pare minut pogonić jakies V6 wystarczy ;) Silnik XUDT11 (2.1) jest pod tym względem duzo wytrzymalszy.

Cytuj (zaznaczone)
pomijam kwestie watpliwego spalania takich ilosci paliwa w komorze wirowej


a czemu? Jak masz do?c powietrza i odpowiedni wczesny wtrysk to nie ma problemu. Silnik nie kopci nadmiernie a moc ma wiec chyba jest OK.

Cytuj (zaznaczone)
90KM byly dopiero pozniej ,jak JA byle w podstawowce to byly 80KM - interesowalem sie wlasnie xantia ,bo wiedzialem ,ze Polonez mial z niej silnik i bardzo sie zdziwilem ,ze wersja Turbo ma tylko 10KM wiecej (i zarazem nurtowalo mnie pytanie dlaczego do Poldka nie wkladaja TD tylko zwykly )


Mylisz sie - Xantia miała zawsze 90-92KM w 1.9TD, byl jeszcze 1.9SD bez intercoolera i mial 75KM. W starszych autkach montowali silnik 1.8TD bez IC o mocy 78KM (205tki, 309tki) - może o tym myslisz?

Cytuj (zaznaczone)

przy 4950 to silnik powinien ci juz gasnac ,a nie ciagnac krowe 200km/h  :P


hehe, obr. max ma ok. 5200rpm ale mocy wlasnie od 4950 juz nie ma - w nowej pompie sie to zmieni ;) Ta Golfina kreci do 6200rpm, ale to juz inna bajka - seryjnego nic tam nie ma prawie....

W każdym razie w starych dieslach dżemie moc, trzeba tylko wiedziec jak j? bezpiecznie wykrzesać i nie przeginać potem za bardzo :)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: tomallus1 w Październik 12, 2006, 21:10:56 pm
Najlepszego na biorce bedziesz miał zwykłego Caro 1,9d. Odpadnie kilka przeróbek. A Caro zawsze możesz przerobić na coś starszego. A tu jest coś o mostach z Argi http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=139107&c=78&f=25
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 12, 2006, 21:31:11 pm
kris309
piszesz z sensem ,ale zdarzaja ci sie takie kwiatki ,ze  :shock:
mianowicie w dieslach wszystko rozbija sie wokol szybkosci spalania paliwa
o ile komora wirowa ma szereg zalet w spalaniu slabych paliw ,o tyle pod wzgledem osiagow nie ma szans z wtryskiem bezposrednim ,wiec uzyskiwanie mocy takich jak najnowsze diesle z wtryskiem bezposrednim 1600-1800 bar troche zbija z tropu - nie twierdze ,ze sie wogole nie da ,tylko po co w takim razie ten postep w zasilaniu diesli  ;)
Cytat: "kris309"
hehe, obr. max ma ok. 5200rpm ale mocy wlasnie od 4950 juz nie ma - w nowej pompie sie to zmieni  Ta Golfina kreci do 6200rpm, ale to juz inna bajka - seryjnego nic tam nie ma prawie....

to jest sprawa szokujaca
nie zastanawiales sie dlaczego nie ma diesli z obrotomierzami powyzej 6000obr/min ?
a dzisiejsze diesle osiagaja max moc w zakresie 4000-4200obr/min ?
powod jest banalny
ropa nie spala sie na tyle szybko by silnik mogl osiagac moc max powyzej 5000 ,poprostu gasnie
wiec 6200  :shock:  - sorrki ,ale to smierdzi i to niekoniecznie frytkami

te >300Nm to o golfie mowie
zakladajac ,ze 200KM bedzie przy 4500 to bedzie wtedy ~312Nm

P.S.
oznaczen silnika nie znam ,ale w katalogu bylo wyraznie to samo ,poza napisem turbo i roznica mocy 70KM vs. 80KM  i momentu 120Nm vs. (nie pamietam )
silnik o pojemnosci 1905
katalog cytryn - to mogla nie byc xantia tylko BX czy cos w podobie ,bo obrazkow nie bylo
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 12, 2006, 21:54:31 pm
Cytat: "tomallus1"
Najlepszego na biorce bedziesz miał zwykłego Caro 1,9d. Odpadnie kilka przeróbek. A Caro zawsze możesz przerobić na co? starszego. A tu jest co? o mostach z Argi http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=139107&c=78&f=25


O, dzieki :) A ta my?l ze zrobieniem Caro D na starego może i ma sens.....

Cytat: "KGB"
kris309
piszesz z sensem ,ale zdarzaja ci sie takie kwiatki ,ze  :shock:
mianowicie w dieslach wszystko rozbija sie wokol szybkosci spalania paliwa
o ile komora wirowa ma szereg zalet w spalaniu slabych paliw ,o tyle pod wzgledem osiagow nie ma szans z wtryskiem bezposrednim ,wiec uzyskiwanie mocy takich jak najnowsze diesle z wtryskiem bezposrednim 1600-1800 bar troche zbija z tropu - nie twierdze ,ze sie wogole nie da ,tylko po co w takim razie ten postep w zasilaniu diesli  ;)


Jaki postęp? Masz takie 2.0 HDI, pali 5Ltr i ma 110KM. I stare 2.1TD, pali 6,5Ltr i ma tez 110KM. OK, 1,5Ltr/100km mniej. A teraz policz JEDNˇ awarie ukladu CommonRail, czy to pompy wysokiego cisnienia, czy injektora - i policz ile lat musisz je?dzic zeby tym 1,5Ltr mniejszym spalaniem to nadrobić! Do tego same komputery co sie wal? co chwila - nie, ja tam wole zasilanie mechaniczne. Moze byc jakis TDI, ale pompa z TD, bez kompa.
 
Cytuj (zaznaczone)

to jest sprawa szokujaca
nie zastanawiales sie dlaczego nie ma diesli z obrotomierzami powyzej 6000obr/min ?
a dzisiejsze diesle osiagaja max moc w zakresie 4000-4200obr/min ?
powod jest banalny
ropa nie spala sie na tyle szybko by silnik mogl osiagac moc max powyzej 5000 ,poprostu gasnie
wiec 6200  :shock:  - sorrki ,ale to smierdzi i to niekoniecznie frytkami


Jechalem nim - i wiem co w nim porobili. Silnik od 1000-2500rpm idzie tak sobie, od 2500-6200rpm jest to BURZA! Wałek rozrz?du z benzyniaka, pompa-monstrum z ekstremalnie ostr? fal?, uklad korbowy odchudzony i wywazony, tłoki odprężone, turbina VTG kiedys z V6TDI, teraz amerykańska firmy Greedy juz bez VTG ale trwalsza.

Wsio jest tak porobione że silnik nawet powyżej 6000rpm dobrze spala, idzie co prawda bardzo twardo, ale ma moc! Na stronce o Golfie jest pare filmikow do sci?gnięcia - polecam posluchac odglosów spalania na wolnych obrotach, przed startem ;)

Cytuj (zaznaczone)
te >300Nm to o golfie mowie
zakladajac ,ze 200KM bedzie przy 4500 to bedzie wtedy ~312Nm


nie, 200KM ma kolo 5500-6000rpm, moment bedzie max. kolo 3000-4000rpm.

Cytuj (zaznaczone)
oznaczen silnika nie znam ,ale w katalogu bylo wyraznie to samo ,poza napisem turbo i roznica mocy 70KM vs. 80KM  i momentu 120Nm vs. (nie pamietam )
silnik o pojemnosci 1905
katalog cytryn - to mogla nie byc xantia tylko BX czy cos w podobie ,bo obrazkow nie bylo


Cos nie gra w tych danych - nie pasuj? ani troche. Akurat w francuzach troszku siedze (z 10 lat już będzie) i znam tylko takie silniki D/TD:

1,4D 50, 52KM
1,5D 54, 58KM
1,7D 58KM
1,8D 60KM
1,9D 64, 69, 71KM
1,8TD 78, 90KM
1,9TD 90, 92KM
1,9SD 75KM
2,1D 82KM
2,1TD 109KM
2,5TD 129KM

Ale zostawmy to, o pare koników nie ma sensu sie spierać :)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 12, 2006, 22:00:06 pm
Cos na pochybel tym którzy twierdza ze  sie NIE DA  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen: Wszystko sie da- trzeba usiasc i pomyslec  :)

 http://homepage.ntlworld.com/david.akers/chassis.htm
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Październik 12, 2006, 22:30:28 pm
Elwood a ja mysalem że te skody miały silnik z tyłu  ;)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Russell w Październik 12, 2006, 22:32:14 pm
To jest piękne  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Październik 12, 2006, 22:39:55 pm
ta skoda wymiata poprostu :shock: . Podziwiam tego który takie rzeczy robi
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Lodówa#1826 w Październik 12, 2006, 23:05:16 pm
Nie czytałęm wszystkiego ale generalnie. Czemu klekot??  I co masz za zone ktora bedzie je?dziła zamiataj?cym golfami itp borewiczem 2.1?  Po za tym to bedzie mega przeróbka i ciagle bedzie w niej cos do zrobienia, poprawienia itp Odradzam ci tego. Niektórzy wymiekli robi?c remonty poldów a ty musiałbys zrobic remont  + multum przeróbek...
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 12, 2006, 23:33:20 pm
Cytat: "kris309"

Cytuj (zaznaczone)
te >300Nm to o golfie mowie
zakladajac ,ze 200KM bedzie przy 4500 to bedzie wtedy ~312Nm


nie, 200KM ma kolo 5500-6000rpm, moment bedzie max. kolo 3000-4000rpm.

czyli 255-235Nm
przygotowac silnik od strony mechanicznej to problem - hmm ,mechaniczny
ale zmusic paliwo do spalania tak jak my chcemy to juz inna bajka
nie wiem ,jak rzepak  - chyba nikt nie robil testow pod tym wzgledem
a jezeli pozwoliloby to na uzyskanie w dieslu obrotow uzytecznych na poziomie 5500 to bylby to najwiekszy przelom od czasu wynalezienia turbosprezarki  :twisted:
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Van w Październik 13, 2006, 01:42:12 am
Poczytałem , popatrztrzyłem eee tego poloneza można smiało między bajki wsadzić. Jesli to by (pomijajac przeniesienie napędu) potrafiło samo ruszyć to ten klekot rozwali budę. A zreszt? Brudasy klekoty nie s? tym co tygrysy lubi? najbardziej :P Już by taniej wyniosło (a moze i lepiej) przeszczepić 2,5TDS od traktora (BMW) Problem skrzynki odpada  :P
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 13, 2006, 10:30:24 am
eee
jak juz przeszczepiac R6 to lepiej 3.5 benzyna  :mrgreen:
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: OZi1845 w Październik 13, 2006, 11:07:28 am
eee
i tak nic nigdy nie przeszczepisz, chyba ze kwiatka w doniczce
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Russell w Październik 13, 2006, 15:59:23 pm
nie możliwe jest wsadzenie tego 2.1 do poloneza. nie wiesz na co sie porywasz. to jest tak samo niemożliwe jak jakis idiotyczny pomysł zeby do skody 105 wsadzic V8 od oldsmobila
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 13, 2006, 17:12:24 pm
Cytat: "OZZ#1845"
eee
i tak nic nigdy nie przeszczepisz, chyba ze kwiatka w doniczce

uwazam ,ze gdyby kris309 zdecydowal sie na przekladke 1.9TD i zakupil GLD to udaloby mu sie bez problemow
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 13, 2006, 17:42:48 pm
Cytuj (zaznaczone)
zdecydowal sie na przekladke 1.9TD i zakupil GLD to udaloby mu sie bez problemow


Do ominiecia sa własciwie 2 problemy .Most mozna przespawac od argenty 2,0 i wydluzyc przełozenie oponami tak gdzies do 3,58 .Wał od borewicza z krzyzakami od argenty disel(ponad 200 Nm w serii) Problem nr 1 to skrzynia, nawet przy dziadkowym trybie jazdy nie wróze jej zbyt długiego zycia. Drugi problem to kolektor i turbina -mało miejsca a kolektor najprawdopodobniej bez mega przeróbek nie podejdzie. Projekty typu 1,8 rovera czy 2,1TD sa skazane z góry na niepowodzenie ze względu na zbyt słaba skrzynie biegów. O ile roverowcy sa w lepszym połozeniu bo moga zdobyc skrzynie z jakis kit_carów z silnikami K16 to do cytryny takiej skrzyni nie ma.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 13, 2006, 18:06:19 pm
kolektor ssacy to zaden problem majac do dyspozycji silnik wolnossacy i doladowany
kolektor wydechowy z turbina moze sie zmiescic ,bo turbina jest przykrecona z boku - jezeli sie nie zmiesci to trzeba dorobic kolanko 45-90* i umiescic nad kolektorem (rure do tlumika i tak trzeba dorobic)
wierze ,ze skrzynia da rade z 200Nm ,zwlaszcza ,ze do 2500 nic zlego sie nie dzieje ,a kobieta bedzie juz nastepny bieg wrzucac (gorzej jak bedzie cisnac do dechy to wtedy te 200Nm bedzie czesto )

P.S.
jakie przelozenia oprocz 4.1 miala argenta ,ze podejdzie do diesla ?
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: tomallus1 w Październik 13, 2006, 19:57:40 pm
No i tak hamujecie zapał do swapowania czego? innego niż jednostki Fiata. A niech próbuje, niech kładzie kase, kombinuje. Napewno 2,1TD jest bardziej realne od chociażby bmwpolda.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 13, 2006, 20:42:12 pm
Cytuj (zaznaczone)
No i tak hamujecie zapał do swapowania czego? innego niż jednostki Fiata


Nikt nikogo nie hamuje  :)  ale dobrze aby zanim sie podejmie czegos wiedział co go czeka i z czym przyjdzie mu sie zmierzyc. Sam ostatnio swapowałem jednostke forda a w kolejce jest jeszcze M10 z bmw ,ale to juz w przyszłym roku jak sie zrobi ciepło  :mad: Skrzynie polonezowskie rozlatuja sie juz przy silniku 2,0 IE(172Nm w serii) wiec nie bardzo wiem jak ma to wytrzymac cos kolo 200 :|  Argenta miała jeszcze przełozenie 3,72(2,0IE) 3,58(2,5TD) i 3,42(2,0VX ) ale o dwóch ostatnich zapomnijcie- nie do zdobycia praktycznie.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: banned w Październik 13, 2006, 20:49:56 pm
Propo Poldabmw. Co wyszło z planów przeszczebu silnika z 316i? Był tutaj swego czasu mocno oblegany temat na na ten temat :mrgreen:
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 14, 2006, 19:04:45 pm
No tak, czyli opcja z dużym momentem sie zamyka na skrzynce. Jeszcze jedno pytanko, bo napewno jestescie w tym lepiej rozeznani - w TD można bardzo łatwo regulować poziom mocy i momentu, mozliwe jest nawet dostosowanie do każdego biegu (zaworkiem ci?nienowym). Czy w przypadku, jeżeli na skrzynie z 1.9GLD posyłać by przykładowo:

na I biegu max. 130Nm
na II biegu max. 150Nm
na III biegu max. 180Nm
na IV biegu max. 220Nm
i dopiero na V biegu powiedzmy 280Nm

to czy wtedy też sie odci?ży skrzynie czy tylko most?

A co do 2.1 - powtarzam, tam gdzie wejdzie 1.9 tam tez wejdzie 2.1, bo to jest ten sam blok! Różnica wymiarów zewnetrznych zamyka sie na wysoko?ci, a maske zawsze można wyprofilować ;)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: tomallus1 w Październik 14, 2006, 20:02:09 pm
Hmm co do momentu i skrzyni seryjnej to pewnie do?wiadczalnie do tego dojdziesz. Może się okazać, że jedna skrzynia na takie do?wiadczenia może nie starczyć :). Most jest za skrzyni?, więc je?li ona nie będzie przeci?żana to mo?t tym bardziej. Sk?d ten zaworek będzie wiedział, na którym biegu jedziesz?
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Łukasz!842! w Październik 14, 2006, 20:09:23 pm
ja uważam że do odważnych ?wiat należy jeżeli mówisz że to ten sam blok to wszystko wkoło odmierz jak wlezie to zakładaj  ;)  kto by pomy?lał że v6 z forda wlezie i będzie to latać na nitro a jednak się dało a jak się ma kasę to i koła zębate w skrzyni można na zamówienie zrobić by wytrzymywały moc  :D
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: kris309 w Październik 14, 2006, 20:23:32 pm
Sk?d? A poprzez impuls elektryczny - każdy bieg dostanie kontakt, i do każdego kontaktu będzie przyporz?dkowane max. dopuszczalne cisnienie turbo lub max. dopuszczalne wzbogacenie. W Xantii mam takie co? że jak chce (zeby mnie nie kusiło) to obcinam moc do ok. 75-80KM (max. 0,3bar na turbo), wtedy sie jedzie nawet z gazem w podlodze ekonomicznie. Wystarczyłoby to rozbudowac o sterowanie poprzez wrzucony bieg, na 5 różnych warto?ci.

Tylko pytanie czy skrzynia choć na wysokich biegach ten moment wytrzyma, czy wogóle taki power odpada.

Inna mozliwo?ć - zrezygnowac z turbo, i zrobic taki koncept jak mialem kiedys w Peugeocie 309 1.9D, czyli wysokobrotowy. 1.9D wyciaga wtedy 78KM i ok. 136Nm (mierzone na hamowni), w 2.1D by było teoretycznie ok. 100KM i ok. 160Nm. Ale raz że to wymaga sporej (czytaj drogiej) ingerencji w bebechy silnika, dwa wynik jest OK ale nie powala z nóg, trzy - raz to robilem i teraz wiem że lepiej inwestować w turbo ;) No ale 100KM i 160Nm Poldek wytrzyma bez wiekszych cudów....

Krótko mowi?c potrzebna skrzynka do tylnego napedu, pasujaca pod XUD, i na duzy moment....
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 15, 2006, 00:11:25 am
jak zrobisz ograniczenie to momentu na biegach to tylko dla mostu ulzysz
skrzynia dostanie tak samo
najlepiej ogranicz moment max do 180Nm i skrzynia jakos to zniesie bez dziczenia
a w razie czego to lozyska i synchronizatory to groszowa sprawa
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Guciu1801 w Październik 15, 2006, 16:35:02 pm
szacun za pomysl i za poswiecenie dla zony. Ja powiem tak. Zeby to budy nie rozsypalo, przydaloby sie dobrze podwiesic ten silnik. O ile to mozliwe. NIe wiem jak tam z gabarytami, wiec nie wypowiem sie. Co do skrzyni... no staary. dziwie sie, ze przy takich pomyslach nie wpadles na wpakowanie skrzyni od innego solidnego TD z napedem na tyl. Moze byc jakas skorupa, omega, bawarka, stare audi 100. Jest ich troche. kwestia dzwona i walka sprzeglowego pewnie (moze jeszcze sprzegla). Most z argi Diesla tez powinien to przeniesc. To takie samo gadanie, jak polonezowski mosst nie przeniesie momentu  2.0 DOHC. Jeden kolega z WRC posiadajacy takiego polda dluugo sie dosc meczyl i katowal, zeby padl mu most. Ja bym pchal mosta z argi, bo jest to najlatwiejsza droga. I mozesz trafic na niewyjacy, co w przypadku GLD jest niemozliwe.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Październik 16, 2006, 16:05:53 pm
Mam taki pomysł odno?nie mostu. Czy dałoby sie wzia?ć np układ napędowy (np z BMW, Scorpio/Sierra, itp.) i przerobić most na sztywny. Jak wiadomo te auta maja niezależne zawieszenie z tyłu. Zastaawuiam się czy możnaby dospawać do takiego układu jak?s rurę (lub rodzaj ramy z poprzecznic?) i podwiesic to jak w poldku do sesorów. Nie mówcie ze to głupota robic sztywny most bo amerykańskie fury na tym jeżdża i jest ok.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Październik 16, 2006, 16:44:33 pm
przypuszczam ze dobry spawacz,dobry material i dorobienie czegos takiego nie bylo by problemem.Tylko wtedy musialbys zastosowac pólosie( i wszystko co pomiedzy nimi i kolami) od samochodu z którego wzi?les most, czyli praktycznie przeszczep calego zawieszenia tylnego
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 17, 2006, 00:02:54 am
Cytat: "e_gregor#1917"
Mam taki pomysł odnośnie mostu. Czy dałoby sie wziaść np układ napędowy (np z BMW, Scorpio/Sierra, itp.) i przerobić most na sztywny. Jak wiadomo te auta maja niezależne zawieszenie z tyłu. Zastaawuiam się czy możnaby dospawać do takiego układu jakąs rurę (lub rodzaj ramy z poprzecznicą) i podwiesic to jak w poldku do sesorów. Nie mówcie ze to głupota robic sztywny most bo amerykańskie fury na tym jeżdża i jest ok.


Da sie -robisz tzw rame pomocniczą. Do niej przykrecasz wachacze, obudowe mostu, wspornik, itd- tak jak w orginale a nastepnie przykrecasz ja lub spawasz do podwozia samochodu
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Październik 17, 2006, 09:24:06 am
Elwood#1887, no o czymś takim myślałem. Wtedy możnaby porzeŹbic ze swapem np z BMW3 - cały silnik, skrzynia, wał (może trza by skrócić) i most.

Szkoda że niemam garażu bo już bym szuał borka lub akwarium i jakiejś bawary-dawcy :( :( :(
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: SerU#408 w Październik 17, 2006, 09:46:14 am
He he  :twisted: A kto Wam takiego cudaka na niezależnym zawiasie z tyłu zarejestruje? ZejdŹcie na ziemię  :mrgreen:
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Październik 17, 2006, 10:35:11 am
Ja jednego nie kumam :?  Dlaczego skrzynia ma niewytrzymac przeciazen. Przeciez wszystko zalezy od sprzegla. Skrzynia jest za sprzeglem. Jezeli sprzeglo wytrzymuje to tym bardziej skrzynia powinna to wytrzymac. Czy sprzeglo jest na tyle wytrzymale zeby tak katowac skrzynie?
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 17, 2006, 11:08:11 am
Cytuj (zaznaczone)
A kto Wam takiego cudaka na niezależnym zawiasie z tyłu zarejestruje?


Dobry diagnosta zarejestruje wszystko  :mrgreen: , zawsze mozna znalesc stacje gdzie nie wymagaja obecnosci auta na przeglądzie :)



Cytuj (zaznaczone)
Dlaczego skrzynia ma niewytrzymac przeciazen. Przeciez wszystko zalezy od sprzegla

Sprzegło, zawsze mozna zmienic na inne- tzn o wiekszej srednicy zewnetrznej i mniejszej wewnetrznej -wieksza powierznia styku wiec i wiekszy moment przeniesie. Sa tez sprzęgła wielotarczowe. A skrzynia od Pn nie oszukujmy sie technologicznie pochodzi z początku lat 60 ibyła projektowana pod silniki 1,5 i1,3 i nikt wtedy nie myslał ze 30 lat pózniej bedzie spieta z silnikami K16 czy dislem .Sprzęgło wymienisz  ale wałki w skrzyni tez wykonasz np grubsze lub z lepszego materialu ? Podobnie tryby i synchronizatory. Wytrzymalosc tej skrzyni to okolo 130-140Nm -na tyle sa liczone krzyzaki na wale i tyle moim zdaniem ona wytrzyma. Owszem jak podepniesz to pod silnik 1,8 to tez wytrzyma pytanie jak długo ? Przy pierwszej wymiany oleju spuscisz najprawdopodobnie olej z wiórami ze startych trybów nie przystosowanych do momentu obrotowego, a robic skrzynie lub wymieniac na nowa co 2 tyg góra miesiąc nie bardzo chyba :(  Lepiej juz podpiąc skrzynie od 132 -ma krótka piątke i wytrzymuje bez problemu w serii ponad 200 wiec powinna dac rade przeniesc okolo 230 przez dłuzszy czas. Sprzegło we fiacie i roverze ma taka sama srednice wiec mozna podmienic, pozostaje tylko dorobic jakas flansze aby to spiac razem
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Październik 17, 2006, 11:30:00 am
Elwood wszystko sie zgadza, ale chodzi mi o to czy skrzynia jest rzeczywiscie poddana takim przeciazeniom majac przed soba sprzeglo. Teoria mowi ze w poldoroverach szybciej leci sprzeglo ze wzgledu na obciazenie. Nie wiem czy to prawda ale to by potwierdzalo moje przypuszczenie ze to sprzeglo przyjmuje na siebie zasadnicze obciazenie i to ono bedzie sie psulo a nie skrzynia. Praca synchronizatorow jest czyms odrebnym i nie ma znaczenia jak obciazasz skrzynie tylko jak jezdzisz i trwalosc tego elementu zalezy w duzym stopniu od rozwiazan i jakosci wykonania.
Skad wiesz ze skrzynia jest policzona na 140Nm. Mosty w poldku sa policzone na ok 200Nm.

Ja przy swoim swapie podlacze orginalna skrzynie i zobaczymy jak bedzie to wygladalo.  Najgorsze jest to ze moja skrzynka juz odmawia posluszenstwa i prosi sie o wymiane, ale winie za to dany egzemplarz i generalnie wyrob FSO w postaci skrzyni, a nie moc rovera.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 17, 2006, 14:39:26 pm
Cytuj (zaznaczone)
Skad wiesz ze skrzynia jest policzona na 140Nm. Mosty w poldku sa policzone na ok 200Nm.

Tego nie wiem ale jezeli krzyzaki wytrzymuja powiedzmy 140Nm to skrzynia tez tyle wytrzyma. Swoje opinie opieram na doswiadczeniach osób które maja te skrzynie w dohc fiata. Skrzynie te generalnie niczym sie nie róznia(pomijam inny kosz i wałek sprzęgłowy gdyz nie ma to znaczenia dla sprawy która rozpatrujemy) W 1,6 skrzynie ta daja rade bez problemu i pracuja doskonale(mały moment i duze predkosci obrotowe podobnie jak w roverze), w 1,8 tez( a tutaj jest i duzy moment obrotowy i duza predkosc obrotowa) natomiast siadaja własnie w silniku 2,0 gdzie z racji długiego skoku tloka silnik jest wolnoobrotowy ale dysponuje własnie duzym momentem obrotowym rzedu 160-170Nm i jak mnie pamiec nie myli to podne wartosci momentu wystepuja w 1,8 Rovera- dodatkowo jest to silnik wysokoobrotowy co sytuacji nie polepsza. Stary typ skrzyni fiata podobny do poldkowej( i pasujacy pod dwon ohv) był stosowany w silnikach 1600 i pierwszych 1800 wraz z silnikiem 2000 wprowadzono nowy typ skrzyni biegów - ta wielka i cięzka. Skrzynia ta pomimo duzych przebiegów a takze wieku rzedu 20 lat pracuje doskonale i znam tylko jeden wypadek ze posypała sie- była spieta z silnikiem turbo który dysponował momentem  ponad 60Nm wiecej niz normalny wolnossacy silnik oraz duzo wieksza moca. Po tych przykładach z duza doza prawdopodobienstwa mozna  przyj?c ze najbardziej niszcz?cym elementem dla skrzyn jest własnie duzy moment obrotowy do których nie jest ona przystosowana. W silnikach 1600 sprzegł oma taka sama srednice jak w PN w 1800 i 2000 jest juz duzo wieksze.

Most to troche inna sprawa -jest policzony z duza wiekszym zapasem niz skrzynia gdyz warunki jego pracy sa duzo cięzsze niz skrzyni -przekł?dnia na niskich biegach przenosi duzy moment obrotowy natomiast predkosc ma niewielka na wysokoch dokladnie odwrotnie. Ponadto musi zapewnic stosunkowo cich? prace. duza trwałosc,  w miare duza sprawnosc i zmienny kierunek obrotów oraz dodatkowo przeniesc siły działaj?ce na most zwi?zane zmasa samochodu i kierunkiem jazdy.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 17, 2006, 15:12:50 pm
krzyzaki do Trucka sa na 180Nm
skrzynie i mosty liczy sie ze sporym zapasem ,zazwyczaj min 50%
biorac pod uwage moment silnikow 1.4 16V ,1.6 GSI i 1.6 GLE na poziomie 127-132Nm i to ze nigdzie jeszcze scietych zebow ,czy nawet klow nie widzialem to jednak z momentem 130Nm skrzynia radzi sobie bezproblemowo
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Październik 17, 2006, 15:40:47 pm
O to wlasnie chodzi. Kazdy mowi ze skrzynia nie wytrzyma a nie wiem na jakiej podstawie mam to wywnioskowac. Jedynym chyba sposobem bedzie doswiadczenie empiryczne. Ciekawe jak przezyje 160Nm/2750obr. Bardziej obawiam sie o sprzeglo.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: SerU#408 w Październik 17, 2006, 18:57:22 pm
2.0 potrafi zmielić talerz na przekładni głównej (o satelitach nie wspomnę bo je akurat można seri? załatwić w 5 minut). W moim 131 tuż po wsadzeniu do niego 2.0 poleciały zęby na talerzu - dokładnie 4 poszły się kochać także skoro 2.0 to potrafi to co dopiero diesel ze sporym momentem. Dodam, że zęby nie poleciały na skutek gwałtownego ruszenia czy jaki? szaleństw.

Co do niutków i skrzyń biegów. Każda skrzynia ma okre?lony maksymalny moment obrotowy jaki jest w stanie przenie?ć i rodzaj zastosowanego sprzęgła ma znaczenie w tym przypadku bo je?li zastosujemy sprzęgło metalowe, to cały moment poleci na skrzynię i się po prostu rozpadnie. Sprzęgło w tym przypadku spełnia rolę swojego rodzaju spowalniacza momentu obrotowego między innymi po to żeby nie rozwalić skrzyni (nagły wzrost momentu obrotowego na nieruchomych czę?ciach skrzyni podczas ruszania). Na przykład skrzynie w Vectrach benzynowych maj? przewidziany max moment rzędu 230-250 Nm. W dieslach jest to o wiele więcej. W nowoczesnych samochodach moment silników ogranicza się wła?nie do wytrzymało?ci skrzyni biegów (np które? BMW 7 ma "tylko" 530 Nm bo skrzynia może wytrzymać tylko 550). Z reszt? jak się poczyta fora tuningowe to sporo tematów dotyczny problemów ze skrzyniami w chipowanych dieslach-skrzynie się po prostu rozpadaj? po pewnym czasie bo moment zchipowanego silnika przewyższa zdolno?ci percepcyjne skrzyni biegów. Tak więc konkluzja jest taka: skrzynia poldka nie wytrzyma momentu tego diesla-nie ma szans i to bez względu na rodzaj sprzęgła jakiego się użyje.

Senn-160 Nm skrzynia poldka powinna znie?ć-w końcu ł?czono je fabrycznie z silnikami 2.0 DOHC a one maj? ciut więcej niutków
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 17, 2006, 20:12:50 pm
SerU#408
pekanie zebow talerza lub ataku to wady produkcyjne
normalnie szybciej ukreci oski niz zmieli zeby
u mnie w 125p miale spory luz na glowne (na ataku ~30*) i tak oske ukrecilem ,a dyftrowi nic sie nie stalo
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: SerU#408 w Październik 17, 2006, 22:28:03 pm
KGB, wady wadami tyle, że u mnie ten most przez 30 lat (dokładnie 29 :mrgreen: ) je?dził z silnikiem 1300 a dopiero po wsadzeniu 2.0 zmieliło zęby na talerzu.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Październik 18, 2006, 10:38:31 am
Cytat: "SerU#408"
Senn-160 Nm skrzynia poldka powinna znie?ć-w końcu ł?czono je fabrycznie z silnikami 2.0 DOHC a one maj? ciut więcej niutków


Elwood twierdzi ze do 2.0 stosowano juz jakies wieksze, wytrzymalsze skrzynie. Jezeli twierdzisz ze wytrzyma seryjna to mnie pocieszyles, ale tego sie spodziewalem. Nadal mam obawy co do sprzegla.

P.S. Co do momentu 2.0 to wydaje mi sie ze ma dokladnie 157Nm (132C2.000)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: SerU#408 w Październik 18, 2006, 11:22:13 am
Lajka miał swojego czasu akwarium z fabrycznym 2.0 i zwykł? szkrzyni?.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Październik 18, 2006, 11:28:25 am
Aha, czyli ta nowsza skrzynie pakowali do fiatow 2000, ale w przypadku poldka to dwojki byly zespolone z seria. Tak wnioskuje.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 18, 2006, 13:19:39 pm
Cytuj (zaznaczone)
Aha, czyli ta nowsza skrzynie pakowali do fiatow 2000, ale w przypadku poldka to dwojki byly zespolone z seria.


Bo tak bylo  :)  Ale wzieło sie to z st?d ze FSO nie miało mozliwosci zastosowania innej skrzyni biegów- nie bylo sk?d jej wziosc ,a skrzynia od Cromy nie bardzo pasila :roll: Stosowano je ale ich wytrzymalosc w stosunku do skrzyni stosowanej przez fiata jest mizerna  :?
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: banned w Październik 18, 2006, 19:49:15 pm
Zacz?ć trzeba od tego że Poldek został cenzura  bo elementy przwidziane od pocz?tku musiałyby być sprowadzane albo trzeba by zbudować infrastrukturę z importowanych maszyn. :cry:  Bo ja wiem czy to taka straszna sprawa z tym sprzęgłem. Po prostu trzeba je biędzie czę?ciej wymieniać ,a w razie czego lepiej rzeby ci się sprzęgło po?lizgnęło niż co? poszło w skrzyni.

Mam pytanie natury prawnej. Przypu?ćmy że kto? zbuduje Poloneza z zawiszeniem tylnym na sprężynach i czym tam jeszcze chce. Nie da się tego zarejtrować jako SAM? To rozwi?załoby problem przegl?dów.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: tomallus1 w Październik 18, 2006, 20:35:08 pm
Cytat: "BXMaster"
w razie czego lepiej rzeby ci się sprzęgło po?lizgnęło niż co? poszło w skrzyni..


Bo ja wiem czy to lepiej. Tarcza sprzęgłowa do roverka 180zł. Skrzynie da rade za 150zł wyrwać, a robota z wymian? skrzyni nawet prostsza.

P.S. Do autora tematu: pisz tu jeszcze co?, bo to w końcu twój temat :) .
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: alex1916 w Październik 19, 2006, 08:50:31 am
Cytat: "BXMaster"
Mam pytanie natury prawnej. Przypu?ćmy że kto? zbuduje Poloneza z zawiszeniem tylnym na sprężynach i czym tam jeszcze chce. Nie da się tego zarejtrować jako SAM? To rozwi?załoby problem przegl?dów.

Dać się da, ale:
Cytat: "Art. 68 ust. 18 PORD"
Pojazdy, o których mowa w ust. 17 pkt 1 i 2, podlegaj? badaniu co do zgodno?ci z warunkami technicznymi, które przeprowadza się na koszt wnioskodawcy.

Cytat: "Art. 68 ust. 17 pkt 2 PORD"
zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę okre?la się jako "SAM"

Co oznacza konieczno?ć przeprowadzenia pełnych badań homologacyjnych (tanie to to nie jest). Dodatkowo:
Cytat: "Art. 66a ust. 2 PORD"
Starosta wła?ciwy w sprawach rejestracji pojazdu wydaje decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych w przypadku pojazdu:
1)  zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę okre?la się jako "SAM"
(...)

Czyli należy jeszcze na swój koszt nabić numery.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: SerU#408 w Październik 19, 2006, 15:14:15 pm
W przypadku SAM-ów pełne badania homologacyjne nie s? potrzebne no chyba, że kto? rozpoczyna seryjn? produkcję. Oględzin SAM-a dokonuje rzeczoznawca z PZM-otu, który dopu?ci samochód do przegl?du technicznego. Przgl?d jest pełny i droższy od normalnego ale SAM-y da sie zarejestrować. Nie wiem jedynie czy na bazie poloneza można zrobić sama. Z reguły SAM-y s? na ramach lub oparte o konstrukcje rurowe+nadwozie z laminatów.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: alex1916 w Październik 19, 2006, 15:22:00 pm
Można:
Cytuj (zaznaczone)
zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę okre?la się jako "SAM"

W przypadku przeróbki tylnego zawiasu otrzymujesz już podwozie konstrukcji własnej :)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: banned w Październik 19, 2006, 15:22:53 pm
Ale jeżeli mam nadwozie Poloneza, kompletny układ napędowy i tylne zawieszenie z Fiata 132 i
inne elementy to chyba powinien się dać zarejstrować jako SAM. Zreszt? w Katowicach jest zarejstrowane pewne szczególne Seicento. Nie do?ć że przerobione na cabrio to jeszcze ma silnik na miesu bagażnika i tylnej kanapy, odwrócony układ napędowy i elementy zzawieszenia i hamulce z Poloneza. Przecież to dużo większa niezgodno?ć niż tylny zawias na sprężynach zamiast resorów w Polonezie. Powinno przej?ć jako SAM.

[ Dodano: 2006-10-19, 15:24 ]
Cytat: "alex#1916"
Można:
Cytuj (zaznaczone)
zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę okre?la się jako "SAM"

W przypadku przeróbki tylnego zawiasu otrzymujesz już podwozie konstrukcji własnej :)


Do tego dochodzi konieczno?ć zbudowania ramy z tyłu trzymj?cej zawias lub daleko id?cych zmian w podłodze ,a więc jest to już konstrukcja własna. Zreszt? głupie te przepisy Powinien przej?ć nawet jako Polonez jeżeli nie stwarza zagrożenia ropadnięcia się.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: G.T. w Październik 19, 2006, 16:48:24 pm
swego czasu na forum byl Polonez Cabrio i jego autor dowiadywal sie co zrobic aby to pykn?ć jako SAM , potrzebny byl przeglad  homologacyjny ,a po zarejestrowaniu jako SAM taki pojazd ma jakies tam ograniczenie predkosci
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Arnold w Październik 19, 2006, 22:54:19 pm
A nie jest tak, że SAM nie może przekraczać pewnej wagi?
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: alex1916 w Październik 20, 2006, 09:14:51 am
Cytat: "G.T.#092"
swego czasu na forum byl Polonez Cabrio i jego autor dowiadywal sie co zrobic aby to pykn?ć jako SAM , potrzebny byl przeglad  homologacyjny ,a po zarejestrowaniu jako SAM taki pojazd ma jakies tam ograniczenie predkosci

Ograniczenie prędko?ci? Jaka? podstawa prawna na to może?
Cytat: "Arnold#1910"
A nie jest tak, że SAM nie może przekraczać pewnej wagi?

Nie.
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: banned w Październik 21, 2006, 22:11:16 pm
Chyba żadna. Głupie to jakie?. W stanach można zarejestrować nawet samochód z poszyciem drewnianym i dobrze. (autentyczny przypadek)
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Październik 23, 2006, 10:24:01 am
Bo w stanach swego czasu byly takie samochody - produkowane seryjnie
Tytuł: Poldek 2.1TD
Wiadomość wysłana przez: alex1916 w Październik 23, 2006, 10:42:57 am
A drewnopodobne "vinyle" s? wci?ż do?ć popularne ;)