FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Zawieszenie i układ kierowniczy => Wątek zaczęty przez: danio-1979 w Marzec 18, 2012, 20:10:56 pm
-
witam. musze wymienic lozyska. moj problem polega na tym ze niewiem jak ustawic luz przy dokrecaniu. znalazlem dwa manuale ale ktory jest wlasciwy? pytalem na forum daewoo ale nikt nie potrafi odpowiedziec. a na tym forum zawsze moglem liczyc na fachowa pomoc.
W książce do lanosa znalazłem coś takiego:
regulacja luzu łożyska auto bez ABS:
- zdjąć osłonę z czopa piasty i wyjąć zawleczkę
- dokręcić nakrętkę momentem 20Nm i obracać kołem w celu dokładnego osadzenia łożyska.
- Odkręcić nakrętkę czopa piasty o 180 stopni a następnie dokręcić siłą 1Nm.
- Luz osiowy powinien wynosić 0,03mm - 0,13 mm
Auto z ABS'em
- dokręcamy siłą 40 Nm a następnie o kąt 60 stopni i 15 stopni.
lub w innym forum
21. Na samym końcu nakręcamy nakrętkę jednocześnie pod koniec dokręcania należy obracać piastą tak aby łożysko się ułożyło.
22. Siła z jaka należy dokręcić nakrętkę to 20 Nm dla auta z ABS i 40 Nm bez ABS'u. Oczywiście nie miałem klucz dynamometrycznego dlatego też dokręciłem śrubę dość mocno a następnie popuściłem tak aby włożyć swobodnie zawleczkę.
Należy pamiętać że zbyt słabe dokręcenie łożyska spowoduje luz więc mój sposób jest taki że dokręcam aż poczuję opór, dobrym sposobem jest też zapamiętanie mniej więcej jakiej siły należało użyć do odkręcenia nakrętki.
Dobrym sposobem sprawdzenia siły dokręcenia piasty jest też słuchanie jak szumi łożysko, zwróć uwagę że na samym początku gdy śruba jest słabo dokręcona łożysko bardziej hałasuje w miarę dokręcania cichnie wiec podczas dokręcania należy też sugerować się hałasem które dochodzi podczas obracania piastą.
23. Po dokręceniu nakrętki obracamy piasta i sprawdzamy czy nie ma oporów, oczywiście piasta nie będzie się obracała swobodnie gdyż łożyska są nowe a do tego obficie wypełnione smarem.
http://www.du-nubira.za.p...yska%20tyl.html lub http://nubira.info/index.php?topic=3827.0
ja posiadam klucz dynamometryczny\ :brawo: pomozcie :beczy:
-
dokręcasz mocno ręką ale bez przesady, obracasz pare razy piastą, odkręcasz nakrętkę ok. 60 stopni tak aby nie było luzu ale żeby też nic nie chrupało przy obracaniu
-
a moze bardziej fachowo. przerabialem to juz.
-
Dobra więc może ja spróbuje ;)
Od razu zaznaczam że opisuję jak ja to robię, ( niekoniecznie zgodnie z książkami) jeśli ktoś ma coś do dodania albo chce coś sprostować, to będę wdzięczny ;)
Zapomnij o gotowej recepcie , tak tego się nie da opisać to trzeba poczuć ;)
kiedy już masz założone nowe łożysko i piastę to nakrętkę dokręcasz dosyć mocno tak żeby dało się obrócić piastą, pokręć nią kilka razy stuknij młotkiem i znowu z czuciem dokręć śrubę kontrującą.
W tym momencie masz pewność że łożyska dobrze i pewnie siadło w swoim miejscu i za kilka dni się nie rozluźni.
Odkręć nakrętkę tak żeby piasta była całkiem luźna i dokręcaj ale teraz już ręka, bez użycia klucza, dokręcając sprawdzaj co chwilę czy piasta luźno się obraca i czy nie ma na niej wyczuwalnych luzów (delikatny przeskok przy minimalnych ruchach)
próbując przechylić tarczę nie powinieneś czuć żadnego "przeskoku"
( ważna sprawa żeby nie pomylić luzu na łożysku od przeskoku na np wybitej końcówce albo trzpieniu ale raczej ciężko to pomylić ) ale i piasta powinna się obracać bez zacięć i z równomiernym oporem.
jeśli już uchwyciłeś ten idealny moment dokręcasz jeszcze około 10-15" (smar się rozejdzie i będzie idealnie )
Potem zabezpieczasz nakrętkę i masz wymienione łożysko ;)
-
zrobie jednak nie nsiazkowo tak jak radzicie. bede to robil na nowej zwrotnicy, piascie i lozysku. poniewaz cos sie stalo ze zerwalo mi zabezpieczenie i nakretke. teraz mam problem bo nie moge zdjasc piasty wby odkrecic blache kotwiczna ta ktora trzyma bebny. male lozysko sie powaznie zaklinowalo. rozmyslam nad palnikiem albo gumowka. zwrotnice z piasta i lozyskami zamowilem za smieszne pieniadze z przesylka na dwie strony 130zl a za same lozyska mialem dac 65zl na dwie strony
-
a moze bardziej fachowo. przerabialem to juz.
to jedź do 'fachowca', zrobi tak samo i weźmie 100zł
-
kolego Tailgunner bez zlosciwosci. fachowcy tez sa na forum tacy jak np
elwood
-
ja serio mówie, każdy przecietny mechanik tak robi, ja też tak robie i żadnej większej filozofii tu nie cza
-
wymienilem.zalozylem nowe zwrotnic piasty i lozyska(made in japan) regulacje przeprowadzilem tak jak mowiliscie, ale sprawdzilem kluczem dynamomertycznym.
przy maksymalnym dokreceniu wyszlo 30kg
poluzowalem o 180 st
po ponownym dokreceniu sprawdzilem sile i wyszlo okolo 3-5 kg
moze sie to komus przyda