FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: Bocian_s#313 w Kwiecień 30, 2010, 10:26:15 am
-
http://moto.allegro.pl/item1009611354_lada_niva_klasyka_szpera_blokada_mostu_vaz.html
Wg opisu pasuje do łady niwy i starszych. Przez bliskość konstrukcji może pasować też do poloneza.
Co wy na to.
-
za ta cene.....
i dalej bedziemy urywać półosie za łozyskiem
-
To samo mozna uzyskac dobijajac kola koronowe podkladkami na sztywno i zalewajac gesty olej
-
No nie wiem trzeba by to zobaczyć na żywo wewnątrz.
A jak nie to wyżej to może torsena:
http://moto.allegro.pl/item1006524440_uaz_szpera_torsen_blokada_mostu_uaz.html
-
tez przegladajac allegro zobaczylem ta szpere i pomyslalem zeby do poldka ... przydalo by sie to ogarnac. Nie kazdy chce spawac most :)
-
ale za takie pieniądze....
-
Nie chce zakładać nowego tematu, co myślicie o takim rozwiązaniu, szpera w tedy jest około 20%
http://www.capri.pl/forum/408789
-
Phantom grip na motonewsach ktoś swego czasu oferował za jakieś 400-450zł... Nowe - dedykowane do mostu FSO.
-
Ale jest możliwość tego zrobienia we własnym zakresie. Ciekawy jestem Czy to ma sens
-
Tutaj trochę droższa alternatywa
http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=14&t=836&hilit=tayloring
-
takie coś to może bym był w stanie wykonać już dawno po glowie mi szpera chodziła ale miałem inny pomysł który nie wypalił ale po obejrzeniu tych zdjęc bede robil ponowne próby musze pomierzyć dyfer i do roboty te blachy cierne mam zamiar wykonac z blachy HARDOX 450 jest bardzo odporna na ścieranie i zobaczymy co z tego wyjdzie
-
więc czekamy na rezultaty o dokładny opis z działań :)
-
no skonstruowałem ustrojstwo jutro opisze co i jak
http://img545.imageshack.us/img545/6075/dsc01077r.jpg
-
http://img94.imageshack.us/i/dsc01093w.jpg/
-
ładnie, działa?
-
jest tak; zrobiłem to z blachy z której robi sie muldy stalowe na wywrotkach do tirów, ta blacha odporna jest na scieranie, sprężynki które widac na zdjeciu są od tarczy sprzęgłowej od ohawki idealnie mi pasowały. Wymiary tego to:
-długość 90mm
-szerokość 42mm
-wysokośc po ściśnięciu sprężyn 28mm
szczerze mówiąc nic większego tam nie wlezie tak mało tam jest miejsca, żeby to założyc trzeba wyjąc mechanizm na zewnątrz, zdjąc ten duży tryb, wybić walek od satelit i złożyć te dwie połówki po skosem i wprowadzac między tryby napędzające połośki ( nakręce filmik jak to robiłem i wstawie do oglądnięcia )gdy nam sie to reką troche wsunie trzeba lekko popukiwac młotkiem gdyż sprężyny sie nam zaczynaj sciskac i reką sie tego nie przepchnie.
Istnieje jeszcze maly problem, otóż nasz dyferencjał ma z jednej strony dużą dziure do wkładania trybów od satelit a z drugiej małą i jak zainstalujemy szpere to jedna ztych połówek opiera się nam o obudowe, tak jak widac to na tym zdjęciu http://img20.imageshack.us/i/dsc01088k.jpg/ więc musimy tam troche podszlifowac i żeby to wyglądało mniej więcej tak; http://img8.imageshack.us/i/dsc01078pt.jpg/ wtedy ta blacha o nic się nam nie bedzie opierać
tu macie jeszcze pare zdjęc do obejrzenia
http://img706.imageshack.us/i/dsc01095b.jpg/
http://img265.imageshack.us/i/dsc01092r.jpg/
http://img268.imageshack.us/i/dsc01090sw.jpg/
http://img710.imageshack.us/i/dsc01086xk.jpg/
http://img6.imageshack.us/i/dsc01080hb.jpg/
o a tak to wygląda jak podszlifujemy http://img585.imageshack.us/i/dsc01079.jpg/
http://img714.imageshack.us/i/dsc01089dk.jpg/
http://img20.imageshack.us/i/dsc01088k.jpg/
Co do działania jeszcze nie zamontowałem tego u siebie (chociaż nie moge sie doczekac ), bo narazie nie mam możliwości postawienia samochodu i miejsca zeby to zrobic musi sie troche ocieplic, ale jak włożyłem to w dyfer ( ten na zdjęciach jest zapasowy ) i wsónołem półośke i zaczolem kręcic to zaczoł obracac mi się cały jakby wogóle nie było satelit, bo bez tego normalnie w środku sie wszystko obracało, a obudowa stała w miejscu.
Zrobiłem tego 2szt narazie i jeśli ktoś by był tym zainteresowany to moge mu to wysłac na testy bo ja narazie nie mam możliwości montażu co do kosztów z tym związanych to tylko za zwrot kosztów przesyłki egzemplarz testowy gratis
no to tyle :D
-
To ja takie coś biorę :)
Zaklepane
-
Ciekawy jestem jaki to będzie generowało hałas podczas skręcania.
Czekam na testy.
-
fajnie Ci wyszedł ten phantom grip
-
jak będzie działać to zakłądaj masową produkcje dla klubu :D
-
No czekamy na jakieś recenzje dotyczące zmian w prowadzeniu się auta.
-
no oczywiście na egzemplarzach testowych nie zaprzestane, i jak się sprawdzi to zrobie to z materiału który bedzie można zahartować (utwardzić), żeby twardość obu podzespołów była jednakowa. Ten egzemplarz to jest testowy z blachy hardox, wpiszcie w goglach i poczytajcie sobie na temat tej blachy, a jak myślicie jakim olejem zalac most z tą szperą
-
jak myślicie jakim olejem zalac most z tą szperą
Ogólnie to polecałbym Ci zacząć pisać po polsku, aby można było bez większych problemów zrozumieć co do Nas piszesz.
Co do oleju, czytałem kiedyś, że są specjalne oleje do mostów ze szperą, musiałbyś się zagłębić w temat.
-
no ok poprawiłem się troche ,a jak coś jest nie zrozumiałe to pytać , a ja postaram się wytłumaczyć
-
znalazłem olej do mostów ze szperą CASTROL SAF-XJ 75W140 około 65zł za litr
-
(http://img163.imageshack.us/img163/1494/phantom2r.th.jpg) (http://img163.imageshack.us/i/phantom2r.jpg/)
A zrobiłem takie coś do testów. Ok. 50-53 HRC, po obróbce cieplnej (najtwardsza stal uzyskuje max 70HRC).
Wkrótce ląduje w dyfer na testy.
-
Witam, panowie ja mam ,,zamontowaną'' elektroszperę 100% /elektroda+szpawarka/ koszt nie wielki ,roboty niewiele, zabawa przednia. Na kjs-ach objechałem kilka mocniejszych bawarek ,most sie nie rozpadł.Olej zalewam jak najgęstszy nasz stary sprawdzony hipol i jest ok ,tylko trochę głośno ./Polonez Atu 1,4 16v 1995r+klatka+pełny pakiet załącznika ,,J ''PZM
(http://img717.imageshack.us/img717/2286/dsc00083yc.jpg) (http://img717.imageshack.us/i/dsc00083yc.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
-
Generalnie jak ktos ma jaja to proponuje elektroszpere -jest to rozwiazanie o tyle lepsze(i duzooooo tansze) ze w szperze 100 % moment jest przekazywany na drugie kolo dopiero jak jedno straci przyczepnosc, a w elektroszperze ZAWSZE niezaleznie od warunkow :D -kumpel juz chyba trzeci rok jezdzi fiatem z 1.6 OHV z zaspawanym dyfrem i jest ok. Tyle ze ma wspomaganie z poldacza :)
-
Witam, panowie ja mam ,,zamontowaną'' elektroszperę 100% /elektroda+szpawarka/
Spawales sam kosz z satelitami czy kosz+poloski ??
-
zespawałem satelitki z koszem ,ten most miał już ok 200 000 przebiegu i miał spore luzy na wałku z satelitkami począkowo spisałem go na straty więc nie miałem nic do stracenia ,nawet nie oczyściłem go dokładnie po spawaniu i przez pół roku olej zmieniałem co dwa tygodnie /zawsze były jakieś opiłki /
-
Wspomaganie też dołożyłem
-
GrzesiekBP no ładnie wyszło to już drugi prototyp
-
to w takim razie ja zadam pytanie. mam rovera 1,4, z lekkim zamachem, dolotem i w maire wolnym wydechem. potrzebuje jakiegos sprytnego przeniesienia napedu na kjs'y (tam jest auto uzywane) najchetniej bym uzyl czegos w stylu phantom grip, ale nie moge znalezc niczego po polsku na ten temat, a elektro (bzzzzz bzzzz szpera) nie bardzo do mnie przemawia. nie stac mnie po prostu na komplet opon na tylnia os co 2 eliminacje. czy ktos ma jakis pomysl na szpere mniej niz 100%? jesli juz bylo, przepraszam, poprosze maila z informacja. :)
-
czy ktoś wie jak i gdzie można zbadać %-owośc przeniesienia napędu na poszczególne koła mechanizmu ze szperą ???
-
http://www.turbobmw.pl/viewtopic.php?f=2&t=765
-
GrzesiekBP jaktam testowałeś już swój wynalazek? Mój testowałem na sucho na ścieranie i ten HARDOX jest troche słaby. Zrobiłem nowe z blachy gatunkowej 45 po hartowaniu uzyskały ok 30 HRC. tak one wygladają;
http://img852.imageshack.us/i/dsc01165t.jpg/
http://img822.imageshack.us/i/dsc01162km.jpg/
http://img97.imageshack.us/i/dsc01166ux.jpg/
http://img62.imageshack.us/i/dsc01161dz.jpg/
GrzesiekBP a ty z jakiego materiału robiłeś swój prototyp?
-
http://www.turbobmw.pl/viewtopic.php?f=2&t=765
Szkoda że się trzeba logować. opisz co tam było ciekawego...
-
Szkoda że się trzeba logować
no właśnie bo ja też jeszcze się tam nie logowałem
-
Generalnie jak ktos ma jaja to proponuje elektroszpere -jest to rozwiazanie o tyle lepsze(i duzooooo tansze) ze w szperze 100 % moment jest przekazywany na drugie kolo dopiero jak jedno straci przyczepnosc, a w elektroszperze ZAWSZE niezaleznie od warunkow
Przykro mi ale mylisz się.
W zaspawanym dyfrze zawsze masz 100% i to jest problem bo przy wejściu w zakręt trzeba przełamać przyczepność tylnej osi żeby skręcić i albo przód ma problemy z przyczepnością albo lecisz sporym bokiem co bywa że przeszkadza, a co do szpery to albo masz szperę mechaniczną o takiej czy innej zasadzie działania i tam nigdy nie ma 100% tylko za zwyczaj od 20-75% w zależności od ustawienia szpery i to wyrównanie działa bez przerwy albo masz mechanizm Torsen który daje jakieś nawet bardzo duże zeszperowanie w razie potrzeby albo masz dyferencjał elektroniczny który daje nawet 100% w razie potrzeby jeżeli jest tak zaprogramowany ,a jak parkujesz przed marketem to masz 0% jak wolny dyfer podczas gdy w szperze czy phantom gripie cały czas masz te 20 czy 60%.
Phantom Gripa ma DF "Marakant", ładnie potrafi odejść i polecieć poślizgiem ale nie ma problemu z płużeniem przodu charakterystycznego dla zaspawanych dyfrów.
-
Phantom Gripa ma DF "Marakant", ładnie potrafi odejść i polecieć poślizgiem ale nie ma problemu z płużeniem przodu charakterystycznego dla zaspawanych dyfrów.
i własnie o to chodzi żeby jeżdzić normalnie bez problemów ze skręcaniem ,a jak trzeba to bokiem driftować
-
płużeniem przodu
Można definicję rozwinąć?
-
myślę że chodzi o podsterowność. Że podczas ruchu po łuku jak nie będzie drifftu to tył będzie spychał przód po przez napędzanie obydwu kół jednakową siła.
-
Zgadza się, przeżyłem takie coś na ciągniku rolniczym przy załączonej blokadzie dyfru :P
-
przeżyłem takie coś na ciągniku rolniczym przy załączonej blokadzie dyfru
dobre porównanie też to przerabiałem i to wczoraj :P
-
Manieko58, niestety nie miałem okazji testować, ponieważ szpera pękła, przy składaniu. Wykonane ze stali 45.
U Ciebie widzę również wyszło mało materiału przy osi satelit, u mnie wyszło około 3-4mm, już nie pamiętam dokładnie.
Jak to się sprawuje?
-
no na razie nie mam kiedy założyć, może napękła podczas hartowania no i pewnie za duża twardość była. Ja swoją na sucho wkładałem i nic się nie stało. Musze zorganizować czas i do roboty bo nie daje mi spokoju ta niewiedz.A jakby zrobił ją bez tych dziur na półośki,chyba że wystają poza tryby to nie da rady
-
No niestety półosie wystają poza tryby, ale można ich rozmiar skorygować, kosztem obniżenia wytrzymałości wieloklinu. Można jeszcze kombinować z przerobieniem osi satelit.
-
No niestety półosie wystają poza tryby, ale można ich rozmiar skorygować, kosztem obniżenia wytrzymałości wieloklinu
ale jeżeli wystają to i tak w tym miejscu wieloklin nie pracuje to więc można go zeszlifować do równości z trybem , no bo przecież półośki się nie przesuwają . W moście od omegi albo bmki to by nie dało rady tak zrobić
-
W moście od omegi albo bmki to by nie dało rady tak zrobić
Może i w tych dyferencjałach się nie da, ale one mają jakoś inaczej to rozwiązane, ponieważ Phantom do takiego dyfra nie posiada tego otworu.
-
czyli do naszych mostów trzeba zeszlifować półośki i zrobić Phantoma bez tego dużego otworu i powinno być dobrze. Jeden kolega z roboty podsunoł mi pomysł żeby te płytki zahartować indukcyjnie na jakieś 2mm głęboko, wtedy by nie pękały bo materiał dalej był by plastyczny. Jak myślisz ?
-
Jeden kolega z roboty podsunoł mi pomysł żeby te płytki zahartować indukcyjnie na jakieś 2mm głęboko, wtedy by nie pękały bo materiał dalej był by plastyczny. Jak myślisz ?
Na pewno ulepszanie cieplne da jakiś efekt, tylko tutaj uzyskanie optymalnych warunków wiązałoby się z wykonaniem kilku prób.
To "skrócenie" półosi w warunkach garażowych byłoby najskuteczniejszym i najprostszym do wykonania zabiegiem. Przy wykonaniu Phantoma pomijamy wtedy otwór na półoś.
-
no właśnie to będzie najlepszy sposób :)
-
I jak ciekawy projekt ale widzę, że umarł. Czy może ktoś poskładał do kupy i działa ?
-
phantom leży ale niema kiedy zamontować, może zimą znajdę trochę czasu
-
cos wiadomo z ta szpera ? ktos z tym jezdzi ? moze jakies sztuki do testow po kosztach produkcji ? :) ja chetnie sprawdze czy to dziala bo niekoniecznie chce spawac dyfer
-
no niema kiedy wmontować , a coś na testy by się znalazło. Mam jeszcze z 2 komplety na zbyciu
-
Ile byś krzyczał za komplet jeden?
-
a da się to przełożyć samemu? bo też zainteresowan byłbym.
-
Tak da się samemu założyć ,ale trzeba wymontować cały mechanizm , odkręcić duży tryb i wyciągnąć wałek satelity,wtedy da się wsunąc szperę . Trzeba ją najpierw ścisnąć razem ze sprężynami . Nagram filmik jak to włożyć w mechanizm bo mam zapasowy dyferencjał na wierzchu.
Ile byś krzyczał za komplet jeden?
60zł z przesyłką pasiło by za prototyp . To tak po kosztach materiału i hartowania . Robocizny nie wliczam bo sam to wykonywałem. A brakło mi sprężynek , musielibyście rozebrac jakąś starą tarcze sprzęgłową od ohawki ,bo z tego sprężyny zaadoptowałem