Autor Wątek: Drążek Panharda  (Przeczytany 26231 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Drążek Panharda
« dnia: Wrzesień 12, 2009, 19:48:41 pm »

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3413
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V
skaner, w mostach z volvo występują panhardy, o jakie konkretnie chodzi volvo szukaj na forum, już jest osobny temat o montażu mostu z volvo 740.
PN kombi miał seryjnie drążek stabilizacyjny tylnej osi, koszt zakupu to ~100zł, montować go można do każdego poloneza/fiata pod warunkiem zrobienia punktów zaczepu do mostu (do budy mocujesz pod drążki reakcyjne).
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc;V 745; A 1,8 K4F; YP250; C+ 18K4F; N126N
Są: C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka", 3.6V6;

Drążek Panharda
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 12, 2009, 19:52:25 pm »

skaner

  • Gość
Ja bym widział i stabilizator i Panharda :-)

Drążek Panharda
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 12, 2009, 20:24:22 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13829
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
w Ladzie tez jest,
w Polonezie troche bez sensu bez usztywnienia zawiasu ,bo mostem bedzie targal na boki
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Drążek Panharda
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 12, 2009, 20:43:15 pm »

skaner

  • Gość
To po to jest ten drążek żeby nie targał mostem na boki

Drążek Panharda
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 12, 2009, 21:38:25 pm »

bing17

  • Gość
Dział sportu FSO stosował w swoich auta drążki Panharda od Łady.
http://images32.fotosik.pl/228/2754b01c576620ed.jpg
Tutaj na zdjęciu drążek Panharda zamontowany w FSO 125p, replice wykonanej przez Tomasza Szczęsnego, wg. chyba najgrubsza replika rajdowego 125p. Sam montaż drążka jest podobno prosty, najgorszą rzeczą jest to że trzeba pozbyć się zbiornika paliwa, OBR montował go we wnęce koła zapasowego.

Drążek Panharda
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 12, 2009, 21:50:56 pm »

skaner

  • Gość
super fotka, wygląda jak drążek kierowniczy od Ursusa C-330 ;-) A z tym zbiornikiem to faktycznie lipa. Ale coś się wymyśli :-) Przecież seryjny zbiornik można zmniejszyć, przesunąć, możliwości jest wiele. Zreszta ja jeżdżę na LPG to potrzebuję zbiornik max 20L na odpalanie i dojazd do stacji :-)

Drążek Panharda
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 12, 2009, 22:50:03 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13829
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "skaner"
To po to jest ten drążek żeby nie targał mostem na boki

ale sila rzeczy to przesuniecie mostu wystapi zaleznie od obciazenia(zmiany odleglosci mostu od karoserii)
trzeba dobrze wymierzyc, zeby przesuniecia byly minimalne
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Drążek Panharda
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 13, 2009, 11:37:29 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6593
  • Płeć: Mężczyzna
Umieszczenie zbiornika paliwa przez OBR w bagażniku nie wynikało zastosowania drążka Panharda tylko z tego że był to bezpieczny zbiornik o pojemności 72 litrów! Prawdopodobnie zastosowano też zdublowaną pompę paliwową co przy umiejscowieniu w bagażniku dawało możliwość przejścia na drugą pompę w razie awarii, bez włażenia pod auto.

Panharda z Łady można zastosować równolegle z normalnym zbiornikiem paliwa. Zrobiono tak w Polonezie Activa z racji całkowitego braku resorów piórowych.

Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Drążek Panharda
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 13, 2009, 16:10:57 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6593
  • Płeć: Mężczyzna
Nie. Polonez Activa to był eksperymentalny prototyp ze sterowanym komputerowo zawieszeniem hydropneumatycznym utrzymującym prześwit zależny od potrzeb ,a niezależny od obciążenia i eliminującym przechyły. Funkcję sprężyny i amortyzatora pełnił tam siłownik. Prototypowy Polonez sedan miał Panharda i sprężyny śrubowe ale tam tylna część płyty podłogowej była inna niż w zwykłym Polonezie i zbiornik paliwa został w nim umieszczony pod kabiną.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Drążek Panharda
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 13, 2009, 16:33:00 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4126
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Z tego zdjęcia to jakoś inaczej to wygląda;

Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Drążek Panharda
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 13, 2009, 18:50:12 pm »

skaner

  • Gość
W Mercedesie to się nazywa Nivo, standardowo stosowane w każdym 124 Kombi i niektórych sedanach (wiem bo miałem ). Tam nie sterował tym żaden komputer, tylko dźwigienka oparta o wahacz :-) proste i skuteczne :-) poza wymianą gruszek praktycznie bezobsługowe, z komputerem w Poldku to chyba przekombinowali trochę :-)

Drążek Panharda
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 13, 2009, 20:15:07 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2612
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
drążek panharda szarpie nadwoziem na boki, połączenie go z resorami spowoduje powstawanie niepożądanych naprężeń nadwozie. w zależności od obciążenia oś tylna znajduje się po lewej lub prawej stronie nadwozia. jeżeli chcieć coś poprawić to tylko prostowodem Watta.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Drążek Panharda
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 13, 2009, 20:25:30 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4126
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Cytat: "skaner"
W Mercedesie to się nazywa Nivo, standardowo stosowane w każdym 124 Kombi i niektórych sedanach (wiem bo miałem ). Tam nie sterował tym żaden komputer, tylko dźwigienka oparta o wahacz :-) proste i skuteczne :-) poza wymianą gruszek praktycznie bezobsługowe, z komputerem w Poldku to chyba przekombinowali trochę :-)

To nie był taki patent jak w Mercu tylko odpowiednik tego co dają w Citroenach.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Drążek Panharda
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 13, 2009, 21:24:26 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6593
  • Płeć: Mężczyzna
Tylko że Polskie rozwiązanie m.in. dzięki komputerowi eliminowało przechyły. Zdaje się że system brał pod uwagę obciążenie, kąt skrętu kół, uchylenie przepustnicy i stopień wciśnięcia hamulca oraz dane o ciśnieniach w układzie.

Drążek na pewno nie jest doskonały, ale w sporcie i Mustangach był/jest powszechnie stosowany. Prawdopodobnie konieczne byłoby wzmocnienie nadwozia dodatkowymi spawami i może rozpórką tyłu ponieważ tylna część ma bardzo słabą sztywność.

Warto się przyjrzeć tym drążkom podłużnym z Activy. Przecież normalny Polonez ich nie ma, są tylko cienkie reakcyjne nad resorami. Może dałoby się zrobić takie przednie mocowanie resorów żeby był na tym jednocześnie zawias dla drążków wzdłużnych? Wtedy nie byłoby ingerencji w podłogę. W najgorszym razie konieczne byłoby wspawanie blaszek wzmacniających obszar do którego są zamontowane przednie wsporniki resorów.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Drążek Panharda
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 14, 2009, 11:46:11 am »

Offline ajk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 208
    • 90' SLE
Cytat: "wrb"
tylko prostowodem Watta

Tylko mamy most z pokrywą a nie prostą belkę i robi się krucho z miejscem. Przy prawidłowych wymiarach watt będzie najniższym punktem zawieszenia. Ci którym naprawdę będzie potrzebny to go zgubią po drodze ;)

Drążek Panharda
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 14, 2009, 14:47:53 pm »

skaner

  • Gość
Cytat: "Grzech#1938"
Cytat: "skaner"
W Mercedesie to się nazywa Nivo, standardowo stosowane w każdym 124 Kombi i niektórych sedanach (wiem bo miałem ). Tam nie sterował tym żaden komputer, tylko dźwigienka oparta o wahacz :-) proste i skuteczne :-) poza wymianą gruszek praktycznie bezobsługowe, z komputerem w Poldku to chyba przekombinowali trochę :-)

To nie był taki patent jak w Mercu tylko odpowiednik tego co dają w Citroenach.


Nie do końca, w Citroenach wysokość reguluje się ręcznie, dźwignią wewnątrz kabiny

Drążek Panharda
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 14, 2009, 15:25:08 pm »

NeoN

  • Gość
Cytat: "skaner"
Nie do końca, w Citroenach wysokość reguluje się ręcznie, dźwignią wewnątrz kabiny
Wydaję mi się że w tym konkretnym przypadku Grzech pisze o nowych "cytrynach". Np. w C6 jest właśnie taki układ który koryguje przechyłu na podstawie danych z różnych czujników.

Drążek Panharda
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 14, 2009, 16:44:11 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1030
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
nawet w najstarszych citroenach układ regulował sam poziom w zależności od zmiennego położenia, obciążenia. W kabinie wybiera się tylko dźwignią położenie jakie chcesz mieć. Czyli "resory zdechły" - układ wyłączony. Pozycja normalna do jazdy i pozycja ekstra wysoka do pokonywania przeszkód. System aktywny jak najbardziej. A w tych nowych to już komputery, komputery, komputery a nie przyjemność z jazdy...
Ten prototypowy polonezowski jakoby był bardziej rozbudowany od tego z citroena o coś tam. Tylko w polonezie to był jednorazowy wybryk/zabawa a w citroenie seria od zamierzchłych czasów...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Drążek Panharda
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 14, 2009, 16:48:47 pm »

Offline sova

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 668
  • Płeć: Mężczyzna
  • wychowany na tylnym napędzie
    • PN Coupe--> home made
Cytat: "wrb"
w zależności od obciążenia oś tylna znajduje się po lewej lub prawej stronie nadwozia. jeżeli chcieć coś poprawić to tylko prostowodem Watta.


to zjawisko jest wyraźne przy dużym skoku zawieszenia i bardzo skośnie ustawionym drążku

jeśli auto jest obnizone i sztywne , a raczej  w takich autach ludzie z tego forum to montują, i drążek idzie poziomo, zjawisko wyciskania mostu na bok przy obciążeniu jest minimalne bądz niezauważalne
FSO Motoklub Polska---> www.fsomoto.xip.pl
Mercedes C180 Esprit kombi
Historia mojego PN 1,4 Coupe zaczyna się tu ->www.fsomoto.xip.pl/forum/viewtopic.php?t=1143&postdays=0&postorder=asc&start=360

Drążek Panharda
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 15, 2009, 10:49:40 am »

skaner

  • Gość
Podejrzewam, że ten patent komputerowy w Poldku psuł by się częściej niż ohv-ka ;-)