FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Opony Felgi Śruby => Wątek zaczęty przez: Meyron w Marzec 14, 2008, 18:08:03 pm
-
Witam i odświeżam temat po krótkiej przerwie.Mianowicie mam takie pytanko-w jakim stopniu jazda na oponach zimowych może wpłynąć na v-max.Konkretnie chodzi mi o to,ze jeszcze jakieś 1,5 roku temu w lecie gdy testowałem moje autko wyciągnąłem z niego prawie 130 km/h z dwiema osobami no i sporym wakacyjnym załadunkiem.Przez ostatnie kilka dni próbowałem kilkakrotnie to powtórzyć(bez załadunku) ale dochodzi do 110 km/h i dalej idzie mu to dosyć trudno.Jedyna rzecz jaka przyszła mi w tej chwili na myśl pomijając hulające wiatry to zimowe opony z dosyć grubym bieżnikiem,czy to one mogą stawiać taki opór? Instalacja LPG na podobnych ustawieniach co wcześniej no i jakieś 10 tys.przebiegu więcej od tamtego czasu.Ale konkretnie chodzi mi o to czy zmiana opon w tym przypadku na zimowe może mieć tak duże znaczenie na te osiągi(wymiary te same co letnie)
wydzieliłem, jimo#1921
-
opona z zimowym bieżnikiem nie jest przeznaczona do bicia rekordów prędkości. ma dać sznse przeżycia zimy. zimowy, klockowy bieżnik osiąga przyczepność wbijając się w śnieg. w asfalt się nie wbije a sztywna guma powoduje większe opory toczenia.
-
Ja mam inny wymiar, ale nadal z 5 osobami i ładunkiem na zimówkach nie ma problemu polecieć 150, więc wedle mnie nie wpływają.
-
sztywna guma powoduje większe opory toczenia.
ze co niby ?
opor toczenia jest scisle zwiazany z ugieciem sie elementow tocznych ,wiec jest odwrotnie niz napisales
-
matucha, Opony wpływają,i to bardzo.
Ja moim Dieselkiem też polecę 150,ale jak chcę sie pokręcić to za duży opór!
-
tu fajnie ktos napisal ze mial 200km ale 2.0 ie wiec malinowo musialo byc jak jakis koles np w golfie jedzie sobie 170 km a tu go wyprzedza poldzer<lol2> no jzu swojego swapa na na 2.0 nie moge sie doczkac, tylko ze ja mam na gazniku a opodwojnym weberze nie mysle bo koszty beda nie samowite :(
-
Ja powiem ze GSi lata 140 minimum, bo tyle wlasnie na zimwkach w 2 osoby latal i mial luz pod pedalem. JEdnak najlepsza predkosc podrozna to 80-110 km/h, wtedy najprzyjemniej jest ;)
-
Koleś swoim plusem GSI spokojnie 160 wyciagał i to parę razy ze mnana pokładzie.
-
KGB, proponuję jeździć na samych felgach, nic się nie ugina, opory minimalne, przyczepność też. Powodzenia.
-
Wykonałem obliczenia i ile się nie pomyliłem to:
Dla poloneza na letnich nowych oponach opory toczenia odbierają 13 KM
na zimowych nowych oponach 21 KM.
Dla prędkości 100 km/h
-
KGB, proponuję jeździć na samych felgach, nic się nie ugina, opory minimalne, przyczepność też. Powodzenia.
mozna i tak ,ale wystarczyloby zebys napisal ,ze sie pomyliles :mrgreen:
-
o czym koledzy piszecie, bo nie bardzo rozumiem. pytanie dotyczyło wpływy opon zimowych na osiągi samochodu polonez. w tym konkretnym przypadku kolega Meyron ten wpływ odczuł. a Wy piszecie, że ktoś jechał 140 a drugi 160 i miał jeszcze pod butem i co z tego? kolega Meyron wycisnął 110 i pod butem miał podłogę. jego silnikowi, opory stawiane przez opony zimowe nie pozwoliły na więcej. to, że opony z bieżnikiem zimowym tworzą większe opory toczenia, jest bezdyskusyjne.
-
wrb, patrz 2 posty nad Twoim. Przez zimówki tracisz 8 KM.
-
w tym konkretnym przypadku kolega Meyron ten wpływ odczuł. a Wy piszecie, że ktoś jechał 140 a drugi 160 i miał jeszcze pod butem i co z tego? kolega Meyron wycisnął 110 i pod butem miał podłogę.
Myśle, ze to bardziej swiadczy o stanie technicznym silnika.
-
matucha, toż o tym cały czas piszę. 8 KM to jest prawie 10% mocy silnika 1,6 ohv poloneza. wytłumacz to koledze KGB, nie mnie.
FSO maniak. to jasne jak słońce, im mniej mocy ma silnik tym bardziej odczuwa zwiększenie oporów. nawet mocniejsze silniki z którymi mam czasem do czynienia siadają, może to nie objawia się wyraźnym spadkiem mocy ale wzrost zużycie paliwa jest solidnie odczuwalny.
-
O ile dojdzie do tego jeszcze np. zbyt małe ciśnienie w oponach, węższy rozmiar itp. to straty mogą być jeszcze większe. O ile GLI ma powiedzmy 75 KM i przy obecnych temperaturach ( to co liczyłem było dla pracy przy temp. opony poniżej 5*), to straty spokojnie mogą wynosić 15%, co już jest dosyć dużo. Wychodzi mniej więcej na tyle, co na letnich oponach auto ciągnące pustą przyczepkę.
-
rzeczywiscie robi sie offtopic
wyraznie zacytowalem to z czym sie nie zgadzam (a raczej mechanika sie nie zgadza) i nigdzie nie wspomnialem ,ze na zimowkach nie traci sie mocy
rowniez nie uwazam ,ze ziomowki maja bardziej sztywna gume niz opony letnie
a nawiasem mowiac to nie wydaje mi sie by zimowki zabieraly az 50% wiecej mocy niz letnie
matucha sie staral ,ale moglby podac algorytm swoich obliczen :wink:
-
Wystarczy to, że straty mocy są wprost proporcjonalne do współczynnika tarcia tocznego. O ile współczynnik tarcia jest większy o 50% jak wynika z tabeli, to straty mocy też zwiększą się o 50%.
Ft=(f/R)*N
Ft-tarcie toczne
f-współczynnik tarcia
R-promień koła - dla opon 185/70 R13 = 294,5 mm
N - siła nacisku = g*m = 9,81*1000=9810 N (przyjąłem tonę dla uproszczenia)
P=Ft*v
100 km/h = 27,78 m/s
Doświadczalnie wyznaczone współczynniki:
http://rudy.mif.pg.gda.pl/~czasnaeb/opony1_html_c301d05.gif
-
takie proste podejscie zastosowales
wyglada na trafne ,ale same wartosci wychodza dosc duze
tu zrzut z CARTESTU (http://img151.imageshack.us/img151/7084/obraz026pd7.th.jpg) (http://img151.imageshack.us/my.php?image=obraz026pd7.jpg)
wychodzi 4KM dla 100 i 7 KM dla 140
nie wiem jednak jakiego uzyli algorytmu tworcy
-
Drogi Wrb - napisałeś że zimówki są twardsze i maja większe opory - prawda jest taka że zimówki sa miejsze i dlatego mają większe opory toczenia. Pewnie o to chodziło KGB
-
Panowie ślicznie dziękuję za zaangażowanie się w temat.Lada dzień czeka nas wymiana opon więc po tym zabiegu napewno się jeszcze odezwę i napiszę co się zmieniło w kwestii v-max mojego autka.Czy przyczyna leżała po stronie opon czy jest inna.Pozdrawiam :D
-
O ile GLI ma powiedzmy 75 KM i przy obecnych temperaturach ( to co liczyłem było dla pracy przy temp. opony poniżej 5*)
Czy dobrze zrozumiałem, że wiążesz niskie temperatury ze zmniejszeniem mocy?
-
Wiążę niskie temperatury z mniejszym oporem dla opon zimowych, może się nie dość jasno "wypisałem" wcześniej;)