FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: djcygan2009 w Lipiec 18, 2014, 22:56:00 pm
-
Witam mam Poloneza + 1.6 GSi z 1998 roku i fabrycznie mam zamontowany jeden wentylator chłodnicy, za niedługo mam zamiar odkamienić układ chłodzenia, oczyścić nagrzewnicę oraz sprawdzić czujnik odpowiedzialny za włączanie wentylatora bo ostatnio dziwnie się załącza, ale co jest tego przyczyną doczytałem na forum. Ale naszła mnie myśl dołożenie drugiego fabrycznego wentylatora chłodnicy. Więc prosił bym osób które to już przerabiały o udzielenie informacji czy taka dokładka jest możliwa i co trzeba zrobić aby podpiąć drugi wentylator ?
-
Najpierw pytanie czy grzeje Ci się polonez?
Jeśli tak to sprawdź termostat bo ja nawet z klimatyzacja mając jeden wiatrak na chłodnicy silnika nie miałem problemu z grzaniem się.
Więc myślę że ten drugi wiatrak jest zbędny jeśli układ chłodzenia jest sprawny.
-
Musiałbyś dorobić dodatkową wiązkę pod drugi wentylator tzn. plus z aku z bezpiecznikiem do żółtego przekaźnika (pin 30), wentylator do pinu 87 i sterowanie masą do 85 czyli np. z czujnika i będzie załączał się razem z pierwszym albo oddzielny włącznik ewentualnie dodać drugi czujnik na wyższą temperaturę jak masz chłodnice do tego przystosowaną.
-
Najpierw pytanie czy grzeje Ci się polonez?
Jeśli tak to sprawdź termostat bo ja nawet z klimatyzacja mając jeden wiatrak na chłodnicy silnika nie miałem problemu z grzaniem się.
Więc myślę że ten drugi wiatrak jest zbędny jeśli układ chłodzenia jest sprawny.
W trasie temperatura mieści się się po środku między 70 a 90 stopni w mieście ( przy jeździe na niskim biegu częstym ruszaniu ) podchodzi powyżej 90 i gdy wskazówka jest tak mniej więcej pośrodku między 90 a kreską białą przed czerwonym polem włącza się wentylator , choć czasami przerywa pracę a po chwili wznawia ale myślę że za to odpowiedzialny jest czujnik albo kabelki przy nim. A termostat był zmieniany około 8 miesięcy temu więc powinien być sprawny
Musiałbyś dorobić dodatkową wiązkę pod drugi wentylator tzn. plus z aku z bezpiecznikiem do żółtego przekaźnika (pin 30), wentylator do pinu 87 i sterowanie masą do 85 czyli np. z czujnika i będzie załączał się razem z pierwszym albo oddzielny włącznik ewentualnie dodać drugi czujnik na wyższą temperaturę jak masz chłodnice do tego przystosowaną.
A jak sprawdzić czy fabryczna chłodnica ma miejsce na drugi czujnik ? :-)
-
Po drugiej stronie chłodnicy, tu widać http://img03.allegroimg.pl/photos/oryginal/43/79/66/77/4379667790, jak nie masz to będzie zaślepione plastikiem możliwe że można jakoś go nagwintować i wkręcić drugi czujnik. Ewentualnie poszukać pasującego czujnika który ma w sobie tak jakby 2 temperatury otwarcia.
-
Mam jeszcze dwa małe pytanka pierwsze czy kabelki do czujnika temperatury w chłodnicy są właściwie podłączone tak jak widać na zdjęciu ?
(http://s28.postimg.org/ojfu4o3ul/DSC_0056.jpg)
A drugie to jak dzisiaj zaobserwowałem w kanały nadmuchu na nogi są wilgotne i po zapach wskazuje na to, że jest tam płyn chłodniczy co może być przyczyną że on tam się znalazł ?
-
Mam jeszcze dwa małe pytanka pierwsze czy kabelki do czujnika temperatury w chłodnicy są właściwie podłączone tak jak widać na zdjęciu ?
Nieistotne jak je podłączysz. Tak czy siak termowłącznik zewrze je tak samo.
A drugie to jak dzisiaj zaobserwowałem w kanały nadmuchu na nogi są wilgotne i po zapach wskazuje na to, że jest tam płyn chłodniczy co może być przyczyną że on tam się znalazł ?
Nieszczelna nagrzewnica. Wymiana 3.5-4h godziny roboty.
Ale naszła mnie myśl dołożenie drugiego fabrycznego wentylatora chłodnicy.
Przy w pełni sprawnym układzie chłodniczym i miedzaną i chłodnicą, drugi wentylator to tylko zbędna masa. Mam Atuwkę ponad rok i drugi wentylator włączył mi się tylko raz, jak przez około 5km jechałem po obwodnicy z gazem w podłodze, kręcąc na 1, 2 i 3 pod 5500obr. W żadnym innym przypadku nie włączył się drugi wentylator.
-
Ciekawe czy idzie jeszcze dostać orginalną nagrzewnicę bo zamiennik chiński to może słabiej się spisywać niż ta stara fabryczna...
-
Mam zamiennik . Czy chiński nie wiem(ten czarny) ... Trzeba podginać te króćce żeby pasował albo przespawać z fabrycznej . Spisuję się świetnie- tak jak fabryczna . Kosztowała 150zł . Oryginał w sklepach przynajmniej "moich" niedostępny . Cena około 300zł ]:->
Tutaj w sumie okazja bo fabryka za 190 .
http://allegro.pl/nagrzewnica-grzejnik-polonez-caro-atu-plus-i4418697584.html
-
Tutaj w sumie okazja bo fabryka za 190 .
http://allegro.pl/nagrzewnica-grzejnik-polonez-caro-atu-plus-i4418697584.html
Jesteś pewny że to orginał ? Bo napisy na aukcjach allegro wiele zniosą :jezyk2:
-
Nagrzewnica POLMO KALISZ do minusa kosztuje 220zł (orginał)
Przy w pełni sprawnym układzie chłodniczym i miedzaną i chłodnicą, drugi wentylator to tylko zbędna masa. Mam Atuwkę ponad rok i drugi wentylator włączył mi się tylko raz, jak przez około 5km jechałem po obwodnicy z gazem w podłodze, kręcąc na 1, 2 i 3 pod 5500obr. W żadnym innym przypadku nie włączył się drugi wentylator.
Masz świętą rację - problem polega na tym że drugi wentyl załącza się przy wyższej temperaturze której przy 100% wydajnym ukłądzie chłodzenia nigdy nie osiągnie.
Nie stoi jednak na przeszkodzie, instalacja drugiego wentyla i spięcie na krótko.
Ja tak mam.Efekt jest taki że zbija temperaturę w kilkanaście sekund.
-
Więc szukam nagrzewnicy i to co mnie zainteresowało
http://allegro.pl/nagrzewnica-grzejnik-polonez-caro-atu-plus-i4418697584.html (http://allegro.pl/nagrzewnica-grzejnik-polonez-caro-atu-plus-i4418697584.html)
Sprzedawca odpisał mi że to oryginał. Jak sądzicie prawda to ? Może ktoś od niego kupował ?
http://allegro.pl/nagrzewnica-polonez-caro-plus-i4482824825.html (http://allegro.pl/nagrzewnica-polonez-caro-plus-i4482824825.html)
Oto co mi odpisano: "Witam,Mam ją na magazynie od dłuższego czasu i trudno mi określić kto jest producentem. Ma nabite na części Polmo - więc myślę że to jest oryginał - wszystko na to wskazuje. Na pewno jest produkcji polskiej. pozdrawiam," Tylko czy to nagrzewnica do plusa bo jakoś dziwnie wygląda chyba że się nie znam...
-
Do plusa z regulacją podciśnieniową jest ta pierwsza.
-
http://allegro.pl/nagrzewnica-grzejnik-polonez-caro-atu-plus-i4418697584.html (http://allegro.pl/nagrzewnica-grzejnik-polonez-caro-atu-plus-i4418697584.html)
Czyli ta pozostaje, jak rozpoznać czy to oryginał ?? Z jakiego materiału (miedź czy aluminium) jest wykonana fabryczna nagrzewnica w plusie ?? Może ktoś kupował od tego gościa już nagrzewnicę i zechce się podzielić wiedzą na jej temat :)
-
Plus ma amelinową nagrzewnicę (czyli tańszą bardziej chińską i mniej wydajną) w minusie była wykonana cała z miedzi... (obudowa z mosiądzu)
-
Plus ma amelinową nagrzewnicę (czyli tańszą bardziej chińską i mniej wydajną) w minusie była wykonana cała z miedzi... (obudowa z mosiądzu)
to jest wg. ciebie amelinum ?
http://allegro.pl/nagrzewnica-grzejnik-polonez-caro-atu-plus-i4418697584.html
masz cos nie tak z wyswietlaniem kolorow na monitorze
-
Stingerek pomylił chyba nagrzewnicę z chłodnicą, bo te rzeczywiście plusy od pewnego momentu miały aluminiowe.
-
Atu+ kupiony w salonie w czerwcu 97' mial aluminiowa chlodnice ,wiec raczej wszystkie plusy takie mialy
-
Caro plus 98 kwiecień chłodnica miedzianka, nagrzewnica Korea miedź x2 wentylatory gli
Caro plus 98 marzec chłodnica aluminium, nagrzewnica Korea miedź x1 wentylator gsi
Nie wszystkie plusy tak miały.
Najwidoczniej dawali co akurat było pod ręką.
-
1997 i 1998 do marca miedzianka i dwa wentylatory, za wyjątkiem Rovera. Do końca 1998 aluminium z dwoma wentylatorami. Od 1999 aluminium z jednym wentylatorem (za wyjątkiem egzemplarzy z klimą).
Nagrzewnica zawsze była mosiężno-miedziana.
-
Od 1999 aluminium z jednym wentylatorem (za wyjątkiem egzemplarzy z klimą).
Nie mam klimy i są dwa. Więc też nie na 100%.
-
Tak, miałem na myśli chłodnicę - nie wiem skąd mi przyszła do głowy nagrzewnica.... ;/
-
Atu+ kupiony w salonie w czerwcu 97' mial aluminiowa chlodnice ,wiec raczej wszystkie plusy takie mialy
U mnie jest oryginalna Miedziana ! (rocznik 2000) z tym że ja mam klimę i oczywiście dwa wiatraki jeden załącza sie przy 92 C drugi przy 95 C ,ale to jak koledzy piszą ten drugi to tylko w extremalnych warunkach się załącza i to na krótko ! i w zupełności wystarcza ten jeden jak sie ma sprawny układ chłodzenia <ok>
-
mój jest z czerwca i ma miedzianą chłodnicę z dwoma wentylatorami
-
Kolejny dowód na to że "ładowali co było i jak leciało"
-
biore pod uwage, tylko auta ktore widzialem bezposrednio po wyjezdzie z salonu,
w tym ATU+ 97 nic nie bylo zmieniane, bo to samochod ,ktory ojciec kumpla kupil za gotowke w salonie tuz przed wakacjami,
to moj jedyny pewniak ,a rodzaj chlodnicy sprawdzalismy w roku 2002 ,gdy porownywalismy sobie auta - kupilem mojego pod koniec roku 2001 ,chlodnice mialem aluminiowa ,mam papiery,ze auto kupione w salonie we wrzesniu 98,
chlodnica raczej oryginalna byla (u kumpla na pewno oryginalna) ,ale jakos sie mojej padlo i zostala wymieniona na turasa,
wiec jezeli nie wiecie, czy nikt nie zmienial chlodnicy w waszym aucie, to nie wiecie jaka siedziala wczesnej
-
To tu masz nowego:
http://otomoto.pl/polonez-atu-fabrycznie-nowy-23-km-ostatni-taki-C34059067.html
I jednak miedziana.
-
ma miedziana, moze taka sie trafila ,ale to auto bardzo duzo przeszlo jak na przebieg 23km ,bo bylo malowane ,ma zmieniona galke zmiany biegow ,ma jedna tylna lampe zmieniona na starsza ,wiec szczerze mowiac ,to wcale nie byl bym tej chlodnicy pewny
-
Ale Ty jesteś uparty. Zbyt dużo Poldków z 1997 i 1998 roku ma miedziane chłodnice, aby twierdzić że wszystkie miały wymienione. Miałem 1997, mam 1998 i jest miedziana. Rozebrałem kilka sztuk i nawet w 1998 nie często się trafiały aluminiowe.
-
Dlatego, że 1997 i 1998 na BANK miały miedziane chłodnice. Ale mniej więcej od połowy weszły już aluminiowe. Mój GSi jakoś z kwietnia/maja 1998 (już miał gładkie półmatowe tarcze zegarów) miał aluminium z dwoma wentylatorami. Np. Brudnego srebrny GSi, w zasadzie identyko, jak mój miał miedziankę fabrycznie. SeBy 1999 miał aluminium + jeden wentylator fabrycznie.
Mardas, w 2000/2001 nie było miedzi na pewno.
-
To tu masz nowego:
http://otomoto.pl/polonez-atu-fabrycznie-nowy-23-km-ostatni-taki-C34059067.html
Ciekawe za ile pójdzie... Na dobre oryginalne części by się przydał :-)
-
nie twierdze, ze maja wymienione chlodnice ,ale padlo stwierdzenie, ze wszystkie w 1997 mialy miedziane ,a to nie prawda ,bo kumpla Atu mial aluminiowa ,gdy wyjechal z salonu w czerwcu 1997 ,
moj Caro 1998 tez mial aluminiowa, ma nowe lampy i licznik, ale jeszcze stara paleta kolorow
-
Kupiłem chłodnicę na 2 wentylatory do mojego ATU GSI. Czy drugi wentylator jest identyczny jak podstawowy? Czy czujniki do takiego układu powinny mieć temperaturę uruchomienia 92/95 Stopni?
-
a wiazke na dwa wentyle masz ?
-
KGB: nie mam pojęcia, nie przyjrzałem się, auto z końcówki produkcji, jeden wentylator. Myślisz że może mieć przygotowanie pod drugi wiatrak?
-
nie wiem, czy w ZEMie rozrozniali te wiazki - raczej by sie nie oplacalo,wiec wieksze prawdopodobienstwo jest,ze bedzie kabelek,
ale musisz sprawdzic pod maska, no i w skrzynce bezpiecznikow powinno byc okablowane miejsce na przekaznik,
jezeli beda,to mozesz zastosowac chlodnice na dwa czujniki o roznych temp.
jezeli nie to trzeba mostkowac z jednego
-
Nie ma instalacji do drugiego wentylatora.Po zmianach w 99 występowała tylko w wiązce dla wersji z klimatyzacją.
-
Z tymi wentylatorami bywało różnie.
Ja mialem Caro+ GSI 2001 rok z klima fabryczną i byl jeden wentylator i w zupelności wystarczał i nawet nie wiem czy była instalacja na drugi wentylator.
Mam też Caro+ GSI z 1998 na części i tam sa 2 wentylatory i przez jakieś 1h upalania po polnych drogach ani razu nie załaczyl się drugi wentlator, a temperatura cały czas była równo 90stopni.
Czyli pewnie w fabryce stwierdzili, że nie ma sensu montować tego drugiego wentylatora bo po 2000 roku już chyba nie było 2 wentylatorów.
-
Jak już trzeba podpiąć drugi wentylator ti wpiąć się w pierwszy i będą oba chodziły jak zajdzie potrzeba. Mam tak w swoim GSI i jest narazie dobrze.
-
Czyli pewnie w fabryce stwierdzili, że nie ma sensu montować tego drugiego wentylatora bo po 2000 roku już chyba nie było 2 wentylatorów.
Ja mama plusa 2001 z lodówką i są 2 wenty,więc cholera wie.To fabryka cudów była.
-
Ja w swoim plusie GSI miałem jeden wentylator ale założyłem dwa jak zrobiłem swap na dohc. Z tego pamiętam musiałem ciągnąc wiązkę do drugiego wentylatora i czujnika. Czujniki są te same bo są na różnej wysokości w chłodnicy. Natomiast mój plus GLI miał fabrycznie dwa wentylatory z czego nigdy nie widziałem żeby się drugi załączył.
-
Czujniki nie sa te same , mają różne wartości. Fabrycznie jak jest wyposażony w dwa wiatraki to załączają się na krzyż.
1)-92-87 pierwszy
2)-95-90 drugi
Był kiedyś temat poruszany dawno temu , nie pamiętam tylko który załączał się pierwszy czy z lewej czy z prawej strony.
Z tego co kojarzę to czujnik umieszczony na dole chłodnicy uruchamiał wiatrak z prawej.
Natomiast czujnik umieszczony wyżej uruchamiał wiatrak z lewej strony.
Miałem tak fabrycznie w boschu z miedzianką.
Tu w GSI mam aluminiówkę z jednym czujnikiem i jednym wiatrakiem 92-87.
-
Ja mialem Caro+ GSI 2001 rok z klima fabryczną i byl jeden wentylator i w zupelności wystarczał i nawet nie wiem czy była instalacja na drugi wentylator.
Na 100% było coś zmieniane.Z fabryczną klimą zawsze były dwa wentylatory.
-
Odkopuję temat:
czy ktoś mógłby się wypowiedzieć jak prawidłowo (który pierwszy) powinny załączać się wentylatory w Plusie ? Mruk napisał że jeden z wyłączników termicznych jest niżej, czy on powinien odpowiadać za pierwszy czy drugi wentylator? Jak rozumiem pierwszy wiatrak to ten po prawej strony auta (patrząc z pozycji kierowcy oczywiście) ?
-
Tak, pierwszy włącza się wentylator z prawej, a załącza go czujnik po lewej stronie chłodnicy i odwrotnie.
-
Tak, pierwszy włącza się wentylator z prawej, a załącza go czujnik po lewej stronie chłodnicy i odwrotnie.
Ten czujnik który jest umieszczony wyżej ?
-
Tak.
-
Chłodnica z dwoma wentylatorami: czy ktoś wie gdzie kupić lub od jakiego auta pasuje czujnik 95-90 Stopni? Na allegro i w moim lokalnym sklepie mają tylko 92-82 lub 92-87, nie ma tych do drugiego wiatraka.
-
Proszę bardzo :)
Numer katalogowy czujnika EPS 1.850.020
http://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/1614141822211-1_850_020-termowlacznik-wentylatora-chlodnicy,scr_dItems.html
-
Proszę bardzo :)
Numer katalogowy czujnika EPS 1.850.020
http://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/1614141822211-1_850_020-termowlacznik-wentylatora-chlodnicy,scr_dItems.html
Hehe, dzięki wielkie. Rzeczywiście ten, ale trochę drogo, normalny kosztuje przeważnie 15 zł. No ale nie ma co marudzić, trzeba zamówić :)
-
https://superparts.pl/1850020-wlacznik-wentylatora-chlodnicy-opel/102257
-
Dzięki, ostatecznie zamówiłem w lokalnej hurtowni za 35 zł, zobaczymy jak będzie się sprawował.