FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => NA SZYBKO => Szybkie pytanie / odpowiedź => Wątek zaczęty przez: sunset w Wrzesień 11, 2018, 13:33:13 pm
-
Witam, problem jest następujący. Przy prędkościach zaczynających się od około 100 km/h zaczyna wibrować całe auto. Gdzie szukać przyczyny? Łożyska? Koła podmieniałem na inne i jest to samo.
-
Warto sprawdzić podporę wału, lub krzyżaki.
-
W jaki sposób to sprawdzić?
-
Na bank podpora lub krzyżaki.
Luz na krzyżaku wyczujesz jak wejdziesz pod auto i chwycisz rękoma wał z obu stron krzyżaka i zaczniesz kręcić w przeciwne strony. Na krzyżaku nie ma prawa być luzu, czy to wyczuwalnego czy widzianego podczas poruszania wałem.
-
Ok, czy mogę prosić o jakieś wskazówki odnośnie wymiany krzyżaków oraz podpory? Grzebię trochę przy autach, ale akurat z takimi zabawkami jak wyżej wspomniane większej styczności nie miałem. Jakie narzędzia będą potrzebne? Chciałbym podjąć samodzielną próbę zwalczenia problemu. :)
-
Przedewszystkim potrzebne są dobre krzyżaki, a nie takie które są fabrycznie przesunięte na osi obrotu, jak to się zdarza we współczesnym rzemiośle <do bani>
-
Ok, a po czym poznać (przed kupnem), czy krzyżak jest dobry? Co jest tego wyznacznikiem?
-
Nie wiem czy pomiar suwmiarką byłby na tyle dokładny żeby to stwierdzić.
W każdym razie do Poloneza pasują też krzyżaki od Łady- niektórzy stosują tylko takie ze względu na kalamitki i możliwość okresowego smarowania.
Podobno pasują też od Land Rovera Freelandera- więc tutaj kupienie krzyżaka dobrej firmy powinno załatwić sprawę.
-
Ok, to jeszcze proszę napisz mi na co zwrócić uwagę przy ocenie stanu podpory wału. Bo nie wiem, czy zamówić same krzyżaki, czy od razu też wziąć podporę.
-
Jak będziesz sam wymieniał czy to krzyżaki, czy to podporę, to zaznacz położenie obu części wału, żeby tak samo złożyć, bo jak nie spasujesz to wibracje będą niesamowite.
-
Ok, to jeszcze proszę napisz mi na co zwrócić uwagę przy ocenie stanu podpory wału. Bo nie wiem, czy zamówić same krzyżaki, czy od razu też wziąć podporę.
To ktoś inny musi pomóc bo nigdy nie miałem problemów z podporą. Znam tylko ze słyszenia przypadek skrajny, kiedy już guma odpadała.
Ja bym zaczął od sprawdzenia czy to krzyżaki, jak to one to wymiana powinna załatwić sprawę.
-
Na pewno będziesz potrzebował szczypiec do segerów.O ile wał nigdy nie był robiony postaraj sie zachować oryginalne segery,jak padło wyżej ja używałem krzyżaków z łady.Podpora powinna mieć zdrową gumę i z pozoru zdrowe łożysko,ale jeżeli nie bedzie tam gumy to i tak trzeba rozbrajać wał i wymiana samej gumy jest po prostu nonsensem.Również jak padło wcześniej zaznacz wał aby był złożony idealnie w te same kliny (jak rozbierzesz bedziesz wiedział o co chodzi )przed rozebraniem umyj odtłuść wał i zaznacz wszystkie łączenia np sprayem albo zrób zdrową rysę.Do tego sprawdź też przegub elastyczny Pamiętaj przy rozbrajaniu nie ściśnij go za mocno w imadle.W moim przypadku zakończyło się to dodatkowym wyważaniem :)
-
Podporę wału jesli będziesz kupował to raczej weź jakąkolwiek,bo wszystkie obecnie produkowane są po jednych pieniądzach :-) ważne aby po kupnie podpory wymienić w niej łożysko na jakieś markowe. Co do krzyżaków to w Polonezie krzyżak ma wymiar 23.8X61.29,krzyżaki o takich samych wymiarach były stosowane też w landroverach freelender,terenowych suzuki,czy starych alfa romeo jak i również w maszynach rolniczych. Więc doboru po wymiarach dobrego krzyżaka w jakiejkolwiek hurtowni nie powinno być problemu.
O np. taki będzie dobry https://allegro.pl/krzyzak-walu-napedowego-23-8x61-2-gkn-driveline-i5043245361.html
tu tańszy,tez z firmy gkn,ale pod marką dedykowaną do land roverów https://allegro.pl/krzyzak-walu-napedowego-freelander-bearmach-i7462424768.html
bądź jeszcze najwyższa półka
https://allegro.pl/lps-krzyzak-walu-land-rover-freelander-2005-gkn-i6864373473.html
-
Przede wszystkim po wymianie czegokolwiek warto dać wał do wyważenia żeby nie trzeba było potem drugi raz go demontować. A jeżeli były wibracje to na 100 % będziesz musiał wyważać.
-
A w Polostanie ktokolwiek potrafi wyważyć wał poza jednym doktorem z Pomorza? ;>
-
Przede wszystkim po wymianie czegokolwiek warto dać wał do wyważenia żeby nie trzeba było potem drugi raz go demontować. A jeżeli były wibracje to na 100 % będziesz musiał wyważać.
<lol><lol><lol><lol><lol><lol><lol>
Tak jak u mnie w kombi, absurdalna cena za "regenerację", a i tak nie wiadomo czy coś pomogła.
W moim przypadku upadlińcy założyli krzyżaki marki INA, podobno dobre w "ch*" (nie wiem wcześniej się nie spotkałem z czymś takim), ale trochę prawdy w tym może być, bo u mnie w robocie tają krzyżaki i łożyska marki INA do urządzeń, w których nie można pozwolić sobie na awarię. Choć z drugiej strony na magazynie widziałem sporo łożysk MGK, więc chyba mają średnie rozeznanie w rynku...
Moim zdaniem przyczyna takich wibracji może leżeć w moście, przynajmniej w moim wypadku jest to ostatnie niesprawdzona część. A przy próbach na kobyłkach, dochodziły z niego pewne niepokojące dźwięki.
banned słyszałem pochlebne opinie o firmie z Ropczyc, niemniej jak rapował Łona "miej wątpliwość" :)
-
Podpora poliuretan,łożysko fag i krzyżaki z landrovera,wał robili mi w Bielsku i do 180km/h cisza więcej się bałem.Zapłacić raz a dobrze i mieć spokój <spoko>
-
A w Polostanie ktokolwiek potrafi wyważyć wał poza jednym doktorem z Pomorza? ;>
Potwierdzam, warto do niego pojechać.
-
banned słyszałem pochlebne opinie o firmie z Ropczyc, niemniej jak rapował Łona "miej wątpliwość" :)
Ale to przecież jakaś paranoja żeby tylko dwie firmy w kraju potrafiły wyważyć wał. Co z tym robić, chyba pocztą wysyłać.
-
bądź jeszcze najwyższa półka
https://allegro.pl/lps-krzyzak-walu-land-rover-freelander-2005-gkn-i6864373473.html
Wszystko fajnie pięknie, ale zabezpieczenia wydaje się mieć zwykłe,maszynowe. Można się a nich zdziwić.
-
przecież jest ich więcej... wyważanie na aucie jak i wyjęte z auta...
Może i jest, tylko już widziałem na forum ileś narzekań że kilka razy bezskutecznie wyważano tem sam wał, aż w końcu dobrze zrobił go dopiero doktor z Pomorza na tokarce podpiętej do Commodora albo człowiek z Ropczyc
-
W okolicach Wawy (Ząbki) podobno w Wał-Car czy jakoś tak robią wyważanie na aucie.Podobno, bo sam nie sprawdzałem, nawet na forum ktoś polecał.
-
podobno w Wał-Car czy jakoś tak robią wyważanie na aucie
zeby wywazac na aucie, to trzeba miec najpierw wywazony wal - jezeli ktos niestarannie rozlozyl fabryczny, to go nie posklada tak, zeby byl wywazony
-
A w Polostanie ktokolwiek potrafi wyważyć wał poza jednym doktorem z Pomorza? ;>
Potwierdzam, warto do niego pojechać.
Akurat jestem z Kujawsko-Pomorskiego, więc na samo Pomorze mam blisko. Można prosić namiar na tego magika? Chętnie się udam na taką operację. I przede wszystkim serdeczne dzięki za sugestie i zaangażowanie w temat. Ktoś jeszcze wspominał o tym, jakoby przyczyną mógł być most. Szczerze wątpię. Bo akurat u mnie w Poldku most jest jakoś tak "nienaturalnie cichy", jak na to autko. Ponadto jest po wymianie oleju, więc tutaj byłbym raczej spokojny.
-
Panowie, pytanko - czy wał napędowy w Plusie, wersjach GSI i GLI był dokładnie taki sam?
-
Jest taki sam.