FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: corek w Październik 30, 2009, 10:56:57 am

Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Październik 30, 2009, 10:56:57 am
Witam Was serdecznie,

Spełniam swoje marzenie motoryzacyjne czyli posiadanie auta tylko do zabawy.
Mój wybór padł na to cudo które w temacie jest wpisane. Poczciwy borewicz ma sie przeobrazić w piękną rajdówkę nawiązującą do repliki rajdówek z czasów świetności tegoż samochodu. Piszę nawiązującą bo na replikę mnie nie stać.

Zakupiony już jest Polonez, zakupiony jest silnik do niego 1800DOHC z fiata 132, skrzynia biegów, wał napędowy gotowy.

Moje pytanie tutaj głównie dotyczy Waszej opini i podpowiedzi na temat przeróbek i ulepszenia silnika.

Na początek chciałbym troszkę doprzęzyć silnik. Niestety nie uda się chyba dostać tłoków od 1.6 którymi mógłbym to zrobić więc skończy się delikatnym splanowaniem głowicy.
Wałki sportowe napewno będą ,oczywiście wszystko przeplatane z remontem silnia. Chciałbym także nieco powiększyć zawory.

Mój glówny problem to kwestia gaźników. Bardzo chciałbym aby były 2 podówjne gaźniki jednak pojawia się problem aparatu zapłonowego który trzeba przenieść na druga stronę silnika z bloku w okolice głowicy przy kolektorze wydechowym. Czy ktoś miał jakieś doświadczenia w tej kwesti?
Główne pytanie brzi jak wiele zmienia 2 gaźniki?
Os tego zależy czy bedę się teoretycznie i magazynowo przygotowywał do dośc mocnej jak dla mnie przeróbki aparatu zapłonowego.

Bardzo proszę także o wszelkie sugestie co zrobić aby było szybciej mocniej lepiej i taniej :) Nie tylko kwestii silnika ale także skrzyni, zawieszenia, hamulców itp...

W tym momencie jestem na etapie zbierania częsci i dokładnego planowania co chcę i jak zrobić stąd moje nieco chaotyczne pytania.
Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Październik 30, 2009, 12:02:48 pm
Poczytaj forum. Tematów na temat usprawniania tego silnika, usztywniania i odchudzania nadwozia, modyfikacji hamulców i zawieszenia jest co najmniej po dwa i to baaaaardzo obszerne.

Zaczynamy:

Tylny Most (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=17336&start=0)
Hamulce (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=11170&start=0)
Obniżanie zawieszenia itd (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=13309&start=0)
Drążek Panharda (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=22017&start=0)
Zawieszenie C.D. (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=16970&start=0)
Turbina w 2.0 DOHC (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=22195&start=0)
Troszkę o gaźniku (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=21423&start=0)
Małe kompendium na temat przekładki silnika (http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=4161&start=0)

Motywator (http://www.youtube.com/watch?v=w1gNdf2chow)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Smar w Październik 30, 2009, 12:17:36 pm
Najprościej będzie kupić głowice od wersji na wtrysku - tam aparat był w głowicy, po stronie wydechu właśnie.  http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/7df99b3aa051ee79.html
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Październik 30, 2009, 12:34:44 pm
Nie głowice chyba w "głowiczkę" razem z wałkiem wydechowym i aparatem. Dobrze mówie ?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Dj. Illusion w Październik 30, 2009, 12:42:34 pm
skrzynia kłowa mogłaby też zagościć. Ale jest kilka wad: ciężko ją dostać, jak już ją znajdziesz to jest cholernie droga i bardzo głośno pracuje, lecz dzięki temu zmienia się biegi bez sprzęgła :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Październik 30, 2009, 13:36:12 pm
ty mu mówisz o kolotce za 5 albo 10 koła, a on ma problem z aparatem :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Smar w Październik 30, 2009, 13:45:02 pm
Myśle że całą głowice dostanie w takiej samej cenie jak samą głowiczkę, jak nie taniej.
BTW. Polecam forum furiatów - tam jest znajdziesz więcej o przygotowaniu aut FSO do sportu.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Październik 31, 2009, 00:16:57 am
Cytat: "Smar"
Myśle że całą głowice dostanie w takiej samej cenie jak samą głowiczkę, jak nie taniej.
Akurat głowice chodzą po 70zl a wałek z glowiczka i aparatem osiągają ceny w granicach 250zł- towar mocno deficytowy a sporo osób szuka...
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Michael w Październik 31, 2009, 00:28:44 am
najprosciej jezeli towar mocno deficytowy zmienic aprat na moduł zapłonowy patrz fiac coupe bedzie dosyc sporo grzebania ale da sie to zrobic widziałem juz jednego fiata na gaznikach solexa i na module zapłonowym jakiegos fiata i dawało to rade
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Październik 31, 2009, 00:49:43 am
A gdyby tak.. abimex ? Jeśli chodzi o zapłon to moim zdaniem najmniej "problemogenny"
Właściwie jemu wystarczy CPWK, czujnik temp (ktory jest w głowicy juz wkrecony) no i EMAP. Zrobić kółko pasowe, zamocować czujnik i podłączyć kompa i jazda. I tylko moduł wymieniać raz na 12 lat :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Październik 31, 2009, 12:06:39 pm
Cytat: "Stingerek"
ty mu mówisz o kolotce za 5 albo 10 koła, a on ma problem z aparatem :)


Tak problem w kwesti technicznej, jak to zrobic - Ty pewnie robiles to kilka razy wiec bede wdzieczny za kilka rad, jak mnie bedzie stac na Kolotke to sie tez do Ciebie odezwe bo pewnie nie miales problemu i zainwestowales w kilka sztuk.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Październik 31, 2009, 14:59:07 pm
Pomysł jak każdy tego typu jest ciekawy, pod spełnianiem marzeń podpisuje się. Bardzo fajne marzenie.
Mam nadzieję, że masz świadomość, że to marzenie wymaga modyfikowania wielu rzeczy w samochodzie. Modyfikacje kosztują, jedne mniej, jedne więcej. Realizacje tego pomysłu (bez kolotek) wyceniam lekką ręką na 8-10kzł. Przy założeniu, że będziesz wszystko sam robił. Do tego trzeba będzie doliczyć pewnie remont i obrobienie budy.

Silników fiat/alfa dohc nie dopręża się planowaniem, od tego są tłoki "garbate". Takie tłoki można dostać, trzeba tylko poszukać. Jak będziesz zakładał większe zawory to zmień od razu gniazda i powiększ trochę kanały w głowicy. Skrzynie mam nadzieję, że masz z pionowym drążkiem, jak nie to poszukaj takiego i zrób max krótki, wtedy jest cudownie wygodnie.

2 gaźniki pozwolą Ci wyrównać napełnianie cylindrów. Ja bym jednak poszedł w kierunku odpowiedniego wtrysku wielopunktowego, nie ma problemu żeby wyglądał na silniku jak gaźniki;)

Dysponujesz wystarczająco dużym budżetem, żeby wszystko na raz zrobić czy chcesz to rozłożyć w czasie?

btw taki aparat  - wydłużony z tego co pamiętam Walezy miał
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Listopad 01, 2009, 11:29:38 am
Cytuj (zaznaczone)

Tak problem w kwesti technicznej, jak to zrobic - Ty pewnie robiles to kilka razy wiec bede wdzieczny za kilka rad, jak mnie bedzie stac na Kolotke to sie tez do Ciebie odezwe bo pewnie nie miales problemu i zainwestowales w kilka sztuk.

Nie denerwuj sie, ale nikt ci tutaj nie będzie słodził, taka przeróbka to setki wyrzeczeń niewyobrażalna ilość pieniędzy i nieprzeliczalny nakład czasu i pracy.
Skoro twierdzisz że masz "problem z aparatem" to na prawdę licz się z tym że takich problemów będzie jeszcze milion. Np stabilizator, np poduszki pod silnik, most itd.

A wiem bo brałem udział w podobnym projekcie i widziałem jakie "głupoty" potrafią człowieka z równowagi wyprowadzić.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 03, 2009, 11:48:17 am
Dobra juz sie nie denerwuje :)
Biorąc pod uwagę kwestie ekonomiczne i minimalizacji przeróbek wczoraj zakupiłem silnik 2000 DOHC z Argenty na wtryskach. Silnik kompletny ze skrzynia wałem mostem i fuurą gratów.
Teraz dumam nad koncepcją co z nim zrobić i chętnię usłyszę wasze opinie.

Moc którą chciałbym aby dysponowało autko to 130KM.

Cel może dla wielu mało ambitny jednak jak dla mnie osiągnięcie go będzie satysfakcjonujące biorąc pod uwagę pieniążki jakie chcę na to przeznaczyć. Oraz skromne doświadczenie i zaplecze.

Chciałbym Was prosić o podpowiedzi co zrobić z silniczkiem aby taką moca dysponował?
Jeśli chodzi o rozłożenie w czasie to na tą chwile ograniczeniem jest ndchodząca przeprowadzka a w zwiazku z tym brak czasu i miejsca, dlatego chciałbym najblizszy czas poswiecic na przemyslenie co będę robił a co za tym idzie potrzebował oraz na zakup tych częsci. Stąd moja prośba o podpowiedzi.

Pozdrawiam,
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Listopad 03, 2009, 20:11:34 pm
No to masz dwa wyjścia:
Zrobić to na gaźnikach i olać elektrykę,... albo ogarniać elektrykę i drążyć wtrysk.

Ale najpierw zacząłbym od wymiany oleju, filtrów, pasków, płynów, ustawienia luzu zaworowego, ewentualnej wymiany uszczelek, sprzęgła, regeneracji rozrusznika (później się cięzko do niego dostać) ewentualnie simmeringi, sprawdzanie kompresji i dopiero tak przygotowany i sprawny silnik możesz wkładać. Jak to zrobisz, to się odezwij.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Listopad 03, 2009, 21:25:55 pm
130 powiadasz? Zacznij na początek od rozbiórki silnika i "wypucowania" go od środka tj wszystkie kanały olejowe, miska. Przy rozbiórce zobaczysz na czym tak naprawdę stoisz, bo może to być szrot;)

O modyfikowaniu dohca poczytasz dużo w temacie "poprzeczny dohc w poldku", tam wypowiadali się ludzie z nie istniejącego już SMP.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 17, 2009, 13:59:23 pm
A gdyby zakupić drugi silnik z rodziny fiata:

2.0 Turbo z Cromy 150 KM
2.0 Turbo z Themy 200 KM

i z dwóch zmiksować jeden nie byłoby prościej taniej pewniej i mocniej?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Listopad 17, 2009, 16:14:49 pm
mix celem uzyskania 16v zaturbionej na bloku bez wałków wyrównoważających?
Moim skromnym zdaniem lepiej kupić tą 16v z themy i nie kombinować tylko zrobić przegląd silnika, zmodzić i cieszyć się. Oczywiście przy czymś takim kompleksowe wzmocnienie budy, zawiechy i hamulców jest obowiązkowe.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 17, 2009, 22:15:33 pm
Jednak po przeczytaniu tematów na temat poprzecznych twin camow w poldku wnioskuje ze nie da sie ot tak po prostu przełożyć tylko trzeba mieć dwa silniki i je składać. Dla mnie nie problem kupić nawet cala THEME/CROME i ja pociąć dla samego silnika. Tylko czy to wystarczy żeby to zamontować i jeździć?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: GrzesiekBP w Listopad 18, 2009, 09:15:56 am
Cytat: "corek"
po przeczytaniu tematów na temat poprzecznych twin camow w poldku wnioskuje ze nie da sie ot tak po prostu przełożyć tylko trzeba mieć dwa silniki i je składać

Dokładnie tak. Sam drążę podobny temat
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: alex w Listopad 18, 2009, 10:53:07 am
Co wy gadacie, po co dwa silniki ? jest tylko parę gratów potrzebnych z starego dohc (np. łapy, stopka oleju), reszta to już jest dorabianie samemu części, lub u tokarzy i innych majstrów :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 18, 2009, 11:19:11 am
Czy skrzynia z Argenty podchodzi do silnika z Tempry/Cromy/Themy? Czy trzeba coś kombinować?

Ile może skrzynia z Argenty wytrzymać? Czy żaden z tych silników jej nie zabije?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: jimo#1921 w Listopad 18, 2009, 11:24:26 am
Cytat: "corek"
Czy skrzynia z Argenty podchodzi do silnika z Tempry/Cromy/Themy? Czy trzeba coś kombinować?

Ile może skrzynia z Argenty wytrzymać? Czy żaden z tych silników jej nie zabije?


Jakbyś potrzebował to mam taką do sprzedania, razem z dzwonem do dohca.

Te skrzynie są wytrzymałe.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 18, 2009, 12:04:25 pm
mam taką oryginalną od argenty, dlatego pytam czy podejdzie mi do silnika dohc poprzecznego.

Kolejne moje pytanie czy silnika z fiata coupe 16V turbo nie dałoby sie wszczepić. czy jest to taka sama zabawa jak z tymi starszymi poprzecznymi dohcami czy dochodza jakies większe różnice?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: alex w Listopad 18, 2009, 13:03:49 pm
przede wszystkim jest kwestia wałków wyrównoważających... większość nowych dohc je już posiada i wtedy jest kłopot z miejscem na rozrusznik po standardowej stronie. Występowały dzwony z miejscem na rozrusznik od strony pasażera, ale jest to towar który rzadko występuje w przyrodzie. Mnie coś takiego trafiło się przypadkiem i odkupiłem taki dzwon z zasobów kolegi Bubu z Nowego Wiśnicza.
Silnik z fiata coupe 2.0 16v turbo jest fajną opcją i w zasadzie jest tyle samo zabawy co z wkładaniem mojego silnika, z tym, że sam silnik i poszczególne części silnika 16v i osprzętu są droższe.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 18, 2009, 13:52:27 pm
Twojego silnika tzn jakiego?

Czy masz namiar do tego kolegi z nowego wiśnicza?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 18, 2009, 22:59:44 pm
Cytat: "corek"
czy jest to taka sama zabawa jak z tymi starszymi poprzecznymi dohcami czy dochodza jakies większe różnice?
 Większa bo silnik z fiata coupe jest na innym bloku niż dohc fiata i nie siada na skrzynie Argenty. Jak się bawić w turbo i ma być maksimum efektów za minimum $ to należy szukać starego typu bloku z Cromy Turbo(tylko w tym modelu występował)- posiada on mianowicie nowy typ smarowania, brak walków wywarzających oraz nadlewy pod łapy dla wersji tylnonapędowej oraz siada naskrzynie argenty czyli posiada wszystkie interesujące nas cechy
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: alex w Listopad 19, 2009, 00:18:58 am
corek, miał tylko jeden taki dzwon. ale jeżeli potrzebujesz mimo to kontakt to odezwij się na pw.
Elwood#1887, przecież blok z fiata coupe się niczym nie różni od mojego bloku z zewnątrz a mój siedzi przecież na takiej skrzyni :) no ale optymalnie jest tak jak mówisz dorwać blok bez wałków(croma turbo), ale to jest wtedy 8v a nie 16v no i ciężko o taki silnik :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 19, 2009, 09:13:30 am
Dalsze kilka pytań mam:

1. Każda Croma trubo czy tylko konkretne lata maja bloki bez wałków i z dobrym samorwaniem? Czy te z lat już 90tych także ?

2. Czy z czegoś dzwon da się dopasować żeby rozrrusznik nie kolidował z wałkami, z czego szuać.

3. Czy da się przerobić dzwon standardowy tak aby pasował?

4. Czy da się coś z tymi wałkami zrobić tak żeby nie przeszkadzały rozrusznikowi w wersji standardowej?

5. A co bym potrzebował gdybym chciał zaturbić to co mam czyli 2.0 ie z Argenty? Kolektor wydechowy z cromy turbo + jakie turbo i najważniejsze co jeszcze trzeba zmienić? Pewnie wyjdzie na to ze potrzeba bedzie prawie caly sinik z cromy/themy?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Listopad 19, 2009, 15:25:41 pm
1. Każda ma poprawione smarowanie ale nie każda jest bez wałków, tak samo jak nie każda croma turbo ma natrysk oleju na denka tłoków.
2. Dzwon ze skrzyni z fiatów 131/132 z rozrusznikiem po stronie wydechu?
3. Wszytko da się przerobić, kwestia tylko i wyłącznie ceny i chęci tego co to będzie robił.
4. Żeby było rozsądnie to nie. One mają miejsce zrobione w bloku, Ich obudowy są najprościej mówiąc integralnym elementem bloku, wystają z niego. Popatrz na zdjęcia tych silników.
5. Poczytaj na forum. Był temat o tym.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Zuczek w Listopad 19, 2009, 17:54:51 pm
Cytat: "corek"
Dalsze kilka pytań mam:



2. Czy z czegoś dzwon da się dopasować żeby rozrrusznik nie kolidował z wałkami, z czego szuać.



5. A co bym potrzebował gdybym chciał zaturbić to co mam czyli 2.0 ie z Argenty? Kolektor wydechowy z cromy turbo + jakie turbo i najważniejsze co jeszcze trzeba zmienić? Pewnie wyjdzie na to ze potrzeba bedzie prawie caly sinik z cromy/themy?


 2 - pasuje pod ten silnik dzwon ze skrzyni ŁAdy - tylko ze niepasuje pod sktzuyynie arhenty.. a pod slrzynie 125- polonez.

 5- zalezy jak bys chcial zaturbic..  bo mozna to zrobic n akilka roznych sposobow. poczawszy od standardowego gaznika kończąc na ful wypas mega elektronice. sterowanej czujkami kompe m itp;
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: śledzik w Listopad 19, 2009, 21:18:57 pm
Cytat: "Zuczek"
tylko ze niepasuje pod sktzuyynie arhenty
co to jest  :?:
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Jaro w Listopad 19, 2009, 21:42:18 pm
Cytat: "mlodyolek#1934"
Cytat: "Zuczek"
tylko ze niepasuje pod sktzuyynie arhenty
co to jest  :?:


Panie, nie wiadomo :?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 19, 2009, 22:41:23 pm
Ja już wydałem ponad 5 tysięcy :| - zarówno na części które powoli kolekcjonuje jak i sprzęt i wyposażenie nowego własnego warsztatu pod ten projekt bo to moje pierwsze takie wyzwanie. W przeciągu roku mam jeszcze na ten cel do zagospodarowania jakieś 10 tysięcy. Ostatnio za 10 tysięcy była Kalotka - i co mi zostanie ?

Na ten moment mam wszystko żeby złożyć Poloneza 2.0 DOHC na wtrysku w serii 122KM. Ale zanim włożę ten silnik i za pół roku okaże sie ze można było szybciej to wole podumać teoretycznie i może zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy bo jak wiadomo 160-200KM lepsze niż 120 KM

Ale tak nie mam na stole 30 tysięcy PLN i nie stać mnie na to do czego dotarłem przy okazji szukania części:
Kolotka: 10 tys PLN
Kuty dol nowy: 1300 eur
Rajdowe walki obrso nowe: 2500 PLN
Most tylny obrso 3000 PLN
Głowica ABARTH nowa: 5000 PLN
Na priv dam maila do człowieka który ma wszystko.


Ale także nie mam ciśnienia ze muszę to zrobić w rok właśnie dlatego ze to ze zaczynam z dohc i będę uczył sie w trakcie jest dodatkowa komplikacja tego projektu.

A z każdym dniem i z każda śrubka chce mi sie bardziej ładować w to auto czas siły wiedzę i kasę. Dlatego myślę czy by nie ładować jeszcze 1 bar.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Listopad 19, 2009, 22:58:24 pm
Te graty ma ktoś z wawy czy kętrzyna?;) ceny tradycyjnie "nie wąskie"
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 19, 2009, 23:20:28 pm
Wawa
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 20, 2009, 11:43:40 am
Moim zdaniem błędem jest przy niskim budżecie bazowanie na seryjnie najgorzej jeżdżącym i hamującym Polonezie i pchanie się w najtrudniejszy do zdobycia silnik.

Oprócz silnika będziesz potrzebował wydechu od Fiata 132. Wydech Poloneza ma za małą średnicę rur.

Jeżeli chcesz tym startować w KJS i ewentualnie RD-3L to wszystko powyżej 1.8 zabiera ci szanse na zwycięstwo w klasie poza klasą RWD.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: alex w Listopad 20, 2009, 13:20:06 pm
Wydech to jest kwestia kupienia prostych rur i kolanek i dwóch tłumików (tyle wystarcza przy turbo) a później pospawania tego. koszty 300-400 zł.
jeżeli będzie chciał w 1.8 dmuchnąć coś, to stawia go to w najwyższą klasę na kjs i tam nie powalczy. Nie wiadomo jakie są intencje właściciela projektu. Ja swoje auto od początku chciałem mieć tylko i wyłącznie do zwykłej, cywilnej jazdy. Zawsze przy budowie takiego projektu trzeba sobie postawić pytanie dlaczego chce zbudować taki a nie inny samochód.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 20, 2009, 15:42:35 pm
mam dzwon z rozrusznikiem po stronie pasażera :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Listopad 20, 2009, 16:24:04 pm
Ej ej ej.. nie mówcie gościowi że "sie nie da" bo może on nie wie że sie nie da i to zrobi ?
Gośc zadaje pytanie to mu odpowiedzcie a nie podważajcie sensowsności takiego przedsięwzięcia. Gośc ma plana i hajs.,.. jak umiecie tak pomóżcie..
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: MacGregor w Listopad 21, 2009, 11:00:57 am
Witam Serdecznie Wszystkich Forumowiczów!
Mój pierwszy post pod nowym nickiem.
Bawiłem się w przeróbki DOHC w Poldku, i z praktyki powiem że skoro rajdówka ma służyć do jazdy takiej do której nazwa nawiązuje to prościej ,taniej , bez kosztownych przeróbek i z większą korzyścią w stronę wykorzystania możliwości silnika, będzie założenie czterech gaźników podciśnieniowych z motocykli "japońskich".(koszt max 500zł)
Taki projekt chodzi mi po głowie również i właśnie mam zamiar zabudować takie gaźniki, polecam!
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Listopad 21, 2009, 21:39:46 pm
Polecał to będziesz jak to sprawdzisz, i pokażesz wyniki na hamowni przed i po rzeźbieniu.
Jak pomysł się sprawdzi to "sam się poleci"
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Leonek1321 w Listopad 21, 2009, 22:40:44 pm
dlatego ja nie polecam żanych rozwiązań , ja tylko mówie ze mam pare gadzetów , np głowice z dużymi zaworami  :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 21, 2009, 23:04:18 pm
Witajcie ponownie.

Prace powoli ruszają - czasu mało ale ten co zostaje poświęcam na kompletne wyprucie Poldka. Następny krok to weryfikacja stanu budy i plan działania przy jej przygotowaniu.

Tak jak pisałem udało mi sie zakupić dzwon do skrzyni z miejscem na rozrusznik po stronie pasażera. Problem z walkami wyrównoważającymi jest rozwiązany. (mylę sie?)

Plan jest taki żeby kupić cale autko z DOHC TURBO - poprzecznym i wpychać silnik do Poldka wraz z całym osprzętem robiąc przy tym generalny remont i może mały tuning.

1. Jakiego auta szukać? Croma?, Tempra?, Thema?, Kappa?, Alfa 155?...
Poza kwestia walków zostaje jeszcze mocowanie silnika wzdłuż, natrysk na denka i to żeby pasował do skrzyni wzdłużnej. Stad moje pytanie co kupić na dawce? Dodam ze chętnie zostanę przy ośmiu zaworach. Dodatkowo muszę wziąć pod uwagę ze skrzynia i most ze 120 konnej Argenty musi to wytrzymać.

2. Jakie problemy czekają na mnie dalej przy montowaniu seryjnie turbionego silnika poprzecznego? Licze na pomoc kolegów którzy już to robili i chociaż pomogą wyliczyć te "1000 komplikacji" które napotkam.

Na koniec krótkie info - reklama:
NA SPRZEDAŻ: wszystko co zostaje z wyprucia Poldka Borewicza (fotele, kanapa, tapicerka, radio...) - oryginały.
Jeżeli kupie dawce to na sprzedaż będę miał silnik 2000 IE z Argenty
Niedługo będę miał na sprzedaż także silnik poloneza Borewicza typ AA ze skrzynia - przebieg 105 tys km !

Wszystkim za porady i zaangażowanie w mój temat wielkie DZIĘKI !
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Listopad 21, 2009, 23:50:53 pm
jak chcesz gotowego 2.0 8v turbo to interesuje Cię croma, delta, dedra i thema. Tempra turbiny w benzyniaku nie widziała w naszych stronach (tylko turcja i ameryka południowa), w kappie i 155 były 16v, z resztą te ze 155 w sprzedaży występują za chore pieniądze.

Pasowanie skrzyni we wszystkich będzie takie samo, te same bloki z grubsza, mogą się jedynie różnić nadlewami pod wzdłużne mocowanie. Skrzynia i most ogarnie to, jeżdżą mocne fiaty 124 16vt na skrzyniach ze 131;)
Popatrz na fotki tych silników - im więcej tym lepiej i sobie wyrobisz pogląd co potrzeba.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 22, 2009, 12:13:44 pm
Cytat: "corek"
Prace powoli ruszają - czasu mało ale ten co zostaje poświęcam na kompletne wyprucie Poldka. Następny krok to weryfikacja stanu budy i plan działania przy jej przygotowaniu.


bardzo mnie cieszy, że mimo marudzenia niektórych userów, wziąłeś się do pracy.
Generalnie polecam temat:
http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=21771&highlight=silnik++fwd++rwd

choć to w większości luźne dywagacje, ale warto tam zajrzeć.

Miło będzie nam wszystkim, tak myślę, jak swoje posty poprzesz materiałem fotograficznym z miejsca zdarzenia :) , znaczy się z garażu :)  dokumentującymi postępy w pracach.

Polecam poczytać forum, bazę mamy dużą i sporo wiedzy tutaj jest, trzeba tylko mieć chęci i poczytać.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 22, 2009, 22:50:32 pm
Cytat: "alex"
Elwood#1887, przecież blok z fiata coupe się niczym nie różni od mojego bloku z zewnątrz a mój siedzi przecież na takiej skrzyni

Wydawało mi się ze silnik z fiata coupe to wprawdzie 16V ale dół pochodzi już nie z rodziny dohc a z rodziny ohc fiata(fiat 128, zastawa, uno, punto 1.8, tipo i tempra chyba tez) który oprócz tego ze ma inny rozstaw to brak jest nadlewów przy konwersji na RWD ale pewnosci na 100 % nie mam

Do dłubania to lepiej szukać wersji 8V -16V maja bardzo delikatne glowice i często padają paski rozrządu w tych silnikach - z tego co wiem zaleca się wymianę co 20 tys w niektórych seriach tych motorków.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Listopad 23, 2009, 10:47:05 am
Cześć, zdjęcia a i owszem będa ale póki co wszystko jest taką partyzantką że nie ukrywam nie klikam fotek ze wstydu.

Póki co Poldka musialem wyprowadzić z garazu i kilka tygodni bedzie bezdomny ale jak bank sie zlituje z kredydem to zamieszka na stałe pod krakowem :) wtedy będzie pełna relacja.

Zatem szukam 2.0 8V DOHC TURBO !
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Listopad 23, 2009, 15:34:37 pm
A uturbisz mój silnik? To wcale nie jest tanie i proste. Gdyby było to bym moim autem irytował na światłach teoretycznie mocniejsze od poloneza auta :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Smar w Listopad 23, 2009, 16:32:26 pm
Pinto na codzień jest  świetne ale do sportu jednak lepiej nadaje się DOHC z jednego prostego powodu: wyważenie auta. Próbowałem swoich sił w KJSach i sprinatach  jednym i drugim, i mogę śmiało powiedzieć że DOHCem jeździ się łatwiej i przyjemnie. O ile na prostej specjalnie nie poczujesz różnicy to w zakrętach ciężkie OHC da o sobie znać. Pinciak to bardziej do muscecara sie nadaje :D
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: radosław91 w Listopad 23, 2009, 17:31:48 pm
no to spoko, wiem ze pinto jest ciezszy od dohc ale chodziło mi o to, ze pinto jest chyba łatwiej dostepny, nie trzeba specjalnie go przerabiac pod turbo i jest do niego skrzynia...
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 23, 2009, 19:31:56 pm
Pinto można w miarę łatwo uturbić, zwłaszcza wersję 100-konną, która ma sprężanie na poziomie 8,5:1 (bloki o symbolu N4B, ale nie tylko), jednak wersja NET ( i inne doprężone) też dają pole do popisu (sprężanie 9,2:1). Polecam stronkę :

http://skogenracing.myftp.org/  , najlepiej wrzucić ją w tłumacza google.
Kopalnia wiedzy o uturbianiu, można się wiele dowiedzieć.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Listopad 23, 2009, 23:21:38 pm
Jasne, ale to nie jest takie proste, banalne i tanie... A może z bracholem się na głowice zamienię? On ma w sierce właśnie 100KM N4B ;)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 24, 2009, 16:55:12 pm
e_gregor, wiem że nie jest banalne, a zamiana głowic nic Ci nie da, bo masz blok typu NET, a w N4B tłoki są niższe :!: , stąd sprężanie 8,5:1.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: radosław91 w Listopad 24, 2009, 17:35:48 pm
Kolesie ze sierrafan przeciez chyba uturbiaja wszystkie 2.0 nawet dohc. Mnie głownie chodzioło o to, że pinto nie trzeba specjalnie przebudowywac pod turubo tzn zmieniac wału itp no chyba ze chciałoby sie wyciagnac 200km bo do 160 przciez wystarczyłaby seria...
e_gregor u ciebie byłaby dodatkowa rzezba zeby zamatowac wtrysk itp oto Ci głównie chodzi tak?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 24, 2009, 17:57:48 pm
radzio_1991, radzę Ci dokładnie poczytać wspomniane przez Ciebie forum.
Auto Kolegi Krissa jest to N4B 2.0 EFI OHC.
Na seryjnych tłokach dmuchał 0,6; 0,7 bara.
Moc to około 165 KM i 245 Nm, wyniki poparte wykresami z hamowni.
Obecnie jego 2.0 ma kute tłoki i korby z Cossiego i 1 bar, wypluwa na hamowni 195 KM i 345 Nm :!:
Te silniki mają potencjał :twisted:

Jest też jedno 2.0 DOHC Kolegi Miro.
Brak pomiaru z hamowni.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Brysiek#1957 w Listopad 24, 2009, 22:22:43 pm
No to ja powiem tak prawie w temacie  :mrgreen:  że dmuchnięcie w
nubirowe 2,0 0,85bara daje 260KM i 350Nm  :twisted:
przy minimalnym wkładzie finansowym
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Brysiek#1957 w Listopad 25, 2009, 00:25:21 am
na długo :D bo nubira ma fabrycznie odprężony silnik który ma korby od c20let
i ogólnie jest dość wytrzymałą jednostką
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 25, 2009, 06:36:23 am
Cytat: "BARTEK#1925"
Te silniki mają potencjał :twisted:


Najlepsza rekomendacja jest chyba to ze na tym silniku Ford zbudował słynny YYB czyli 2.0 Cosworth który fabrycznie budowany był w wersji 500Km i to juz 20 lat temu a przy obecnym poziomie wiedzy i technologi wyciąga się z niego znacznie więcej  :) Całkiem chyba niezłe jak na konstrukcje z 1970 roku :mrgreen: Ten silnik ma tylko dwie wady- jest ciezki jak cholera i nie jest V6 :twisted:

Jeżeli chodzi o 2.0 ohc turbo w PN to bylem bardzo bliski zbudowania czegoś takiego- mianowicie 2.0 ze sprężarka TD 04H-13C z Volvo 740 2.3T o ciśnieniu 0,5 bara w systemie draw-thru z pojedynczym gaźnikiem dellorto 40DHLA- niestety nie wyrobiłem sie przed Czerniewicami 2 lata temu a wszystkie graty już miałem łącznie z uspawanym już kolektorem kolektorem  :twisted:
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 25, 2009, 10:04:30 am
Wszystko fajnie ale masa Forda psuje wszystko dla zastosowań rajdowych. Przy takim gdybaniu to była już mowa o silniku Hondy S2000- de facto 210KM z opcją uzyskania 240 po mod. GT ,a to nie koniec potencjału. Do tego szpera Colotti, poszycie z włókna szklanego (z 70% by chyba dało wymienić), drzwi bez podnośników z poliwęglanowymi oknami. Tylna szyba też z poliwęglanu, najwyżej płyta dociążająca pod bakiem gdyby balans stał się nieodpowiedni przez odchudzenie i suma summarum mamy drastycznie obniżony środek ciężkości. Poszerzone i dostrojone zawieszenie, konkretniejsze hamulce. Jak by to fruwało! Już na niepoprawionym silniku i stalowym nadwoziu jest na asfalcie konkurencyjność do EVO i STI. Szczególnie przy krótkiej szperze, byłby to KJSowo-trzecioligowy wymiatacz za cenę zachodniego dziadostwa z przednim napędem.
Koszt duuużo mniejszy niż rekonstrukcji 2000 Rally (przy czym prawdziwej rekonstrukcji ,a nie jakiejś tam repliki) Byłoby to jakieś 25-30tyś. (z czego połowa to silnik i skrzynia.)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Van w Listopad 25, 2009, 10:09:27 am
BXMaster, jakieś 3tyś roboczogodzin naliczyłęm :P
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 25, 2009, 10:11:23 am
No niestety, koszt bez robocizny :P
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Listopad 25, 2009, 13:18:52 pm
Tak, za dużo rzeźby. Nie mam warunków (choćby dostępu do spawarki). Potrafię naprawić w swoim poldzie niemal wszystko ale modyfikacje silnika już mnie przerastają. Musiałbym się uporać z montażem turbiny, czyli doprowadzeniem smarowania i przespawaniem kolektorów. Do tego dochodzi odprężenie. Powiedzmy, że to do zrobienia, przez modyfikacje głowicy oraz montaż jej na grubszej lub podwójnej uszczelce. Do tego dochodzą problemy z zapłonem oraz zasilaniem - obecnie jest fabryczny gaźnik. Masa jednostki ma dla mnie znaczenie drugorzędne, ponieważ nie rajduję i auta używam tylko do zwykłego przemieszczania się.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: NeoN w Listopad 25, 2009, 15:34:41 pm
No to może Zetec, z tego co wiem, wchodzi na skrzynię N9.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 25, 2009, 15:44:26 pm
Cytat: "e_gregor"
czyli doprowadzeniem smarowania i przespawaniem kolektorów


nie ma bólu, w bloku 2.0 OHC są odpowiednie śruby-korki - po stronie kolektora ssącego, pod nim przy zamachu jest magistrala olejowa. Stamtąd w Cossim idzie smarowanie do turbiny. Zawsze można sobie wziąć smarowanie turbiny z trójnika, tzn. pożegnać gruszkę od wskazówki ciśnienia oleju i tam dać wąż. Powrót robisz albo prosto do misy albo do bloku. Otwór spływu z turbo masz zaślepiony śrubą, po stronie kolektora wydechowego, jakieś 10 cm za łapą alternatora, blisko dolnej krawędzi bloku.

Cytat: "e_gregor"
Do tego dochodzi odprężenie.



a po jakiego grzyba Grzesiu, masz w serii niską komprechę, tylko 9,2:1 :!:

Cytat: "e_gregor"
modyfikacje głowicy oraz montaż jej na grubszej lub podwójnej uszczelce


głowicę obrabia się w miarę fajnie, mimo iż to żeliwo.
Ja swoją robiłem, ale na wiosnę będzie odelżony zamach, wydech 55 mm i jak się uda przed zlotem to EFI :twisted:

Uszczelkę pod głowicę dajesz standardową.
W kwestii odprężania, to można lekko powiększyć komory spalania.

Polecam wątek Kolegi Toyman na forum www.sierrafan.pl, w dziale "Moja Sierra".
W temacie Kolegi Toymana są fotki pociętej piłą taśmową głowicy od OHC. Zapas mięsa jest imponujący, co zresztą wiąże się z masą głowicy (gotowa do montażu około 30 kg).

Cytat: "e_gregor"
Do tego dochodzą problemy z zapłonem oraz zasilaniem - obecnie jest fabryczny gaźnik


Nie ma bólu, montujesz EFI - koszt z dobrą pompą może wynieść jakieś 500 zł za części, w tej cenie można też nabyć cały silnik/samochód z potrzebnym osprzętem :)
W kwestii zapłonu trzeba go po prostu cofnąć.
Najbardziej druciarskie jest dołożenie dwóch/czterech wtrysków sterowanych włącznikiem ciśnieniowym lub z kabiny, ew. wymiana fabrycznych wtrysków na wydajniejsze.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Listopad 25, 2009, 16:03:10 pm
Bartek, tylko dokładanie wtrysków albo zmiana na wydajniejsze nie sprawi, że auto zacznie żłopać olbrzymie ilości paliwa nawet przy spokojnej jeździe?

Jesteś pewny, że mój silnik nie wymaga odprężania? NET jest ok do turbo?

Jak przetrzesz szlaki to może pójdę za Tobą ;)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 26, 2009, 16:20:26 pm
Cytuj (zaznaczone)
Bartek, tylko dokładanie wtrysków albo zmiana na wydajniejsze nie sprawi, że auto zacznie żłopać olbrzymie ilości paliwa nawet przy spokojnej jeździe?


oczywiście za zmianą wtrysków na wydajniejsze, dobrze jest dodać np: ECUMASTERA i wywalić przepływkę oraz map, który zresztą i tak wymaga przeróbki pod turbo (nie działa w nadciśnieniu :!: ),

Cytat: "e_gregor"
Jesteś pewny, że mój silnik nie wymaga odprężania? NET jest ok do turbo?


A po co, silniki w obecnych czasach mają wyższe sprężanie. Jak powstawał ten silnik (przełom lat 60-70 zeszłego wieku) nie było wysokooktanowych benzyn, stąd sprężanie było niższe - inaczej byłby problem ze spalaniem stukowym :!:  Zawsze możesz szukać dobrego, kompletnego bloku N4B, on ma 8,5:1.

Cytat: "e_gregor"
Jak przetrzesz szlaki to może pójdę za Tobą ;)


Na razie nie ma co zapeszać, póki co brakuje mi pompy do projektu EFI, wydech nie jest dostosowany do potrzeb wtrysku i w ogóle 2.0 :?

Turbo to na razie odległa przyszłość, ale na razie zdobywam wiedzę i poznaję doświadczenia innych. Z czasem jak się uda, to zaturbie dziada :twisted:

BTW, uturbenie i jazda na gazie jest o wiele prostsza niż turbienie samej benzyny :!: :!: :!:
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: banned w Listopad 26, 2009, 20:12:07 pm
Przeciętny silnik 1.6 16v o mocy 100KM można doładować bez odprężania na poziomie tzw. soft turbo (czyli do 0.6 bara), więc 2.0 o takiej mocy tym bardziej.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 27, 2009, 12:04:08 pm
Cytat: "BXMaster"
Przeciętny silnik 1.6 16v o mocy 100KM można doładować bez odprężania na poziomie tzw. soft turbo (czyli do 0.6 bara),


nie do końca się z tobą zgodzę, poziom doładowania dobiera się na podstawie sprężania, Rover np.: jest dość mocno doprężony fabrycznie, z tego co kojarzę 10,5:1.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 28, 2009, 06:35:10 am
Cytat: "BARTEK#1925"
Zawsze można sobie wziąć smarowanie turbiny z trójnika, tzn. pożegnać gruszkę od wskazówki ciśnienia oleju i tam dać wąż.

Dajesz trójnik od łady który wkręcasz w miejsce gruszki i masz gruszkę i wyjście oleju na turbo
Cytat: "BARTEK#1925"
Otwór spływu z turbo masz zaślepiony śrubą, po stronie kolektora wydechowego, jakieś 10 cm za łapą alternatora, blisko dolnej krawędzi bloku.

I posiada standardowy gwint rurowy chyba 1/4 albo 1/2 cala( nie pamiętam dokładnie) wiec nie ma problemu z dopasowaniem odpływu  i jest w każdym bloku typ 205
W kwestii gaźnika to dajesz gaźnik od poloneza z mikserem LPG przed turbo i koniec(takie auta jeżdżą !) Dalsza modyfikacja to kupno pojedynczego boczniaka  -najlepiej z serii dellorto 40DHLA. Jedyna większa przeróbka to zdobycie podstawy pod akumulator od rovera i przykręcenie jej z 2 strony komory silnika i przedłożenie kilku kabli, w miejsce aku dajemy wtedy gaźnik i filtr  :) Rury gumowe i metalowe wykorzystujesz od poloneza i DF -te które służą do wlewu paliwa- maja idealna średnice, są grube, wytrzymałe i tanie. Linka ssania pasuje od łady, gaz trzeba pomyśleć .Generalnie miałem już wszystko opracowane i przemyślane wiec mogę to opisać jak kogoś to interesuje. Mam tez turbinę na sprzedaż TD04H-13C -przerobiona - przekręcona cześć wydechowa względem ssącej i dorobione mocowanie westgate oraz 50cm  rury-wyjście z turbo oraz dorobiony przewód olejowy w metalowym oplocie podający olej,- turbo wchodzi pod maskę PN z pinto bez większych trudności. Jak ktoś jest zainteresowany to priv ,trójnik od łady odpowiednio rozwiercony tez gdzieś mam to dorzucę jak znajde do turbo  :) Cisnienie 0,5 bara które mozna łatwo podkrecic do okolo 1,1 bara. Turbo posiada zawór (cbv)który łączy obie części sprężarki przy podciśnieniu w dolocie, a  wiec przy zamkniętej przepustnicy nie wysysa oleju z  turbiny -idealnie nadaje się do draw thru :twisted:

Pinto ma około 8.5-9.2 stopień sprężania wiec spokojnie można lądować 0,5 bara,- to żeliwo -jeździ do samego końca, nie pada od przegrzania :mrgreen:  a sam motor eliminują najczęściej zapadnięte zawory w głowicy która fabrycznie nie ma prowadnic i wypalone gniazda zaworowe wykonane bezpośrednio w głowicy .Po zrobieniu głowicy motor jest nie zniszczalny bo i jak ? Przegrzanie mu nie szkodzi- nawet uszczelka Ajusa za 25zł nie pada  8) olej wystarczy około 0,8 litra żeby jechał i nawet cisnienie sie nie swieci  :twisted:   a po strzale paska zakładasz drugi nowy -jest bezkolizyjny  :mrgreen:  Naprawde ciezko to zmusic aby przestało sie obracac, wiec e_gregor,  nie masz sie co bac
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Listopad 28, 2009, 10:43:09 am
Tylko rozumiem, potrzebuję parownik taki do turbo, co ma odpowiednią wydajność i zamiast otworów w pokrywie na wyrównanie ciśnienia atmosferycznego powinien mieć króciec do podłączenia za turbiną?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 28, 2009, 11:25:30 am
Większość parowników da się przerobić do turbo, tzn. dorabiamy kompensację i bangla :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Michael w Listopad 28, 2009, 11:27:06 am
Moim zdaniem pinto to piekna sprawa do turbo ale jezeli ktos ma taki silnik to jest farciarzem gdyz ciezko dostac wszsytkie niezbedne elementy do budowy fiato-forda poldoforda wiec jezlei juz cos takiego mamy to tak głowica to jest bajka mozna z niej sciagnac naprawde kupe zeliwa i powiekszanie komory spalania to tez smieszne koszta.Odprezanie przy soft turbo nie jest konieczne do 0.6 bara motor wytrzyam bezporblemowo,smarowanie to jak elwood wiele juz razy pisał trójnik olejowy z łady a co do spływu bezposrednio w miske mozna jeszcze zastosowac chłodnice oleju ale niezbedna nie jest jezeli masz gaznik to dmuchasz w gaznik albo robisz draw thru jezeli nie pomyliłem nazwy czyli turbo miesza paliwo i powietrze doładowuje i ładuje juz bezposrednio w kolektor gaznik przed turbo bardzo prosty i efektywny sposób lub po prostu efi i wtedy jest jeszcze łątwiej :) tylko ze w przypadku efi trzeba juz sie udac na chipa zeby chociazby odpowiednio silnik zestroic bo tak to bedzie chodził srednio ale wszsytko do zrobienia :) pozdro
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 28, 2009, 16:49:01 pm
Największa zaleta pinto są tanie i łatwo dostępne części- natłukli tego od cholery i montowali przez prawie 40 lat we wszystkich możliwych samochodach marki Ford- począwszy od transita prosiaka po wozy luksusowe jak Granada/Scorpio MK1  :)  Wiec ilość rożnych elementów typu gaźniki, wtryski ,łapy silnika, skrzynie biegów czy inny osprzęt jest imponująca i prawie zawsze się coś dopasuje  :) Silnik prosty i trwały i dodatkowo wszelkie mody opracowane i sprawdzone przez lata
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Listopad 28, 2009, 16:54:07 pm
BTW skrzynia N9 bez problemu znosi 300 Nm, a znam przypadki że i 345 Nm :wink:

Ponoć MT75 (od dohca) i następca, czyli MTX75 (montowana np: w GALAXy) znoszą 400 Nm  :shock:  :twisted:
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Grudzień 02, 2009, 22:02:42 pm
koledzy,

mam okazje tanio kupić całego fiata coupe 2.0 20v turbo (ciut zgnieciony ale cały)
czy 5 cylindrowy blok siadzie na skrzynie? czy siadzie do Poldka?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Grudzień 02, 2009, 22:05:41 pm
Czy na skrzynię to nie wiem, ale czy siądzie do auta, to jest tylko jedna możliwość aby to sprawdzić i bynajmniej ani ja, ani nikt inny Ci tego nie powie tutaj.

Miara w łapę i mierzysz silnik, który chcesz wsadzić i komorę polda, to Ci da jakiś ogląd co i jak. Pamiętaj o pomiarze wysokości :!:
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Leonek1321 w Grudzień 02, 2009, 22:43:23 pm
Cytat: "corek"
mam okazje tanio kupić całego fiata coupe 2.0 20v turbo (ciut zgnieciony ale cały)
czy 5 cylindrowy blok siadzie na skrzynie? czy siadzie do Poldka?

z tego co pamietam to 20 v nie siada pod skrzynie dohc , jest droższy w modyfikacjach i ogólnie dużo bardziej skąplikowany , jeżeli masz dużo czasu i wolnej gotówki mozesz bawić sie w wydumke ale chyba lepije szukać silnika z cromy albo innego fwd 4 garowego :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Grudzień 02, 2009, 23:31:50 pm
Cytat: "corek"
mam okazje tanio kupić całego fiata coupe 2.0 20v turbo (ciut zgnieciony ale cały)
czy 5 cylindrowy blok siadzie na skrzynie? czy siadzie do Poldka?


Zapomnij -przeróbek od groma a motor jest dość rzadki  i spory problem z częsciami bo oprócz coupe to montowali to tylko do Marea chyba .Po za tym nie jest on jakiś szczególnie mocny czy dobry
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Grudzień 06, 2009, 21:27:04 pm
Za to dzwiek ma cudny :)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: corek w Grudzień 09, 2009, 18:22:35 pm
Cytat: "bodzik"
jak chcesz gotowego 2.0 8v turbo to interesuje Cię croma, delta, dedra i thema. Tempra turbiny w benzyniaku nie widziała w naszych stronach (tylko turcja i ameryka południowa), w kappie i 155 były 16v, z resztą te ze 155 w sprzedaży występują za chore pieniądze.

Pasowanie skrzyni we wszystkich będzie takie samo, te same bloki z grubsza, mogą się jedynie różnić nadlewami pod wzdłużne mocowanie. Skrzynia i most ogarnie to, jeżdżą mocne fiaty 124 16vt na skrzyniach ze 131;)
Popatrz na fotki tych silników - im więcej tym lepiej i sobie wyrobisz pogląd co potrzeba.


A które modele miały mocowania (nadlewy) pod montaż wzdłużny z tych 8V Turbo?

Oraz proszę także o podpowiedź czego szukać w przypadku 16V Turbo?
Czy silnik Fiata Coupe ma nadlewy na łapy wzdłużne?

Z góry dziękuję
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Grudzień 11, 2009, 17:42:53 pm
A masz zamiar na odległość kupować silnik? Zawsze możesz sprzedawce poprosić na początek o zdjęcia jak nie masz ochoty oglądać.

Te które widziałem dohce 8v i 16v mają jakieś nadlewy, nie zawsze będą pasowały pod standardowe łapy ale wyrzeźbić da się.

Tak na przyszłość więcej googla;)
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Grudzień 11, 2009, 23:26:46 pm
Akurat łapy to najmniejszy problem, jak sa nadlewy na bloku...
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: vazyl w Grudzień 12, 2009, 09:51:49 am
Cytat: "Elwood#1887"
Cytat: "corek"
mam okazje tanio kupić całego fiata coupe 2.0 20v turbo (ciut zgnieciony ale cały)
czy 5 cylindrowy blok siadzie na skrzynie? czy siadzie do Poldka?


Zapomnij -przeróbek od groma a motor jest dość rzadki  i spory problem z częsciami bo oprócz coupe to montowali to tylko do Marea chyba .Po za tym nie jest on jakiś szczególnie mocny czy dobry

No nie przesadzaj, większość uturbionych benzyn w Kappie to 2,0 5V Turbo. Czy 220KM to nie jest mocny silnik? Inną kwestią jest cała masa osprzętu który ten silnik posiada.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Michael w Grudzień 12, 2009, 10:36:18 am
Do poldka pieciocylindrowiec ?? raczj nie koniecznie lepiej poszukac coupe 16 albo całkiem przyjemny silnik 1.6 lub 2.0 dohc z delty turbo mozna go dosyć łatwo posadzic w poldzie fiacie i nawet to idzie ja mam mase czesci z 1.6 dohc turbo z delty hf  i jak ogladałem ten silnik to sie zastanawiałem czy swojego dohca nie wyciagnac a wsadzic 1.6 turbo ale to jednak nie dla mnie pozdro
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Mr.D w Grudzień 17, 2009, 10:12:00 am
A ja dodam coś z innej beczki, z tego co mierzyłem to powinna się nadać choć nie wiem czy wpłynęło by to widocznie na sztywność nadwozia.

http://www.allegro.pl/item856348504_rozporka_miedzy_pasy_tyl_gora_honda_civic_wawa.html
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Grudzień 17, 2009, 14:59:54 pm
Przeciez to jest niebezpieczne. Przynajmniej jesli rozporka bedzie wypadac przed zagłowkami. Z drugiej strony interesuje mnie po co to komu? Jakos watpie w dzialanie tego w tym mejscu.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: 200sx w Grudzień 17, 2009, 15:16:59 pm
jesli jestes wprawnym kierowcą ,to jestes w stanie odczuc jej działanie.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Mr.D w Grudzień 17, 2009, 15:32:34 pm
Cytat: "Fistasz"
Przynajmniej jesli rozporka bedzie wypadac przed zagłowkami.

Na co komu w rajdówce ciężka kanapa :roll:
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Grudzień 17, 2009, 16:40:17 pm
to juz wole konkretna klatke zamiast kombinacji z rozporkami
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: 200sx w Grudzień 18, 2009, 14:27:03 pm
czytaj ze zrozumieniem,mowie,cały sens zdania polega na tym ze jesli "czuje" auto dobrze,to i tą rozpórke odczuje.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Grudzień 18, 2009, 22:48:52 pm
Prawda. Ja tam jestem na tyle zaj.....sty, że czuję nawet ile zapasowych żarówek mam w bagażniku. Myślę, że za parę lat to będę nawet czuł kiedy mi się jakaś przepali...
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: turbonez w Grudzień 19, 2009, 01:39:14 am
duzo zalezy od auta , w jakim stanie jest zawieszenie , jakie jest zawieszenie , stan budy itp , jak wszystko "pracuje" to nie ma szans wyczuc auto nie oszukujmy sie ale gdy auto jest nisko twardo , w zawieszeniu  poliuretan albo uniballe wtedy istnieje szansa ze przecietny kierowca odczuje roznice w usztywnieniu budy  .
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: 200sx w Grudzień 19, 2009, 09:54:30 am
Cytat: "e_gregor"
Prawda. Ja tam jestem na tyle zaj.....sty, że czuję nawet ile zapasowych żarówek mam w bagażniku. Myślę, że za parę lat to będę nawet czuł kiedy mi się jakaś przepali...
kolejny co sie czepia...

czy którys z was jezdził po torze autem które dobrze zna BEZ rozpórki?
a pozniej tym samym autem Z rozpórką? ... to naprawde sie odczuwa,ale oczywiscie szukacie dziury w całym
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Grudzień 19, 2009, 12:50:20 pm
Cycu, rozpórka na kielichach amortyzatorów na pewno coś daje ale kurka wodna na mocowaniach pasów? No bez jaj...
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Mr.D w Grudzień 19, 2009, 14:38:52 pm
Podałem tylko część która powinna pasować, nie ma musu tego montować w polonezie ale jeśli ktoś miałby za dużo $ to mógłby spróbować i opisać odczucia. Najlepiej gdyby usztywnienie wyglądało tak:
(http://www.wesellcarparts.com/store/ProdImages//em/emtriancpillar.jpg)
+ stabilizator osi tylnej, w kwestii usztywniania można zrobić dużo.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Zuczek w Grudzień 31, 2009, 17:15:24 pm
http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C7397214

czy taki silnik ma taki sam lub bardzo podobny blok do 2.0 z argenty.?"? sidzie na tesama skrzynie i w te same miejsce?
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Grudzień 31, 2009, 17:30:24 pm
silnik to przecież "nowy" dohc z 2 wałkami wyrównoważającymi, resztę będziesz wiedział po przewertowaniu no tematu Alexa
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Zuczek w Grudzień 31, 2009, 18:29:57 pm
tak to ze ma wałki wyrownaważające to wiem.  interesuje mni eczy siądzie na skrzynie od argenty. czyli rownierz na polonezowską z dzwonem od łady mysle o takim silniku gdyz mozliwe ze cale auto mi si etrafi takie po dzwonie. w tyłek. i w tedy arentowskie 2.0 u mni eby wylecialo i to weszlo.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Styczeń 01, 2010, 12:05:51 pm
Stary, Alex ma 2.0 t z wałkami posadzone na skrzyni 131/132/argenta z pionowym drążkiem. Nie sadzaj zaturbionej 16v na sprzęgle 200mm, czytaj: zakładaj skrzynie fiatowską i pomyśl o mocnym sprzęgle.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: marcij w Styczeń 01, 2010, 15:54:39 pm
Blok jest napewno inny , kanaly wodne sie nie zgadzaja i nie posadzisz czapki 16v na blok 8v i na odwrot. Co do skrzynii , to nie wiem , ale jakies konkretne przeszkody we wcisnieciu silnika 16v do poloneza wydaje mi sie , ze sa. Jakie , to dokladnie opisza Ci Alex lub swiety , jak sie pojawia, bo to wszystko rozwazali.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: bodzik w Styczeń 02, 2010, 09:26:39 am
Taa, śmiałe stwierdzenie.

Oczywiście, że 16v pasuje na stary blok 8v, oczywiście z nic nie szkodzącym zaślepianiem kanałów, i zostało to już wielokrotnie udowodnione. Znając życie to pewnie nikt z użytkowników tego forum nie zna projektu sprzed 4-5 lat Poloneza Caro Plusa 2.0 16v. Była tam właśnie głowica 16v z nowych dohców (bo starych masowych nie było, jedynie abarth i fiat robili do rajdów) posadzona na starym bloku z fiata 132.
Jak pogrzebiesz trochę w necie to też zobaczysz projekty np w Australii, Nowej Zelandii, Anglii czy na Węgrzech, które obalają tezę "że się nie da".
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Zuczek w Styczeń 02, 2010, 20:44:57 pm
bardzej mi chodzi o blok w sesie mocowania łap i skrzyni..  to że siądzie w komoze rozmawialem  juz kiedys z chłopakami z tarnowa( i okolic)  co do skrzyni i sprzeghła to zostaje z poloneza. do tej pory niemialem z tym wiekrzych problemow. owszem ze zrywu nieprzenosi całego momentu. al eto moze i lepiej.  przynajmije skrzynia wał i most niecierpia. a j arajdowac tym niezamierzam.
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Styczeń 02, 2010, 23:45:12 pm
Cytat: "bodzik"
Znając życie to pewnie nikt z użytkowników tego forum nie zna projektu sprzed 4-5 lat Poloneza Caro Plusa 2.0 16v. Była tam właśnie głowica 16v z nowych dohców (bo starych masowych nie było, jedynie abarth i fiat robili do rajdów) posadzona na starym bloku z fiata 132.
Projekt Bodzia ? Generalnie z tego co pamietam to trzeba bylo przerobic na 100 % smarowanie i obieg wody oraz pokombinowac z wydechem aby ominac aparat zaplonowy

Cytat: "bodzik"
Jak pogrzebiesz trochę w necie to też zobaczysz projekty np w Australii, Nowej Zelandii, Anglii czy na Węgrzech, które obalają tezę "że się nie da".

Pewnie ze sie da ale trzeba posiadac odpowiednia wiedze co z czym i zaplecze pewnych okreslonych czesci z odpowiednich roczników róznych fiatów, tyle ze na dzien dzisiejszy jest to srednio oplacalne, chyba ze ktos ma dojscia na złomie i graty za pół darmo bo inaczej to zamiast jezdzic to kombinujesz co i jak a auto stoi...
Nie bede pisał co i jak bo bylo to juz opisywane wielokrotnie, nie wiem tylko czy jest sens sie bawic w 16 V skoro jest tyle pracy a te glowice sa dosc delikatne, do 2.0 lepiej juz chyba dac draw-thru albo kompresor, choćby eatona 65. Pamietajcie ze 16V sie wysoko kreci ale , przez slabe smarowanie i dlugi skok tloka dostaja w dupe panewki w starym typie bloku 2.0- ten nowszy ma juz zupełnie inaczej rozwiazana pompe oleju i uklad olejenia a  nie jest to bez powodu. Po prostu obroty zabijaja silnik z tak dlugim skokiem tloka, wiec dla mnie jest to sztuka dla sztuki, da sie, rezultat niezły ale do mnie jakos to nie przemawia mimo wszystko
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Michael w Styczeń 03, 2010, 01:50:33 am
Jakby zastosować blok starego dohca na nowym smarowaniu pompa pedzona z wału plus wał od 2.0 ale juz 16V to moze by to grało ale wtedy z kolei jedyna rada to zwiekszenie kompresji przez garbate tłoki bo na nominałach tak jak Elwood pisze nie ma sensu jezdzic.Z draw thru bym nie ryzykował bardzo długo rozważałem taki układ i wiele osób odradza tego typu zabawy ze wzgledu na gaznik a skolei kompresor to fajna sprawa ale nie wiem czy lepiej nie sprawuje sie w silnikach lubiacych wysokie oborty.Pozdrawiam Michał
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Buszek w Styczeń 03, 2010, 09:47:23 am
Z tym draw thru to bym nie przesadzał jeździ klika samochodów z tym systemem i nic złego się nie dzieje i nic nie wybucha. Jedynym mankamentem to chyba fakt ,że nie można zainstalować bov-a choć dv też potrafi dać ładny dźwięk  :twisted:
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Styczeń 03, 2010, 13:13:53 pm
Jak sie bawic w 16V to wydaje mi sie ze duzo lepsza baza do takich modów jest silnik 1756
-po rozwiercie na 86mm masz juz "pelne" 1800cm3
-sam blok jest nizszy i sztywnijszy niz blok 2.0 oraz sporo lzejszy, dodatkowo duzo lzejszy jest wał i koło zamachowe
-silniki 1800 zazwyczaj nie maja problemow z panewkami w przeciwienstwie do 2.0 ktorym nie zaleca sie przekracac 5500obr/min
-stosujac 1800 masz duzo lepsze parametry skok tloka/srednica co przy wysokich obrotach ma bardzo duze znaczenie tj 84mm/79.2 vs 84mm/90
Tytuł: Budowa rajdówki - POLONEZ
Wiadomość wysłana przez: Zuczek w Styczeń 08, 2010, 22:47:55 pm
co do draw thru. to j amam osobscie w polonezie i nie narzekam na to rozwiazanie. bo z ni akutay zadnuych poblemow niemialem od kilku lat. jak posiadam.
co do kmpresora to on własnei lepiej współpracuje z silnikami nisko obrotowymymi. (posiadam taki w nisko obrotowym  MB)