Autor Wątek: Odczytywanie schematu przekaźnika.  (Przeczytany 25428 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odczytywanie schematu przekaźnika.
« dnia: Grudzień 15, 2011, 17:31:33 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Siemka.

Potrzebuję się nauczyć odczytywania zasady działania przekaźników z ich schematów. Ma ktoś jakieś informacje które mi to ułatwią ?

Dziś podłączałem z kolegą halogeny dalekosiężne i z tego co mi kiedyś pisaliście, należało to zrobić na przekaźniku 541. Tak też zrobiliśmy, chociaż początkowo próbowaliśmy na przekaźniku 543, który z pozoru ma taki sam schemat... Efekt był taki, że na 543 świecił tylko jeden halogen.

Zamieszczam schematy obu przekaźników i proszę o oświecenie mnie w czym tkwi różnica i jaka dokładnie jest zasada działania tych przekaźników, oraz ewentualnie jeśli ktoś ma czas to mógłby tez opisać inne przydatne przy kombinacjach samochodowych...

Przekaźnik 541:


Przekaźnik 543:


Niebawem będę podłączał drugi wentylator chłodnicy, który będzie sterowany tylko i wyłącznie przełącznikiem w kabinie, oraz będzie do niego podłączona kontrolka w zegarach. Jeśli ktoś ma czas i ochotę mi wytłumaczyć jak to zrobić, jaki przekaźnik zastosować, to będę wdzięczny :d

Do moderatorów, umieściłem temat w dziale Elektryka, bo chciałbym, żeby został na dłużej na forum niż tematy w dziale Szybkie Pytanie/Odpowiedź.
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 15, 2011, 17:47:05 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Kiedyś takie coś wymyśliłem, powinno działać :)

Mi też przy halogenach świeciło tylko jeden bo podpiąłem każdy pod oddzielny styk jeden pod 87, drugi 87a, jak podpiąłem obydwa na 87 to juz bylo normalnie. Tak na chłopski rozum takie najprostsze przekaźniki działają na zasadzie że chcesz podać duży prąd ze styku 30 (z aku) na styk 87 np halogeny, masa pod 85 a napięcie sterujące przekaźnikiem na 86 czyli np ze swiatel dlugich i tak po wlaczeniu dlugich nastepuje polaczenie styków 30 i 87 i wlaczaja nam sie halogeny. Schemacik na dodatkowe halogeny dalekosiężne:

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 15, 2011, 17:53:43 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Ten pierwszy schemat to troche skomplikowany jest :d to masz rozrysowane w sytuacji gdy w chłodnicy są 2 wentle fabrycznie ? Ja dokładam jeden wentyl, ale będzie on sterowany z kabiny. Bez włącznika termicznego.

Sprawe z halogenami ogarnąłem przekaźnikiem 541, tak jak już pisałem... Tylko w jakim celu przekaźnik 543 ma 2 nóżki 87, skoro napięcie szło tylko na jedną z nich?

Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 15, 2011, 18:04:56 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
To co na czarno jest w aucie a to co na czerwono trzeba dołożyć czyli to jest schemat na dodatkowy wentyl ale sterowany rowniez termicznym wlacznikiem, mozesz go pominąć jak chcesz tylko na przycisk, właściwie tak jak ten schemat drugi na halogeny tylko zamiast napiecia z dlugich podajesz stałe 12v i masa odcinana przyciskiem. Co do różnicy to może chodzi o taki przekaźnik


Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 15, 2011, 22:38:11 pm »

Offline Excalibur#1937

  • Administrator
  • Wiadomości: 1905
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kilka ich było ;)
    • http://www.intermediaservice.pl
Masz błąd na schematach. Styk oznaczony jako 87a jest zwarty do 30 jeśli przekaźnik jest OFF. Po wysterowaniu przekaźnika jest rożłączany styk 87a a zwierany 87. Innymi słowy po prostu pin 30 to "źródło" jakie chcesz "wysłać". Normalnie leci na 87a a po wymuszeniu na 87. Tam gdzie 87a nie przekaźnik działa po prostu jako ON/OFF. Trojan dał poprawny schemat.

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 15, 2011, 22:57:15 pm »

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
Odnosnie 543 (cytuje z forum elektrody):
"Odpowiedź jest po lewej stronie fotki :) .
85 i 86 tam podajesz sterowanie (masę i "+" z przełacznika którym chcesz sterować przekaźnik.
Na 30 podajesz napięcie z akumulatora a pod 87 podłączasz "+" zailania odbiornika który chcesz załączać przekaźnikiem. (Odbiornik oczywiście musi być też podłączony do "masy" instalacji - jego drugi zacisk/wyprowadzenie). "

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 15, 2011, 23:03:58 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Najlepiej po prostu popatrzeć na rysuneczek na przekaźniku a nie sugerować sie jakimiś opisami.

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 24, 2011, 13:23:31 pm »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2283
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
po co dla układu z diodą LED (rys 1), dioda prostownicza wstawiona w kierunku zaporowym? takie coś ma sens tylko w przypadku żarówki. Dioda i tak świeci przy odpowiedniej polaryzacji.
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 24, 2011, 13:36:55 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Fakt, pierwotnie było dla żarówek :D

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 29, 2011, 23:19:55 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
po co dla układu z diodą LED (rys 1), dioda prostownicza wstawiona w kierunku zaporowym? takie coś ma sens tylko w przypadku żarówki. Dioda i tak świeci przy odpowiedniej polaryzacji.
Właśnie po to, żeby ten LED się nie przepalił. Ma to związek z indukowaniem się napięcia na cewce przekaźnika i takie rozwiązanie jak na schemacie jest po prostu "zgodne ze sztuką". Gdyby nie było tej diody wpiętej, to tak wogóle robiłoby się zwarcie ( chyba, że wogóle nie byłoby ścieżki, w którą wstawiona jest dioda ).
« Ostatnia zmiana: Grudzień 29, 2011, 23:22:18 pm wysłana przez matucha#1931 »
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 04, 2012, 09:18:13 am »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2283
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
( chyba, że wogóle nie byłoby ścieżki, w którą wstawiona jest dioda ).
no to przecież o to mi chodziło
a indukowania napiecia mialo by  miejsce na żarówce przez co żarowka by swieciła, tym samym nastepowało by zamknięcie obwodu przez nią. W przypadku diody led nie ma takiej mozliwości aby to ona zamkneła obwód.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2012, 09:20:52 am wysłana przez Mariusz#1926 »
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Odczytywanie schematu przekaźnika.
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 06, 2012, 13:07:25 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Uwazajcie tez z innymi przekaznikami np  z jakis fordow -pasuja w miejsce tych FSO ale maja zamienione miejscami styki 85 i 30 -tez beda dzialac poprawnie ale trzeba przełozyc kable w podstawce przekaznika zeby ruszyły
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG