Autor Wątek: -= LINKowisko =-  (Przeczytany 1308821 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7600 dnia: Styczeń 29, 2021, 22:09:53 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6593
  • Płeć: Mężczyzna
Uwaga jak najbardziej słuszna jeśli rozbierają te auta prawidłowo i typują części do sprzedaży.

Kiedyś na "zwykłym" szrocie trafił się PN Caro Rover, przebieg miał dość dużym, podłoga mocno przegnita.
Zamówiłem z niego Roverowskie części, niestety na wiązkę było już za późno bo oczywiście ja pocięli. Jedną z rzeczy które zamówiłem, był stabilizator przedni.
Oczywiście jak za dzień przyjechałem te części odebrać, to się okazało że durnie przecięli stabilizator, w ten sposób "odmontuwując" go od pasa przedniego, choć jak koniecznie chcieli ciąć to łatwiej było ciąć mocowania. To co goście ze szrotów potrafią wyprawić to jest wręcz niegospodarne wykorzystanie elektronarzędzi.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7601 dnia: Styczeń 29, 2021, 22:29:55 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5105
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Ja jestem zdania, że lepiej by było (i bardziej ekologicznie) żeby takie np. polonezy, kupowali i rozbierali ludzie, którzy się na tych autach znają, którzy się z nimi jakkolwiek identyfikują i wiedzą, co, jak i gdzie. Innymi słowy, narobili by mniej szkód, z pożytkiem dla wszystkich. Na szrotach się teraz takimi autami nie przejmują. Jak się coś zdąży sprzedać, zanim całość do kontenera trafi, to dobrze, a jak nie, to nie i ch*j. Nikt nie będzie robił składowiska tysięcy części do poloneza, bo na chwilę obecną, to jeszcze nie jest aż tak duże ssanie, ale za jakiś czas, to będzie już co innego. Strasznie by pasowało, żeby dało się odzyskiwać jak najwięcej części z aut, które aktualnie trafiają na złom, ale żeby to zrobić, trzeba mieć stworzone odpowiednie warunki, a jak wiadomo, u nas z wyrejestrowaniem auta, to nie tak łatwo i trzeba kombinować. Gdyby można sobie było na legalu rozebrać auto i oddać na złom całą resztę, która się nie nadaje do odzysku, to nie było by problemu, atak, to jest dupa. Tak niby dbają o ekologię, a nie znam szrotu, który miałby z nią cokolwiek wspólnego. Ja sam w domu, bardziej ekologicznie rozebrał bym takie auto, niż oni tam, bo oddzieliłbym dokładnie wszystko, a nie po łebkach. Jak wiadomo, wyciągną silnik, zawieszenie, most napędowy, jeśli występuje, a reszta przeważnie idzie w kontener i "piec hutniczy sam oddzieli" jak to widzę, to mi się nóż w kieszeni otwiera. Szkoda gadać.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7602 dnia: Styczeń 29, 2021, 23:08:12 pm »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 881
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
banned czyli to fakt od Ciebie w 2018 na wiosnę brałem belkę z rovera razem ze zwrotnicami, byłem wtedy ciemnym audi 80  <spoko> Coś mi w głowie zaświeciło jak akwarium zobaczyłem w ogłoszeniu
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7603 dnia: Styczeń 30, 2021, 00:17:55 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6593
  • Płeć: Mężczyzna
To by się zgadzało. A jak tam się rozwinął Twój projekt?

Buźka, granicą produkcji jest zapewne opłacalność. Z pewnego źródła wiem, że Audi Sport np. do tej pory produkuje wszystkie części do rajdowych Quattro grupy B z lat 80 bo po prostu jest na to zapotrzebowanie. W Ameryce, gdzie takiego Mustanga pierwszej generacji naklepali kilka milionów, a auto jest kultowe (a typowy egzemplarz rozbijany o latarnię średnio raz na tydzień  ;>), Ford uruchomił nawet ponownie produkcję nowych nadwozi do Mustanga pierwszej generacji i sprzedaje to jako część zamienną, chwaląc się przy tym że są lepiej wykonane od tych z epoki.

Polonez natomiast jest autem typowo lokalnym. Przez 20 lat nie dobito do dwóch milionów sztuk, z czego większość Polonezów jakie przetrwały do dzisiejszych czasów przetrwało tylko w Polsce, a jest to i mała część produkcji i zapotrzebowanie na części zamienne do tego auta jest praktycznie żadne więc i części się nie produkuje. Weźmy przykład amortyzatorów- jest to jedna z niewielu części których raczej się nie odzyskuje ze szrotu. Kiedyś do wyboru były amortyzatory Krosno/Delphi i to w kilku wersjach, Monroe, KYB i chyba jeszcze jakieś inne. Teraz praktycznie na rynku został już tylko Monroe.

Nie jest to problem wyłącznie Poloneza. Oglądałem kiedyś bardzo dobrze zrobiony program o Volvo P1800 (wóz Świętego z serialu z Rogerem Moorem). Otóż panowie i panie mówili że też mają problem z częściami, a jeden powiedział że np. nie mógł znaleźć pewnej bardzo nietypowej śruby, aż pewnego razu w restauracji poszedł do toalety i zobaczył że tam rama okna była skręcona taką śrubą, więc pobiegł do samochodu po śrubokręt i od tego czasu jego Volvo jeździ ze śrubą z kibla.

Niestety, w dłuższej perspektywie jeżeli sami się jakoś nie zorganizujemy na grupowe zamówienia, to niektóre częsci trzeba będzie dorabiać jak do grubego swapa, w pojedynczych sztukach ręcznie.

Proponowałem kiedyś żeby zarejestrować formalnie stowarzyszenie, utworzyć fundusz ze składek członkowskich który by szedł na zamówienia i przechowywanie części. Takie stowarzyszenie mogło by nawet zarabiać niewielkie sumy, prowadząc sprzedaż części dla osób spoza klubu.
Rozumiem że na to jest jeszcze za wcześnie, a i kryzys Covidowy zdecydowanie nie sprzyja takim przedsięwzięciom, ale w perspektywie 5 czy 10 lat warto by się nad tym zastanowić.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7604 dnia: Styczeń 30, 2021, 00:57:02 am »

Offline Dawid91

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2232
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16V orciari
Polonezów nie zostało znowu AŻ tak mało, w dodatku duża ilość części jest zamienna ze 125p, te 2 modele i duża grupa miłośników/użytkowników stanowią wystarczającą ilość żeby ,,się opłacało". Po prostu albo nikt jeszcze tego nie dostrzegł, albo brak zainteresowania. Niemcy dorabiają/produkują części do Wartburgów i Trabantów, a nie mają ich tam nie wiadomo jak dużo.

Co do zachodnich aut, w najgorszej sytuacji są posiadacze jakiś Włoskich czy Francuskich ,,wynalazków" których w ogóle wolumen produkcji wyniósł kilkadziesiąt tysięcy lub mniej, i to wiele lat temu. Nie mamy też najgorzej, bo wozy FSO są dość proste, można dopasować niektóre elementy z innych. A np Citroen wiele lat produkował bardzo nietypowe auta, a teraz ma głęboko gdzieś czy właściciele będą mieli części. Problemy z częściami są do większości Citroenów z przed około 2000 roku, a zaczynają być problemy z częściami do pierwszych C5.

Ze zorganizowaniem się są problemy. Odbiorcy musieliby być bardzo elastyczni i dostosować się do wytwórcy. A zawsze komuś się nie spodobają szczegóły elementu, innemu się nie będzie podobało, że trzeba osobiście pojechać po część pół Polski dalej itp itd. Ale jestem optymistą, w końcu szyby udało się zrobić a na przednią było więcej chętnych niż wynosiło minimum postawione przez producenta ;)

Sytuacja nie jest różowa i możemy zapomnieć o tym, że będzie jak 10-15 lat temu, że każdy sklep moto ma wszystko / prawie wszystko do Poloneza i to na miejscu. Ale nie jest też tragiczna. Moje własne doświadczenie pokazuje, że jedyne czego nie udało mi się kupić, to jakiekolwiek elementy klimy do minusa luzem. Cieszę się, że chociaż mam to co najważniejsze, żeby kiedyś w przyszłości coś z tego wyrzeźbić.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7605 dnia: Styczeń 30, 2021, 01:32:28 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4678
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
W Ameryce, gdzie takiego Mustanga pierwszej generacji naklepali kilka milionów, a auto jest kultowe (a typowy egzemplarz rozbijany o latarnię średnio raz na tydzień  ;>), Ford uruchomił nawet ponownie produkcję nowych nadwozi do Mustanga pierwszej generacji i sprzedaje to jako część zamienną, chwaląc się przy tym że są lepiej wykonane od tych z epoki.

Aż nie mogłem uwierzyć, ale faktycznie...

Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7606 dnia: Styczeń 30, 2021, 07:37:43 am »

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Cytat: banned w Dzisiaj o 00:17:55

    W Ameryce, gdzie takiego Mustanga pierwszej generacji naklepali kilka milionów, a auto jest kultowe (a typowy egzemplarz rozbijany o latarnię średnio raz na tydzień  ;>), Ford uruchomił nawet ponownie produkcję nowych nadwozi do Mustanga pierwszej generacji i sprzedaje to jako część zamienną, chwaląc się przy tym że są lepiej wykonane od tych z epoki.


Aż nie mogłem uwierzyć, ale faktycznie...

W USA mają wypasiony aftermarket - prawie wszystko idzie kupic nowe; nawet do aut z lat 30-tych. Z tym, że tam samochodzy z danej platformy liczone są w milionach; do tego zamienność części między poszczególnymi platformami i modelami. Przykładowo, są gotowe zestawy aby wsadzać nowe Hemi do aut z lat 60/70-tych.
Tamten rynek jest specyficzny; bo przez wiele lat było 3 dużych producentów - Ford, GM, Chrysler.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7607 dnia: Styczeń 30, 2021, 08:22:11 am »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 881
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
I druga sprawa że się nie pierdolą w oryginalność i hot rody z fordów t do dzisiaj robią a teraz wejź zrób swapa w syrenie czy warszawie to fani oryginału by Cię zaraz zjedli
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7608 dnia: Styczeń 30, 2021, 13:00:15 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
A wiecie dlaczego zbudowali np Jeep'a Grand Cherokee Trackhawk?

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7609 dnia: Styczeń 30, 2021, 13:54:08 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 561
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
W Rosji podobna sytuacji, też multum części nowych i akcesoryjnych do łady,wołgi itp. klasycznych i nowszych. Trochę części pasuje albo można łatwo przerobić pod poloneza.

A tu ile realnie zostało polskich samochodów
https://youtu.be/HqNlkc0VEo4?t=358

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7610 dnia: Styczeń 30, 2021, 14:54:56 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2083
w syrenie czy warszawie to fani oryginału by Cię zaraz zjedli
W syrenie to trzeba by zrobić swap wszystkiego od nadwozia po silnik i skrzynię ;)

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7611 dnia: Styczeń 30, 2021, 15:30:16 pm »

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13831
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
A tu ile realnie zostało polskich samochodów
https://youtu.be/HqNlkc0VEo4?t=358
juz wczesniej widzialem i o ile kolo zazwyczaj rzeczowo gada, to tutaj pierwszy raz dalem mu lape w dol za te pierdololo o tym, jakie to polskie klasyki sa zle, ze gdy kupil ATU to zona mu przestala dawac, a kury w wiosce znosic jaja,
ze 125p wyremontowal BLACHARSKO na perełkę w kolorze kości słoniowej ze złotym łańcuchem rozrządu na klacie, a jednak pasek klinowy pod sklepem sie urwal (o wymianie paska klinowego nie wspominal),
jak to nie mozna podjechac nad morze polskim klasykiem, bo nie dojedzie - jakos moj C+ dojechal i wrocil nie tylko nad morze, ale i w gory,
nie mialem problemu, zeby wstac i wyjechac o 8 rano, przejechac 1000km w 16h, wysiac i pojsc spac,
tzn. byly problemy w tej postaci, zeby wstac tak wczesnie ;] i po drodze zuzywal sie gaz, wiec musialem az 2 razy tankowac ;>

ale jak mowi stare przyslowie pszczol : Gównianej tancerce nawet majtki przeszkadzają.
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7612 dnia: Styczeń 30, 2021, 17:47:03 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5105
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Bo on chyba ogólnie nie lubi polskich konstrukcji, więc co się dziwisz? Jak ktoś jest na nie, bo czegoś z zasady nie lubi, to nie przekonasz go nawet najlepszym produktem. Niech lepiej wróci do zajmowania się ogólno motoryzacyjnymi zagadnieniami, a polską motoryzację, niech zostawi w spokoju. Czytałem nieraz jego artykuły na interii, to w każdym, jaki dotyczył polskiej konstrukcji, było zawsze coś na nie. A pie*dolenie o tym, że te auta się nie nadają w normalne trasy, to już by se darował. Mój wujek polonezem jeździł do Włoch, do roboty i to kilka razy. Nigdy go nie zawiódł i ma go do tej pory, choć kupił se nową fabię i poloneza powinien się pozbyć, jak każdy normalny człowiek, w takiej sytuacji. A jednak nadal go trzyma, choć nie jeździ nim, bo alternator padł i mu się zrobić nie chce. Caro plus GSI 98 rok.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7613 dnia: Styczeń 30, 2021, 19:37:23 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3128
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Nie żebym coś, ale ostatnio matka zakupiła sobie nowy samochód, przez nowy mam na myśli 5 letnią Kię Rio z nalotem 100k km. Powiem szczerze, że jak się jeździ tym samochodem to widać jakim PN jest jaskiniowcem. No normalnie troglodyta 110%, pod każdym względem! Wyposażenia, wyciszenia, komfortu jazdy itd. Mówcie co chcecie, ale "najnowsze" polskie samochody technologicznie tkwiły w głębokich latach 50, więc porównując je do czegokolwiek nowszego wypadają słabo lub wręcz "ch*"owo.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7614 dnia: Styczeń 30, 2021, 22:04:04 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5105
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
No tak, świetne porównanie, stare auto technologicznie tkwiące w głębokich latach 50, jak sam piszesz, kontra nowa zabawka. Czego to ma dowodzić? Przecież wiadomo, że to nie ta półka. To tak, jakbym porównywał stare C-360 z nowym Zetorem, nie mówiąc już o markach z wyższej półki. zawsze będzie bieda po stronie polskiego.
Obejrzyj sobie jezuska na poprawę humoru. Tym razem "wziął się" za poldka z turbodieslem VM.
https://www.youtube.com/watch?v=YCo_4ndRRK0

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7615 dnia: Styczeń 30, 2021, 22:33:24 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4678
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2021, 22:35:25 pm wysłana przez Daniel22#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7616 dnia: Styczeń 30, 2021, 22:56:42 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
To tak, jakbym porównywał stare C-360 z nowym Zetorem, nie mówiąc już o markach z wyższej półki. zawsze będzie bieda po stronie polskiego.

Wystarczy porównać z takim z tego samego roku produkcji i też będzie bieda.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7617 dnia: Styczeń 30, 2021, 23:11:13 pm »

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13831
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Mówcie co chcecie, ale "najnowsze" polskie samochody technologicznie tkwiły w głębokich latach 50
powiem, ze pleciesz bzdury, a i liczyc nie potrafisz - skoro praprzodkiem "najnowszego" polskiego samochodu osobowego, czyli Poloneza jest Fiat 1500, ktorego produkcja rozpoczela sie w 1961 roku to jak to sie ma do glebokich lat 50-tych ?

Wyposażenia, wyciszenia, komfortu jazdy
generalnie auta tego samego segmentu sa coraz cichsze, bo na tym tez polega postep technologiczny,
sa tez coraz wieksze z powodow marketingowych,

komfort jazdy to pojecie zlozone, bardzo wiele czynnikow na niego wplywa, poza tak trywialnymi jak generowane dzwieki i resorowanie sa tez zlozone odczucia psychiczne jak pozycja za kierownica, dotyk, zapach, a moze i przekonania religijne - to bardzo subiektywna kwalifikacja,

a o wyposazeniu decyduje w malym stopniu postep techniczny, w wiekszym moda - a moda to nastawienie psychiczne,
skoro wiec w PN nie ma tableta zaslaniajacego pol szyby i podswietlenia boczkow drzwiowych diodami RGB zmieniajacymi kolor w rytm muzyczki,
to wysiadam - nie jade takim gownem, ktore nie chce sie polaczyc z moim smartfonem,
qrwa, co ludzie na insta napisza


Powiem szczerze, że jak się jeździ tym samochodem to widać jakim PN jest jaskiniowcem. No normalnie troglodyta 110%, pod każdym względem!
tu polece klasykiem :
Chyba twój !! <lol2>


Nie żebym coś, ale ostatnio matka zakupiła sobie nowy samochód, przez nowy mam na myśli 5 letnią Kię Rio z nalotem 100k km.
no i co ? takim kiaowym samochodem jezdzi sie lepiej niz Alfa 156, Evanda, Acordem VII 2.4  , bardziej nowczoczesnie ?
a jak w porownaniu do audi A5 45 TFSI z 2017 roku z przebiegiem 60kkm ?
bo wiesz, chcialbym miec jakies porownanie, nie jezdzilem kijanka, a to moze jakis prom kosmiczny w stosunku do sztrucli, ktore wymienilem ;>

Obejrzyj sobie jezuska na poprawę humoru. Tym razem "wziął się" za poldka z turbodieslem VM.
https://www.youtube.com/watch?v=YCo_4ndRRK0
dżizas znowu rozpieprzyl system tym tlumaczeniem na czym polega przelozenie mostu, koniecznie na biegu IV,
po prostu mistrz motobiedyumyslowej - nic nie wiem, to sie wypowiem ,
oni razem ze zlomnikiem chyba obrali taktyke oszukiwania swoich widzow - nie wiem tylko po co ? nie potrafie wejsc w umysl szalenca
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2021, 23:18:27 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7618 dnia: Styczeń 30, 2021, 23:22:48 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Nie ma sensu żebyś kolejny raz się rozpisywał. Cały internet wie, że masz zawsze rację.

https://forum.fordclubpolska.org/archive/index.php/t-22857.html

Odp: -= LINKowisko =-
« Odpowiedź #7619 dnia: Styczeń 30, 2021, 23:47:52 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3128
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
ktorego produkcja rozpoczela sie w 1961 roku to jak to sie ma do glebokich lat 50-tych ?
Słuchaj się wisz rozumisz, dawniej to nie tak jak teraz maks. 5 lat od pomysłu do wdrożenia produkcji. Dawniej to był proces, tak +/- lekko 10 lat, więc albo ja liczyć nie umiem albo ty nie chcesz do siebie dopuścić faktów.
takim kiaowym samochodem jezdzi sie lepiej niz Alfa 156, Evanda, Acordem VII 2.4  , bardziej nowczoczesnie ?
Zapytam w twój zdupy sposób, a czy wspomnianymi przez Ciebie samochodami jedzie się lepiej niż A8, serią 7, S klasą lub Betlejem? Porównujesz samochody z dwóch różnych światów. Tak jak napisał utek porównaj sobie cokolwiek z roku 2000 z segmentu C do PNa i zobaczysz jaki jak blado wypada na tle konkurencji. BLADO! Wszystkie wprowadzone zmiany i ulepszenia to był przysłowiowy kwiatek do kożucha bezpieczeństwo czynne i bierne na poziomie lat 70-tych taka niestety prawda. I żebyś się nie pluł, to 70% samochodów z 2000 roku była oparta o rozwiązania konstrukcyjne z lat 80tych, a i tak pod pewnymi względami dupą zjadały PNa.
Przecież wiadomo, że to nie ta półka
Dokładnie, teoretycznie to półka niżej niż Polonez :p w praktyce dwie różne galaktyki... Nawet Rio z 2005 roku była bardziej "cywilizowana" niż Polonez, co ja gadam cokolwiek po 1998r. było bardziej cywilizowane. Starczy porównać golfa 3 i 4 to jakby nie patrzeć też przepaść, a PN - i Plus? Lepiej pozostawić to pytanie bez odpowiedzi.