Sam w motocyklu chciałem założyć układ z GPS-em ( Tam mam większe parcie na rozwiązanie problemu, bo wskazówka lata w przedziale 40-120), wtedy prędkość jest zczytywana układem z satelity. Takie są montowane np. do motorówek. No ale póki co, ze względu na cenę musiałem odpuścić (ceny zaczynają się od kilkuset zł).
Do arduino są gotowe moduły GPS, więc teoretycznie taki licznik z Saxo (lub inny działający na sygnale o podobnej charakterystyce) też dałoby się uruchomić i napędzać sygnałem z GPS.
Jest już znana cena produktu?
Tak: 190zł + wysyłka. Dostępne jeszcze 2 sztuki.
Może małe podsumowanie.
Tak wygląda gotowy układ:
4 przewody do podłączenia:
- Masa
- 12V po zapłonie
- Wejście sygnału z VSS
- Wyjście sygnału na prędkościomierz
Całość zamknięta w obudowie plastikowej o wymiarach 113x68x31mm. Urządzenie zabezpieczone jest wewnętrznie bezpiecznikiem polimerowym 0.2A, ale dla bezpieczeństwa zalecam zastosowanie zewnętrznego bezpiecznika (1A). Układ podczas pracy pobiera prąd rzędu 30-50mA.
Modyfikacji sygnału możliwa jest w zakresie -80%/+100% w przypadku kalibracji ręcznej, lub -90% + 500% w przypadku kalibracji za pomocą programu i połączenia USB.
Dla mojego przykładu (Most 3.9, przekładnia w skrzyni od mostu 4.3, koła 195/45R16) udało mi się tak skalibrować licznik, że w zakresie 10-120km/h wskazania pokrywają się 1:1 z GPS. W zakresie 120-180km/h różnica względem GPS to +-2km/h. Powyżej 180km/h na drodze nie testowałem, na symulatorze dociągałem do 250km/h i wtedy wskazówka opierała się już o kołek od resetowania przebiegu dziennego.
Testowane na elektronicznym liczniku z Citroena Saxo 96-98r. z drogomierzem bębenkowym (pasuje do tarczy prędkościomierza z Poloneza Plusa) i czujniku prędkości z Poloneza GSI (90148828).
Dostępne 3 opcje kalibracji + dodatkowa funkcja testowa.
1. Kalibracja automatyczna przy prędkości 100km/h wg. GPS (przytrzymanie przycisku przez 2s)
2. Kalibracja ręczna za pomocą potencjometru przy dowolnej prędkości wg. GPS (przytrzymanie przycisku przez 6s)
3. Kalibracja za pomocą programu na PC/laptop (połączenie kablem USB)
4. Funkcja testowa licznika wysyłająca stały sygnał = 100km/h (przytrzymanie przycisku przez 10s)
Podczas kalibracji na drodze zalecam pomoc drugiej osoby, tak aby kierowca mógł się skupić na drodze a druga osoba w odpowiednim czasie aktywowała np. kalibrację automatyczną.
Można też przygotować się i wgrać już odpowiednią wartość korekcji, obliczając ją na podstawie wskazań licznika i GPS. Np. jeśli wg. GPS nasza prędkość to 100km/h a licznik przekłamuje i pokazuje np. 115km/h to współczynnik korekcji jaki musimy wprowadzić to 0,869 (100/115). Współczynnik mniejszy od 1 koryguje w dół, a większy w górę.
Montaż, i użytkowanie oczywiście na własną odpowiedzialność.