FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: Guciu1801 w Kwiecień 15, 2006, 22:23:09 pm

Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Guciu1801 w Kwiecień 15, 2006, 22:23:09 pm
przełożenia skrzyni IV wg Kaima:
I   1:3,753
II  1:2,138 lub 1:2,303
III 1:1,378 lub 1:1,493
IV 1:1
R 1:3867

[ Dodano: 2006-04-15, 22:24 ]
te dane byly dla skrzyni DF.

[ Dodano: 2006-04-15, 22:24 ]
dla polda zaraz podam
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 15, 2006, 22:28:29 pm
Caro
1 3,778
2 1,944
3 1,307
4 1
5 0,803

Borek
1 3,753
2 2,132
3 1,378
4 1
5 0,881

Rover
1 3,830
2 1,971
3 1,321
4 1
5 0,806

Najpopularnijsza skrzynia do fiat dohc miała

1 3,612
2 2,045
3 1,357
4 1
5 0,870
W skrzyniach 4 biegowych przelozenia były takie same ( z wyjatkiem 5 :)  ). Róznice w charakterystyce jednostki napedowej korygowano przełozeniem tylnego mostu
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Guciu1801 w Kwiecień 15, 2006, 22:30:14 pm
rowniez wg Kaima:
 skrzynia IV
I   1:3,778
II  1:1,944
III 1:1,307
IV 1:1
R 3,526

skrzynia V
wszystko tak samo + piatka ma 0,803.
dane sa z ksiazki o kancie, dwie ostatnie skrzynie byly montowane razem z silnikiem z polda. Wiec pewnie maja takie same przelozenia jak w polonezie
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: G.T. w Kwiecień 15, 2006, 22:33:37 pm
chodzi mi glownie o 4 z borka bo cos strasznie szybko mi sie to auto rozpedzalo
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 15, 2006, 22:48:51 pm
Borek miałkrótszy most 43/10 tak ijak w roverze  :P
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: G.T. w Kwiecień 15, 2006, 23:01:37 pm
Elwood#1887, no wlasnie nie moge byc pewien tego mostu a narazie nie mam jak sprawdzic, chyba wezme do na lewarek i pokrece kolem liczac obroty
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 15, 2006, 23:12:04 pm
Cudów nie ma  :D  Albo silnik jest dłubany albo most jest krótszy. Zauwazcie ze starsze wersje miały krótsze biegi niz nowsze caro -pózniej w trosce o zuzycie paliwa i trwałosc ohv-ek wydłuzyli przełozenia mostów i w skrzyniach  :roll:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: G.T. w Kwiecień 15, 2006, 23:18:11 pm
silnik na bank nie dlubany , 100% seria, przeciez 70 letni dziadek nie bawil sie w tuning, pytam dlatego bo chce miec pewnosc. no i ten borewiczowy swist hmmm miodzio  :mrgreen:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 15, 2006, 23:25:32 pm
Dziadek moze i sie nie bawił ,ale w FSO sie bawili :mrgreen:  Moze to akurat ta lepsza wersja  :mrgreen:  Ja ostatnio jechałem DF rocznik 75 - silnik miał przejechane ponad 80 tys i na gazniku chodził ciszej i równiej niz nie jedno MPI na hydraulice  :twisted:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: G.T. w Kwiecień 15, 2006, 23:31:30 pm
ano akurat egzemplarz ktory ogladalem ma 65 tys przebiegu przez 20 lat ,a silnik to wersja AA czyli slabsza, sprezanie ma po 13 na kazdym garnku,ale musze sie jeszcze zastanowic
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 15, 2006, 23:43:07 pm
hmm tu sie  nie ma nad czym zastanawiac  :)
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: G.T. w Kwiecień 18, 2006, 11:29:45 am
CyCu#1904, malo wiesz,przeciez 4,3 bylo non stop w roverku stosowane
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: -Marcin- w Kwiecień 18, 2006, 11:52:22 am
ale mu chodzi o ohv pewnie
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Cycu_E30 w Kwiecień 18, 2006, 12:02:19 pm
Cytat: "Marcin#839"
ale mu chodzi o ohv pewnie

no właśnie...  :smile:

[ Dodano: 2006-04-18, 12:04 ]
a tak apropos fajnie jakby roVerki kładli do kombi...  :D  :love:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 18, 2006, 12:13:22 pm
Cytuj (zaznaczone)
Częstym błędem jest zmiana mostu na taki o innych przełożeniach bez stosownej zmiany napędu prędko?ciomierza. najlepszym przykładem jest SENN jeżdz?cy na mo?cie 3,9 roverkiem. Stwierdził że po zmianie mostu na seryjne 4,3 nie odczuł różnicy. Z punktu widzenia wska?ników na desce rozdzielczej napewno nie.


Ja u siebie jezdziłem najpierw z mostem 41/10(PN 1500)  a teraz na 3,9 (Pn 1600). Osobiscie uwazam ze czuc bardzo duza róznice ;)  Na krótszym moscie miałem bardzo krótka 1 i 5 a biegi ciasno zestopniowane co w wysokoobrotowym 1800 powodowało ze był nie do zdobycia na ulicy. Minus był taki ze rozsadna predkosc na trasie była w granicach 130 Km/h, nie mniej na miasto bardzo dobry most :twisted: . W momencie załozenia dłuzszego mostu biegi sie dosc znacznie wydłuzyły tzn 1 i 5 sa takie jak powinny byc. W porównaniu z poprzednim ukł?dem obroty przy danej predkosci sa około 500/600 nizsze ale daje to juz odczuwalna róznice - spod swiateł nie daje juz rady kazdemu ale biegi sa za to przyjemnie długie i w trasie mozna juz jechac normalnie nie majac wskazówki w pionie. W DF który jest lzejszy zestaw 1800 + 3,9 to idealne rozwiazanie na miasto :D

PS Bocian mam ten sam problem: fiat nie produkował skrzyni do wersji 3,9 (sa tylko do 3,72  i 4,1  :?  )
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Kwiecień 18, 2006, 13:59:51 pm
NO wszystkie znaki na ziemi i drodze na ostrołękę  :lol:  wskazuj? że będę zmuszony do powrócenia do licznika rowerowego który jako jedyny ma szansę wskazywać prawidłow? prędko?ć i przebieg.
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Arnold w Kwiecień 18, 2006, 15:58:36 pm
a ja jak już co niektórzy wiedz? mam most 4,55  8)
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: -Marcin- w Kwiecień 18, 2006, 16:37:18 pm
kurde, ja nie wiedizlaem, i jak sie jezdzi???? jak predkosc max? trzeba czesciej machac biegami?? przyspiesznie duzo lepsze? polecasz czy nie?  :mrgreen:  :mrgreen:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Arnold w Kwiecień 18, 2006, 19:16:23 pm
on już taki był jak go kupiłem  8)  Dla mnie jest w sam raz a co do machania biegami to już się przyzwyczaiłem bo 1.4 tak czy tak jest wysokoobrotowy. V max nie testowałem a co do przyspieszania to Bocian kiedy? powiedział że rakieta - nie Poldek  :mrgreen:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: -Marcin- w Kwiecień 18, 2006, 20:11:26 pm
no ale powiedzmy 130-140km/h osiagnie spokojnie? czy tak jak ktos kiedys pisal, ze na takim moscie to 120km/h to MAX?

co do przyspieszenia to do mnie jak i do innych pewnie lepiej przemawiaja liczby, niz np. okreslenie rakieta  :mrgreen: :mrgreen: Nie mow, ze nie mierzyles ile masz do setki? ;) ;)
 :mrgreen:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Poldek#1838 w Kwiecień 18, 2006, 20:22:10 pm
Na tym mo?cie to jet dopiero jazda.
120..haha chyba na III
Mam trucka z tym mostem,
roverek osi?gnie tyle co na standardowym, przecierz wiadomo że V jest nadbiegiem, ale za to będzie miał lepsze przyspieszenie
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: G.T. w Kwiecień 18, 2006, 21:04:54 pm
Poldek#1838,  i tutaj kolego sie mylisz bo TRUCK ma wyzsze koła
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Zak w Kwiecień 18, 2006, 21:17:42 pm
Poldek#1838,
licznik będzie ci pokazywać tyle samo!
ale faktycznie pojedziesz szybciej lub wolniej!
bo jak nie zamienisz ?limaka to będzie "tak samo"!
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Van w Kwiecień 18, 2006, 21:29:12 pm
ja mam 1,4 na mo?cie 3,9 i liczkin kantuje o ok 10% czyli jak zegar 100 to ja 110 zapitalam. jakbym dał 4,55 to jak zegar 100 to poldek 85 :)

[ Dodano: 2006-04-18, 21:31 ]
a rozwi?zanie problemu innego mosto. Nadrukować sobie nowe zegary odpowiednio wyskalowane  :roll:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Poldek#1838 w Kwiecień 18, 2006, 21:50:47 pm
No tak
Pojade napewno wolniej , ale różnica jest bardzo mala. więc czy rover na moscie
4,3 pójdzie 180, czy na moscie 4,55 170 to ma małe znaczenie,
bo bł?d licznika i tak jest ok 10 %.
Liczy sie to że ma lepsze przyspieszenie
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Kwiecień 19, 2006, 12:35:54 pm
Cytuj (zaznaczone)
a rozwi?zanie problemu innego mosto. Nadrukować sobie nowe zegary odpowiednio wyskalowane

Jednak nadal pozostanie problem wskazania kilometrów :(. Tak BTW skoro mój poldek na 3,9 da radę wkręcić się na 6000RPM na IV i to na LPG to tym bardziej da radę się wkręcić na tyle samo na mo?cie 4,55, co daje już ponad 150km/h (jak mnie pamięć nie myli)..

Prawdopodobnie pojęcie Vmaxa na poziomie 120km/h wi?że się z realn? sesnown? prędko?ci? w trasie. Przy tej prędko?ci hałas i spalanie będzie jeszcze do przyjęcia. tak s?dzę. Jak dla mnie styknie i tak sporadycznie latam szybciej.

Ostatecznie dam odpowied? na ten pal?cy problem przed wakacjami (mam nadzieję).

Jedno nie ulega w?tpliwo?ci. Dynamika samochodu wyra?nie się poprawi zwłaszcza przy większych prędko?ciach  :mrgreen: .
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: batorejro w Kwiecień 19, 2006, 20:48:50 pm
Witam,
nieco sie ju zpogubilem  w tych przelozeniach. U siebie w DF-ie mam most standardowy czyli 41/10 a skrzynie wrzucilem od Borewicza i własnie 1 i 5 wydaje mi sie jakas krótka. Na jakim moscie 3,9 czy 4,3 bede mógł osi?gn?c wyzsz? prędko?ć??
Napiszcie prosze bo juz sam nie wiem!!!!
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Zak w Kwiecień 19, 2006, 22:12:50 pm
batorejro,
tzn:
gdy wzrasta przyspieszenie maleje Vmax
a gdy chcesz mieć większy Vmax wtedo dieje się to kosztem przyspieszenia! :?
co? za co?! :sad:
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Meggido w Kwiecień 19, 2006, 22:18:05 pm
A caro+ jakie miały przełożenie mostu? Zwłaszcza GSI?
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Arnold w Kwiecień 19, 2006, 22:28:41 pm
jechałem licznikowe 120 km/h na III biegu i to było ok. 6000 obr/min.  My?lę że 180-190 to powinien polecieć (je?li silnik poci?gnie)
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Nadija w Kwiecień 19, 2006, 22:35:14 pm
batorejro, przy moscie 3,9 maszlepszy v-maxaprzy 4,3 lepsze przyspieszenie
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 19, 2006, 22:43:12 pm
Cytuj (zaznaczone)
gdy wzrasta przyspieszenie maleje Vmax


Niestety nie zawsze tak jest- kolejny przykład na to jak bardzo rózni sie teoria od praktyki :D  Teoretycznie im dłuzsze przelozenie tym wiekszy V max, niestety ze wzrostem predkosci rosnie opór powietrza i to do kwadratu tzn predkosc rosnie 2 razy a opory 4 razy :?  wiec na długim przelozeniu silnik nie bedzie miał"siły" aby wkrecic sie na wysokie obroty. Stosujac krótsze przełozenie powodujemy ze silnik dokreci sie do wyzszych obrotów  i automatycznie mamy wtedy wyzsza predkosc maksymalna. Np silnik 2,0 dohc najwieksza predkosc maksymalna rozwija na mostach 3,9  i 3,7
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: OZi1845 w Kwiecień 19, 2006, 22:46:30 pm
Cytat: "Meggido"
A caro+ jakie miały przełożenie mostu? Zwłaszcza GSI?

3.91 czyli to samo co GLi/SPi

[ Dodano: 2006-04-19, 22:48 ]
Cytat: "Elwood#1887"
Np silnik 2,0 dohc najwieksza predkosc maksymalna rozwija na mostach 3,9  i 3,7
czyli to sa raczej te dluzsze przelozenia wiec teoria a praktyka w tym wypadku ida w parze
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Kwiecień 20, 2006, 08:25:42 am
Cytuj (zaznaczone)
4,3 lepsze przyspieszenie

Nie licz?c 4,55 czy 4,77, które seryjnie nie występowały w osobówkach.
O ile 4,55 jest w każdym benzynowym trucku to z 4,77 będzie problem bo to było tylko do sportu robione.
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Kwiecień 20, 2006, 10:54:50 am
Cytuj (zaznaczone)
praktyka w tym wypadku ida w parze


Nie :)  Silnik 2,0 jest silnikiem wolnoobrotowymo duzym momencie obrotowym wiec aby go nie przekrecic(slynne wypadajace korbowody) stosujemy długie przełozenia -gdyz on bedzie w stanie uciagnac na nich i osiagnac V max. Jezeli dobrze zrobisz duemile tzn wywazysz i odchudzisz wszystko tak aby mogła sie krecic powiedzmy do 7 tys to wtedy na krószym moscie pojedziesz wiecej niz niz na długim. Seru swój wynik 215 Km /h osiagnał własnie na moscie od rovera(4,3) !!! Inna sprawa ze przypłacił  to koniecznoscia kolejnego remontu gdyz testował silnik na dotarciu. Tymczasem na moscie 3,7 V max w caro wynosi około 180 Km - stosujemy dłuzszy most aby nie zyłowac silnika i zachowac rozs?dne zuzycie paliwa(wiadomo im wieksze obroty i obciazenie to spali wiecej)
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: KGB w Kwiecień 20, 2006, 12:47:25 pm
jak niby wsadzic 4.55 do caro/atu ? chyba chodzi o sama przekladnie upchnieta w normalny most
piszcie dokladniej ,bo ktos sie napali i kupi sobie most od trucka ,a potem bedzie wygladal jak dragster

co do Vmax i przelozenia mostu to zalezy od dokladnego doboru przelozenia ,jak i zgrania tego ze skrzynia biegow
bo zalozmy ,ze silnik ma maksymalny moment obrotowy przy 4kobr/min ,a max moc przy 6k
mozna tak dobrac przelozenia ,ze osiagnie max predkosc dla 4k ,czego nie bedzie mial sily zrobic dal 6k  :mrgreen:
to mozna zrobic ,jak ktos lubi sie bawic
ale jak dla mnie samochod sluzy glownie do jezdzenia ,a nie zabawy w LEGO ,wiec uwazam ze nie warto dawac zbyt krotkiego mostu ,bo rosnie zuzycie paliwa i halas ,a elastycznosc wcale na tym nie zyskuje (elastycznosc ogolna ,a nie na poszczegolnych biegach)
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Kwiecień 20, 2006, 15:15:27 pm
Cytuj (zaznaczone)
jak niby wsadzic 4.55 do caro/atu ? chyba chodzi o sama przekladnie upchnieta w normalny most
piszcie dokladniej ,bo ktos sie napali i kupi sobie most od trucka ,a potem bedzie wygladal jak dragster

Cytuj (zaznaczone)
Nie licz?c 4,55 czy 4,77, które seryjnie nie występowały w osobówkach.

Czy to tak ciężko zrozumieć  :twisted:

Cytuj (zaznaczone)
jak niby wsadzic 4.55 do caro/atu ? chyba chodzi o sama przekladnie upchnieta w normalny most

Tak dokładnie. Ma tak Arnold (podobno serwis mu to robił) i ja mam taki zamiar zrobić to samo.
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: batorejro w Kwiecień 21, 2006, 02:14:39 am
dzieki za odpowiedz, jednak mam jeszcze jedno pytanie.  chodzi oto ktory wg Was most jet krótszy ten 4,1 czy 3,9 i teraz jak przeliczyc  wskazania predkosciomierza. w swoim DF-ie mam most 4,1  a skrzynie mam od  borewicza chyba 1,5 ale juz nie pamietam i nie wiem za bardzo jaki mial  most. jak mialem stara skrzynie IV to leciał 150 i jeszcze mogł troche na 4 biegu, teraz jednak 140 chociaz go  wlasciwie  nie mam gdzie sprawdzic ze wzgledu  na stan  dróg w województwie lubelskim.

[ Dodano: 2006-04-21, 02:25 ]
tzn. sprawa wygl?da dziwnie bo na starej skrzyni  to na III biegu  110 moglem jechac a teraz to chyba tylko 90, zreszta rzadko go tak piłuję
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Kwiecień 21, 2006, 07:43:21 am
Im większa liczba tym krótszy most i lepsze przyspieszenie (przynajmniej teoretyczne).
Im dłuższy most tym mniejsza liczga i teoretycznie większy Vmax.
Tytuł: Przełożenia skrzyni biegów
Wiadomość wysłana przez: KGB w Kwiecień 21, 2006, 14:23:25 pm
jezeli to byl borewicz 1.5 to mial most 4.1 ,wiec powinno byc wszystko w porzadku