FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: Bialy w Kwiecień 16, 2004, 15:37:05 pm
-
Witam! Mam pytanko jak do ekspertoow. Mam Caro 1.5 , moc 75 KM. Czytalem, ze sa 1.5 wzmocnione i maja moc 82 KM. Wiecie na czym polegaja te wzmocnienia i czy mozna w prosty sposob wzmocnic tak zwyklego 1.5? DZieki.
-
o ile pamietam Mroziu mówił coś o innym gaŹniku,ze dlatego taka moc miał ale wzmocnienie??? raczej samo 1.5 jest wogole wzocnione bo jak wezniesz 1.6 to jest to rozwiercany 1.5 tak wiec ja np nie wiem :)
-
Wałek rozrzadu inny byc może coś jeszcze ale już tego na bank nie wiem
-
Pisalem wzmocniony, bo tak go nazywaja w ksiazce. Dzieki za odpowiedz.
-
wzmocniony ma zdaje sie inne tłoki, podobnie jak odprezony. Malo kto wie chyba ze w DF-ach byly nie dwa a cztery rodzaje silnikow. 1300 , 1300 odp, 1500 i 1500odp. roznily sie wlasnie ksztaltem denka tloka
-
No to może ja wyjaśnię. Najbliżej prawdy jest Woj-o i Cyneq. Z połączenia ich wypowiedzi otrzymujemy: inny wałek rozrządu i inne dysze paliwa i rurki emulsyjne. GaŹniki były takie same a różniły się właśnie tymi elementami. Notabene póŹniej w ramach gonienia norm toksyczności spalin zmniejszono średnicę dysz paliwowych i tym samym zniknęła wersja X poloneza-czyli wzmocniona z 82 konnym silnikiem.Odpowiednik gażnika z silnika 1,5 X pojawił się póŹniej wraz z rozwierceniem silnika 1.5 na 1.6 aby dostarczyć mu odpowiedniej dawki paliwa.
Poza tym wersje X miały także spasowane kolektory (ale tylko spasowane-średnice kanałów w głowicy pozostały te same-30 mm wlot i wylot ). PóŹniej FSO przestała się bawić w takie cackanie i zrezygnowano z pasowania kolektorów. Pozostał natomiast wałek rozrządu, który był pakowany do wszyskich silników AB. Z resztą AA póŹniej zniknęły całkowicie.
Także wyduszenie tych 7 KM to praktycznie kwestia wałka rozrządu, spasowania kolektorów i wymiany dysz paliwa i rurek emulsyjnych. Czy to się opłaca? Jeżeli już, to wałek od Świątka, głowicę ode mnie i masz jakieś 100 KM w zależności od egzemplarza silnika jaki Ci się trafił.
-
SerU napisz coś więcej na czym polega "głowica od Ciebie", gdyż jestem bardzo ciekaw jakie można tam zastosować rozwiązanie.
Pozdrawiam
-
1500 to nie jest rozwiercone 1300 - 1500 jest z fiata 1500 :D
-
ale z tego co znalazłem w książce od df to włosi rozwiercili 1.3 na 1.5
-
dokladnie. 1500 to rozwiercone 1300 a 1600 to rozwiercone 1500 :d
-
i dlatego potrafi zniknąć uszczelka między 3 a 4 cylindrem :)
-
Nie dlatego, że silnik jest rozwiercony. W DOHC ścianki są mniej więcej tej samej grubości a uszczelki jakoś za często nie padają. Chodzi o to, że tył silnika w poldku jest gorzej chłodzony. Tak po prostu jest skonstruowany obieg wody w silniku OHV.
-
Piterku - DOHC jest niestety dokładnie tak samo chlodzony ;) (zamknij nagrzewincę i zobacz jak krązy woda po głowicy...)
I dlatego jak będe miał chwilkę to to przerobię (kosztem co prawda grzania nieco, ale ja i tak tego nie używam :D )
A że ścianki 1-2 i 3-4 o ile pamiętam są bardzo cieńkie to inna sprawa ( a że pada akurat 3-4 to pewnie rzeczywiście sprawa chłodzenia)