FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Układ dolotowy i wydechowy => Wątek zaczęty przez: święty w Czerwiec 04, 2006, 21:43:49 pm
-
Wreszcie po roku niepowodzeń, jaki? miesi?c temu udało mi się zrobić poldka tak że prawie normalnie je?dzi - poradziłem sobie już z pozycjonowaniem wału , dawkami paliwa i prawie z wolnymi obrotami (jeszcze czasem ga?nie po nagłym wci?nięciu sprzęgła po hamowaniu silnikiem).
Tutaj s? fotki dotycz?ce prototypu:
http://www.kswiecicki.prospect.pl/polonez_efi/
Tutaj s? fotki z kręciołka z moim udziałem - niestety pechowo się zakończył gdyż wyrwało mi ?ruby z pisty z przodu (widać na fotkach) , tam też znajduje się fotka z silnikiem jak to obecnie wygl?da:
http://www2.star.net.pl/~adminttt/galeria/thumbnails.php?album=46
I to co najważniejsze - auto dostało niezłego kopa , poprawił się moment obrotowy oraz nie mam już dziury w momencie dodania gazu.
Co do poweru to potrafi bez najmniejszego problemu wykręcić b?czka na betonie na oponach 195/50/15 , obrotomierz dochodzi do 7000 obrotów bez problemu.
Nie jest to zasług? tylo wtrysku ale i wałka rozż?du (rajdowy od grabowskiego) , zmodfikowanej głowicy i zaworów , odchudzonego koła zamachowego oraz kolektora wydechowego od gsi wraz z wypatroszonym wydechem.
Je?li kto? jest bardziej zainteresowany projektem to proszę pytać.
-
no to jest ciekawe musze powiedziec. Pochwal sie jak zmodyfikowałes głowice i zawory. Aha i ładne Akwarium :smile:
-
Głowica jest puszczona 0.5 mm w dół , wszystkie kanały były wygładzone, usunięte kryzy i nierówno?ci i wypolerowane na lustro - przy okazji zwiększyłem ?rednicę o jakie? 0.5 mm.
Zawory maj? troszkę zmiejszon? ?rednicę grzybka (czę?ć wystaj?c? poza gniazdo), same grzybki zostały nieco podtoczone i wypolerowane.
-
O co tu chodzi???? Co to za wynalazek????
-
widać co? nowego do poloneza z silnikiem ohv może jaki? filmij jeden ze ?rodka jak to przy?piesza od0 do 100 a drugi by się przydal taki z zewn?trz co to potrafi :D gratuluje pomysłu
-
a sprawdzales go na hamowni??
-
Ale o co chodzi kapitanie??? Może jaki? opis zrób co zrobiłe?. Jakis widziałem chyba kolektor czy wtrysk rzezbiony jest tak? O co biega z tym EFI?
-
O ja pier... SZACUN!!! Kole? zrobił samemu układ wtryskowy do ohv-ki. DEBE|CIAK widzę że jest samoróbka kolektora dolotowego, samoróbka komputera itp. Wielka rzecz zrobić co? takiego samemu
-
EFI - to wtrysk wielopunktowy, który kolega zamontował w 1,6 bez hydrauliki ;)
-
Megasquirt - to jest odpowiedz co zrobil pozdrawiam i gratuluje :)
[ Dodano: 2006-06-05, 09:43 ]
jeszcze jedno pytanie , na flanszy kolektora dol nie widze wyjscia wody z bloku :> jak to ominoles ?? :O
-
EFI generalnie oznacza chyba Electronic Fuel Injection
-
No więc tak - po pierwsze mianem EFI okre?la się z reguły wtrysk wielopunktowy choć dokładne znaczenie jest powyżej , jako 1 punk SPI (Single Point Injection)
Co do podgrzewania kolektora dolotowego to wywaliłem to w ten sposób że przyspawałem króciec na wyj?ciu z głowicy i poci?gn?łem wężem bezpo?rednio do pompy (jak kto? się dopatrzy to zamocowałem jeszcze mały uchwyt z dodadkowym czujnikiem temperatury)
Ponieważ samochód jest robiony na moc maksymaln? więc zależało mi aby powietrze było jak najzimniejsze.
Nie sprawdzałem go na hamowni , może jak uzbieram kasy. :sad:
Filmiki będ? jak zmienię piastę z przodu bo widać na zdjęciach co się stało - oczywi?cie wszystko zależy od pogody :(
Co do megasquirta to jest bardzo blisko ale nie dokładnie - MS nie ma softu do dekodowania koła z GLI (6+1 z?bków) a takowe posiadam. Nie chciałęm również używać modułu DIS z GLI - cena + jako?ć (lubi? sobie pa?ć).
Komputer składa się z procesora 6502 a dokładniej 65816 taktowanego 5.12 MHz , układu ADC 0809 - 8 kanałów A/D , 82c54 - do sterowania wtryskiwaczami i zaworem PWM , 8250 - CIA do odmierzania czasu , generację przerwań i sterowania cewkami , pomp? paliwa itp.
Czę?ć kodu jest faktycznie przekonwertowana z MSq i dotyczy głównie obsługi wtryskiwaczy , natomiast zapłon, mierzenie obrotów, czas zwarcia cewek oraz dekoder do koła z GLI jest napisany od zera prze ze mnie.
Kolektor jest pospawany ze stalowych rur i blachy, przepustnica jest z forda DOHC.
Czę?ć czujników jest z mitsubishi, peugeota, poloneza.
Jak kto? chce dokładniejszych danych to musiałby się bardzo rozpisać - kod programu ma jakie? 4500 lini w assemblerze.
-
o fuck , w takim razie wielki szacunek
ps. ja jestem DOHC z forum MS
-
Jaka pompa paliwa to zasila?? bo widzę zewnętrzn?. jakie daje ci?nienie na listwę
-
te gniazda wtryskiwaczy sa dosc dlugie , jak daleko siega wtryskiwacz ?? , jestes pewny ze paliwo nie leci na scianki tych rurek??
-
Pompę mam Bosch - wyci?gn?łem z jakiego? fiata - daje do 5 bar ci?nienia , a regulator denso z lancera daje 3.75 na listwie :D tak że pompa wydala (pompę mam przymocowan? do pokrywy paska rozż?du)
A DOHC poznaję z forum MS (zreszt? mam zamiar złożyć MS do zabaw ale na R19 16V)
Co do MS to dużo zaczerpn?łem z tamtego projektu (np końcówki do wtrysków, zasilacz,ukł?d pomiarowy czujników)
-
Dobre, ja kupiłem silnik GSI i wykopałem wtrysk na rzecz prostego ga?nika... Ale jaja... Jedni chc? wtrysk nie maj?c go, inni ga?nik...
-
bo gaznik klasa jest i tez moze kiedys sobie go zaloze, jak bedzie mnie stac
-
Komputer składa się z procesora 6502 a dokładniej 65816
Za to "uogólnienie" to Cię kiedy? chyba kto? zabije.
Wiesz jakie cuda robili ludzie z tym procem po zast?pieniu nim w małym atari 6502?
Dema były lepsze jak na dużym atari no i podobne ilosci pamięci się dawało włożyć.
Ale to znowu mega offtop. :lol:
-
NONONO jestem pod silnym wrażeniem. Ciekawe jak ze spalankiem wyjdzie no i przydałyby się jakie? pomiary choćby na 400m czy do 100....
-
Piękna robota-moje gratulacje :mrgreen: Zdolniacha z Ciebie :roll:
-
G.T.#092, czemu stać?
-
G.T.#092, czemu stać?
pewnie na wachę ;)
A co do tematu to ja też jestem pod takim wrażeniem że aż mi oko zbielało :mrgreen: My?lałem że sobie odpu?cisz ale wytrwałe?. Brawo!!!
-
Je?li chodzi o offtopic: Cyneq#1748 , ja sam jestem koderem z małego Atari z grupy Zelax więc nie musisz mi mówić o możliwo?ciach 65816 (wejd? sobie na http://www.pouet.net/groups.php?which=2727 i zobacz nasze prodsy ...... a tu jest o mnie: http://atariki.krap.pl/index.php/%C5%9Awi%C4%99ty )
A jak kto? chce ga?nik z tego poldka co był wcze?niej to za jakie? 30 zł mogę sprzedać - gażniczek wypolerowany, rurki emulsyjne szczelinowe - robione na zamówienie wg ksi?żki , gardziele 24 - przetoczone i 27 , inne gysze i rozpylacze).
Do tego mam kolektor kwadratowy , wypolerowany.
Jak co? to na priva...
Pomiary jak napisałem wcze?niej to po zmianie piasty (choć widz?c pogodę to nieprędko :twisted: )
-
respectpa za to ze potrafiles to stworzyc i za to ,ze ci sie chcialo
JA bym wolal kupic jakiegos kompa i go przeprogramowac ,ale TY storzyles od poczatku i jestes gosc :mrgreen:
-
to jak masz stale cisnienie to mozesz zalozyc czujnik predkosci z abimexa i do kompa dopisac sobie obliczanie zuzycia paliwa i rzucac to na jakis wyswietlacz LCD. Moze napisal bys wiecej o tym imponujacym dziele lub jakies schematy rzucil dla ciekawych(bardziej o elektronika mi chodzi) bo robota taka ze kopara siada - respect
-
piekna robota! respect
-
Jestem pod wrazeniem :) Gratuluje pomysłowosci i wykonania. W koncu stworzyc DZIAŁAJˇCY wtrysk od zera z wykorzystaniem elementów z róznych aut i zestroic to tak aby to zaskoczyło i odpaliło to nie w kij dmuchał :P Tez kiedys byłem maniakiem wtrysku ale po ostatnich przygodach wyleczyłem sie z elektroniki na rzecz paliwozernych i zawodnych ;) gazników :twisted: Widac ze masz wiedze i umiesz ja spozytkowac- w wolnej chwili mógłbys sie zaj?c budowa "normalnego" wtrysku do silników fiat dohc z wykorzystaniem orginalnych elementów z wtrysku L-Jetronic/Le-Jetronic z Fiata Argenty(tak aby był w pełni sekwencyjny i sterował jakims zapłonem bezrozdzielaczowym oraz nie posiadał debilnego przepływomierza) -mysle ze wiele osób byłoby Tobie niezmiernie wzdzięcznych :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :twisted: Pozdro i czekamyna ci?g dalszy :D
-
Elwood#1887,
ale wszystkie cechy jakie chcesz posiada wtrysk od GSI
wystarczyloby przeprogramowac go na inna mape zaplonu i wtrysku ,co dla |więtego podejzewam ,ze byloby pryszczem
-
Co do ci?nienia paliwa to regulator jest podł?czony z kolektorem dolotowym ale różnica ci?nień jest zawsze stała. Można by było zmierzyć ilo?ć aktualnie spalanego paliwa - co do wy?wietlacza LCD to jest wbudowany w kompa (na razie komp to troszkę paj?k) 2x16 znaków + 8 klawiszy funkcyjnych, do tego 3 diody LED.
W kabinie mam jeszcze tak? mał? linijkę diodow? wskazuj?c? aktualny AFR - niedokładnie bo ze zwykłej sondy ale w przybliżeniu co? widać. Do tego 2 diody - AE (acceleration enrichment - symulacja pompki przy?pieszaj?cej z gażnika) i INDEX (?wiec?ca się w gdy komp nie zsynchronizował się z kołem pasowym). My?lę o SHIFT LIGHT gdzie? w obrotomierzu - muszę kupić czerwon? superjasn? duż? diodę LED.
Co do 2.0 z mirafiorki to może będę miał okazję się powyżywać 8) bo kumpel zrobił takiego poldka na rajdy i zamierza tam wrzucić wtrysk więc może pozwoli mi trochę pomixować.
Z przepływk? to jest szansa zrobić tak? przej?ciówkę MAF->MAP ale to będę testował dopiero na kadecie gsi.... kiedy zrobię (a mam mało czasu)
Z kompem od GSI to go na oczy nie widziałem - musiałbym zdeassemblować kod programu o ile jest jaki? zrozumiały (czyli ma zno?ny procek - najlepiej mortoroli)
Choć nie twierdzę że się nie da...
Dla wszystkich chętnych do zabawy polecam jednak megasquirta , po zmianie oprogramowania, dołożeniu kilku rzeczy może się zmienić w pełny układ sterowania silnikiem - wtrysk, zapłon i wolne obroty.
-
Hmm A jaki procek ma roverek?? nie czasem motorolka?? Jest rozwojowy a przerobienie na pełna sekwencję to już co?
-
dokladnie moze kolega zajal by sie tez kompem rovera jest na motoroli :mrgreen:
fajnie by bylo wpinac w miejsce kompa cos ala Emerald :-)
albo elektronicznym zaplonem do jawy 350 :-) wykorzystujacym czujnik indukcyjny
a wracajac do tematu to gratuluje wiedzy i pracy !!
swego czasu na necie widzialem wtrysk dorobiony do malucha mam to nawet gdzies na kompie
-
już z koleg? o tym rozmawiałem kilka dni temu ale...
-
a ze tak spytam jak sie konczyly jakies nieudane proby bo odrazu wszystko chyba niedzialalo?? byly wybuchy? :D
-
Przy pierwszych próbach w garażu były fajerwerki (w momencie zabawy z zapłonem) - silnik odpalałem bez chłodzenia i na wolnym wydechu , ga?niku - pojawiał się ogień z gażnika i kolektora wydechowego podczas błędów w algorytmie (np sypał cztery iskry w momencie rozruchu).
Co do póżniejszych prób - zdarzał się dym przez stożek , oraz wystrzały z tłumika ale nic więcej destrukcyjnego się nie stało :)
A przy gubieniu pozycjonowania wału potrafił pojawić się ogień z tłumika i strzały w dolot.
-
A powiedz nam roverowcom |więty czy da się od podstaw tak, jak ty to zrobiłe?, zbudować jednostkę steruj?c? do silnika rover w oparciu o jego osprzęt, wtryski, czujniki i móc go w jaki? sposób modyfikować, porogramować?
-
o to także kolegę pytałem i zostałem odesłany na stronę o megasquircie :)
-
ale po co zmieniac komputer - jak ktos chce przeprogramowac to mozna kupic programator ROMow roznych za 200pln i nowa kostke eprom za 30pln i sobie zaprogramowac orginalny komp
tylko wlasnie najgorzej z tymi umiejetnosciami programowania :oops:
-
Ile to kosztuje? Ten megasquirt?
-
Co do megasquirta - to sam sterownik jest idealnym rozwi?zaniem dla tych którzy chc? się bawić w mapowanie silnika - ma w zasadzie wszystko co jest do tego potrzebne, dodatkowo program w wersji megasquirt&extra posiada dekodery do różnego rodzaju kół tachometrycznych (np. 36-1 lub 60-2 z typowych).W tym momencie poprzez dołożenie układu kształtuj?cego impulsy z czujnika wału i 2 tranzystorów mamy pełny bezrozdzielaczowy zapłon. Nie wiem tylko jaki ma nastawnik biegu jałowego silnik rovera.
Ostatnia najlepsza funkcja to rs232 i możliwo?ć flashowania wszystkich danych, strojenie , ł?cznie ze zmian? oprogramowania z notebooka.
Tak naprawdę nie trzeba znać się na programowaniu aby zestroić silnik! Potrzeba jedynie dobrze poustawiać parametry pocz?tkowe i powinno działać.
Do tego jest napisane oprogramowanie do ?ci?gania logów z silnika itp.
W zasadzie najtańszy sterownik o dużych możliwo?ciach , dobrze udokumentowany oraz wielu ludzi na całym ?wiecie się nim bawi,więc napewno po rzuceniu tematu na którym? z forum , znajdzie się kto? kto nam może pomóc.
Co do ceny to trzeba zapytać go?cia - turbonez - on to wła?nie co? takiego bydował ostatnio więc chyba będzie najlepiej zorientowany.
-
Elwood#1887,
ale wszystkie cechy jakie chcesz posiada wtrysk od GSI
wystarczyloby przeprogramowac go na inna mape zaplonu i wtrysku
Ale tutaj chodzi o to aby zejsc z kosztów. Nikt kto ma dohc na wtrysku Le czy L-Jetronic nie bedzie kupował wtrysku MPI od PN i rzezbił z kolektorem, kołem pasowym itd co oczywiscie nie znaczy ze pewnych elementów nie da sie przerobic lub wykorzystac. Mozna wykorzystac orginalne koło pasowe od Digiplexa z czujnikiem- ma ono 2 zęby co 180 stopni -za jego pomoca mozna okreslic kiedy któras para tłoków zbliza sie do GMP lub wykorzystac koło od abimexa -6 naciec co 60 stopni + 7 do okreslenia GMP. W zapłnonie widziałbym 2 dwubiegunowe cewki od abimexa, wiekszosc pisze ze to gówno ale ja nigdy nie miałem z tym problemu. Takze przerwe mozna spokojnie ustawic na swiecy 1,2 mm- zapala w kazdych warunkach :mrgreen: Czujnik podcisnienia i temp tez mozna od abimexa wykorzystac. Natomiast zespół wtryskiwaczy wraz z kolektorem i przepustnica musi pochodzic od 2,0 IE
-
co do megasquirta to cena wyglada tak :
-Map sensor 140 zl mnie kosztowal
- wszystkie plytki ze zlozeniem 200 zl (sam nie chcialem tego lutowac)
- procek 50 zl
- Driver fet 3,65 zl (z przesylka prawie 17) i to tyle
do tego trzeba obudowe , i kabel pomiedzy plytke przekaznikow (mozna z niej zrezygnowac ) a MS i tyle chyba
-
Elwood: z tymi kołami to może być problem - je?li to od digiplexa ma 2 z?bki - to sk?d sterownik będzie wiedział która para cewek ma dawać iskrę ???? Koło od abimexa ok - tutaj jest pewna niesymetria pozwalaj?ca zidentyfikować położenie wału - to samo dotyczy kół bosch 60-2 z?bki (po to brakuje z?bków lub s? dokł?dane aby mierz?c czasy między nimi sterownik mógł okre?lić od którego z?bka jest któa para cewek, k?t zapłonu itp.)
Z MS będzie kłopot z abimexem gdyż nie ma napisanego do tego koła dekodera :?
Lepiej zastosować koło z GLI Bosch.
Co do map sensora to MS ma go w sobie więc odpada dokładanie dodatkowego, jedyn? modyfikacj? w przypadku 2.0i będzie wywalenie przepływki i wstawienie rurki z czujnikiem temp powietrza (oryginalnie ten czujnik jest w przepływce !)
Co do cewek to jest dowolno?ć - jak kto? woli - może nawet zastosować system Coil on Plug (cewka na ?wiecy :roll: ) , mog? być cewki abimexa (zreszt? bardzo poularne w USA - tam wiele aut ma takie seryjnie z modułem DIS 4,6,8 cylindrowym).
Ja ze wględu na cenę zastosowałbym (o ile teraz miałbym kupować) cewkę od forda - 4 biegunowa , ok 50 zł + kable)
Tyle z mojej strony na razie.
-
Elwood: z tymi kołami to może być problem - je?li to od digiplexa ma 2 z?bki - to sk?d sterownik będzie wiedział która para cewek ma dawać iskrę ????
Sterownik nie musi wiedziec :) Dla niego wazna jest jedynie informacja ze któras para tłoków zbliza sie do GMP i w jednym z tych 2 cylindrów nast?pi za chwile zapłon mieszanki. W odpowiednim momencie daje wiec sygnał na zapłon który daje iskre na wszystkich 4 cylindrach i zapala mieszanke akurat w tym gdzie jest suw sprezania .W pozostałych 3 nic sie nie stanie- tam gdzie jest wydech iskra moze przeskoczyc i moze odpalic ewentualnie jakies niedopalone resztki, tam gdzie jest suw pracy tez sie nic nie stanie -mieszanka juz sie pali od jakiegos czasu, tam gdzie jest ssanie tez nic sie nie stanie -jest to okres współotwarcia zaworów i płukania cylindra - za chwile tłok rusza w dół, po chwili zamyka sie zawór wydechowy i zaciaga mieszanke do cylindra. Wiec mozna dawac iskre na wszystkie cylindry co 180 stopni
-
co do tego suwu ssania to nie bylbym raczej takim optymista
tez tak kiedys myslalem przy zaplonie na 4 cyl ale po analizie sadze jednak ,ze zaplon na 4cyl jest realizowany na wtrysku wielopunktowym
tak wiec sadze ,ze poprostu przy ssaniu iskra mija sie z momentem wtrysku
a skad to wnioskuje ? poprostu bawilem sie troche silnikiem w fiaciorze i zawsze po przemieszaniu kabli silnik pracowal nieprawidlowo ,ale nawet na najlagodniejszych roznicach dalo sie wymusic kichniecie w gaznik
inna sprawa ,ze trzebaby bylo rozrysowac momenty otwarcia i zamkniecia zaworow i mona wtedy dobrac taki kat wyprzedzenia zaplonu by iskra wystepowala tylko przy zamknietych zaworach ssacych
tylko szkoda troche swiec ,zuzywalyby sie szybciej niz w dwusuwie :mrgreen:
-
Je?li chodzi o system zapłonu bezrozdielaczowego to Elwood napisałe? tak? herezję że mi się włos zjerzył na głowie 8)
Owszem - cylindry musz? pracować parami tak jak np w abimexie - cylinder 1-4 i 2-3 ale cewki pracuj? na zmianę co 180 stopni - bo tak je?li 1 ma suw sprężanie/praca - czyliu potzrzebuje zapłonu wtedy 4 ma wydech/ssanie - bo tłoki s? w tym samym miejscu, ale wtedy 2-3 s? odpowiednio między ssanie/sprężanie - tutaj iskra zrobiłaby niezły wystrzał w dolot(bo się zawór dopiero zamyka!) i praca/wydech - tutaj nic by się nie stało.
Tak że cewki pracuj? synchronicznie ale na zmianę co 180 stopni.
Zreszt? po co w abimexie byłby dodatkowy z?bek na kole pasowym , je?li Elwood twoje rozumowanie byłoby dobre - każdy moduł zapłonu bezrozdielaczowego najpierw synchronizuje się z wałem , dopiero potem zaczyna sypać iskr?!
Ja już to przerabiałem bo pisałem dekoder do koła z abimexa więc miałem to rozrysowane na kratce bardzo dokładnie i opisywałem jakie były fajerwerki przy pomyłkowym zapłonie na wszystkich ?wiecach na raz !
Tutaj jest dokładnie rzrysowana praca modułu dis z abimexa:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-gmdis.html
Popatrzcie sobie na relację Spark i sensor signal to zobaczycie dokładnie o co mi chodzi!
PS wtedy kiedy zacz?łem się bawić w ten wtrysk tej srony jescze nie było więc sam musiałem dochodzić kiedy co ma nast?pić :?
-
http://www.fso.inds.pl/viewtopic.php?p=217566#217566 (http://www.fso.inds.pl/viewtopic.php?p=217566#217566)
|więty na tym filmiku można zobaczyć twojego Polda w akcji a ty się nie chwalisz!!!!!.
Pozdr.
-
Ja ze wględu na cenę zastosowałbym (o ile teraz miałbym kupować) cewkę od forda - 4 biegunowa , ok 50 zł + kable)
Tyle z mojej strony na razie.
od jakiego konkretnie proponujesz?
[ Dodano: 2006-06-11, 15:36 ]
http://www.fso.inds.pl/viewtopic.php?p=217566#217566 (http://www.fso.inds.pl/viewtopic.php?p=217566#217566)
|więty na tym filmiku można zobaczyć twojego Polda w akcji a ty się nie chwalisz!!!!!.
Pozdr.
w tym temacie rozmawiamy o czyms innym i prosze bez OT
-
nawet w roverze jesli sa dwie dwubiegunowe cewki zamiast rozdzielacza to do tego jak sie nie myle jest czujnik fazy na jednym z kol rozrzadu
-
z cewk? od forda to w sumie obojętnie - moja rada - z takiego co występuje tam moduł zapłonowy EDIS. Te cewki s? dobrze udokumentowane na stronach MSq tak że nie ma z nimi problemów.
Do zapłonu bezrozdzielaczowego nie jest potrzebny czujnik wałka rozż?du - ten czujnik byłby przydatny jedynie do wtrysku sekwencyjnego b?d? zapłonu sekwencyjnego - czyli 4 cewki i każda sterowana osobno.Choć z obliczeń na amerykonskich stronach wynika że wtrysk sekwencyjny tak naprawdę działa jedynie do 3000 obrotów poprawnie , potem już to nie ma znaczenia.
-
w zwiazku z tym ze pisales Swięty ze to pochlania duze ilosci paliwa to niedalo by sie zrobic w kompie jakiegos drugiego eproma coby mial jakies ekonomiczne mapy i moglbys przelaczac pomiedzy parametrami silnika miedzy jazda a sport?
-
W sumie to żaden problem gdyż eprom mam podzielony na 8 banków po 16kb , przeł?czanych dip switchem więc przeprogramowanie kompa nie problem.
Sama charakterystyka silnika jest ostra - choć elastyczno?ć jest szok - na pi?tce da się jechać na 1500 obrotów (przynajmniej nie szarpie i nie przy?piesza prawie) - to jako ciekawostka.
Po za tym ten typ wałka z tego co wyczytałem na forum megasquirta, niezbyt lubi mieszanki ubogie. Nawet na wolnych obrotach lepiej żeby miał lekko wzbogacon?.
Teraz my?lę nad zapłonem wieloiskrowym - tak np do 2-3 tys. obr żeby sterownik dawał np 3 iskry na raz co np 5-10 stopni.My?lę że zwiększyłaby się kultura pracy na wolnych obrotach i mniej silnik by przerywał podczas czę?ciowych obci?żeń.
Tyle że obrotomierz musiałbym zmienić na ten z caro GLI lub sam? elektronikę.
Niestety komp musiałby w takim wypadku osobno sterować obrotomierzem.
Tak przy okazji to mogę podpowiedzieć jak sterować obrotomierzem z dwóch cewek, a przystosowanym do pracy z 1. Np abimex a obrotomierz ze zwykłego gle.
-
podpowiedz :D
-
co to znaczy ,ze walek nie lubi mieszanek ubogich ?
to bedzie raczej problem wtrysku ;)
-
Tak przy okazji to mogę podpowiedzieć jak sterować obrotomierzem z dwóch cewek, a przystosowanym do pracy z 1. Np abimex a obrotomierz ze zwykłego gle.
mozesz tez podpowiedziec co zrobic zeby dzialczylo na odrot czyli z abimexa do gle ;)
-
Z cewkami to robi się tak - wsadzasz 2 diody 1n4007 między uzwojenie pierwotne a wyj?cie modułu na cewkę (przy abimexie mog? być problemy).
Tak:
1n4007
cewka1 ------>|---
|
cewka2 ------>|--x----------- obrotomierz
|
| | Rezystor 22k
| |
|
_ masa
U mnie działa super - zreszt? widać na filmiku :D
Co do wałka to ma duże k?ty współotwarcia. Testowałem na ga?niku chyba ze 20 różnych ustawień i zawsze przerywał przy czę?ciowych obci?żeniach - dopiero jak mu otwarłem przepustnicę ok 70% to zacz?ł noramlnie ci?gn?ć - na wtysku jest lepiej ale nadal problem pozostaje nie do końca rozwi?zany.......
Cholera co? schemat się rozjechał ale nie wiem jak to zmienić
-
Tak przy okazji to mogę podpowiedzieć jak sterować obrotomierzem z dwóch cewek, a przystosowanym do pracy z 1. Np abimex a obrotomierz ze zwykłego gle.
mozesz tez podpowiedziec co zrobic zeby dzialczylo na odrot czyli z abimexa do gle ;)
no ja tez bym byl wdzieczny za taka podpowiedz :D
-
Tu niestety nie da się tak prosto ale można spróbować tak - stabilizator 7805 lub lm2940 -5.0 .
Tutaj trzeba byłoby założyć transoptor 4n35 , najlepiej tak jak w obwodzie wej?ciowym z megasquirta przy sygnale z cewki, potem jaki? tranzystor za transoptorem podwieszony do +5v przez rezystor np 330 ohm. Z kolektora tego tranzystora spróbowałbym zasilać obrotomierz z GLI.
-
Je?li chodzi o system zapłonu bezrozdielaczowego to Elwood napisałe? tak? herezję że mi się włos zjerzył na głowie
Rzerczywiscie :oops: :oops: :oops: :? nie ma to jak pokickac cos po % ;)
-
Tutaj zacząłem robić stronkę odnośnie prototypu - www.kswiecicki.prospect.pl (http://www.kswiecicki.prospect.pl) , proszę o pomoc w postaci komentarzy co byście chcieli abym zamieścił na tej stronce. Myślę o schematach sterownika oraz o udostępnieniu pliku z programem Źródłowym strownika. Mogę również opisać zasadę działania oraz mój sposób na dekodowanie ząbków z koła pasowego GLi itp.
Czekam na odpowiedzi
-
a jak duzo miejsca masz pomiedzy serwem a kolektorem ? bo ja przegapilem troche i mam na styk prawie i co najwazniejsze z czego robiles listwe ??
-
Akurat kolektor u mnie lezy nizej tak że jest tylko 1-1.5 cm odległości między błotnikiem a kolektorem. Z serwem nie mam problemu , i długością też. W sumie przy wsadzaniu tylko miałem obiekcje czy wejdzie.
Listwę mam zrobioną ze zwykłej stali, wiem ze nie jest to najlepszy pomysł ale działa i co najważniejsze wyszła tanio. Wolałbym zrobić z alu.....
-
|więty, na stronce mile widziane jak najwiecej info :) na razie przymierzam sie do dostosowania 2.0 do abimexa, ale na wiosne chce zalozyc juz cos wydajniejszego ;)
-
te wtryskiwacze to mi wygladaja na roverowe, strona jak na poczatek OK :D
-
udostępnieniu pliku z programem ?ródłowym strownika
To raczej zostawiłbym dla siebie ew. dla kogo? kto cię o to ładnie poprosi... Ale ogólny opis jak najbardziej wskazany...
-
no, kod zrodlowy i wynikowy moze niekoniecznie, ale chociaz algorytm... :)
-
bo ja wiem nie zebym cos ale takie rzeczy to sie raczej dla siebie zostawia ewentulanie jak bys chcial komus zrobic :) wkoncu to twoja praca :) i naprawde wielki uklon w Twoj? strone jestes dla mnie mistrzem :D ciekawe czy moglbym sobie na gazniku wsadzic komputer zeby mi pokazywal co i jak sie tam dzieje :)
-
A ja zawsze dzieliłem sie swoja wiedza i wszystko dokładnie opisywałem :) Nie po to człowiek zapier...i mysli aby ktos inny przerabiał to samo. Sam korzystam z opisów innych ludzi i uwazam ze tym co stworzyłem tez powinienem sie podzielic :) byc moze dzieki temu jakas inna osoba równiez cos wykmini ciekawego :P
-
jeden sie podzieli a drugi wystawi na allegro :-)
udostepnienie kodu zrodlowego to jednak cos wiecej
-
Jak dla mnie to nie ma problemu ze zrobieniem opisu , jedynie czas jest tu małym kłopotem.
Co nieco napisałem na temat sposobu dekodowania i obsługi zapłonu na bazie abimexa.
My?lę że może warto by było zrobić jak?? stronkę na ten temat - w Polsce nie znalazłem nic konkretnego poza jednym serwerem na temat wtrysku itp.
Pierwszy rozdział po?więcony stronie technicznej zapłonu:
http://www.kswiecicki.prospect.pl/zaplon.html
Jeszcze co? mam nie tak ze znakami i formatowaniem textu ale da się przeczytać.
Acha - czy tyle wystarczy od strony technicznej czy mam się bardziej zagłębiać w temat??
-
oczywiscie ja tylko sie wypowiedzialem co o tym mysle :} ktos to wykorzysta i powie ze jego ;) rózni sa ludzie ;) i moze nawet zarobi na tym ;p
tak czy siak |więty jestes wielki :D
-
Mialem okazje dzis na spocie widzec EFI w akcji , powiem jedno oplacalo sie robic.
PZDR Pluton
-
Pluton , masz zdjęcia lub filmiki ze spotu ??
Niestety mój powrót zakończył się pechowo - ulewa jaka rozpędziła spot narobiła mi troszkę problemów - na szczę?cie dwie przecznice od miejsca gdzie stoi poldek więc dojechałem.
Padła mi albo cewka , albo końcówka mocy lub po prostu co? zawilgotniało w komputerze. :(
Nie wygl?da to dobrze bo obrotomierz wskazywał 2 razy mniejsze obroty niż rzeczywi?cie były i auto chodziło na 2 cylindrach.
Jutro muszę wpa?ć do poldka i sprawdzić cewke i kalbe od niej.
Jak padła cewka to znowu rze?ba bo mam drug? ale od forda escorta. Wymiana wtyczki , kabli i zmiana mocowania - pech. No chyba że znajomi mi załatwi? tak? jak miałem np na wymianę za tę fordowsk?. Trudno. :?
Wolałbym aby poszła końcówka bo mam tych tranzystorów trochę z odzysku więc przelutowanie trzech nóżek rozwi?załoby problem. :)
Jak co? będę wiedział to napiszę. (miałem trochę wody w sterowniku , a nie zd?żyłem pomalować wszystkiego bezbarwnym)
-
No to nie zaciekawie a padalo nie zle , dawno takiej ulewy nie widzialem. Jak bede mial foty dam ci znac na gg. Filmy ma Sztywny .
PZDR Pluton
-
Wygl?da po pomiarach że cewka jest spoko - zatem będzie poszukiwanie walniętej końcówki lub czego? na sterowaniu b?d? może wyschło i będzie chodzić ...
-
Fotki s? w b.dużej rozdzielczo?ci 2048 x 1536 Pikseli (3.15 MPixels)
Fotka 1 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/IMG_0201.jpg)
Fotka 2 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/IMG_0202.jpg)
Fotka 3 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/IMG_0203.jpg)
Fotka 4 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/IMG_0205.jpg)
Fotka 5 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/IMG_0206.jpg)
Fotka 6 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/IMG_0207.jpg)
Filmik 1 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/MVI_0208.avi)
Filmik 2 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/MVI_0209.avi)
Filmik 3 (http://ftp://ftp.fso.inds.pl/upload/pol_efi/MVI_0210.avi)