FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: WKLIW w Styczeń 31, 2007, 18:23:07 pm
-
czy jeśli chciałbym przerobic silnik 1,5 gle na 1,6 gle przez wymiane samego bloku z tłokami to jest to możliwe czy reszta podejdzie ???
Edycja tematu wątku - S#1869
-
tak ,wszystko podejdzie
tylko uszczelke pod glowice musisz kupic do 1.6
-
a wałek rozrządu sie czymś różni ?
-
wg. ksiazki to sie nie rozni
-
WKLIW#1874,
dochodzi jeszcze wymiana aparatu zapłonowego albo przyjajmniej samej "gruszki"
po co chcesz to zmieniać?
jaki masz silnik? AA czy AB?
Masz gaz?
-
po co chcesz to zmieniać?
jaki masz silnik? AA czy AB?
Masz gaz?
Napisal GLE czyli AB, a sens imho jest - roznica w momencie obrotowym tych silnikow jest dosc spora a w spalaniu zadna.
-
alex#1916,
ok! nie wziąłem pod uwage roku produkcji :oops:
a tak na marginesie:
w 1,5 na gaźniku i na gazie pomaga w odczuwalny sposób zmiana aparatu zapłonowego z 1,6 (sprawdzone)
-
1.6 ma korzystniejsze charakterystyki regulatora.
Aparat z 1.5 z racji charakterystyki nalezy zostawić natych seryjnych 5-7 stopniach.
Ale do rzeczy. Silniki różnia sie tylko tłokami i średnicą cylindrów, uszczelką pod głowicą, aparatem zapł, nieistotnym otworkiem w gaźniku. reszta jest identyczna, wał, korby, głowica, rozrząd. pełna unifikacja ;)
Można zrobić rozwiert z 1.5 na 1.6, ale należy sie modlić żeby nie trafić na jakąś wadę w odlewie.
-
Róznia sie jeszcze napisem odlewanym na bloku :) Nowsze 1,6 maja tez nadlewy do pompy wspomagania( w dwóch polonezach z 1994 miałem jednak stary typ bloku, wie ktos moze od jakiego roku te nowe ładowali ? )
-
A powiedzcie. taka sama zmiana tylko silnik z wtryskiem. komp i .......?
-
A powiedzcie. taka sama zmiana tylko silnik z wtryskiem. komp i .......?
znaczy 1.5 gli na 1.6 gli ?
tez bedzie wszystko pasowac ,kompy powinny byc zgodne elektrycznie ,wiec wystarczy wpiac ten od 1.6 i bedzie git
na kompie od 1.5 tez bedzie jezdzil ,ale to nie to samo
-
Dobrze wiedzieć. moje ~1.5 ma dopiero 6000km po remoncie, ale dobrze wiedziec
-
Nie wiem czemu ale jak mój wujek zmienił dobre 1.5 abimex na trochę gorszy 1.6 abimex to teraz lata jak zły :shock:
-
Rozwin temat, jak to lata? Kiedys zastanawialem sie nad tym ale nie moglem dojsc nidy jak to zrobic. Mam 1.6 boscha, da sie cos z tym zrobic?
-
Mam 1.6 boscha,
Nic nie zrobisz gdyz bosch wychodzil tylko 1,6 i tylko z katem i sonda. Abimex wychodził zarówno 1,5 jak i 1,6 z sonda oraz bez. Zdecydowanie czesciej spotykany jest 1,6. Silniki i kompy mozna zamieniac gdyz ta niewielka róznice pojemnosci skokowej(1598-1481=117) komputer ogarnie. U mnie komp od 1,5 prawie bez problemów ogarnał 1756 czyli 275cm^3 wiecej przy duzo wiekszych zaworach i duzo lepszym wspólczynniku napełniania cylindrów
-
Elwood#1887
masz abimexa 1.5 z sonda czy bez ?
bo z sonda to sie jeszcze jakos dostosuje ,ale bez juz raczej nie
i czemu wszyscy uwazaja ,ze bosch jest gorszy od abimexa
tylko dlatego ,ze abimexa latwiej oszukac ?
bosch jest prostszy w konstrukcji,mniej zawodny i ma lepiej rozwiazane ssanie
i niby czemu mialby sie nie dostosowac do silnika o innej pojemnosci
a dzieki brakowi MAP latwiej go przystosowac do turbo
-
bo z sonda to sie jeszcze jakos dostosuje ,ale bez juz raczej nie
dlaczego?
i czemu wszyscy uwazaja ,ze bosch jest gorszy od abimexa
tylko dlatego ,ze abimexa latwiej oszukac ?
bo abomex ma więcej "koni" :wink:
i o jakim oszukiwaniu mówisz?
-
masz abimexa 1.5 z sonda czy bez ?
bo z sonda to sie jeszcze jakos dostosuje ,ale bez juz raczej nie
Miałem 1,5 bez sondy i wszystko chodziło ok z tym ze po rozgrzaniu trzymał obroty rzedu 400 -za mała dawka paliwa pomijajac to- wszystko bylo ok. Komp nawet bez sondy sie dostosuje- po to ma czujnik MAP- wieksze podcisnienie to wieksze ilosci powietrza które pobiera silnik i wieksza dawka paliwa. Wersja bez sondy ma potencjometr CO którym tez w niewielkich granicach mozna wzbogacic mieszanke. U siebie podnosiłem cisnienie wtrysku paliwa podkładajac blaszke pod sprezyne regulatora cisnienia paliwa. Co do niezawodnosci bosch/aimex zdania sa podzielone .Ja osobiscie wole abimexa -nigdy nie miałem problemów, zawsze zapalał i mnie dowoził namiejsce. Moduł zaplonowy miałem jeden przez 12 lat i nigdy nie było problemów -jak dbasz tak masz :)
Spory czas temu przeszedłem na gaznikowy system zasilania i jestem zadowolony :) a przy dwóch gaznikach nawet bardzo zadowolony :mrgreen: Zero porównania do wtrysku jezeli chodzi o moc i osiagi. Stracił troche uciag od dolu ale rekompensuje to moca :)
-
Zak#1907
abimexa na sondzie mozesz oszukac ,ze nie osiagnal jeszcze 68C i wtedy juz masz bogatsza mieszanke ,a dodatkowo mozesz wzbogacic tak jak Elwood#1887 przez zwiekszenie cis. wtrysku
Komp nawet bez sondy sie dostosuje- po to ma czujnik MAP- wieksze podcisnienie to wieksze ilosci powietrza które pobiera silnik i wieksza dawka paliwa.
no wlasnie nie do konca ,bo wieksze uchylenie przepustnicy to mniejsze podcisnienie w kolektorze
dlatego wlasnie motronik bez MAPa jest latwiejszy do uturbienia - wystarczy proporcjonalnie zwiekszac cis. ,by uzyckac plynne zwiekszenie dawki
na gaznikach masz wieksza moc ,bo mozna je samemu wyregulowac
ale gdybys mogl zalozyc i odpowiednio zestroic wtrysk wielopunktowy ,to byloby jeszcze lepiej - tylko wiadomo ,koszty
-
a dzieki brakowi MAP latwiej go przystosowac do turbo
i tu się mylisz i to bardzo :P
Wyobrażmy sobie sytuację - wciskasz gaz do dechy przy powiedzmy 3000 obrotow - turbina jeszcze nie nabrała obrotow.
Możemy mieć 2 sytuacje:
- pełne otwarcie przepustnicy - brak podciśnienia , brak nadciśnienia - czyli ciśnienie = ciśnieniu atmosferycznemu.
- pełne otwarcie przepustnicy ale turbina już pracuje - więc ciśnienie w kolektorze > od cisnienia atmosferycznego.
I tutaj mamy problem - skad sterownik bez map sensora ma wiedzieć ile paliwa nalać do silnika - w obu przypadkach wskazanie TPS = 100%
Zarówno w abimexie jak i Boschu trzeba by było dołożyć map sensor ale działający w zakresie nadciśnienia lub podciśnienia. W abimexie zmieniasz map sensor na inny i oprogramowanie , w boschu - dodajesz map sensor , modyfikujesz program no i nie wiadomo czy nie trzeba przerabiać kompa.
Taka mała dygresja....
-
tutaj mamy problem - skad sterownik bez map sensora ma wiedzieć ile paliwa nalać do silnika - w obu przypadkach wskazanie TPS = 100%
Trzeba zastosowac regulator cisnienia paliwa sterowany cisnieniem doładowania, ale nie wiem czy to wystarczy
-
Ale tutaj Elwood oszukujesz kompa zmieniając ilośc wtryskiwanego paliwa mechanicznie - możliwe ze to by działało - choć zdaje mi się że to o czym piszesz musiałoby mieć miejsce nawet po przeprogramowaniu kompa gdyz normalnie wtryskiwacz pracuje w ciśnieniu atmosferycznym (teoretycznie) - jest umiejscowiony przed przepustnicą.
Ale w sytuacji kiedy turbo zaczyna tłoczyć powietrze różnica ciśnień między atmosferą a tubiną musiałaby być skompensowana podniesieniem cisnienia na wtryskiwaczu
-
Zgadza sie cisnienie wtrysku musi byc wyzsze od cisnienia doładowania, ale to cisnienie mozna zwiekszyc mniej lub bardziej. Ewentualnie moze by dolozyc dodatkowy wtryskiwacz ? Oszukiwania czujnikiem temp silnika nie radze sie bawic gdyz oprócz dodatkowej porcji paliwa modyfikuje on najprawdopodobniej zapło n mieszanki(kat wyprzedzenia zapłonu) ale mozna to obejsc dajac zapłon na kopułce który jest niezalezny
-
dokladnie o to mi chodzilo ,by zrobic na wyjsciu regulator cis. zalezny od cis. w kolektorze
zreszta mam cos takiego w daihatsu
przeprogramowac mozna kazdy wtrysk i wtedy kazdy wtrysk mozna dostosowac do turbo
a tu chodzi o to by to zrobic mechanicznie - i wlasnie dlatego przeszkadza MAP
temp. nie wplywa na regulacje zaplonu
zaplon jest regulowany w zaleznosci od predkosci obrotowej i polozenia przepustnicy - przynajmniej jest tak w Abimexie i musi byc w Boschu
-
zaplon jest regulowany w zaleznosci od predkosci obrotowej i polozenia przepustnicy
i dodatkowo korygowany czujnikiem temp -czemu silnik na wtrysku jak jest zimny chodzi równo ? Bo ma korygowany kat wyprzedzenia zapłonu. Map zawsze mozna obejsc dajac zawór jednokierunkowy -jak pojawia sie nadcisnienie to zamyka dojscie do MAP
zaplon jest regulowany w zaleznosci od predkosci obrotowej i polozenia przepustnicy - przynajmniej jest tak w Abimexie i musi byc w Boschu
Tak ale w abimexie jest tak tylko wtedy gdy pracuje w trybie awaryjnym !
-
w jaki sposob korygowany z czujnika temp ?
mapa zaplonu nie ma zadnych korekt ,a silnik pracuje rowno ,bo ma wyzsze obroty i wieksza dawke paliwa
to wszystko widac na wykresach w Morawskim
a w trybie awaryjnym zaplon jest regulowany tylko w zaleznosci od obrotow ,dlatego osiagi spadaja
korekte do zaplonu wnosza tylko czujniki spalania stukowego ,a takich w Polonezie brak
-
w jaki sposob korygowany z czujnika temp ?
mapa zaplonu nie ma zadnych korekt
to wszystko widac na wykresach w Morawskim
Od kiedy to opieramy sie na Morawskim :lol: ale skoro sie upierasz to prosze bardzo str 231 wydanie 14
" Bezrozdzielaczowy układ zaplonowy jest sterowany przez ECM(komputer sterujacy) który na podstawie własnego programu oraz informacji zebranych z czujnika polozenia tłoka i predkosci obrotowej silnika oblicza kat wyprzedzenia zapłonu jako funkcje predkosci obrotowej, cisnienia w przewodzie ssacym, TEMPERATURY SILNIKA i polozenia przepustnicy. " Akurat moja wiedza w tym temacie nie ogranicza sie tylko do Morawskiego. Jak dalej nie wierzysz to proponuje aby ktos"niezalezny" mający abimexa za pomoca lampy stroboskopowej sprawdził kąt wyprzedzenia zapłonu na silniku zimnym i gorącym. I stawiam piwo ze nie bedzie to taki sam kąt wyprzedzenia zapłonu...
-
Akurat jak to jest w abimexie to nie jestem pewien, choć większość sterowników wtrysku wyprzedza zapłon w zależności od temperatury silnika od 0-10 stopni - wg zasdy im zimniejszy tym wiekszy kąt wyprzedzenia zapłonu.
Mapa dla jakiegoś auta - z wtrysku weber IAW:
http://korekcjatemp.patrz.pl/
-
Elwood#1887
no wlasnie mialem zaproponowac sprawdzenie na lampie stroboskopowej
wiem ,ze Morawski rozne glupoty pisze ,ale jednak sam wykresow nie uklada
święty
bez sensu jest wyprzedzac zaplon dla zimnego silnika - to powoduje potrzebe wzbogacenia mieszanki
choc jezeli wziac pod uwage ,ze mieszanka i tak bedzie bogatsza ,to z wiekszym katem silnik sie szybciej nagrzeje
w innym przypadku kat nalezalo by zmniejszyc dla zimnego silnika
gdyby tak bylo w abimexie ,to oszukanie czujnika temp. byloby najprostszym sposobem przyspieszenia zaplonu - wiec Elwood nie mialby racji ,zeby zostawic w spokoju czujnik temp.
od czego sa te dwie pozostale tabele? co to za roznice obrotow?
-
Ja do swojego EFI dodalem wyprzedzenie zapłonu i faktycznie ciut szybciej sie nagrzewa.
Oprócz oczywiscie zmiany kata zaplonu zmienia sie skład mieszanki na tym bogatszą im zimniejszy silnik.
Prócz tego oczywiscie zmienia sie próg obrotów biegu jałowego i mogą się zmieniać parametry niektórych zmiennych - np hamowanie silnikiem itp.
Offtopicując - te dwa parametry służą do stabilizacji obrotow biegu jałowego kątem wyprzedzenia zapłonu - bodajrze tam jest albo delta albo różnica - w jednej tabelce w górę o dane obroty w drugiej w dół.
-
jeszcze raz zapytam o ten silnik 1.5, bo cos mi sie nie zgadza. Czuje ze miałem niezłego farta. 79,cośtam mm to ostatni rozmiar tloka 1.5 czy pierwszy 1.6?
-
Russell
1.5 ma tloki o nominale fi 77 ,a 1.6 o fi 80
79 cos tam ,to najmniejszy wymiar uwzgledniajac tolerancje dla 1.6 (nie mam gdzie sprawdzic ,wiec zakladam ,ze gdzies tam jest tolerancja na - )
-
No to rzeczywiście komputer abimexa od 1.5 nie ma problemów z silnikiem 1.6
-
No to rzeczywiście komputer abimexa od 1.5 nie ma problemów z silnikiem 1.6
Przeciez pisałem o tym jakies 3 strony wczesniej :) Przedewszystkim PRAKTYKA PANOWIE :P
-
widze że rozmowa zeszeła na zupełnie inne inny temat ale jak już o zasilaniu to co w przypadku takiej przeróbki zrobić z gaźnikiem ?? w 1,6 są chyba te same wielkości gardzieli ?? a co z dyszami nie trzeba ciut wiekszych ?? bo z lpg to raczej nie bedzie problemu :D
[ Dodano: 2007-02-07, 12:40 ]
a jeszcze jedno słyszałem kiedyś o rozwiercanych silnikach 1,6 do 1,8 czy to jest możliwe ?? czy to sie nie bedzie grzało albo cus?? panewki przeżyją?? i ewentualnie na jakich to mogło być tłokach ?
-
gaznik mozna przeregulowac i bedzie chodzil na 1.6 - ewebtualnie pozmieniac dysze
co do rozwiertu ,to 1.6 jest juz maksymalnie rozwiercony ,a 1.8 wymaga tlokow fi 84 ,wiec scianki miedzy cylindrami robia sie niebezpiecznie cienkie i w tym miejscu chlodzenie bedzie problematyczne
podobno jezdza rozwierty na 1.8 ,ale co do ich zywotnosci to nic nie wiadomo - JA nie wroze rewelacji
tym samym sposobem mozna zrobic 1.7 na tlokach fi 82
-
No to rzeczywiście komputer abimexa od 1.5 nie ma problemów z silnikiem 1.6
Przeciez pisałem o tym jakies 3 strony wczesniej :) Przedewszystkim PRAKTYKA PANOWIE :P
Trzy strony temu nie wiedziałem że już mam 1.6 :mrgreen:
[ Dodano: 2007-02-07, 17:08 ]
a jeszcze jedno słyszałem kiedyś o rozwiercanych silnikach 1,6 do 1,8 czy to jest możliwe ?? czy to sie nie bedzie grzało albo cus?? panewki przeżyją?? i ewentualnie na jakich to mogło być tłokach ?
No właśnie ja rozwierciłem te 2 mm pod tłok 79. costam. To był rozwiert z 1.5 na 1.6, i teraz do mnie dotarło co mówił gościu w warsztacie. Ze miałem niezłego farta że odlew bloku nie miał ubytków itd. Dodam że to nie był planowany rozwiert. widac troszke cylindry były posiekane
-
widac troszke cylindry były posiekane
Niekoniecznie :) U siebie po otwarciu silnika(1,5) po przebiegu 130 tys stwierdziłem ze tłoki lataly strasznie. Albo pierscienie sie tak zuzyły albo gładz. W kazdym razie nie wiem czy nominał wydołałby na 2 szlif odrazu. W drugim silniku(1,6) który mial przejechane conajmniej 10 tys wiecej tłoki siedziały bardzo ciasno i bez luzów praktycznie
-
Ponieważ poruszono tu temat kompów to mam następujący problem.Mogę tanio nabyć kompa do abimexa ale sprzedawca wie tylko tyle że to do poloneza caro.Zna ktoś oznaczenia tych kompów,jak po kodach poznać czy to 1,5 czy 1,6 z katem czy bez?.Jeden z kodów to 16226649-może na początek wystarczy,jak nie to dopiszę pozostałe.
-
Na kompie jest naklejka (na bocznej ściance) i tam napisane dokładnie, np. CE 1.6 z katalizatorem
-
Na kompie jest naklejka (na bocznej ściance) i tam napisane dokładnie, np. CE 1.6 z katalizatorem
No faktycznie,taka czerwona.Uchwyt ją zasłania i dlatgo wcześniej nie zauważyłem.To jeszcze dla pewności czy ten program przez cały okres produkcji nie był ani trochę modyfikowany?Na naklejce jest 1,6 CE(CL).Co to za wersja CL?