FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Układ dolotowy i wydechowy => Wątek zaczęty przez: ochroniarz w Maj 02, 2007, 19:27:21 pm
-
Witam,
mam taką małą prośbę, chodzi o to, że wyczytałem gdzieś tutaj na forum o czymś, co nazywa się ZHS i działa wtedy, kiedy hamujemy silnikiem, odcina dopływ paliwa do gaźnika.
Przeszukałem net i nie mogę znaleść nic więcej o tym zaworze, czasami piszą o membranie ZHS w polonezie a czasami o zaworze ZHS.
Mój kolega od 20 lat pracuje jako mechanik, kiedyś w większości naprawiał właśnie polonezy. Twierdzi on, że polonez nic takiego nie posiada. Strasznie chciałem mu udowodnić, że jednak jest coś takiego w polonezach, jednak nigdzie nie mogę znaleść gdzie w gaźniku znajduje się ten zawór czy membrana i na jakiej zasadzie to działa. Znalazłem tylko kilka postów w różnych forach o tym, że coś takiego istnieje ale nic więcej, gdzie to się znajduje i jak działa.
W związku z powyższym, bardzo proszę, może ktoś z Was wie czy to zawór, czy membrana i gdzie się znajduje i jak działa.
Z góry wielkie dzięki za chęć pomocy.
-
Mój kolega od 20 lat pracuje jako mechanik, kiedyś w większości naprawiał właśnie polonezy. Twierdzi on, że polonez nic takiego nie posiada
Polecam książke pana Morawskiego, jest tam wszystko dokłądnie opisane i narysowane.
A kolega nie powinien używac zaszczytnego miana "mechanika" jesli twierdzi ze nie ma czegos takiego w polonezie.
-
dzięki za odpowiedź, ale możesz przynajmniej napisać ogólnikowo co i jak ? Przecież nie będe kupował specjalnie książki za 30 zeta, tylko po to, żeby mu pokazać, że się myli.
Z góry dzięki za pomoc :D
-
witam. urządzenie ZHS jak sama nazwa wskazuje powinno zamykać dopływ paliwa do silnika w chwili kiedy są wysokie obroty a przepustnice gaźnika są zamknięte. silnik dostaje wtedy paliwo przez dyszę biegu jałowego ( wolne obroty ). wtedy to, bardzo wysokie podciśnienie panujące w układzie dolotowym, jest w stanie przez najmniejszą choćby dyszę wyssać duże ilości paliwa. ZHS wsadzony został po to, aby to zjawisko wyeliminować. z racji swojej budowy ZHS zastosowany w gaźnikach montowanych w polonezie, tego zadania nie wykonywał. nie zamykał dopływu paliwa, a wręcz utrudniał regulacje biegu jałowego. powiem tylko, że w momencie zastosowania tego gaźnika w samochodach, FOS Łódź wydała trzystronicową instrukcję regulacji tego zaworu! ponieważ od początku nie byłem pewny, co do działenia tego zaworu, to przeciąłem korpus gaźnika. no i zobaczełem, że ten zawór nie może tak działać jak wynika z jego nazwy. on poprostu niczego nie jest w stanie zamknąć!
mam przed sobą w tej chwili, ten zawór ( wycięty z gaźnika ) i książkę Morawskiego.
PS. gaźniki naprawiam i regeneruję od 80r.
pozdrawiam
-
czyli z tego co zrozumiałem, zawór takowy istnieje ale nic nie daje, ponieważ nie spełnia swojej roli ?
Mam prośbę, możesz mi przesłać na maila choć jedną stronę z tej książki z rysunkiem tego zaworu ? kanas01@wp.pl
Chodzi mi tylko o to, aby pokazać koledze, że coś takiego istnieje, z góry wielkie dzięki :)
-
witam. nie mogę, bo nie mam technicznych możliwości.
-
witam. nie mogę, bo nie mam technicznych możliwości.
Dzięki przynajmniej za dobre chęci :D
A możesz przynajmniej ogólnikowo napisać gdzie mniej więcej ten zawór się znajduje ?
-
ZHS mieści sie w podstawie ( i nieco powyżej ) gaźnika, od strony silnika. dostęp do niego utrudnia metalowa rurka, którą przepływa płyn chłodzący z nagrzewnicy do pompy.
-
Jeszcze raz wielkie dzięki :D
-
Ale z tego co wiem w poldkach na wtrysku przy hamowaniu silnikem paliwko jest odcinane. Slyszalem ze przy zwyklym gazniku nie ma odciecia :)
-
W silniku wtryskowym komputer dostaje informacje z czujnika polozenia przepustnicy , ze jest ona zamknieta , z czujnika polozenia walu ze obroty sa wysokie i w zwiazku z tym orientuje sie ze kierowca hamuje silnikiem i nie podaje impulsu do wtryskiwaczy , zeby sie otwieraly.Taka madra bestia. W silniku o zasilaniu gaznikowym z oczywistych wzgledow nie moze to byc rozwiazane w ten sposob.
-
Ale z tego co wiem w poldkach na wtrysku przy hamowaniu silnikem paliwko jest odcinane. Slyszalem ze przy zwyklym gazniku nie ma odciecia :)
Skoro piszą o tym, że jest, nawet w książce obsługi, to chyba nie piszą tego po to, żeby ksiązka miała więcej stron. Inna sprawa to to, czy ZHS spełnia swoją funkcję.
-
układ dobrze działającego ZHS, udało się skonstruować rosjanom. w sam. łada zastosowano gaźniki typu " Ozon " i " Kaskada " z prawidłowo działającym ZHS. dawał od 5 do 10% oszczędności paliwa w cyklu miejskim.
i to by było na tyle.
pozdrawiam
wrb
-
Zawór hamowania silnikiem ZHS. W czasie pracy na biegu jałowym
emulsja paliwa z powietrzem zasysana kanałem (44, rys. 2,28) do dyszy
mieszanki biegu jałowego (70) przepływa kanałem (61). Cześć tej emulsji
przepływa tulejką (66) r otworem mieszanki (69) do f przelotu. W czasie
hamowania silnikiem wzrasta podciśnienie w I przelocie, przekraczając
wartość podciśnienia na biegu jałowym w tym przelocie i w połączonej z nim
kanałem (60) przestrzeni (63) nad przeponą (62). Podciśnienie powoduje
ugięcie sprężyny (64) i cofnięcie przepony, w wyniku czego sprężyna (68)
przesuwa trzpień (65), zamykając przepływ przez tulejkę (66) i otwór
mieszanki (69). Emulsja paliwa płynie tylko dyszą mieszanki biegu jałowego
(70). Gdy prędkość obrotowa osiągnie wartość 800,,.900 obr/min, różnicaciśnień po obydwu stronach przepony zmniejszy się i sprężyna (64) otworzy
zawór (ZHS). Przestrzeń drugiej strony przepony jest poleczona przewodem
igelitowym z pokrywą gaźnika i przestrzenią nad komorą pływakową. To
rozwiązanie umożliwia uzyskanie ciśnienia atmosferycznego bez obawy
zanieczyszczeń przepony.
Morawski, strony od 61 do 64...
Rysunek 228
SCHEMAT PALIWOWO-POWIETRZNY
UKŁADU BIEGU JAŁOWEGO I ZAWORU
HAMOWANIA SILNIKIEM ZHS
13 — przepusinica I przelotu. 44 — kanał
mieszanki układu biegu jałowego
i przejściowego I przelotu. 46 — olwory
przejściowe I prototu, 61 — kanał
dosiarczający mieszankę do zaworu ZHS
dy&zy mieszanki biegu jfflowego,
62 — przepona zaworu ZHS. 63 — przestrzeń
nad przepony zaworu ZHS. 84 — sprężyna
przepony zaworu ZHS. S5 — trzpień zaworu
ZHS. 6 6 - tulejka zawcru ZHS. 67 —kanał
łączący przestrzeń nad przepona, zaworu ZHS
z I przeloiern. 68 — sprężyna zamykająca
zawór ZHS. 69 — otwór rnieszanki z3woru
ZHS. 70 — dy&zg mieszanki biegu jałowego.
71 — wkj&l regulacyjny biegu jajowego.
12 — zaśiepka wkręta regulacyjnego biegu
jałowego
(http://i20.photobucket.com/albums/b201/stingerek/zhs.jpg)
-
Stingerek, bardzo wielkie, wielkie dzięki, właśnie o coś takiego mi chodziło, prawdę pisząc, nic z tego nie rozumiem ale przynajmniej teraz będe mógł udowodnić, że coś takiego istnieje :) jeszcze raz wielkie dzięki :D
-
Nie ma najmniejszego problemu.
Mam nadzieje że to raz na zawsze utnie wszelkie spekulacje na temat istnienia tego wynalazku ;) i przyda się nie tylko Tobie.
Pozdtawiam.