FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Układ dolotowy i wydechowy => Wątek zaczęty przez: ochroniarz w Maj 02, 2007, 19:27:21 pm

Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: ochroniarz w Maj 02, 2007, 19:27:21 pm
Witam,
mam taką małą prośbę, chodzi o to, że wyczytałem gdzieś tutaj na forum o czymś, co nazywa się ZHS i działa wtedy, kiedy hamujemy silnikiem, odcina dopływ paliwa do gaźnika.
Przeszukałem net i nie mogę znaleść nic więcej o tym zaworze, czasami piszą o membranie ZHS w polonezie a czasami o zaworze ZHS.
Mój kolega od 20 lat pracuje jako mechanik, kiedyś w większości naprawiał właśnie polonezy. Twierdzi on, że polonez nic takiego nie posiada. Strasznie chciałem mu udowodnić, że jednak jest coś takiego w polonezach, jednak nigdzie nie mogę znaleść gdzie w gaźniku znajduje się ten zawór czy membrana i na jakiej zasadzie to działa. Znalazłem tylko kilka postów w różnych forach o tym, że coś takiego istnieje ale nic więcej, gdzie to się znajduje i jak działa.
W związku z powyższym, bardzo proszę, może ktoś z Was wie czy to zawór, czy membrana i gdzie się znajduje i jak działa.
Z góry wielkie dzięki za chęć pomocy.
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 02, 2007, 20:24:59 pm
Cytuj (zaznaczone)

Mój kolega od 20 lat pracuje jako mechanik, kiedyś w większości naprawiał właśnie polonezy. Twierdzi on, że polonez nic takiego nie posiada


Polecam książke pana Morawskiego, jest tam wszystko dokłądnie opisane i narysowane.


A kolega nie powinien używac zaszczytnego miana "mechanika" jesli twierdzi ze nie ma czegos takiego w polonezie.
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: ochroniarz w Maj 03, 2007, 00:40:15 am
dzięki za odpowiedź, ale możesz przynajmniej napisać ogólnikowo co i jak ? Przecież nie będe kupował specjalnie książki za 30 zeta, tylko po to, żeby mu pokazać, że się myli.
Z góry dzięki za pomoc  :D
Tytuł: zawór ZHS
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Maj 03, 2007, 01:31:17 am
witam. urządzenie ZHS jak sama nazwa wskazuje powinno zamykać dopływ paliwa do silnika w chwili kiedy są wysokie obroty a przepustnice gaźnika są zamknięte. silnik dostaje wtedy paliwo przez dyszę biegu jałowego ( wolne obroty ). wtedy to, bardzo wysokie podciśnienie panujące w układzie dolotowym, jest w stanie przez najmniejszą choćby dyszę wyssać duże ilości paliwa. ZHS wsadzony został po to, aby to zjawisko wyeliminować. z racji swojej budowy ZHS zastosowany w gaźnikach montowanych w polonezie, tego zadania nie wykonywał. nie zamykał dopływu paliwa, a wręcz utrudniał regulacje biegu jałowego. powiem tylko, że w momencie zastosowania tego gaźnika w samochodach, FOS Łódź wydała trzystronicową instrukcję regulacji tego zaworu! ponieważ od początku nie byłem pewny, co do działenia tego zaworu, to przeciąłem korpus gaźnika. no i zobaczełem, że ten zawór nie może tak działać jak wynika z jego nazwy. on poprostu niczego nie jest w stanie zamknąć!
mam przed sobą w tej chwili, ten zawór ( wycięty z gaźnika ) i książkę Morawskiego.
PS. gaźniki naprawiam i regeneruję od 80r.
pozdrawiam
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: ochroniarz w Maj 03, 2007, 12:00:38 pm
czyli z tego co zrozumiałem, zawór takowy istnieje ale nic nie daje, ponieważ nie spełnia swojej roli ?
Mam prośbę, możesz mi przesłać na maila choć jedną stronę z tej książki z rysunkiem tego zaworu ? kanas01@wp.pl
Chodzi mi tylko o to, aby pokazać koledze, że coś takiego istnieje, z góry wielkie dzięki :)
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Maj 03, 2007, 12:13:47 pm
witam. nie mogę, bo nie mam technicznych możliwości.
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: ochroniarz w Maj 03, 2007, 12:24:40 pm
Cytat: "wrb"
witam. nie mogę, bo nie mam technicznych możliwości.

Dzięki przynajmniej za dobre chęci  :D
A możesz przynajmniej ogólnikowo napisać gdzie mniej więcej ten zawór się znajduje ?
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Maj 03, 2007, 14:57:21 pm
ZHS mieści sie w podstawie ( i nieco powyżej ) gaźnika, od strony silnika. dostęp do niego utrudnia metalowa rurka, którą przepływa płyn chłodzący z nagrzewnicy do pompy.
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: ochroniarz w Maj 03, 2007, 16:05:24 pm
Jeszcze raz wielkie dzięki  :D
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: sbchp250 w Maj 03, 2007, 16:15:16 pm
Ale z tego co wiem w poldkach na wtrysku przy hamowaniu silnikem paliwko jest odcinane. Slyszalem ze przy zwyklym gazniku nie ma odciecia :)
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: marcij w Maj 03, 2007, 17:47:21 pm
W silniku wtryskowym komputer dostaje informacje z czujnika polozenia przepustnicy , ze jest ona zamknieta , z czujnika polozenia walu ze obroty sa wysokie i w zwiazku z tym orientuje sie ze kierowca hamuje silnikiem i nie podaje impulsu do wtryskiwaczy , zeby sie otwieraly.Taka madra bestia. W silniku o zasilaniu gaznikowym z oczywistych wzgledow nie moze to byc rozwiazane w ten sposob.
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: ochroniarz w Maj 03, 2007, 19:10:49 pm
Cytat: "sbchp250"
Ale z tego co wiem w poldkach na wtrysku przy hamowaniu silnikem paliwko jest odcinane. Slyszalem ze przy zwyklym gazniku nie ma odciecia :)

Skoro piszą o tym, że jest, nawet w książce obsługi, to chyba nie piszą tego po to, żeby ksiązka miała więcej stron. Inna sprawa to to, czy ZHS spełnia swoją funkcję.
Tytuł: zawór ZHS
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Maj 03, 2007, 20:15:49 pm
układ dobrze działającego ZHS, udało się skonstruować rosjanom. w sam. łada zastosowano gaźniki typu " Ozon " i " Kaskada " z prawidłowo działającym ZHS. dawał od 5 do 10% oszczędności paliwa w cyklu miejskim.
i to by było na tyle.
pozdrawiam
 wrb
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 03, 2007, 21:31:53 pm
Cytuj (zaznaczone)

Zawór hamowania silnikiem ZHS. W czasie pracy na biegu jałowym
emulsja paliwa z powietrzem zasysana kanałem (44, rys. 2,28) do dyszy
mieszanki biegu jałowego (70) przepływa kanałem (61). Cześć tej emulsji
przepływa tulejką (66) r otworem mieszanki (69) do f przelotu. W czasie
hamowania silnikiem wzrasta podciśnienie w I przelocie, przekraczając
wartość podciśnienia na biegu jałowym w tym przelocie i w połączonej z nim
kanałem (60) przestrzeni (63) nad przeponą (62). Podciśnienie powoduje
ugięcie sprężyny (64) i cofnięcie przepony, w wyniku czego sprężyna (68)
przesuwa trzpień (65), zamykając przepływ przez tulejkę (66) i otwór
mieszanki (69). Emulsja paliwa płynie tylko dyszą mieszanki biegu jałowego
(70). Gdy prędkość obrotowa osiągnie wartość 800,,.900 obr/min, różnicaciśnień po obydwu stronach przepony zmniejszy się i sprężyna (64) otworzy
zawór (ZHS). Przestrzeń drugiej strony przepony jest poleczona przewodem
igelitowym z pokrywą gaźnika i przestrzenią nad komorą pływakową. To
rozwiązanie umożliwia uzyskanie ciśnienia atmosferycznego bez obawy
zanieczyszczeń przepony.


Morawski, strony od 61 do 64...



Cytuj (zaznaczone)

Rysunek 228
SCHEMAT PALIWOWO-POWIETRZNY
UKŁADU BIEGU JAŁOWEGO I ZAWORU
HAMOWANIA SILNIKIEM ZHS
13 — przepusinica I przelotu. 44 — kanał
mieszanki układu biegu jałowego
i przejściowego I przelotu. 46 — olwory
przejściowe I prototu, 61 — kanał
dosiarczający mieszankę do zaworu ZHS
dy&zy mieszanki biegu jfflowego,
62 — przepona zaworu ZHS. 63 — przestrzeń
nad przepony zaworu ZHS. 84 — sprężyna
przepony zaworu ZHS. S5 — trzpień zaworu
ZHS. 6 6 - tulejka zawcru ZHS. 67 —kanał
łączący przestrzeń nad przepona, zaworu ZHS
z I przeloiern. 68 — sprężyna zamykająca
zawór ZHS. 69 — otwór rnieszanki z3woru
ZHS. 70 — dy&zg mieszanki biegu jałowego.
71 — wkj&l regulacyjny biegu jajowego.
12 — zaśiepka wkręta regulacyjnego biegu
jałowego



(http://i20.photobucket.com/albums/b201/stingerek/zhs.jpg)
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: ochroniarz w Maj 04, 2007, 00:37:13 am
Stingerek, bardzo wielkie, wielkie dzięki, właśnie o coś takiego mi chodziło, prawdę pisząc, nic z tego nie rozumiem ale przynajmniej teraz będe mógł udowodnić, że coś takiego istnieje :) jeszcze raz wielkie dzięki  :D
Tytuł: ZHS zawór hamowania silnikiem
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Maj 08, 2007, 18:51:35 pm
Nie ma najmniejszego problemu.
Mam nadzieje że to raz na zawsze utnie wszelkie spekulacje na temat istnienia tego wynalazku ;) i przyda się nie tylko Tobie.
Pozdtawiam.