FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Mihó w Lipiec 04, 2007, 11:18:31 am
-
Znalazłem w moim sterowniku jeden zwęglony i dwa nadpalone rezystory. Zaznaczyłem je na zdjęciu, proszę o podanie ich wartości, jeśli to możliwe. Posiadany przeze mnie sterownik jest najprawdopodobniej w wersji dla kontroli dwóch świateł stop. Czy jest możliwa wymiana pojedynczego elementu (np. rezystora wzorcowego) w obwodzie kontroli żarówek hamowania tak, by można dostosować układ do trzech żarówek ?
(http://img411.imageshack.us/img411/8702/sterownik004lh5.jpg) (http://imageshack.us)
-
No ale to są tak zniszczone że nie da się odczytać z koloru pasków?
-
No ale to są tak zniszczone że nie da się odczytać z koloru pasków?
To widać nawet z fotki ze są aż tak zniszczone - najlepiej jak ktoś ma pod ręką taki moduł i może zerknąć
-
rezystory nadpalone najlepiej (i najpewniej) dobierac albo na podstawie schematu albo na podstawie badan innego sprawnego urzadzenia.... niestety nie mam pod reka APE07
spalony rezystor to z reguly objaw uszkodzenia jakiegos elementu czynnego (tranzystor, scalak...) lub zwarcia.... zadko kiedy pala sie same z siebie, kiedy pracuja w normalnym zakresie pradow (czytaj: takich przy ktorych moc cieplna tracona na obudowie rezystora nie przekracza wartosci dopuszalnej... w tym przypadku 0,25W)
ponadto jesli gdzies tam istnieje jakis rezystor wzorcowy to musialby miec dosc duze rozmiary lub wystepowalby w postaci kilku rezystorow rownoleglych ze wzgledu na dosc duzy prad zarowek STOP... jesli znajdziesz cos takiego to oczywiscie mozna wszystko przeliczyc dla 3 zarowek i dopasowac odpowiedni inny rezystor
-
Dziękuję chłopaki :) Macie rację, posprawdzam oczywiście tranzystory (większosć sprawdziłem i trzymają parametry). Macie też rację co do rezystorów wzorcowych, ale wtedy nie wiem na jakiej innej zasadzie mógłby się odbywać pomiar sprawności żarówek (prąd płynie/nie płynie/płynie za mały ?)
Dwa rezystory z tych tutaj pokazanych to chyba 20ohm, ale ten pierwszy z góry, najbardziej spalony ? Nie wiem i proszę o pomoc i potwierdzenie....
[ Dodano: 04 Lip 2007 22:36 ]
Czy ktoś z Was w ogóle naprawiał tego typu uszkodzenie ?
-
Nowy kosztuje chyba 70zł więc raczej nikt nie bawi się w naprawe. Choć ja bym się bawił bo 70zł piechotą nie chodzi :D.
No cóż. Może mam lepszy monitor niż e_gregor#1917 ale te dwa na dole wyglądają na ( czerwony-czarny-czarny-brązowy) 20 ohmów
-
( czerwony-czarny-czarny-brązowy) 20 ohmów
to mnie zawsze zastanawiało. z kąd wiadomo jaka ich jest kolejność? a nie może być brązowy-czarny-czarny-czerwony? nie mam pod ręką oznaczeń więc nie wiem ile w tym wypadku będzie
-
po drodze jest złoty jako drugi, a dla złotego na drugiej pozycji nie ma interpretacji
-
Może mam lepszy monitor niż e_gregor#1917
- pewnie masz a ja mam jeszcze daltonizm i rozkodowywanie rezystorków (a jestem elektronikiem) to tylko przy dobrym świetle :twisted:
[ Dodano: 2007-07-05, 07:25 ]
Nie macie większej fotki? Złoty może być 2 ... ale od końca. Jeśli widzicie tam kolory to napiszcie wszystkie kolejne a ja wam rozkoduję nawet jeśli złoty jest na drugiej pozycji ;)
[ Dodano: 2007-07-05, 07:29 ]
czerwony-czarny-czarny-brązowy
po drodze jest złoty jako drugi
Z tego już wyciagnałem wniosek:
czerwony, czarny, czarny, złoty, brązowy
czyli... 2ohmy 1%
-
e_gregor#1917, teraz się w 100% zgadzam:D Jest tam rzeczywiście złoty po drodze. Ja myslałem ze to spalenizna :p. No to jeszcze jeden został :D
[ Dodano: 2007-07-05, 09:49 ]
( czerwony-czarny-czarny-brązowy) 20 ohmów
to mnie zawsze zastanawiało. z kąd wiadomo jaka ich jest kolejność? a nie może być brązowy-czarny-czarny-czerwony? nie mam pod ręką oznaczeń więc nie wiem ile w tym wypadku będzie
Zawsze jeden jest najgrubszy..... i ten najgrubszy jest ostatni.
Ja tam sie nie znam. Poprostu ucze się na tym co sam robiłem :P
-
jesli rezystor 2ohmy bylby wzorcowym to mielybysmy taka zaleznosc:
Pmax=0,25W -> Imax=0,35A
co raczej jest stanowczo za malym pradem na potrzeby obwodu zarowek STOP... mysle ze plynie tam okolo 3-4A dla 2 zarowek....
przy tak duzym pradzie wywolanie spadku napiecia wynoszacego okolo 0,7V (wystarczajacego do nasycenia tranzystora) wymagaloby zastosowania rezystora szeregowego o wartosci 0,18Ohm i mocy 3W (czyli dosc duzy wymiarowo rezystor).
kupienie rezystorow w klasie tolerancji 1% tez bywa niezla sztuka... w sklepach elektronicznych dominuja klasy 5%, a dokladniejsze rezystory bywaja ale w mniejszym asortymencie...
pomiar natezenia pradu mozna takze mierzyc poprzez natezenie pola elektrycznego wywolanego tym pradem ale nie sadze aby tu zastosowano cos takiego :wink: gdyby mial schemat tego APE... :roll:
-
Z tego już wyciagnałem wniosek:
czerwony, czarny, czarny, złoty, brązowy
czyli... 2ohmy 1%
Sorki - mój błąd. złoty to mnożnik 0,1 a nie 0,01 więc mamy 200*0,1 czyli 20 omów, brązowy to tolerancja 1%
-
(http://img473.imageshack.us/img473/6940/img5383ev3.th.jpg) (http://img473.imageshack.us/my.php?image=img5383ev3.jpg)
Kody dla rezystorów węglowych.
-
Po rezystorki chodzić do sklepu??? eeeetam. Przecież to polska. Ja mam działke pod lasem, a dla naszego katolickiego narodu las to idealne miejsce zeby wyrzucić radio, stary wzmacniacz. Mam całe pudełko rezystorków :D
-
Russell, ja chodziłem do elektronika i tam były całe kartony :wink:
Były jeszcze lampy i troche sie tego wzieło... :mrgreen:
-
Więc częściowo naprawiłem...
Ten od góry spalony rezystor miał 10ohmów, a spalił się pewnie na wskutek zwarcia, bo poszedł też jego sąsiad - tranzystor BC337-25. Wstawiłem BD139 i będę miał spokój. Naprawiłem częściowo, gdyż doszedłem już do momentu, że miga mi kontrolka pedału, ale wciąż nie mam zasilania na wyjściu LH. Testuję układ na stole, ale spodziewam się czegoś takiego:
na zacisk 15 podaję +12V
na zacisk 31 podaję masę
zacisk LK - tu pojawia się masa dla kontrolki
zacisk LH - tu spodziewam się zasilania dla świateł hamowania. Mimo to nie ma. Czy macie jakieś pomysły ?
-
jakby co mam APE za 20zł :)