FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: MariuszD w Sierpień 06, 2007, 21:42:24 pm
-
Witam.
Mam Poloneza z silnikiem1,9d, w zestawie wskaźników mam zaślepką. Kupiłem zegary z obrotomierzem. Jak to wszystko podłączyć - na obudowie sprzęgła mam czujnik z trzema końcówkami. Nie znalazłem nic na temat obrotomierza w dieslu w żadnej książce - nawet Morawski (którego mam) prześlizguje się po temacie.
Przekopałem forum ale nie znalazłem nic konkretnego.
PZDR
Mariusz
-
no wiec konkretnie Ci nie powiem, ale:
dwa z 3 stykow sa ze soba zwarte i podlaczane do masy (ekran kabla i jeden w srodku). natomiast 3ci styk idzie do obrotka (sygnal). musisz doswiadczalnie sprawdzic ktore sa ktore, a nawet mozliwe ze w czujniku sa tez zwarte te 2 styki
-
A od jakiego polonez kupiles zegary - caro GLE czy GLI ??
-
A od jakiego polonez kupiles zegary - caro GLE czy GLI ??
Żebym to ja wiedział??? Na zegarach pisze:
MERA BŁONIE
TYP 125 HB OR.9000
NR RYS.9.50.000/058382
|3|L|NR|0|1|8|3|1|1|
Ale wydaje mi się, że GLE a GLI to najwyżej dzielnik częstotliwości załatwi sprawę. Podejrzewam, że będę musiał dać jakiś układ, który obrobi mi sygnał z czujnika zanim dam go na obrotomierz, dzielnik częstotliwości, może jakiś przerzutnik??
Największym problemem jest dla mnie czujnik, przeznaczenie końcówek i jaki sygnał z niego dostanę?
-
Żebym to ja wiedział???
Masz wskazówke od ciśnienia oleju czy kontrolke z lampką w tym miejscu??
-
Żebym to ja wiedział???
Masz wskazówke od ciśnienia oleju czy kontrolke z lampką w tym miejscu??
A jakie to ma znaczenie.
Najłatwiej zegary GLE od GLI odróżnić po przeskalowaniu obrotomierza. W GLE do samego końca odstępy między cyframi są takie same, w GLI pod koniec sie zagęszczają. Mniejsze czerwone i żółte tło.
-
Żebym to ja wiedział???
Masz wskazówke od ciśnienia oleju czy kontrolke z lampką w tym miejscu??
Mam wskaźnik ciśnienia oleju (wajchometr ;))))) )
A odstępy między kreskami na skali obrotomierza wyglądają jednakowo - nawet te na żóltym i czerwonym tle.
-
To pewnie zegary z GLE
-
Jak to są zegary z GLE to czeka cię troszkę zabawy - ja swoje przerabiałem do sterowania poziomem logicznym TTL - bo nie dość że mam zaaplikowany zapłon wieloiskrowy (od 1-5 na takt) to jeszcze 4 indywidualne cewki więc obotomierzem musiał sterować ECU.
Jeśli obrotek jest na 2 tranzystorach to najłatwiejszą metodą jest wstawienie miedzy wejscie obrotka a baze tranzystora rezystora 330 ohm i wtedy go sterujesz poziomem TTL.
Co do ilości impulsów to ten z GLE dostaje 2 impulsy na obrót wału ale myślę że przez mianę kondensatora mógłbyć zrobić tak aby zliczał 1 impuls na obrót (tak jak się przerabia obrotomierze z DF do malucha).
Co do czujnika to nie wiem jakiego typu test tam zastosowany - jeśli megnetoidukcyjny to musisz zrobić układ kształtujący impulsy. Jak halla to masz gotowy sygnał na wyjściu a prawdopodobnie musisz go jedynie podwiesić do plusa przez jakiś rezystor 5-10kOhm.
-
chyba najłatwiej i bez kombinacji poszukać oryginału z diesla, jak przerobisz takie z benzyny to i tak nie będziesz miał pewności że będą wskazywały prawidłowo.
-
Skąd taka teoria że będzie źle pokazywał - ja po przerobieniu swojego i sterowaniu z kompa mam dokładność rzędu 100-200 obrotów w całym zakresie a fabryczna rozbieżność jest znacznie większa. Po drugie to nie lepiej żeby ktoś ten temat przerobił i opisał to komuś będzie później łatwiej zrobić to samo. A jak jest z dostępnością desek z obrotomierzem do caro GLD ?? Chyba nie tak prosto i tanio.
-
w dieslu jest taka sama ilosc impulsow na obrot walu co w benzynie i najpewniej jest ich 4
[ Dodano: 2007-08-16, 09:38 ]
co do sterowania to podobno jest masa, tak jak w D tylko ze masa pochodzi z cewki (jakos mi sie to nie widzi bo cewka chyba ma stala mase). tak czy inaczej mozesz to sprawdzic biorac kabelek z jednej strony do masy (lub plusa) a z drugiej "smyrac" wejscie sygnalowe wskazowka powinna zareagowac. w oryginalnym dieslu reaguje na pojawienie sie masy
[ Dodano: 2007-08-16, 09:38 ]
oczywiscie zegar pod napieciem 12V ma byc, wiadomo
-
A czy w dieslu niema prądniczki tachometrycznej w alternatorze i obrotomierz nie jest sterowany napieciem zamiast impulsów?
-
wydaje mi sie ze wiem czym jezdze:) ale nie ma nigdzie konkretnych danych o tym. pozatym ze kabel z obrotka idzie na tyl silnika w okolice skrzyni biegow a nie do alternatora