FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: MariuszD w Sierpień 06, 2007, 21:42:24 pm

Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: MariuszD w Sierpień 06, 2007, 21:42:24 pm
Witam.
Mam Poloneza z silnikiem1,9d, w zestawie wskaźników mam zaślepką. Kupiłem zegary z obrotomierzem. Jak to wszystko podłączyć - na obudowie sprzęgła mam czujnik z trzema końcówkami. Nie znalazłem nic na temat obrotomierza w dieslu w żadnej książce - nawet Morawski (którego mam) prześlizguje się po temacie.
Przekopałem forum ale nie znalazłem nic konkretnego.
PZDR
Mariusz
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: Snikers w Sierpień 10, 2007, 17:52:57 pm
no wiec konkretnie Ci nie powiem, ale:

dwa z 3 stykow sa ze soba zwarte i podlaczane do masy (ekran kabla i jeden w srodku). natomiast 3ci styk idzie do obrotka (sygnal). musisz doswiadczalnie sprawdzic ktore sa ktore, a nawet mozliwe ze w czujniku sa tez zwarte te 2 styki
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: święty w Sierpień 10, 2007, 18:03:47 pm
A od jakiego polonez kupiles zegary - caro GLE czy GLI ??
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: MariuszD w Sierpień 11, 2007, 10:20:59 am
Cytat: "święty"
A od jakiego polonez kupiles zegary - caro GLE czy GLI ??

Żebym to ja wiedział??? Na zegarach pisze:
 MERA BŁONIE
TYP 125 HB OR.9000
NR RYS.9.50.000/058382
|3|L|NR|0|1|8|3|1|1|

Ale wydaje mi się, że GLE a GLI to najwyżej dzielnik częstotliwości załatwi sprawę. Podejrzewam, że będę musiał dać jakiś układ, który obrobi mi sygnał z czujnika zanim dam go na obrotomierz, dzielnik częstotliwości, może jakiś przerzutnik??
Największym problemem jest dla mnie czujnik, przeznaczenie końcówek i jaki sygnał z niego dostanę?
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: Kriss w Sierpień 11, 2007, 22:02:28 pm
Cytat: "MariuszD"
Żebym to ja wiedział???


Masz wskazówke od ciśnienia oleju czy kontrolke z lampką w tym miejscu??
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: utek w Sierpień 11, 2007, 22:14:14 pm
Cytat: "Kriss"
Cytat: "MariuszD"
Żebym to ja wiedział???


Masz wskazówke od ciśnienia oleju czy kontrolke z lampką w tym miejscu??



A jakie to ma znaczenie.


Najłatwiej zegary GLE od GLI odróżnić po przeskalowaniu obrotomierza. W GLE do samego końca odstępy między cyframi są takie same, w GLI pod koniec sie zagęszczają. Mniejsze czerwone i żółte tło.
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: MariuszD w Sierpień 11, 2007, 22:32:08 pm
Cytat: "Kriss"
Cytat: "MariuszD"
Żebym to ja wiedział???


Masz wskazówke od ciśnienia oleju czy kontrolke z lampką w tym miejscu??

Mam wskaźnik ciśnienia oleju (wajchometr ;))))) )
A odstępy między kreskami na skali obrotomierza wyglądają jednakowo - nawet te na żóltym i czerwonym tle.
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: Kriss w Sierpień 12, 2007, 12:07:39 pm
To pewnie zegary z GLE
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: święty w Sierpień 12, 2007, 16:56:05 pm
Jak to są zegary z GLE to czeka cię troszkę zabawy - ja swoje przerabiałem do sterowania poziomem logicznym TTL - bo nie dość że mam zaaplikowany zapłon wieloiskrowy (od 1-5 na takt) to jeszcze 4 indywidualne cewki więc obotomierzem musiał sterować ECU.
Jeśli obrotek jest na 2 tranzystorach to najłatwiejszą metodą jest wstawienie miedzy wejscie obrotka a baze tranzystora rezystora 330 ohm i wtedy go sterujesz poziomem TTL.
Co do ilości impulsów to ten z GLE dostaje 2 impulsy na obrót wału ale myślę że przez mianę kondensatora mógłbyć zrobić tak aby zliczał 1 impuls na obrót (tak jak się przerabia obrotomierze z DF do malucha).
Co do czujnika to nie wiem jakiego typu test tam zastosowany - jeśli megnetoidukcyjny to musisz zrobić układ kształtujący impulsy. Jak halla to masz gotowy sygnał na wyjściu a prawdopodobnie musisz go jedynie podwiesić do plusa przez jakiś rezystor 5-10kOhm.
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Sierpień 12, 2007, 21:10:03 pm
chyba najłatwiej i bez kombinacji poszukać oryginału z diesla, jak przerobisz takie z benzyny to i tak nie będziesz miał pewności że będą wskazywały prawidłowo.
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: święty w Sierpień 13, 2007, 08:23:34 am
Skąd taka teoria że będzie źle pokazywał - ja po przerobieniu swojego i sterowaniu z kompa mam dokładność rzędu 100-200 obrotów w całym zakresie a fabryczna rozbieżność jest znacznie większa. Po drugie to nie lepiej żeby ktoś ten temat przerobił i opisał to komuś będzie później łatwiej zrobić to samo. A jak jest z dostępnością desek z obrotomierzem do caro GLD ?? Chyba nie tak prosto i tanio.
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: Snikers w Sierpień 16, 2007, 09:33:49 am
w dieslu jest taka sama ilosc impulsow na obrot walu co w benzynie i najpewniej jest ich 4

[ Dodano: 2007-08-16, 09:38 ]
co do sterowania to podobno jest masa, tak jak w D tylko ze masa pochodzi z cewki (jakos mi sie to nie widzi bo cewka chyba ma stala mase). tak czy inaczej mozesz to sprawdzic biorac kabelek z jednej strony do masy (lub plusa) a z drugiej "smyrac" wejscie sygnalowe wskazowka powinna zareagowac. w oryginalnym dieslu reaguje na pojawienie sie masy

[ Dodano: 2007-08-16, 09:38 ]
oczywiscie zegar pod napieciem 12V ma byc, wiadomo
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Sierpień 17, 2007, 10:49:21 am
A czy w dieslu niema prądniczki tachometrycznej w alternatorze i obrotomierz nie jest sterowany napieciem zamiast impulsów?
Tytuł: Podłączenie obrotomierza w 1,9D
Wiadomość wysłana przez: Snikers w Sierpień 17, 2007, 15:04:56 pm
wydaje mi sie ze wiem czym jezdze:) ale nie ma nigdzie konkretnych danych o tym. pozatym ze kabel z obrotka idzie na tyl silnika w okolice skrzyni biegow a nie do alternatora