FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Mechanika => Wątek zaczęty przez: Robertu w Sierpień 16, 2007, 11:02:56 am
-
Proponuję utworzyć przegląd silników z opisem: symbol i cała reszta z tym związana. Szukałem i nie znalazłem, :( więc proszę znawców o wpisywanie informacji. Wiem, że można znaleźć wiele informacji na forum, ale nie doszukałem się zestawienia, gdzie będą wszystkie silniki jeden obok drugiego. Taka forma tabelki. Jeżeli coś takiego już jest, to przepraszam :oops: i proszę o przekierowanie, zanim odeślecie mnie w kosmos.
-
jaja sobie robisz ? (http://pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez)
Chyba że nie o to ci chodziło :D
-
te to mam od urodzenia :D , ale chodzi mi o: GLE; GLI; GSI; OHV itd. operujecie tymi symbolami a ja mogę wam żarcie ugotować, a nie o mechanice gadać. :wink:
-
OHV - walek rozrzadu w bloku, w zargonie FSO: krajowe silniki 1.3/1.5/1.6
DOHC - dwa walki rozrzadu w glowicy, stosowane w silnikach 1.4 16v Rover i 1.6/1.8/2.0 8v/16v Fiata, w zargonie: wspomniane silniki Fiata
SOHC - jeden walek rozrzadu w glowicy, w zargonie: silnik 2.0 Forda
Poldrover - Polonez 1.4 GLI 16v / Polonez Plus 1.4 GTi 16v
Poldoford - Polonez 2.0 SLE / GLE z silnikiem 2.0 SOHC Forda
Abimex - system wtrysku jednopunktowego GM, stosowany w Polonezach 1.5GLI i 1.6GLI oraz adaptowany przez szalencow w innych silnikach (Elwood :P ), potocznie - Polonez ze wspomnianym silnikiem
Bosch - system wtrysku jednopunktowego stosowany w niektorych Polonezach 1.6 GLI oraz we wszystkich Polonezach Plus 1.6GLI
Delphi (takze pot. GSI) - system wtrysku wielopunktowego stosowany w Polonezach Plus GSI oraz Kombi
GLE - Polonez Caro z silnikiem gaznikowym OHV 1.5/1.6 oraz 2.0 SOHC, stosowane takze do okreslenia wydechu GLE - czyli z tlumikiem w miejscu pozniejszego katalizatora
Wydech GSI - wydech z kolektorem rurowym, stosowany fabrycznie w Polonezach GSI i niefabrycznie w wiekszosci klubowych OHV ;)
GLD - Polonez Caro/Atu z silnikiem diesla XUD9A produkcji Citroena
O czyms zapomnialem? ;)
//edit: Zmienione zgodnie z sugesti e-gregora :)
-
Nooooo, :shock: jestem pod wrażeniem. I oto mi chodziło. :lol: Piękne dzięki, jeśli zostanie podjęta decyzja o wyrzuceniu tego tematu, to proszę o info ja sobie skopiuję te dane :wink:
[ Dodano: 17 Sie 2007 09:05 ]
oczywiście jak ktoś jeszcze coś wie to proszę o dopisanie
-
Trafiają się oczywiście rodzynki typu:
1. Polonez 2.0 Diesel (polski silnik), eksperymentalnie były robione w latach 80-tych - mało tego,
2. nieliczne i bardzo rzadkie egzemplarze Poloneza 1.4 TD, sam takim jechałem - buda taka jak moja.
P.S. Oba wspomniane powyżej to auta fabryczne, nie modyfikowane w przydomowych warsztatach.
-
To ja mam OHV. Dobrze wiedzieć :wink:
-
GLE - Polonez Caro z silnikiem gaznikowym 1.5/1.6, stosowane takze do okreslenia wydechu GLE - czyli z tlumikiem w miejscu pozniejszego katalizatora
GLE - Polonez Caro z silnikiem gaznikowym 1.5/1.6/2.0, stosowane takze do okreslenia wydechu GLE - czyli z tlumikiem w miejscu pozniejszego katalizatora
Nie uważacie, że to bardziej poprawnie?
-
Nie uważacie, że to bardziej poprawnie?
Ja uwazamy ze tak, wpis poprawiony :)
-
JAk dopiszecie temat wyczyszczę podwiesze i zablokuję :)
-
DF- duzy fiat
PN-polonez
Pinto -potoczna nazwa silników sohc/ohc forda(po raz pierwszy zastosowany w fordzie pinto)
Cologne -potoczna nazwa silnikow V6 forda(opracowany w niemczech w koloni czy jak to sie tam pisze)
Dyfer- tylni most
Elektroszpera- zaspawanie mechanizmu róznicowego w tylnim moscie za pomoca spawarki elektrycznej
Duemila - dwulitrowka(2,0 dohc fiat)
Lampredi -nazwisko konstruktora silnika fiat dohc, potocznie okreslenie silnika
Volumex -sprezarka mechaniczna stosowana w silnikach fiata(Argenta VX)
DHLA,DCOE- nazwa bocznossacych gazników(dellorto i weber)
jak mi sie jeszcze cos przypomni to dopisze :)
-
układy zasiania silników benzynowych:
układ gażnikowy
SPI– (Single Point Injection) wtrysk jednopunktowy - 1 wtryskiwacz zamiast gaźnika
MPI–(Multi Point Injection) wtrysk wielopunktowy - do każdego cylindra oddzelny wrtyskiwacz umieczczony przed zaworem dolotowym
Bezpośrednie układy wtryskowe benzyny(bezposrednio do komory spalania jak w dieslu):
-GDI - Mitsubishi
-IDE-Renault
-DIRECT-Opel
-FSI.Volkswagen
-JTS-Fiat
wtrysk może być
sekwencyjny- potocznie na otwarty zawór dolotowy
symultaniczny- nie zaleznie czy zawór jest otwarty czy zamkniety (nie zsynchronizowany z prędkościa obrotową silnika)
PS
Jeśli coś jaśniej lub więcej to nie ma problemu
-
a co oznacza symbol SLE???
-
SLE - samochód FSO Polonez z przodem przeniesionym z wersji Coupe oraz ze zmodyfikowaną tylną częścią nadwozia z modelu "akwarium" (MR86) z przedłużoną tylną klapą i zmodyfikowanymi lampami zespolonymi (przeniesionymi następnie do modelu Caro); potoczne określenie: "przejściówka"
-
+ wyposażenie luksusowe, zapłon elektroniczny.
-
Ogólne zestawienie oznaczeń MR (Model Roku) dla samochodu FSO Polonez:
MR77 - bazowy model Poloneza:
4-biegowa skrzynia biegów
silniki: 1.3 OHV, 1.5 OHV (AA), od 1978 również 1.5 OHV wzmocniony (AB)
lusterko chromowane bez regulacji wewnętrznej na drzwiach kierowcy
światła przeciwmgielne
regulowane na wysokość koło kierownicy
MR83 - różnice w stosunku do poprzednika:
spojler przedni i tylny z tworzywa
nakładka chwytu powietrza na masce
składane tylne siedzenia
opcjonalna skrzynia 5-biegowa
czarne plastikowe kołpaki
silniki: 1.5AA, 1.5AB, 2.0DOHC (112KM, pochodzący z Fiata Argenty)
od 1984 roku opcjonalny silnik 2.0TD VM o mocy 94KM
MR85 - różnice w stosunku do poprzednika:
przednia część nadwozia z modelu Coupe
zmieniony wystrój wnętrza
silniki: 1.3, 1.5AA, 1.5AB
(uwaga: rzadko spotykana w PL wersja eksportowa)
MR86 - różnice w stosunku do MR83:
przednia część nadwozia z modelu Coupe stosowana zamiennie z dotychczasową
okno w słupku tylnym
lusterka sterowane z wnętrza (na obu drzwiach)
czarne ramki szyb
silniki: 1.3, 1.5AA, 1.5AB, 1.6D (54KM, pochodzący z Volkswagena)
MR87 - różnice w stosunku do poprzednika:
zintegrowany spojler na tylnej klapie
skrzynia biegów 5-biegowa
silniki: 1.5AA, 1.5AB, 1.6CB (87KM, otrzymywany przez rozwiercenie silnika 1.5AB, niespecjalnie trwały)
MR89 - różnice w stosunku do poprzednika:
przednia część nadwozia tylko z modelu Coupe (uwaga: jeżeli ktoś widział fabryczną przejściówkę z przodem Borewicza - i jest pewien że samochód został w takiej postaci wyprodukowany - to proszę o info, zmienię informację)
zmodernizowany tył nadwozia z wydłużoną tylną klapą
nowe tylne lampy zespolone (przeniesione później bez zmian do modelu Caro)
poziomo usytuowana wycieraczka tylnej szyby
silniki: 1.5AA, 1.5AB, 1.6CB, 2.0SOHC (105KM, Ford)
w 1990 roku także silniki 1.5Turbo (95KM)
MR91 - różnice w stosunku do poprzednika:
całkowicie zmieniona przednia część pojazdu (nowy zderzak, maska, światła, atrapa chłodnicy)
zmieniony zderzak tylny
dzielone w stosunku 1/3 do 2/3 siedzenia tylne
zmodyfikowany układ wydechowy
pokryte plastikiem klamki zewnętrzne
silniki: 1.5AB, 1.5AE, 1.5AF, 1.6CB, 1.6CE, 1.6CF (wersje AF i CF miały jednopunktowy wtrysk paliwa, wersje AE i CE dodatkowo także katalizator; silniki o pojemności 1.6 tworzono jako odlewy co zdecydowanie podniosło ich trwałość), 2.0SOHC, 1.9D (69KM, Citroen)
w końcowym okresie produkcji (około 2 miesiące, od połowy 1993 roku) - zwiększony o 60mm rozstaw kół, przetłoczenie na masce oraz zmodyfikowane lampy tylne (nie zmieniające z czasem barwy na ciemniejszą)
sporadycznie stosowana delikatnie zmodyfikowana deska rozdzielcza (bez przetłoczenia nad schowkiem) oraz elementy elektroniczne wyposażenia wnętrza wprowadzone do stałej produkcji w modelu MR93 (m.in. płynna regulacja nawiewu, sterownik oświetlenia wnętrza)
w modelach z silnikiem 1.9D lampka kontrolna świateł żarowych zamiast lampki świateł mijania, zwykle brak obrotomierza
MR93 - różnice w stosunku do poprzednika:
plastikowe podszybie z przesuniętymi mocowaniami wycieraczek
plastikowe nakładki progów
nowa deska rozdzielcza i tapicerka
silniki: 1.5AB, 1.5AE, 1.5AF, 1.6CB, 1.6CE, 1.6CF, 1.4 16v (103KM, Rover), 1.9D
MR95 - różnice w stosunku do poprzednika:
hamulce firmy Lucas (tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu) w modelach z silnikami benzynowymi
filtr par paliwa w komorze silnika (na lewym nadkolu)
MR96 - różnice w stosunku do poprzednika:
silniki: sporadycznie w silnikach 1.6 z wtryskiem Abimex stosowano hydrauliczną regulację zaworów, pod koniec roku rozpoczęto również równoległy montaż wtrysku jednopunktowego systemu Bosch
sporadycznie stosowane w modelach Caro ukośne amortyzatory tylne z modelu Atu
MR97 - różnice w stosunku do poprzednika:
nowe zderzaki przednie i tylne oraz listwy wokół nadwozia
nowe tylne lampy zespolone
zmieniona atrapa chłodnicy oraz przedni "nosek" (element nadwozia między światłami a zderzakiem przednim)
zmodyfikowana tylna klapa nadwozia z pasem odblaskowym i zmienionym spojlerem
nowa deska rozdzielcza i tapicerka
układ ogrzewania i wentylacji zaadaptowany z samochodu Daewoo Espero
silniki: 1.6CE (tylko z wtryskiem Bosch), 1.4 16v (model oznaczony jako "1.4 GTI 16v") oraz niewielka ilość egzemplarzy z silnikiem 1.9D
dolna osłona silnika (umożliwiająca spełnienie normy Euro 2 odnośnie hałasu)
przeniesienie filtru par paliwa pod błotnik
unifikacja płyt podłogowych modeli Caro i Atu
tylne zawieszenie z modelu Atu (z ukośnymi amortyzatorami) w modelu Caro
MR98 - różnice w stosunku do poprzednika:
silniki: 1.6CE (tylko z wtryskiem Bosch), 1.6GSI (84KM, z wtryskiem wielopunktowym Delphi)
zmodyfikowane klamki (o zaokrąglonych kształtach)
niewielkie modyfikacje skrzyni biegów
w następnych latach różne wersje wskaźników poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego
[ Dodano: 2007-12-05, 21:31 ]
+ wyposażenie luksusowe, zapłon elektroniczny.
No tak. S oznacza nadwozie, L wyposażenie, E zapłon :) Po resztę literek i oznaczeń (wliczając megaegzotyczne "Automatic") zapraszamy do pierwszego rozdziału Morawskiego :)
-
Ja mam SLE ze starymi lampami.
-
Alex, szacun za prace, ale trzebaby nanieść kilka poprawek.
W MR91 silniki z wtryskiem z kat i bez. Od połowy 1993 szerokie zawieszenie. Przetłoczenie na masce.
Nie wiem czy przypadkiem w MR86 nie było już "zintegrowanego" spojlera na klapie. A przód borkowy i coupe stosowany zamiennie.
-
W MR91 silniki z wtryskiem z kat i bez.
Racja.
Od połowy 1993 szerokie zawieszenie.
Faktycznie, ale nie wiem czy jest sens to pisać - tych aut było dosłownie kilkaset.
Przetłoczenie na masce.
Od MR93? Moje źródła tego nie podają ;)
Nie wiem czy przypadkiem w MR96 nie było już "zintegrowanego" spojlera na klapie.
Nie wydaje mi się.
A przód borkowy i coupe stosowany zamiennie.
Racja, było tak do końca produkcji akwarium.
[ Dodano: 2007-12-05, 22:35 ]
Naniosłem trochę zmian, jeżeli jeszcze ktoś ma jakieś uwagi to proszę zgłaszać :)
-
Przetłoczenie na masce.
Od MR93? Moje źródła tego nie podają ;)
Przetłoczenie zaczęło się już pojawiać w niektórych wąskich caro, a później wraz z pojawieniem się szerokiego zawiasu we wszystkich. Jest przetłoczenie + wlot. Jak się wpatrzysz w mój avatarek to zobaczysz. Mój PN akurat jest szeroki.
(http://images21.fotosik.pl/63/d75b53c2dd6c0b82m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=d75b53c2dd6c0b82)
-
Naniesione :)
//EDIT: jak już ta cała edycja się skończy to poprosiłbym któregoś z modów o wyczyszczenie tematu ;)
-
alex#1916, widziałem, kiedy odbieraliśmy mojego z polmozbytu w Łodzi, akwaria z przodem borka. Nówki sztuki fabryczne. Noski były też w dwóch wersjach.
-
alex#1916, widziałem, kiedy odbieraliśmy mojego z polmozbytu w Łodzi, akwaria z przodem borka. Nówki sztuki fabryczne. Noski były też w dwóch wersjach.
Akwaria już uzupełniłem, zresztą sam dogrzebałem się do takiego w mojej pamięci ;) Pytanie jest o przejściówki (MR89).
-
To jak mam być do końca upierdliwy, to gdzieś w 1993 zaczęto stosować tylne lampy odporne "na opalanie". O grawerowanym logo zamiast naklejki na kierownicy nie będe wspominał, bo takich pierdołek jak np regulator prędkości nawiewu, naklejka na słupku, czasowy wyłacznik oświetlenia, deska starego typu bez przetłoczenia w centralnej części są tysiące. Napisze tylko, że stosowane również od połowy 1993 :).
-
To jak mam być do końca upierdliwy, to gdzieś w 1993 zaczęto stosować tylne lampy odporne "na opalanie".
Na co? :shock:
O grawerowanym logo zamiast naklejki na kierownicy nie będe wspominał, bo takich pieści jak np regulator prędkości nawiewu, naklejka na słupku, czasowy wyłacznik oświetlenia, deska starego typu bez przetłoczenia w centralnej części są tysiące. Napisze tylko, że stosowane również od połowy 1993 :).
A to się zawiera (tzn. także to ;) ) w nowej desce rozdzielczej MR93. A że stosowano je też kilka miesięcy wcześniej... No cóż, takich wariacji było naprawdę wiele. Że wspomnę tu o Lucasach (bodajże 1995, zresztą też nie zawsze), wtrysku Boscha który pojawił się nie wiadomo kiedy, sterowaniu podłączeniem przyczepy (nic, potem przycisk, potem automat, potem przycisk, a czasem coś zupełnie losowego). Wymieniłem tylko rzeczy do odróżnienia na pierwszy rzut oka.
-
Nie Alex!!!!!
Pomiędzy deską MR91 i MR 93 była jeszcze deska, która nie miała takiego przetłoczenia biegnącego od schowka do miejsca gdzie w mr93 są nawiewy. Była gładka powierzchnia.
A "opalanie" - mam na myśli lampy, które sie nie przyciemniały. Nie wiem czy zauważytliście że w pierwszych caro są ciemne, takie matowe lampy, a w nowszych kolory są żywsze. Czas nie ma na to wielkiego wpływu, bo tamte ciemniały praktycznie natychmiast.
-
SLE - samochód FSO Polonez z przodem przeniesionym z wersji Coupe
Niekoniecznie, takie oznaczenie nosił również samochód zakupiony w Polmozbycie przez mojego ojca w 1990r z przodem "borka".
-
A czy wprowadzimy tez plusa MR98 z nowymi klamkami, wprowadzeniem silnika GSI i delikatnie zmodyfikowanej skrzyni biegów? Później przemiennnie pojawiały sie różne wskaźniki poziomu paliwa i temperatury silnika. Zamienne również kontrolka świec żarowych z światłami mijania.
-
A czy wprowadzimy tez plusa MR98 z nowymi klamkami, wprowadzeniem silnika GSI i delikatnie zmodyfikowanej skrzyni biegów? Później przemiennnie pojawiały sie różne wskaźniki poziomu paliwa i temperatury silnika. Zamienne również kontrolka świec żarowych z światłami mijania.
Weź mnie nie rozbrajaj, nie piszę encyklopedii tylko prosty tutorial - rozpoznawanie konkretnych, wyróżnionych przez FSO modeli. Wiem że przewinęło się przynajmniej kilkanaście różnych przejściówek ale wymienienie ich wszystkich to absurd.
[ Dodano: 2007-12-05, 23:12 ]
Zresztą o GSI już napisałem ;)
-
Ale jak już robić, to wszystko może. Ludzie powiedza co wiedzą i bedzie taka mini encyklopedia. Wiem że FSO to ciężka fabryka i żaden polonez nie jest taki sam.
Nie denerwuj się.
-
Luzik ;) To i tak lepiej niż z Maluchami serii FL, tam to były dopiero cuda (wskaźniki stare lub nowe, zderzaki szerokie lub wąskie, alternator lub prądnica, szyby tylne uchylane bądź nie, półka przed pasażerem bądź nie - a to tylko niewielka część ;) ). Naniosłem trochę zmian, może się wyklaruje ;)
[ Dodano: 2007-12-05, 23:33 ]
Zresztą napisz mi na PW co jeszcze Twoim zdaniem brakuje, porównam ze swoimi źródłami, ustalimy wspólną wersję i się zmodyfikuje ;) Teraz już idę spać, rano do pracy :/
[ Dodano: 2007-12-12, 22:27 ]
Dodałem informację o Plusach 1.9D.