FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Mechanika => Wątek zaczęty przez: Bocian_s#313 w Listopad 15, 2007, 12:08:27 pm

Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 15, 2007, 12:08:27 pm
Witka.

Potrzebuję info o tym jak można wykonać  formę do odelwu ALU. Konkretnie chodzi o zrobienie dzwona do poŁączenia silnika rovera ze skrzynią forda.

mam koncepcję jak to zrobić ale nie wiem jakich materiaŁów mogę użyć. Czy żywica epoksydowa może być??

MOże znacie jakąś firmę co moze zrobić niedrogo i dobrze taki odlew...
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: mis w Listopad 15, 2007, 16:01:42 pm
zrobienie odlewu to prosta sprawa jak masz model wystarczy go odcisnąć w masie i zalać - musisz mieć model czyli wzór i z tym największy problem, potem znależć kogoś kto Ci obrobi odlew ....

wystarczy, czy coś jeszcze ??? pracowałem na odlewni :P
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 15, 2007, 18:58:33 pm
Ale
Cytat: "Bocian_s#313"
Czy żywica epoksydowa może być??


Cytat: "mis"
musisz mieć model czyli wzór

Tu mam w głowie tylko nie mam kiedy zrobić.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: mis w Listopad 15, 2007, 20:25:26 pm
może być ciężko z żywicą ale było by świetnie gdyby model był z drewna zero problemu z odlaniem
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: rolek w Listopad 15, 2007, 23:36:55 pm
Zrób model z drewna lub z gipsu (pamiętaj że odlew będzie mniejszy niż model).
 Podaj mi orientacyjne wymiary to zorientuje się czy wejdzie to do skrzynki.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 16, 2007, 07:43:58 am
Model będzie w oparciu o istniejący dzwon skrzyni tylko nieco skrócony.

co do wymiarów to średnica okoŁo 35cm i wysokość okoŁo 18.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: -Automatic- w Listopad 16, 2007, 09:39:42 am
Bocian ! to wbrew pozorom nie jest ulepienie z gliny - To MUSI być bardzo precyzyjnie wykonane tj
1 pokrycie się osi wałka sprzęgłowego z osią wału korbowego niecentryczność -będzie mimośród - i wiele nie wytrzyma (mam dalej tłumaczyć ?)
2 wynika z tego idealna równoległość płaszcyzn mocowania dzwonu do skrzyni i silnika
3.oczywiście wszystko jest wykonalne !
4 pierw z buca metalu robi się prototyp/wzorzec wg rysunku technicznego skrzyni i silnika
 (mając wymiary fabryczne trudno wykonać to źle )
 po wystuganiu wzorca trzeba wykonać jego ,,negatyw' w formie piaskowej albo przy serii z np ceramiki ( są to formy wielokrotne i tzw. tracone ) . jeśli to ,,dzwon' jest do wykonania - poczytaj jak robią to ludwisarze (wykonawcy dzwonów kościelnych)
po otrzymaniu surowego odlewu trzeba z nim zrobić co z prototypem ,ale o niebo mniej jest do strugania
5. miłej zabawy w hutnika metali nieżelaznych !
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Meggido w Listopad 16, 2007, 10:03:17 am
Po pierwsze, odlew skrzyni i dzwonu jest odlewem CIŚNIENIOWYM, a nie grawitacyjnym. Odbywa się to w stalowej formie. Odlew ciśnieniowy zapewnia brak komór skurczowych, co niestety ujawnia się przy odlewach ciśnieniowych. Nie licz na to, że po odlaniu będziesz mógł to od razu montować. Dno dzwonu ma otwór z odlewu, ale późnie dzwon jest obrabiany na wytaczarce. Musi być zapewniona prawie idealna równoległość oby płaszczyzn. Aluminium jest też wredne w odlewach grawitacyjnych gdyż łatwo się utlenia, zwłaszcza w wysokich temperaturach. Stosuje się technologie odlewania w neutralnych atmosferach (argon).
Sądzę, że możesz sobie to odpuścić. Szybciej będzie jak taki dzwon sobie wyspawasz, wyżarzysz i obrobisz. To jest wykonalne w niemalże domowych warynkach, odlew nie bardzo.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 16, 2007, 12:09:33 pm
Cytat: "Meggido"
Sądzę, że możesz sobie to odpuścić. Szybciej będzie jak taki dzwon sobie wyspawasz, wyżarzysz i obrobisz. To jest wykonalne w niemalże domowych warynkach, odlew nie bardzo.
Niestety nic nie pospawa gdyz dwon skrzyni jest zeliwny a dwon od silnika aluminiowy. Gdyby dzwon forda był tez z alu to mozna by to pospawac, a tak zostaje tylko odlew
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Listopad 16, 2007, 15:50:28 pm
Bocian ty uzywasz skrzyni N9 tak? a jakbys uzyle skrzyni MT75 ona jest aluminiowa wtedu móglbys zespawac dzwony
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 16, 2007, 16:25:53 pm
Dokładnie tylko ciśnieniowy odlew wchodzi w grę.

Jak słusznie pisaliście każdy odlew trzeba obrobić wiec na obrabiarce można zachować współosiowość itditp.

Mając z grubsza model dzwonu resztę idzie jakoś dopasować.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Meggido w Listopad 16, 2007, 21:10:17 pm
Elwood#1887, nie mówię o spawaniu czegokolwiek z istniejących elementów, a o spawaniu dzwonu. Sam dzwon wyspawać i obrobić zamiast odlewać. Na cholerę odlewać?
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 16, 2007, 23:16:19 pm
Cytat: "Meggido"
am dzwon wyspawać i obrobić zamiast odlewać.

A to nie będzie jakaś partyzantka?? Jak to sobie wyobrażasz bo ja jakoś nie potrafię...
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 16, 2007, 23:45:13 pm
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "Meggido"
am dzwon wyspawać i obrobić zamiast odlewać.

A to nie będzie jakaś partyzantka?? Jak to sobie wyobrażasz bo ja jakoś nie potrafię...

 No ja wlasnie tez tego osobiscie niewidze  :|

[ Dodano: 2007-11-16, 23:47 ]
Cytat: "Fistasz"
Bocian ty uzywasz skrzyni N9 tak? a jakbys uzyle skrzyni MT75 ona jest aluminiowa wtedu móglbys zespawac dzwony
Równie dobrze moze uzyc skrzyni dohc fiata - która pasuje duzo bardziej niz fordowska
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 17, 2007, 09:22:45 am
Cytat: "Elwood#1887"
Równie dobrze moze uzyc skrzyni dohc fiata - która pasuje duzo bardziej niz fordowska

NIe wiem jak pasuje skrzynia fiata bo nigdy jej na oczy nie widziałem a skrzynię forda mam. Dodatkowo angole przetestowali ją i się sprawdza z silnikami rovera. No ale dyskusja o tym była gdzie indziej.

Moja koncepcja na zrobienie dzwona to uciąć poldroverowy dzwon na długość i dorobić mu dno z żywicy pasujące pod skrzynię forda. Potem odlew i obróbka z zachowaniem właściwych wymiarów i równoległości...
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: święty w Listopad 17, 2007, 10:59:03 am
A nie da się dorobić dystansu pomiędzy skrzynią forda a dzwonem z rovera - tak ażeby ten dystans był przykręcony do skrzyni ( oczywiście wyfrezowane otwoy w które się śruby schowają) a do niego był przykręcony dzwon z poldrovera ???
Przecież wykonanie czegoś takiego to wycięcie płyty z blachy o grubości ok 2-3 cm, wywiercenie otworu na wałek sprzęgłowy, wywiercenie otworów poprzez dzwon od forda żeby przykręcić flanszę do skrzyni,wyfrezowanie gniazd w tych miejscach aby łeb śruby się schował - można np użyć torxów albo imbusów, przymiarka pod śruby przez dzwon z poldrovera i próbowanie tego spasować - widziałem nieraz kilka takich rozwiązań i jakoś to spełniało zadanie. Nawet w książce guya crofta jest pokazane takie spięcie DOHC fiata ze skrzynią chyba sierry cosworth.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Meggido w Listopad 17, 2007, 20:51:14 pm
Nie wiem jaki problem macie z tym spawaniem. Zupełnie nie rozumiem. To żada partyzantka. Normalna produkcja.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: -Marcin- w Listopad 17, 2007, 21:32:25 pm
Cytat: "święty"
(...)
Przecież wykonanie czegoś takiego to wycięcie płyty z blachy o grubości ok 2-3 cm, wywiercenie otworu na wałek sprzęgłowy, wywiercenie otworów poprzez dzwon od forda żeby przykręcić flanszę do skrzyni,wyfrezowanie gniazd w tych miejscach aby łeb śruby się schował - można np użyć torxów albo imbusów, przymiarka pod śruby przez dzwon z poldrovera i próbowanie tego spasować - widziałem nieraz kilka takich rozwiązań i jakoś to spełniało zadanie. (...)

cos takiego jest stosowane fabrycznie w skodzie felici do spiecia skodowskiej skrzyni z dieslem 1.9 vw   :P  :mrgreen:
i czy to sie nie nazywa przypadkiem flansza  :P
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: święty w Listopad 17, 2007, 21:45:34 pm
Na skodach sie nie znam ale z nazwą flansza się zgodzę.  Po za tym chyba łątwiej zrobić flanszę niż cały dzwon , no chyba że np wałek sprzęgłowy jest za krótki ale znowu można pomyśleć na skróceniem delikatnie dzwonu ...
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 18, 2007, 10:25:51 am
Cytuj (zaznaczone)
wałek sprzęgłowy jest za krótki ale znowu można pomyśleć na skróceniem delikatnie dzwonu ...

I to dużo za krótki. W roverze wałek wystaje ponad 13mm za płaszczyznę dzwonu natomiast w fordzie jest on na równo. Dołożenie flanszy wymagałoby przedłużenia wałka sprzęgłowego. Kto mi to zrobi coby 200Nm nie ukręciło tego jak zapałki??
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: święty w Listopad 18, 2007, 10:47:47 am
A jest jakaś różnica w długościach samych dzwonów ?? Wałek mierzyłeś cały od skrzyni bez dzwonu do końca czy tylko tyle ile wystaje ? Bo żeby pomiar był wiarygodny musiałbyś zmierzyć wałek w obu skrzyniach bez dzwonów - wtedy wyjdzie co i jak (no chyba że to robiłeś) oraz jaka jest różnica w długości samcych dzwonów ?
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 18, 2007, 11:08:42 am
oryginalny dzwon forda ma długość ok. 17.5cm a aby pasował do rovera musiałby mieć około 15cm o ile dobrze pamiętam...

[ Dodano: 2007-11-18, 11:10 ]
dzwon w poldroverowej skrzyni jest duzo dłuższy ale i wałek sprzęgłowy też. Naijstotniejszy wymiar to położenie wałka względem płaszczyzny dzwonu.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: święty w Listopad 18, 2007, 11:39:35 am
To faktycznie pozostaje kombinacja z wałkiem albo dzwonem...
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Meggido w Listopad 18, 2007, 11:55:05 am
Wypal na laserze elementy końcowe, kołnierz do silnika i płytę do szkrzyni. Ale nie wypalać tak jak oryginały, tylko tak aby było jak najwięcej prostych odcinków. Później z blach zrobić ściany pasujące do płaskich odcinków obu elementów, zespawać, wyżarzyć i obrobić. Szybko, tanio i przyjemnie.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Listopad 19, 2007, 12:21:29 pm
Cytuj (zaznaczone)
Kto mi to zrobi coby 200Nm nie ukręciło tego jak zapałki??

Dlaczego ma ci ukrecic? Ile dlugosci ma poldroverowy walek? a ile fordowski? wnioskuje ze fordowski jest krótszy. Mysle ze jesli go wydłuzysz i spasujesztak by oparł sie na lozysku na wale korbowym silnika to nic sie nei ukreci.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 19, 2007, 14:34:44 pm
Cytat: "Fistasz"
jesli go wydłuzysz
Jakieś sugesti a najlepiej gotowe rozwiązania?? przedużyć trzebaby o dobre 3cm zakładająć że zastosujemy flanszę.

NO i jeszcze rozrusznik który w fordzie jest przy silniku a w roverze przy dzwonie... Ale to temat do dyskusji w innym, bardziej stosownym, miejscu...
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Listopad 19, 2007, 21:09:21 pm
Cytat: "Bocian_s#313"
Jakieś sugesti a najlepiej gotowe rozwiązania??


MODIFYING AND TUNING FIAT/LANCIA TWIN-CAM ENGINES autorstwa Guy Crofta strona 210 i 211
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 20, 2007, 07:41:02 am
Cytat: "Elwood#1887"
MODIFYING AND TUNING FIAT/LANCIA TWIN-CAM ENGINES autorstwa Guy Crofta strona 210 i 211

Można jakiś scan albo inną formę elektroniczną.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: vox+241 w Listopad 20, 2007, 13:51:14 pm
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "Elwood#1887"
MODIFYING AND TUNING FIAT/LANCIA TWIN-CAM ENGINES autorstwa Guy Crofta strona 210 i 211

Można jakiś scan albo inną formę elektroniczną.

na emule jest cała książka
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 20, 2007, 14:10:10 pm
Cytat: "vox#241"
na emule jest cała książka

Trzeba mieć emule i czas na szukanie. Nie może mi ktoś podesŁać tych dwóch stron.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: vox+241 w Listopad 20, 2007, 14:50:30 pm
Jest troche więcej(208-214):
(http://img230.imageshack.us/img230/6115/guycroft208xt3.th.jpg) (http://img230.imageshack.us/my.php?image=guycroft208xt3.jpg)
(http://img156.imageshack.us/img156/8771/guycroft209fu7.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=guycroft209fu7.jpg)
(http://img208.imageshack.us/img208/6856/guycroft210dg2.th.jpg) (http://img208.imageshack.us/my.php?image=guycroft210dg2.jpg)
(http://img208.imageshack.us/img208/2568/guycroft211qk8.th.jpg) (http://img208.imageshack.us/my.php?image=guycroft211qk8.jpg)
(http://img87.imageshack.us/img87/5210/guycroft212he3.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=guycroft212he3.jpg)
(http://img223.imageshack.us/img223/5697/guycroft213zc4.th.jpg) (http://img223.imageshack.us/my.php?image=guycroft213zc4.jpg)
(http://img87.imageshack.us/img87/7991/guycroft214do0.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=guycroft214do0.jpg)
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 20, 2007, 20:45:05 pm
dzięki.

Tak sobie patrze i chodzi mi po głowie myśl czy w roverach też jest coś takiego jak dzwon. MOże to dałoby radę spiąć ze skrzynią forda.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Senn#1869 w Listopad 21, 2007, 13:01:51 pm
Bocian z tego co wiem to dzwonu jako takiego nie ma. Skrzynia z dzwonem to jeden odlew.
Tytuł: Przygotowanie odlewu ALU
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 21, 2007, 14:15:05 pm
Cytat: "Senn#1869"
Bocian z tego co wiem to dzwonu jako takiego nie ma. Skrzynia z dzwonem to jeden odlew.

Ale jeśli jest odpowiednio pŁaski to może będzie jak to spiąć... To co niepotrzebne się utnie a do spięcia zastosuje się flanszę wg opisu z książki...

[ Dodano: 2007-11-23, 19:30 ]
NO i koncepcja ze skrzynią rovera padła. Rozrusznik i wydech wypadają w tym samym miejscu...

Czyli wracamy do koncepcji odlewu...