FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Elwood#1887 w Listopad 16, 2007, 23:54:23 pm
-
Niedlugo zamierzam zamontowac w swoim poldzie silnik forda na wtrysku MPI gdyz udalo mi sie dorwac fabryczny zestaw i pojawił sie pewien drobny problem : czujnik temperatury silnika. W orginalnym poldofordzie byl modyfikowany wskaznik temp pod czujnik forda -inaczej nawiniete cewki. Niestety tych zegarów nie posiadam. Czujnik od forda na normalnych zegarach FSO pokazuje przy ok 22 stopniach 65. W glowice forda czujnika FSO sie nie wkreci gdyz nie ma tam tyle miejsca- czujnik jest duzo wiekszy. U kolegi rozwiazalismy to w ten sposób ze wkrecilismy czujnik fso w kolektor gaznikowy gdzie miejsce jest. W kolektorze wtryskowym nie ma gdzie i poza tym jest tam juz jeden czujnik od wtrysku. Wiec rodzi sie dosc powazny problem - ja zmusic ten czujnik aby pokazywal poprawne wartosci ? Odrazu mówie ze adaptacja wskazników od sierry odpada. Czy mozna samemu zbudowac jakis prosty układ aby dopasowac ten czujnik pod zegar FSO ?
-
Czujnik poldka można dosć mocno zjechać :) ma dużo materiału na sobie:) dzięki czemu można go wkręcić w dużo mniejszy otwór. (u mnie wkręcony w ciągnik c 330 :P )
Jeżeli wartośc wskazań ma równe przyrosty to moze wystarczyło by dać jakiś opornik ? wtedy temp pokazywana będzie niższa
-
jest jeszcze 1 sposób
trzeba mieć rezystor bocznikowy
trzeba mieć fordowski zegar
no i polonezowski ten pod który chcesz żeby ci poprawnie wskazywał.
wskażnik temp wody to zwykły omomierz trzeba teraz w jego obwód wstawić rezystor bocznikowy tak jakby obciążenie a bezpośrednio do czujnika podłączyć zegar od forda
Za pomocą nastaw dobrać odpowiedni rezystor tak aby obydwa wskazania sie zrównały( na 1 i 2 wskaźniku) odczytać rezystancję z bocznika, kupić taki rezystor, wstawić w obwód i sprawa załatwiona, a i jeszce 1 bocznik ustaw na max rezystancje czyli wszędzie 10. a potem dopiero skręcaj nastawy zaczynając od największego mnożnika.
-
jaki gwint jest w czujniku forda?
-
Wiem tylko że mały ;) i na pewno stożkowy. Czujnik się wkręca chyba luczem 10 (choć to żadna informacja)
-
Sprawdzić!
-
(http://img233.imageshack.us/img233/6149/nowyobrazmapabitowaok4.png) (http://imageshack.us)
Gwint czujnika to prawdopodobnie M10 jakis drobnozwojny, czesc która bada temperature ma srednice 8mm a polonezowski 16,5mm Czujnik forda jest na klucz 13 a polonezowski 22. Czujnik poldkowy jest cały pokryty gwintem i ma srednice taka sama a czujnik forda ma na dlugosci 9,5 mm gwint a potem jest czesc badajaca temperature o mniejsze jsrednicy i dlugosci 12mm
-
Można sprawdzić roverowski czujnik. Też jest drobnozwojny i małej średnicy
-
Można sprawdzić roverowski czujnik. Też jest drobnozwojny i małej średnicy
Pozostane przy fordowskim :]
-
Moze inaczej. Polski czujnik w takim korpusie zeby pasował do rovera. To całkowicie polska produkcja.
-
A dysponuje ktos zdjeciem i wymiarami ? :)
-
podaj mi dokładnei jakie sa tam gwinty i jakie wymiary tych czujników to ci cos narysuje.
[ Dodano: 2007-12-20, 12:04 ]
Ze wzgldeu na to ze bede mial ten sam problem to wymyslilem tak. Albo zmontowac odpowiednia przejsciówke pod poldkowy czujnik i wkrecic to w głowice. Badz w układ wlutowac potencjometr i mierząc temperature silnika i wskzania licznyka odpowiednio go ustawic tak zeby wartosci sie zgadzały.
[ Dodano: 2007-12-20, 13:10 ]
potrzebuje jescze dokładne wymiary czujników tylko:
(http://images23.fotosik.pl/128/bbb8f9dcfe55b32bm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=bbb8f9dcfe55b32b)
-
Potencjometr odpada -zaden czujnik temp nie ma charakterystyki liniowej- tzn jego spadek lub wzrost opornosci nie jest taki sam w calym zakresie mierzonych temperatur tzn nie dobierzesz stalej niezmiennej opornosc itak aby ten czujnik pokazywal w calym zakresie prawidłowa wartosc. Poczytaj troche o charakterystykach czujników temperatury które sa niestety nieliniowe
Taka redukcja moim zdaniem nic nie da beda bardzo duze przeklamania. Wymiary postaram sie podac jutro. Lepiej juz wkrecic czujnik temp poldka w przestrzen plynu kolektora ssacego- tak sa montowane dodatkowe czujniki od wtrysku i w kolektorze pod jeden gaznik zdaje to egzamin. Gorzej w przypadku kolektora pod dwa poziome gazniki lub EFI- w pierwszym przypadku niema na niego miejsca, w drugim dodatkowo jest tam juz wkrecony czujnik do komputera wtrysku. Rozwiazania sa dwa : albo dorobic metalowa mufke z czujnikie wpieta na przewodzie do nagrzewnicy przy wyjsciu z glowicy ohc albo zobaczyc wymiary tego czujnika od rovera który jest podobno sporo mniejszy od standardu i pokazuje dobra temp- ktos z roverowców moglby sie poswiecic dla dobra sprawy :)
-
Czyli prosty potencjometr odpada. Nieładnie :?
W poldku ten czujnik jest wkrecany w obudowe termostatu. Tutaj mozna zrobic podobnie czyli wkrecic go w którys z wezy.
No chłopaki od rowerków podrzuccie czujnikiem :D
-
Czujnik na pewno da sie kupic jakos :) W tej chwili najbardziej chodzi o wymiary tego ustrojstwa :)
Czujnik forda ma wymiary :
Czesc badająca temp 7mm srednicy długosc12mm
czesc gwintowana 10mm srednicy długosc 9/10mm
W głowicy forda nie ma za duzo miejsca na rozwierty :? Obok przechodzi kanał olejowy wiec max co mozna tam wstepnie wkrecic to M12
-
Czujnik forda ma 10mm srednicy, zakladajac ze z kazdej strony na gwint i scianke zostawiam 2 mm to maksymalnie co wywierce w tej redukcji to kanał 5,5 mm srednicy, czujnik poldka ma srednice wkrecana około 20mm srednicy wiec ja osobiscie nie widze jak taki czujnik ogrzewany w przekroju okolo 6mm ma pokazywac dobrze, zwłaszcza ze w glowicy jest ogzrewany na bierzaco plynącym płynem a nie oddalony na jakas odleglosc i w slepym zaułku.
[ Dodano: 2007-12-22, 21:26 ]
http://bandzior-polaj.webpark.pl/
Silnik forda wyglada tak jak w linku :)
-
Nie chodzi o dokladnosc wskazan rzedu 1 stopnia, bo nie ma takiej potrzeby. Bardziej o szybkosc zmian temperatury silnika i zoobrazowanie tego na wskazniku. Silnik forda ma zeliwna glowice i blok wiec jest odporny na przegrzanie :mrgreen: Kiedys czytałem ze byl projektowany do pracy przy 120 stopniach wiec jest wytrzymaly na temp jak mało który silnik :). Orientacyjnie na oko to jaka srednice moze miec ten czujnik rovera ? bo jednak jakas w miare dokładna kontrole nad silnikiem chialbym miec.
-
zawsze mozesz dorobic przejscie na czujnik roverowy. Bedziesz miał wtedy dokładniejszy pomiar. Spójrz jeszcze raz na rysunek króty zrobilem. Jest tam pozostawione miejsce aby płyn oblał cala czesc badającą temperature przy czujniku poldkowym. Innym problemem jest to czy sie to ustrojstwo zmiesci w głowice Forda. Jest tam troszku mało miejsca.
-
a wie ktos jak byl zmodyfikowany licznik poldkowy aby nie przekłamywal?
-
a wie ktos jak byl zmodyfikowany licznik poldkowy aby nie przekłamywal?
W skrócie: czujnik temp zazwyczaj składa sie z dwóch cewek, przez jedna stale przepływa prąd i ustawia wskaznik na "zero" w obwód drugiej wpiety jest nasz czujnik temperatury silnika który jest tez swego rodzaju potencjometrem czyli opornikiem o zmiennej wartosci rezystancji która to bardzo silnie zalezy od temperatury. W miare zmiany opornosci przez druga cewke płynie wiekszy lub mniejszy prad i ustawia odpowiednio wskazówke pomiedzy 2 cewkami która pokazuje na skali aktualna temp. W zmodyfikowanym liczniku cewki byly najprawdopodobniej inaczej nawinięte tzn inna liczba zwojow, tak aby dopasowac wskazania do czujnika forda. Poniewaz przerobionych zegarów sie raczej nie zdobedzie to mozna spróbowac dopasowac wskazania w ten sposób :
1) Przelozyc zegar z deski forda
2)Załozyc czujnik od rowera i zostawic stary zegar
3) "Normalny" czujnik wkręcic gdzies indziej np w kolektor dolotowy
czy przednia belka pod silnik 2.0 jest inna niż w zwykłym poldzie
Jest taka sama jak belka od 1,5/1,6 z tym ze posiada male podciecie pod rozrusznik fordowski. Zwykłą belke bez podcięcia tez mozna wykorzystac z tym ze nalezy zastosowac mniejszy i krótszy rozrusznik od 1,6ohc lub od fiesty.
-
czujka rovera nie jest wiele mniejsza od normalnej. do forda nie podejdzie
[ Dodano: 2007-12-22, 23:59 ]
jutro wykręcę z lezącego trójnika i dam foty
-
No dobra ale dalej nie wiem jaki to jest rzad wielkosci :? Czujnik normalny to ma gwint M20 a fordowski M10 a rover ? Ile to ma M16 czy czy blizej M12 ?
Przekladka zegarka od sierry odpada -jest zupelnie inny
http://img74.imageshack.us/my.php?image=zegary298ov.jpg
-
Czy czujnik w poldroverze jest taki sam jak np. w roverze 214, czy może inny? Jeśłi jest taki sam to w ponidziałek podam wymiary z katalogu, w którym jest to podane dla rovera, ale dla poldka już nie.
-
Zwykłą belke bez podcięcia tez mozna wykorzystac z tym ze nalezy zastosowac mniejszy i krótszy rozrusznik od 1,6ohc lub od fiesty.
Niestety nie jest tak rózowo. Mierzylem rozrusznik od 1.6 i jest taki sam jaki ja mam do 2.0 wiec bede podcinał belke.
Zapomnij tez o liczniku od Sierry.dosyc ze wiekszy od poldkowego to jeszcze wygląda jak jedna wielka kupa. Wole oryginalny poldkowy.
-
no tak bartek ale ty masz podcietą belke. Jak mierzyłem rozrusznik od 1.6OHC to był tej samej długosci co mój. No chyab ze cos zle pomierzyłem
-
Ze wstepnych pomiarów wynika ze powinien podejsc :) Gwint tez jest chyba M10x1 :D . Interesowal by mnie jeszcze jeden wymiar a mianowicie dlugosc czesci nagwintowanej tzn gwintu
-
Dlugosc czesci pomiarowej + czesci nagwintowanej jest idealna- tak jak w fordzie - da rade wkrecic dokladnie tyle samo co orginal :mrgreen: Ok -poszukam i jak uda mi sie go zdobyc to dam znac :) Dzieki za pomoc
-
to Elwood, szukaj tego troszke wiec j :D
-
Dzisiaj byłem w sklepach poszukac czujnika od rovera .W pierwszym nie bylo- na zamówienie i dopiero po nowym roku. W drugim do którego trafilem byl facet który mial problemy z utrzymaniem pionu i włąsciwej wymowy :| Ale w koncu dogadałem sie i ma byc na jutro podobno. Jutro juz powinienem wiedziec czy to ten a nie np od wtrysku. Dzisiaj nie udało mi sie z faceta wydobyc nic wiecej. Koszt czujnika rovera okolo 37zł, zwykly stary 15 zł
-
(http://img210.imageshack.us/img210/2915/pc270497cx6.jpg) (http://imageshack.us)
Z nudów rozebrałem jakis stary czujnik od poldka albo od fiata. Napisane mial na sobie
FIAT -MAFER -3G-MF-317-115 +/- 3
Jak widac jest pusty w srodku, srednica zewnetrzna 16mm ,wewnetrzna 11 czyli scianka ma około 2,5 mm wiec za duzo sie tutaj nie stoczy na srednicy.
Ten sklep gdzie byłem to w ogole jest dziwny ,ale ze było po drodze to wstąpiłem. Kiedys kumpel pojechal tam po jakies czesci to na zapleczu wlasciciel awanturowal sie z zona czy z kims tam. Na szczęscie sa tez sklepy gdzie wiedza co sprzedaja i umieja korzystac z katalogów i no i w ogole maja jakie takie pojecie. Jak sie pojedzie to zawsze sie cos dobierze według potrzeb :)
[ Dodano: 2007-12-27, 16:56 ]
a jak ja przyjeżdżam z drugiego końca miasta szukając pozornie mało znaczącej pierdółki która czasami może unieruchomić próbuje się dowiedzieć czegoś konkretnego to albo patrzą na mnie jak na debila i mówią że tego nie da się dostać i wracam do domu bez niczego z pustym bakiem no to sorry ale to nie jest dobre wytłumaczenie że się mało zarabia ja kiedyś też mało zarabiałem ale pracowałem no ale dzięki temu nauczyłem się kombinować coś z niczego
Skad ja to znam :D Kombinowac tez trzeba umiec na swoj sposób
[ Dodano: 2007-12-27, 17:01 ]
Musze jeszcze sprawdzic wskazania zegara w punciaku na polonezowskim czujniku :) Czujnik tez jest bardzo mały a FIAT znany jest z unifikacji :mrgreen: Moze podpasi.
-
Moze tak byc :) - nie jestem do konca pewien ale ten czujnik byl chyba kiedys wkrecony w glowice od 132 która swojego czasu kupilem na zapas. Tam byly 2 czujniki temperatury i oba mialy ten sam gwint. Z tym ze ten od lampki w argencie byl czerwony a ten jest czarny jak zwykly czujnik od poldka/argenty/df .Ale moze to przypadek
-
wyprowadź po prostu z niej wężyk powrotny do zbiornika wyrównawczego
Duzo prosciej jest po prostu zainstalowac czujnik w przewodzie do nagrzewnicy gdzie plyn krazy caly czas
Dzisiaj nabyłem ten czujnik od rovera za 35zł :) Jest na klucz 19 W opakowaniu byla tez ulotka :
Czujnik temperatury cieczy chlodzącej
Typ FCTW 15
12V 40...130 st C
gw szcz (dalej zamazane ale chyba "3/8"x27)
Nr indeksu 931 085 000 010
Zastosowanie Polonez- silnik rover
Prasmet Spółka z.o.o
Ul Łukasinskiego 26
58-100 Świdnica
tel074/8527850 fax 0748527852
Porównalem czujniki na oko i stwierdzilem ze bedzie pasował :) . Niestety przy próbie wkrecenia go w glowice forda okazalo sie ze nie wejdzie :evil: Czujnik forda ma 8mm srednicy a czujnik rovera 8,3mm :| Ale wyczyscilem z kamienia i syfu otwór i jakos wszedł na maksymalny styk :) Gwint pasuje ,nie wiem tylko czy nie bedzie przeszkadzalo przy kolektorze ssacym ale to sie zobaczy.
[ Dodano: 2008-06-26, 23:19 ]
Tak to wyglada. Na styk ale sie miesci przy kolektorze wtryskowym :)
(http://img169.imageshack.us/img169/6057/czujniknz1.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img170.imageshack.us/img170/983/wtryskaq9.jpg) (http://imageshack.us)
Normalnie jakas lipa ten czujnik-na silniku pracujacym jako wytwornica pary wodnej pokazał raptem 115stopni :shock: W ohv na zwyklym czujniku wskaznik temp dawal sie zamknac :mrgreen: