FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Mariusz# w Marzec 15, 2008, 13:34:23 pm
-
Witam wiem że gdzieś kiedyś widziałem artykuł na temat montażu siłownika do otwierania bagażnika chodzi o to żeby był on sterowany z centralki alarmu, dziś z Maro 1500 żeśmy sie głowili jak to założyć żeby to miało ręce i nogi i nie było tego za bardzo widać w bagażniku, jak ktoś ma jakiś namiar na taki artykuł to proszę o linka
-
u mnie w Caro Plusie wygladalo to tak:
(http://img217.imageshack.us/img217/7384/klapa04pe0.th.jpg) (http://img217.imageshack.us/my.php?image=klapa04pe0.jpg)
nie pamietam juz jak wygladal zamek w atu ale mysle, ze inny to on nie byl :wink:
silownik zamocowalem ze pomoca blachowkretow bezposrednio do karoserii, koncowke szprychy ktora jest w komplecie z silownikiem wygiolem tak aby wchodzila w to samo oczko co linka... dzieki temu bedzie dzialac otwieranie awaryjne w postaci linki i elektryczne (reczne lub z pilota) poprzez silownik
z tego co pamietam to artykul na PTK byl autorstwa Bociana... pisz do niego, napewno pomoze
-
ja w Caro mam silownik na tej belce co jest zaraz jak podniesiesz dywanik od koła zapasowego. W lewym rogu.
-
Tyle ze u mnie jest tak ze centralka otwiera drzwi a jakby otwierala klape za kazdym razem to jeźdizłbym z otwartym bagaznikiem. Trzeba to zrobić na osobnym obwodzie.
-
Tylko, że to pewnie musiałaby być centralka przystosowana. Pilot z 2 guzikami jakiś. Chyba że na raz otwarcie drzwi, za drugim razem bagażnik np. a za trzecim już zamyka drzwi.
-
Najlepiej jak centralka ma osobny kanał do otwierania bagaznika, w wielu alarmach tak jest. U mnie za silownik robi elektromagnes rozrusznika, wedlug niektorych to przesada ale ja nie narzekam.
-
W tym przypadku klapa bagaznika ma byc otwierana silownikiem ktory dostniae sygnal "otwarcia" z centralki alarmu :D .
Kwestia jak to dobrze zainstalowac, bo jak podlaczyc to juz prawie wiemy co i jak :)
A i dodatkowo musi byc zalozona sprezyna ktora bedzie powodowac cofanie sie ramienia silownika, po dostaniu sygnalu do otwierania
Nie bardzo wiemy jak sie do tego zabrac...
Osfald a jak Ci silownik pracuje? Nie masz sprezyny? No bo jak go otworzysz to sam nie wruci? Czy ci wraca?
-
zadnej dodatkowej sprezyny nie musisz montowac - pomysl jak wraca linka do pozycji spoczynkowej... sam zamek zawiera odpowiednie sprezyny
w koncu ruszyc silownik "na luzie" to zaden problem :) silownik jaki mialem zamontowany to typowy "szesciokilogramowiec" z allegro.. np taki:
http://www.allegro.pl/item328014883_najmocniejszy_uniwersalny_silownik_8kg_slave.html
moj zamek wygladal tak:
(http://img296.imageshack.us/img296/1747/klapa01pw6.th.jpg) (http://img296.imageshack.us/my.php?image=klapa01pw6.jpg)
a zdalne sterowanie oczywiscie wykonuje sie za pomoca drugiego kanalu alarmu
-
Sprezyna nie jest potrzebna, ta ktora jest w zamku jest wystarczajaca. Ja mam silna awersje do wiercenia w blachcach samochodu i zamontowalem silownik na odpowiednio wygietym plaskowniku do tego uchwytu linki. Bylo niestety na wcisk z plastikiem ktory to przykrywal. W sumie to chyba lepiej sie przemoc i wywiercic te dziurki.Niestety z powodu zlego przelacznika silownik sie spalil. Jak zakupie nowy silownik i znajde troche czasu to bede kombinowal z jakims innym rozwiazaniem, tak go przykrecic nie moge , bo teraz leci tamtedy gazowa rurka "osemka".
I tutaj mam pyanie , poniewaz nie mam opcji sterowania dodatkowym kanalem, chcialbym sie dowiedziec , jak rozwiazujecie sprawe w takim przypadku ? Ja mialem zalozony mikroprzelacznik typu reset w tym wycieciu do podnoszenia klapy, ale pod wplywam zbyt duzego obciazenia , lub wilgoci szybko powstalo na nim zwarcie , przepalajac silownik.
-
I tutaj mam pyanie , poniewaz nie mam opcji sterowania dodatkowym kanalem, chcialbym sie dowiedziec , jak rozwiazujecie sprawe w takim przypadku ? Ja mialem zalozony mikroprzelacznik typu reset w tym wycieciu do podnoszenia klapy, ale pod wplywam zbyt duzego obciazenia , lub wilgoci szybko powstalo na nim zwarcie , przepalajac silownik.
Co prawda nie wiem, jak by to wyglądałoi z realizacją, ale na upartego, jakbyś nie chciał żadnego guzika, mugłbyś przyczepić od spodu klapy pod szybą ( albo np w lampie przy świetle od wstecznego ) czujnik indukcyjny, który by sterował przekaźnikiem. Wystarczyłoby przejechać obok czymś metalowym. Chociażby kluczykiem, czy branzoletką od zegarka, przekaźnik uruchamiałby siłownik.
-
dobra Panowie sterowanie z dodatkowego kanału mamy teraz trzeba to podłączyć przez przekaźnik żeby nie spalić centralki od alarmu i teraz pojawiają sie klocki chocki, w normalnym stanie rzeczy na siłowniku utrzymuje sie napięcie 12V czyli siłownik ma sygnał zamknięcia ( jest w pozycji wciągniętej) teraz przy przytrzymaniu guzika dłużej( sygnał dla otwarcia klapy) moim zdaniem powinna nastąpić zamiana biegunów tak aby sie on wysuną a tu wychodzą jakieś cyrki bo po przytrzymaniu guzika dłużej następuje zanik napięcia na siłowniku i w tym momencie można go dopiero wyciągnąć a do tego potrzebna jest sprężyna tak jak pisze maro bo już doświadczania robiliśmy.
Pytanie teraz takie jakie powinny być pozycje siłownika przy otwartym i przy zamkniętym zamku klapy i czy ma ktoś to może zrobione przez przekażnik
-
I tutaj mam pyanie , poniewaz nie mam opcji sterowania dodatkowym kanalem, chcialbym sie dowiedziec , jak rozwiazujecie sprawe w takim przypadku ? Ja mialem zalozony mikroprzelacznik typu reset w tym wycieciu do podnoszenia klapy, ale pod wplywam zbyt duzego obciazenia , lub wilgoci szybko powstalo na nim zwarcie , przepalajac silownik.
Co prawda nie wiem, jak by to wyglądałoi z realizacją, ale na upartego, jakbyś nie chciał żadnego guzika, mugłbyś przyczepić od spodu klapy pod szybą ( albo np w lampie przy świetle od wstecznego ) czujnik indukcyjny, który by sterował przekaźnikiem. Wystarczyłoby przejechać obok czymś metalowym. Chociażby kluczykiem, czy branzoletką od zegarka, przekaźnik uruchamiałby siłownik.
fajny pomysł, tylko jakby to wyglądało np. w mieście? stoi autko pod markietem na parkingu, ktoś prowadzi wózek (albo stoi obok auta) i nagle psztyk! klapa otwarta... bo akurat ktoś stał np z wózkiem przy Twoim samochodzie... może to jakaś wielka przesada ale sens chyba jasny (przykład...)... różnie to może przecież być!
-
Ale możesz zrobić na przykład tak, że działa tylko o ile alarm jest wyłączony, albo drzwi otwarte. Poza tym zasięg takiego czujnika to powiedzmy 20mm, a możesz ustawić nawet na 10mm.
-
nie robić OT w temacie!!!! jasno tyczy sie oddzielnego kanału sterowania
-
Mariusz#1926, czyli o ile zrozumiałem, to chcecie zrobić tak, żeby tam gdzie było 12V ma być masa, a z masy ma wejść na 12V ?
-
po 1 siłownik nam sie k....o grzeje przyczyną chyba jest to że ma ciągle napięcie( niewiem)
po 2 chcemy znaleźć rozwiązanie jak zrobić żeby po wciśnięciu przycisku dla klapy nastąpiło zwolnienie zamka bagażnika
po 3 chcemy zrobić to przez przekaźnik ( podanie sygnału z centralki powoduje przyciągnięcie zwory w przekaźniku i podanie sygnału na siłownik)
po 4 chcemy wiedzieć czy podczas zamykania klapy na siłowniku ma być jakieś napięcie (nie wydaje nam sie to naszym zdaniem nic tam nie powinno być aby chodził lekko)
i po 5 w jakich położeniach powinien znajdować sie siłownik przy otwieraniu i zamykaniu klapy, chodzi o to czy cięgno siłownika ma być wysunięte czy schowane jak tak to w jakich przypadkach
-
Mariusz#1926, odnośnie 1 to się napewno grzeje przez to, że cały czas prąd płynie. Macie mały kaloryfer. Jak już napisał Osfald, zróbcie tak, że prąd płynie tylko w momencie otwierania.
Na 4 też odpowiedział już Osfald. Po otwarciu siłownik już cały czas zostaje "na luzie".
A co do 3 to nie bardzo rozumiem pytanie - w sumie to odpowiedź na 2 ;)
-
w czasie gdy nic sie nie dzieje na silowniku nie moze byc zadnego napiecia, tylko masa
gdy chcemy otworzyc klape naciskamy przycisk, podający + (z przekaznikiem czy bez-nie ma znaczenia) ktory uruchami silownik i pociagnie za dzwigienkę, silownik sam wroci w polozenie pierwotne dzieki sprezynie w zamku(jest mocna)
nie widze tu jakiegos wiekszego problemu
ja mam pomysl na sterowanie tego silownika z alarmu, ale nie poprzez dodatkowy kanal(przycisk w pilocie) tylko poprzez guziczek ukryty we wnęce do podniesienia klapy
,ktory bedzie tylko wtedy "czynny" gdy samochod bedzie otwarty, gdy zamykam to wtedy guzik sie dezaktywuje i otwarcie z zewnątrz jest niemozliwe
-
Ale po co zakladac silownik i nie moc otwierac bagaznika z pilota tylko guzikiem, mamy przeciesz raczke od tego :wink:
Nie wydaje mi sie zeby ta sprezyna przy zamku wystarczyla aby silownik wrucil... silownik ma moc ponad 8kg. a ta sprezynka mmm... Po "zamknieciu" silownika prubowalismy go rozciagnac i niebardzo mi to szlo...
Ma znaczenie czy z przekaznika! Sygnal moze spalic centralke alarmu :!:
-
Jaki to byl silownik, standardowy od centralnego? Ja jak zakladalem sobie centralny zamek to koncowke silownika wyciagalem i chowalem jak chcialem, jednym palcem.
Zakladam ze jest to slave, wiec masz dwa kable. Musisz sprawdzic do ktorego przyklada sie plusa a do ktorego mase zeby koncowka sie schowala. Mocujesz to tak aby koncowka byla maksymalnie wyciagnieta i łączysz z uszkiem zamka. Kiedy podasz plusa, lub mase do silownika, wciagnie on uszko i otworzy klape. Radze uzyc przekaznika, bo wyjscia z alarmu moga byc slabe, na przyklad u mnie w alarmie wyjscie masy do domykania szyb wytrzymuje tylko 100mA.
-
normalnie noz mi sie w kieszeni otwiera jak to czytam... przyjmijcie od człowieka, ktory to PRAKTYCZNIE WYKONAL nastepujace uwagi bo probojecie wywarzyc otwarte drzwi:
1. dodatkowy przycisk otwierajacy zamek ma jak najbardziej racje bytu - po cholere leciec do kabiny i otwierac klape linka jak mozna poprostu podejsc i wcisnac ukryty przyciski gdzies na klapie (z reguly w raczce do podnoszenia klapy). musi on byc jednak aktywny dopiero po rozbrojeniu alarmu (z wiadomych przyczyn ;) ). poza tym drugi kanal pilota dziala z reguly ze zwloka wynoszaca okolo 1-2sek (tak dludo trzeba trzymac wcisniety przycisk drugiego kanalu) i dopiero po tym czasie wysylany jest sygnal do otwarcia trwajacy okolo 300-800ms, a po tym silownik zostaje zwolniony i wraca do pozycji wyjsciowej pod wplywem sprezyny dzwigni zamka.
2. ZAWSZE podlaczajcie elementy wykonawcze (takie jak silowniki) poprzez przekazniki... elementy sterujace (przyciski czy tranzystorowe wyjscia z centralki alarmu) powinny wlaczac jedynie male prady!!! wplynie to bardzo pozytywnie na trwalosc calej instalacji!!!
3 nie potrzeba zadnych dodatkowych sprezyn! uklad byl wykonany PRAKTYCZNIE i dzialal bez zarzutu! silownik wraca do pozycji wyjsciowej pod wplywem sprezyn, ktore juz sa umieszczone w zamku przez producenta!
-
To juz niech sie Mariusz wypowie ostatecznie :D
Osfald nie obraz sie ale troche dziwne rozwiazanie jak dla mnie... Gdzie w polonezie masz raczke? Po drugie musial by byc to maly guzik i dodatkowo odporny na czynniki atmosferyczne (montujemy go na zewnatrz...).
Nie dlugo trzymac tylko ok 2 sek :mrgreen:
Byc moze nie trzeba dodatkowych sprezyn jak wszystko jest dobrze polaczone(kable). Na razie do tego niedoszlismy... ale to kwestia czasu :roll:
-
Osfald, 100% racji
chyba koledzy za bardzo kombinują :D
-
Gdzie w polonezie masz raczke?
chocby tu:
(http://img170.imageshack.us/img170/4959/raczaj7.th.jpg) (http://img170.imageshack.us/my.php?image=raczaj7.jpg)
a w zwyklm caro tez gdzies musisz wepchac paluszki aby klape otworzyc... zastanow sie...
Po drugie musial by byc to maly guzik i dodatkowo odporny na czynniki atmosferyczne
a co to za problem? nawet jesli dla kogos znalezienie tego przycisku bedzie trudne to mozna uszczelnic jakikolwiek inny... ja mialem zamontowany hermetyczny mikrostyk z dzwignia (taka krańcowka), styki lutujemy i zalewamy klejem na goraco lub silikonem... dla chcacego NIC TRUDNEGO
Nie dlugo trzymac tylko ok 2 sek
trzymanie przycisku odnosi sie tylko do otwierania z PILOTA! prosze czytac ze zrozumieniem... otwieranie z przycisku jest natychmiastowe i dziala tak dlugo (uruchamia silownik) jak dlugo mamy wcisniety przycisk...
-
Zerknij do avatara... :roll: :wink: w borku nie ma czegos takiego...
Moze i kombinuja ale :wink:
-
w borku nie ma czegos takiego...
to nie musi byc cos takiego..... wystarczy mala przestrzen na mikrostyk... napewno cos sie znajdzie
BTW... to w borku ciagniesz za rejestracje przy otwieraniu klapy? :roll:
nie masz nawet takiej wneki na palce? :
(http://img85.imageshack.us/img85/3617/racz2lz5.jpg)
-
niema czegos takiego :(
Nie bedzie guzikow, przelacznikow i innych tego typu. Ma byc otwierany zpilota i z tym problemu nie ma. Problem jest w podlaczeniu tego zeby gralo. Bo wg. schematow alarmu to jakos cos nie tak... albo my nie tak podlaczalismy...
(http://images34.fotosik.pl/180/36b0492ef122850em.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/36b0492ef122850e.html)
element zaznaczony na niebiesko unosi sie. element zaznaczony na zolto nie rusza sie
-
nad rejestracja masz wiele miejsca... tam gdzie jest oswietlenie tablicy... idealnie nadaje sie na ukrycie jakiegos mini pstryczka
nikt Cie nie zmusza do zakladania tego przycisku ale jego posiadanie jest bardzo uzasadnione... szczegolnie ze wzgledu na codzienne uzytkowanie
jak mam byc szczery to na 100 otwarc bagaznika moze 5 razy korzystalem z pilota, a 95 z przycisku w klapie. obecnie, w lagunie mam dokladnie ten sam patent i uwazam go za wyjatkowo rozsadny... natomiast otwieranie z pilota to raczej bajer niz uzyteczna funkcja (jak juz ochloniemy i przestaniemy sie tym popisywac ;) ), szczegolnie ze wzgledu na ten czas trzymania wcisnietego guzika na pilocie...
-
Chyba, że chłopaki z rozpędu zaszaleją i klapa sama pójdzie w górę ;)
-
jak sie wk....y to tak sie zrobi :D śmiechem żartem dobra Osfald ma 100%racji co do samego siłownika i jego zachowania właśnie tak powinno być jak mówi., dajemy spokój z jakimiś przełącznikami ukrytymi, Maro zarzuć schemat tego przekaźnika do sterowania tym bagażnikiem niech Osfald na to spojrzy bo według mnie jest to jakieś badziewie bo siłownik dostaje non stop napięcie. a nie chciało mi sie za bardzo wczoraj myśleć jak to podłączyć inaczej, bo chebliło po nerach:)
-
Schemat 1, dolaczony do alarmu:
(http://images34.fotosik.pl/180/db70d9d1bf21d7f6.jpg) (http://www.fotosik.pl)
Schemat 2 dolaczony do silownika:
(http://images30.fotosik.pl/177/e5813fd29fd2ed11.jpg) (http://www.fotosik.pl)
czy to mozliwe ze jest zly przekaznik? Zamiast jakiegos tam jest jakis... nie wiem jaki bo na przekazniku nie ma nic tylko liczby jakies...
-
Wedlug mnie pierwszy schemat jest ok, jak mozesz to napisz jaka dokladnie liczba jest na przekazniku (541 wystarczy), od tego zalezy schemat podłączenia. Dodatkowy przycisk warto zalozyc w kabinie, i tak pewnie bedziesz ciagnal kabel od centralki alarmu przez caly samochod, wiec mozesz po drodze podac mu jeszcze w jednym miejscu mase, przydaje sie kiedy chcesz otworzyc bagaznik siedzac na fotelu pasazera.
-
do tego chcemy zostawić linkę fabryczną
według 1 schematu było łączone i jest ciągle na siłowniku napięcie 12V i siłownik jest wciągnięty a do tego sie grzeje po zamianie biegunów wiadoma sprawa.
Coś jest nie tak z tym schematem. Musiał bym rozebrać przekaźnik żeby zobaczyć jak jest on zbudowany.
-
Mariusz#1926, o ile masz przekaźnik taki jak na rysunku, to mogłeś czasami pomylić 87 z 87a. Ten przekaźnik jest akurat taki, że wyłączony zwiera na jednej z nóżek, a załączony zwiera na drugiej. A sprawdzałeś czy jak nie dusisz przycisku, to odłącza się masa na tym przewodzie od centralki? Tylko takie 2 możliwości są. Co prawda nie mam przekaźnika pod ręką, ale czy masa nie powinna iść na 86, a sygnał na 85? Na 90% jestem pewien że się pomyliłeś.
Przerysuj schemat na obudowie przekaźnika, albo podaj fotkę i się wszystko wyjaśni.
-
Na przekazniku nie ma schematu...
A przekaznik wyglada tak:
(http://images26.fotosik.pl/177/8d8dee3887f694ef.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
a oznaczenia macie tak jak na schemacie, że jest 87 i 87a od spodu, czy macie 2 razy 87 ?
O ile mnie pamięć nie myli:
30 - zasilanie przekaźnika
85 - zasilanie cewki - u was to jest połączone.
86 - masa do cewki ( u was sygnał sterujący )
i teraz tak. O ile macie 87 i 87a, to po podaniu masy przełącza się wam z 87 na 87a (raczej tak) lub z 87a na 87, nie pamiętam. (raz jeden z tych styków łączy z 30, raz z drugim) sprawdzcie doświadczalnie i podłączcie wyjście pod ten styk, który bez masy jest odłączony.
o ile macie 2 oznaczenia 87, to po podaniu masy 30 łączy się w przekaźniku z 87.
Jak nie macie numerków na spodzie przekaźnika, to sprawdzcie doświadczalnie, która nóżka od czego. Jak nie wiecie jak to pisać :)
-
Jak nie macie numerkow przy nozkach, to sa one ulozone tak jak na schemacie;) 87a to styk NC (normally close, zwarty) a styk 87 to NO (normally open, rozwarty), podanie prądu na cewke rozłącza połączenie miedzy 30 i 87a, a łączy 30 z 87. Jeżeli jest dwa razy 87, to oba są ze sobą połączone, i po podaniu prądu na cewkę łączą się z 30.
85 i 86 można podłączyć dowolnie, jeden do masy drugi do plusa.
-
mozna to zrobic na przekazniku 541, 543, 545... i pewnie na tysiacu innych...
przygotowalem Wam 3 schematy... mam nadzieje, ze dosc jasne? :|
(http://img217.imageshack.us/img217/47/sterowaniesilklapytylneff6.th.jpg) (http://img217.imageshack.us/my.php?image=sterowaniesilklapytylneff6.jpg)
-
Przekaznik od spodu wyglada tak:
(http://images24.fotosik.pl/178/d6699d90426ce358.jpg) (http://www.fotosik.pl)
Nie robilem zdjecia bo nie bylo by widac oznaczen
-
Maro1500, nie chcę Cię martwić, ale skoro jest napewno jak napisałeś i nie ma 87, to na tym przekaźniku nic nie zdziałacie. Sprawdź czy na odłączonym przekaźniku masz przejście między 30, a 87a i się wszystko wyjaśni.
-
dzięki panowie już teraz to już sie na pewno zrobi zresztą wiedzę mam już taką na ten temat że więcej nic nie potrzeba jeszcze Bocian podesłał artykuł tak wiec jest git
-
Eddek chyba tez robil otwieranie kufra
-
Czyli co, zly przekaznik mi dali :evil: No 87 to tam nie ma jest 87a.
Tak ma, juz z nim gadalem na ten temat.
to jak sie pogoda zrobi dzwon bedziemy dzialac
-
Czyli co, zly przekaznik mi dali No 87 to tam nie ma jest 87a.
masz przekaznik ze stykiem NC (normalnie zwartym) 87a i stad Twoje klopoty jak wspomnial juz Matucha... ma byc 87.
moze tez byc DOWOLNY inny przekaznik 12V ze stykiem NO (normalnie otwartym) o obciazeniu dopuszczlnym przynajmniej 20A
-
Osfald, zdąrzyłeś odpisać, zanim kliknąłem na wyślij, stąd ten post ;)
-
Czyli co, zly przekaznik mi dali No 87 to tam nie ma jest 87a.
masz przekaznik ze stykiem NC (normalnie zwartym) 87a i stad Twoje klopoty jak wspomnial juz Matucha... ma byc 87.
moze tez byc DOWOLNY inny przekaznik 12V ze stykiem NO (normalnie otwartym) o obciazeniu dopuszczlnym przynajmniej 20A
A dlaczego az 20A?
-
Żeby po paru otwarciach nie poupalały się styki i nie pojawiły się posty "czemu mi się nie chce otwierać bagażnik" ;) Na im większy prąd przekaźnik, tym dłużej on wytrzyma.
-
Dodając jeszcze trochę do tego, co napisał Osfald przekaźnik ma wytrzymałość mechaniczną i elektryczną. Mechaniczna mówi o tym ile razy może przełączyć się przekaźnik nieobciążony. To jest dla lepszych przekaźników coś ok. 100.000 razy, więc praktycznie otwierając bagażnik 3 razy dziennie to wystarczy nam na blisko 100 lat. A wytrzymałość elektryczna mówi o tym przez ile załączeń będzie płynął prąd. Im mniejszy tym na dłużej taki przekaźnik starczy. Widziałem kiedyś taką dokumentację i dla max prądu jaki może przewodzić taki przekaźnik wytrzymałość to już niedużo powyżej 700, więc lepiej mieć zapas.
-
aaa... i dodam takze, ze z powodow o ktorych wspomnialem warto jest stosowac uklady blokujace takie zjawiska.. np dioda prostownicza podlaczona rownolegle do cewki przekaznika w kierunku zaporowym uchroni przed zniszczeniem tranzystor w centralce alarmu sterujacy waszym przakaznikiem :)
-
Dobra Panowie to juz wiemy w czym jest problem. Wiec zwruce sie z ta sprawa do firmy ktora sprzedalami ten przekaznik i powiem im ze jest do pupy...
Podsumowujac: dali mi przekaznik stykiem NC (normalnie zwartym) 87a a powinien byc NO (normalnie otwartym) 87
Czy tak?
-
tak
-
Dokładnie. Ewentualnie możesz poprosić o taki przekaźnik, który w obudowie ma już zwarte styki. Tak jak 3 schemat Osfalda. Jeden kabelek mniej będzie wisiał :)
-
Dziekuje :D
-
dodam, ze mam na sprzedaz z mojego plusa:
- 3 szt przekaznikow 543
- 3 szt przekaznikow 545
po 2 zl za sztuke lub 10zl za wszystkie :)
+ transport okolo 8zl
-
czyli już teraz wiadomo moje podejrzenia na samym początku do tego że jest coś nie tak sie potwierdziły i dlatego grzał sie siłownik, a ja kombinowałem i nie mogłem dojść dlaczego tak sie dzieje a tu właśnie wina po stronie przekaźnika, dobra dzięki będziemy działać
-
jedź na szrot wyciągnij 541 albo 543 i sie podłączy albo kup w ostateczności jak będziesz wyciągał to weź i mi w zamian za mechanizm do szyb :D
-
spoko :D
Dostalem taka odpowiedz:
Mamy tylko jeden typ przekaznika ktory dolaczamy do zestawu do podpiecia
do klapy. Schemat jak to zrobic jest w instrukcji alarmu. Jesli Pan nie
potrafi samemu go przeczytac prosze zadzwonic jutro w godzinach pracy to
wyjasnimy..
I co im odpisac?
-
Napisz, że nie potrafisz i 10 elektryków z tym przekaźnikiem też nie potrafiło, a z 541 się dało ;) Pewnie każdy jak mu to wcześniej nie działało dawał do elektryka. Chyba że jesteś pierwszym co to kupił ;)
-
Osfald, a jak podłączyłeś ukryty przycisk, żeby działał on tylko przy otwartym aucie? Mi przychodzi jedynie do głowy skorzystanie z wyjścia ktoregos z masterów, ale nie wiem czy to zadziała.
-
No i jak im odpisale to co poleciliscie to dostalem takie cos:
(http://images27.fotosik.pl/179/d4b802b97c2c9d6e.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
No tak, i ten schemat jest dobry, masz tu styk 87 (NO, normalnie rozwarty), jesli nie masz takiego na przekaźniku to schemat mozna o kant... potluc.
-
Mariusz tez mi to powiedzial...
Trzeba inny przekaznik i tyle!
-
Mi przychodzi jedynie do głowy skorzystanie z wyjścia ktoregos z masterów, ale nie wiem czy to zadziała.
oczywiscie zadziala... mozna wykorzystac zarowno sygnal z mastera, jak i dowolny sygnal z obwodu centralki alarmowej, ktory zmienia swoj stan po rozbrojeniu... np obwod odcinajacy pompe paliwa...
-
No tak, immobiliser, czasem na najprostsze rzeczy najtrudniej wpasc:)
-
Ja dokładałem dodatkowy przełącznik obok cięgna siłownika w drzwiach. Ogólnie polecam bo to fajna zabawka i naprawdę przydatna rzecz...
Co do umieszczenia przełącznika z tyłu to w borku mam go schowanego pod lewą lampą tak , ze wystaje sam gwóźdź co go popycha. Ktoś nawet robił fotki tego patentu ale nie wiem kto...
-
ze wystaje sam gwóźdź co go popycha.
:D a co to za patenty z gwoździami w tak szlachetnym wozie :D
-
Mariusz mam chyba dobre przekazniki :) z eldorado ;) moze sie jakos po swietach stykniemy na ta elektryke? to oddam Ci cos i dam Ci cos
(http://images25.fotosik.pl/180/0c518fb3e88c7972.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images34.fotosik.pl/187/a5f6402910061803.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
Co do umieszczenia przełącznika z tyłu to w borku mam go schowanego pod lewą lampą tak , ze wystaje sam gwóźdź co go popycha. Ktoś nawet robił fotki tego patentu ale nie wiem kto...
Mam filmik.
-
Mariusz mam chyba dobre przekazniki :) z eldorado ;)
I o to właśnie chodziło ;)
-
Piotrek#1923, no to pokaz gdzies :P
-
a jak by to wygladalo jak bym chcial zrobic takie otwieranie bez alarmu? poprostu w kabinie przelacznik ktory by zalaczal silownik i klapa otwarta? tak zamiast linki.
-
Da sie dokladnie tak samo, w sklepach moto albo elektronicznych powinienes dostac pojedyncze silowniki.
-
ale to wtedy wystarczy ze do silownika doprowadze napiecie 12v i powinien pociagnac za zamek? jaki jest koszt pojedynczego silownika? tak ok?
-
Marcin1.4 16v, koszt siłownika to kilkanaście złociszy
-
Dokladnie. Musisz tylko sprawdzic z ktorej strony podac plusa a z ktorej mase - raz sie bedzie chowal a raz wysuwal.
A mi ostatnio przyszedl do glowy pomysl jak zrobic otwieranie bagaznika przez silniczek tylnej wycieraczki:)
-
jak myslicie czy w atu da rade zrobic zeby klapa po otwarciu sama podniosla sie do gory? to byl by niezly bajer
-
Jak we fiatach sie unosi do i w aut pewnie da rade :wink: pomysl nad dobrymi sprezynami bo tam chyba sa sprezyny. nie?
-
Tyle, że we fiacie klapa jest dużo lżejsza, bo sam wierzch się podnosi, a w atu jeszcze ta część, na której jest blenda. Może wystarczyłoby założyć takie siłowniki jak np w Caro i po odpuszczeniu zamka sama pójdzie w górę, jakby je dobrze zamocować. Problem jest taki, żeby się w czasie jazdy czasami nie otwarła sama. Mi się tak w Caro parę razy zdarzyło po dziurach.
-
w atu nie ma sprezyn przy klapie bo to by bylo p[roste wtedy. klapa jest na takim zawiasie i z silownikami ze najpierw troche idzie do gory a poziej sie przechyla. silowniki lekko ja unosza dopiero od pewnego momentu a jak zrobic zeby od poczatku sama startowala?
-
A jak wygląda wogóle mechanizm od klapy w atu, bo w życiu chyba nie widziałem ;)
[...] A mi ostatnio przyszedl do glowy pomysl jak zrobic otwieranie bagaznika przez silniczek tylnej wycieraczki:)
Możesz rozwinąć pomysł? Zaciekawiło mnie to ;)
I tak na marginesie, to jest mój pięćsetny post na tym forum :)
-
A jak wygląda wogóle mechanizm od klapy w atu, bo w życiu chyba nie widziałem ;)
wygląda identycznie jak w caro. zamek taki sam, linka biegnie również z lewej strony.
-
jimo#1921, chodziło mi o sposób zamocowania zawiasów. Czy to jest rozwiązane tak samo jak DFy miały, czy jakiś bardziej skomplikowany mechanizm.
-
poruszałem temat klapy na FCT ( szkoda że to umarło) jakieś 1.5 roku temu odnośnie podnoszenia tej klapy automatycznie niestety nikt nie znalazł rozwiązania i stanęło na tym że niestety trzeba szarpać siłą, po 2 klapa od atu jest niewyważona bo część pionowa jest cięższa od poziomej +( blenda) tak więc trudno cokolwiek wymyślić , same sprężyny gazowe 210N sobie trochę nie radzą wraz trzeba to szarpnąć do góry
-
A jak wygląda wogóle mechanizm od klapy w atu, bo w życiu chyba nie widziałem ;)
[...] A mi ostatnio przyszedl do glowy pomysl jak zrobic otwieranie bagaznika przez silniczek tylnej wycieraczki:)
Możesz rozwinąć pomysł? Zaciekawiło mnie to ;)
I tak na marginesie, to jest mój pięćsetny post na tym forum :)
Jakby go odpowiednio zamocować, i na ośkę z wieloklinem (tą na którą nachodzi wycieraczka) nawinąc linkę, drugi koniec linki do uszka w zamku. Silnik dostaje krótki impuls i dalej sam sie obraca, i sam wraca do pozycji początkowej, to chyba by wystarczyło żeby nawinąć tyle linki żeby zamek się otworzył.
-
Mariusz#1926, a gdyby na któryś z tych uchwytów założyć sprężynę skrętną? Odbiło by klapę w górę, a siłowniki powinny zrobić resztę. Próbowałeś coś w ten deseń?
Przykładowe sprężyny skrętne:
http://www.sprezynyksiazek.pl/spr3.jpg
http://pospring.pl/oferta_spr_skretowe.html
-
ten zawias jet troche skaplikowany ale moze taka spreyna by cos dala. myslalem nad sprezyna zamocowana pionowo w miejscu gdzie klapa dochodzi do wnetrze bagaznika i przy otwarciu ta sprezyna by wybijala klape . tylko z tym by bylo troche zabawy zeby zamocowac rtakie cos
-
mozna takze dwa (lub jeden) silowniki elektryczne zamocowac tak by pchaly klape w gore na tyle by dalsza czesc procesu otwierania przejely juz sprezyny gazowe... czas zasilania tych silownikow bylby ograniczony (dobrac doswiadczalnie)
jesli skok silownika bylby za krotki nalezaloby go przyblizyc do zawiasu...
silowniki wlaczalby sie 500ms po zwolnieniu zamka klapy... oczywiscie musialby byc zabezpieczone przed przeciazeniem...
niestety nie wiem jakiej sily trzeba uzyc do momentu az klapa zostaje uzniesiona przez sprezyny gazowe... nalezy pamiec takze ze przyblizajac punkt przylozenia sily do zawiasow musimy zwiekszyc jej wartosc (zasada dzwigni)... silowniki allegrowe (ktore pracuja takze w kierunku pchania) potrafia wytworzyc sile o wartosci okolo 40N... dwa silowniki to juz 80N
w Caro ten pomysl jest napewno do du... ale w ATU byc moze sprawdzilby sie
-
Osfald, Tutaj siłownik nawet na 30 kg
http://www.allegro.pl/item334657571_silownik_klapy_bagaznika_lub_silnika_duza_moc.html
Większym problemem jest chyba jego umiejscowienie. Na moje najlepiej byłoby przedłużyć jeden z płaskowników w mechanizmie ( ten dłuższy np), tak żeby jeszcze wchodził do bagażnika. Na końcu otwór, siłownik np na błotniku. Wtedy łatwo byloby regulować siłą jaką potrzebujemy. Dłuższa/krótsza część płaskownika w bagażniku.
-
Osfald, Tutaj siłownik nawet na 30 kg
w tym moim pomysle silownik musi PCHAC, a ten pokazany przez Ciebie tylko CIAGNIE... jesli znajdziemy silowniki pchajacy o sile 150N i zamontujemy dwa po obu stronach to sukces gwarantowany...
zrobcie dokladne zdjecie komory bagaznika ATU z naciskiem na obszar zawiasow...
-
Znalezione:
http://photos03.allegro.pl/photos/oryginal/334/85/90/334859050_2
-
http://www.allegro.pl/item328014883_najmocniejszy_uniwersalny_silownik_8kg_slave.html
siłownik tego typu wystarczy w zupełności, należy tyllko wyciągnąć sprężyne z zamka, od razu widać która to.
-
(http://img339.imageshack.us/img339/4223/klapaky7.th.jpg) (http://img339.imageshack.us/my.php?image=klapaky7.jpg)
Ja bym to zrobił tak. Element zaznaczony na czerwono trzeba by dospawać. Siłownik 30 kg, do jakiego dałem linka przymocować do nadkola, a z drugiej strony do dospawanej części. Możemy sobie ładnie regulować siłę i skok przez dobieranie długości tej części.
-
matucha, zainteresował mnie program na którym to robiłeś. możesz podać jego nazwę.
-
SolidWorks http://www.solidworks.pl/
-
SolidWorks 2006 SP0.0
Dużo lepszy wg mnie jest ProEngineer, ale wygasła mi na niego licencja ;)
www.ptc.com
-
Catia Rulez :mrgreen:
eee... ja tam wszystko robie w AutoCADach, IDEAsie, ewentualnie SolidDesigner..., a wizualizacje to tylko 3DStudio :)
pracowalo sie takze na Microstation, Ansysie, ME10....
co do samego silownika to myslalem o umieszczeniu go bezposrednio na obrzezu komory, pionowo, tak by efektor silownika bezposrednio popychal klape od dolu...
-
Rozwiązanie dla zawiasu z DFa. Siłownik pchający, tak jak mówił Osfald.
Czerwony - dospawany zawias
Niebieski - siłownik zamocowany pod tylną półką.
Zamknięty:
(http://img252.imageshack.us/img252/3043/zamknietybe1.th.jpg) (http://img252.imageshack.us/my.php?image=zamknietybe1.jpg)
Otwarty:
(http://img252.imageshack.us/img252/4968/otwartynw5.th.jpg) (http://img252.imageshack.us/my.php?image=otwartynw5.jpg)
-
odkopuje trupa , zrobiłem otwieranie klapy jak narazie z zamka centralnego, w atu przedstawia sie to tak jest to taki trochę druciarski sposób ale inaczej nie mogłem wymyśkleć
(http://img260.imageshack.us/img260/4636/img0043ie7.th.jpg) (http://img260.imageshack.us/my.php?image=img0043ie7.jpg)(http://img338.imageshack.us/img338/7404/img0044fc5.th.jpg) (http://img338.imageshack.us/my.php?image=img0044fc5.jpg)
te schematy co dał Osfald są oki z tym że tu jest sterowanie plusem i trzeba zamiast +12 na styk 30 i 87 dać minus a na siłownik zapodać nie masę tylko plus. tak pozatym działa to git brakuje tylko podnoszenia :D
-
Mariusz, powiedz mi jak to wykombinowales juz przy samym zamku. zostawiles na wszelki wypadek linke?
-
tak linka została wyleciała tylko sprężyna bo siłownik nawet 8 kg nie potrafił jej przezwyciężyć
-
z tym że tu jest sterowanie plusem
tu to znaczy gdzie? w Twoim alarmie?
pierwsze slysze aby alarm sterowal plusem... z reguly na wyjsciu ma tranzystor NPN wlaczajacy "mase"... no ale jeszcze musze sie duzo nauczyc ;)
pozdrawiam
-
dokładnie na wyjściu jest plus więc trzeba było odwrócić schemat sam sie zdziwiłem ale miernik nie kłamał.
-
jestem w trakcie tworzenia el siłownika do otwierania klapy. pytanie brzmi następująco:
jak zrobić by guzik przy klapie bagażnika( który własnie montuje) był aktywny TYLKO w przypadku gdy samochód jest otwarty? mam zwykły centralny zamek bez alarmu.
kwestią jest w jaki sposób dać stałe napięcie po otwarciu centralnego i zabrać je po jego właczeniu/zamknięcu drzwi. na siłowniki jak wiadomo idzie prąd tylko przez chwile. czy jest coś w rodzaju przekaźnika który by został zwarty po impulsie a potem znów sie rozłaczył?
mam pomysł, może głupi by rozwiązać to mechanicznie-mianowicie do cięgna od zamka( to pod co jest podłaczony siłownik od centralki) w jakiś dzwiach przykręcić przełacznik, który bedzie sie załaczał/wył w zależnosci od tego czy dzwi zamkniete czy otwarte. przełacznik ten bedzie nam dawał napięcie na siłownik.
moge zrobić tak i wiem ze to bedzie działac, ale może jest jakies prostrze rozwiązanie problemu.
-
Na ktoryms przewodzie sterujacym od mastera masz caly czas minus po otwarciu zamka , a na drugim po zamknieciu. Wpinasz sie poprostu tam gdzie w centralke centralnego podpina sie sterowanie od alarmu. Oczywiscie jesli jest to zwykly uniwersalny centralny , w fabrycznych moglo byc cos inaczej
-
Na ktoryms przewodzie sterujacym od mastera masz caly czas minus po otwarciu zamka , a na drugim po zamknieciu. Wpinasz sie poprostu tam gdzie w centralke centralnego podpina sie sterowanie od alarmu. Oczywiscie jesli jest to zwykly uniwersalny centralny , w fabrycznych moglo byc cos inaczej
No to w takim razie sprawa załatwiona, Zoltanno ładuj kable do bagera ciung plusa z aku i masz już kozak otwieranie :D
-
marcij, Bardzo Ci dziękuje za tą podpowiedź ! nie wiedziałem, że jest taka opcja
wszystko własnie zamontowałem, działa jak powinno pod względem elektrycznym, niestety siłownik okazał sie za słaby, musze kupić mocniejszy :(
-
Zoltanno#1930, a może to po prostu kwestia za małego prądu. Podpiąłeś + z centralki czy jak to zrobiłeś?
-
+ jest dany kablem prosto z aku. idzie do przzekaźnika, który jest we wnęce koła zapasowego. minus( do impulsu przekaźnika) wzięty z kabla sterującego CZ, jak napisałmarcij,
przełącznik podaje mase z CZ na przekaźnik, by uniknąc jakiegos przypadkowego zwarcia.
sam przełacznik jest to guzik ze sarego apartau telefonicznego , który odpowiada za odłożenie słuchawki :D jest mały i fajnie "pstryka" :) i caly jest jeszcze zaizolowany.
przykręcony jest pod uszczelką klapy bagażnika, w miejscu gdzie jest wycięcie na wsadzenie ręki
-
Zoltanno#1930, możesz ogólnie próbować poluzować cały zamek. Będzie się lżej otwierać i zamykać klapa, ale musisz liczyć się z tym, że po dziurach będzie to lekko pracować wszystko ( jakieś lekkie stukanie czy piszczenie się może pojawić ).
-
probowałem zdejmować spreżyne. wtedy ma siłę otworzyc, ale jak za linkę w srodku pociągne to nie wraca i kiepsko sie zamyka. kupić musze i tak.
-
Ja zdjąłem sprężynę i siłownik 4kg bez żadnego problemu daje rade. Fakt, że ciągnąc za linkę w środku trzeba później wrócić dźwignię w dół bo sama nie wraca. Jednak mi to nie przeszkadza bo po to zamontowałem guzik żeby nim otwierać a nie linką. Linka to tylko wersja awaryjna ;)
-
Ja swego czasu rozwiązałem ten problem zakładając dodatkowy przełącznik w drzwiach kierowcy sterowany cięgnem rygla.
jeśli masz alarm to poszukaj może ma w standardzie wyjście zwierające do masy gdy alarm jest rozbrojony. Wtedy z tego wyjścia dajesz przełącznik do sterowania przekażnikiem. Do tego przekaźnik żółty jak do klaksonu. Na "30" dajesz stały plus po bezpieczniku. "87" na siłownik CZ (jego druga końcówka zwarta do masy na stałe). Na "85" (albo "86" bo nie pamiętam) podłączasz włącznik otwierający klapę podający masę właśnie przez alarm.
A skoro przy otwieraniu z przycisku mowa to nie wiem czy już ktoś o tym wspomniał ale najlepiej byłoby sam przełącznik zastąpić układem "masy chwilowej" czyli czymś na kształt sterownika centralnego zamka. Może zdarzyć się sytuacja że przycisk zablokuje się w pozycji zwartej i wtedy siłownik będzie zasilany stale co dość szybko doprowadzi go do uszkodzenia. Układ "masy chwilowej" wyśle kilku sekundowy impuls w momencie zwarcia zewnętrznego przełącznika i nie będzie reagował na to że jest on zwarty na stałe. Kolejny impuls wyśle dopiero po rozwarciu i ponownym zwarciu guzika klapy.
Wszyscy co widzieli mojego "gwoździa" w borkostworku wiedza jak jest on założony. Niestety daleko postępująca korozja spowodowała że lubi się on przycinać. I tylko dzięki tej masie chwilowej nadal mam ten sam siłownik w klapie.
[ Dodano: 2010-10-17, 14:05 ]
Ja swego czasu rozwiązałem ten problem zakładając dodatkowy przełącznik w drzwiach kierowcy sterowany cięgnem rygla.
jeśli masz alarm to poszukaj może ma w standardzie wyjście zwierające do masy gdy alarm jest rozbrojony. Wtedy z tego wyjścia dajesz przełącznik do sterowania przekażnikiem. Do tego przekaźnik żółty jak do klaksonu. Na "30" dajesz stały plus po bezpieczniku. "87" na siłownik CZ (jego druga końcówka zwarta do masy na stałe). Na "85" (albo "86" bo nie pamiętam) podłączasz włącznik otwierający klapę podający masę właśnie przez alarm.
A skoro przy otwieraniu z przycisku mowa to nie wiem czy już ktoś o tym wspomniał ale najlepiej byłoby sam przełącznik zastąpić układem "masy chwilowej" czyli czymś na kształt sterownika centralnego zamka. Może zdarzyć się sytuacja że przycisk zablokuje się w pozycji zwartej i wtedy siłownik będzie zasilany stale co dość szybko doprowadzi go do uszkodzenia. Układ "masy chwilowej" wyśle kilku sekundowy impuls w momencie zwarcia zewnętrznego przełącznika i nie będzie reagował na to że jest on zwarty na stałe. Kolejny impuls wyśle dopiero po rozwarciu i ponownym zwarciu guzika klapy.
Wszyscy co widzieli mojego "gwoździa" w borkostworku wiedza jak jest on założony. Niestety daleko postępująca korozja spowodowała że lubi się on przycinać. I tylko dzięki tej masie chwilowej nadal mam ten sam siłownik w klapie.
-
jeśli masz alarm to poszukaj może ma w standardzie wyjście zwierające do masy gdy alarm jest rozbrojony
Jest tu ktoś, kto sie orientuje czy Patrol Line ma takie coś ? :P