FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ Hamulcowy => Wątek zaczęty przez: KGB w Marzec 29, 2008, 21:44:12 pm

Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 29, 2008, 21:44:12 pm
Jako ,ze wkoncu moj projekt ujrzal swiatlo dzienne to postanowilem podzielic sie doswiadczeniami z potomnoscia.
Zaczelo sie od zakupu tarcz tylnych hamulcowych od alfy 166 - zakup okazal sie malo rozstropny ,poniewaz jak sie okazalo po zakupie ten model ma wspolne piasty z lancia ,a nie innymi alfami ,tak wiec moim oczom ukazala sie tarcza o podzialce otworow 5x108 zamiast planowanych 5x98.
Jasnym okazalo sie ,ze do przeotworowania tego na 4x98 bedzie potrzebna frezarka z podzielnica ,a nie wiertarka stolowa jak wczesniej planowalem ,a wiec tarcze poszly do zakladu wujka Staszka  :mrgreen:
Po powrocie i pozniejszej korekcie (otworki do szpilek ustalajacych kolo) tarcze czekaly na dalsze ruchy.
Dane tarczy :
5x108
H= 51.7
D= 276
g= 10

Tarcze wymagaly nowej koncepcji centrowania niz pierwotnie zalozone tarcze alfy 156 ,a wiec przydaly sie stare tarcze lukasowskie ,z ktorych ,po obrobce na tokarce, zostaly krazki dystansujaco centrujace :
(http://img216.imageshack.us/img216/1848/obraz213la1.th.jpg) (http://img216.imageshack.us/my.php?image=obraz213la1.jpg)(http://img81.imageshack.us/img81/853/obraz214qx7.th.jpg) (http://img81.imageshack.us/my.php?image=obraz214qx7.jpg)

obrobki na frezarce wymagaly plyty zwrotnic do ktorych mocowane jest jarzmo zacisku - sciecie 7mm  ,z 19 pozostalo 12 ,samo jarzmo obylo sie bez obrobki :
przed
(http://img136.imageshack.us/img136/9005/obraz025vh5.th.jpg) (http://img136.imageshack.us/my.php?image=obraz025vh5.jpg)
po frezowaniu
(http://img81.imageshack.us/img81/4228/obraz211zr5.th.jpg) (http://img81.imageshack.us/my.php?image=obraz211zr5.jpg)(http://img81.imageshack.us/img81/1987/obraz212ki5.th.jpg) (http://img81.imageshack.us/my.php?image=obraz212ki5.jpg)


odpowiedni dystans wykonany z palskownika stalowego o grubosci 10  i wymiarach 40x130 z nawierconymi otworami fi10 (w praktyce wyszly fi11) i gwintami M10  ,rozstaw otwor-otwor i gwin-gwint  100 ,rozstaw otwor-gwint 20 (wiem ,ze powinno byc 18 jak sie ktos doliczy ,ale miejsce na srobki jeszcze bylo potrzebne) :
(http://img81.imageshack.us/img81/563/obraz215pk8.th.jpg) (http://img81.imageshack.us/my.php?image=obraz215pk8.jpg)

pozostalo skrecenie tego ustrojstwa na sucho i spasowanie - w ruch poszla szlifirka katowa by troche "obgolic" sruby imbusowe,
imbusy skrecilem momentem 60Nm ,czy da sie je rozkrecic to nie wiem :
(http://img81.imageshack.us/img81/5804/obraz221sx8.th.jpg) (http://img81.imageshack.us/my.php?image=obraz221sx8.jpg)(http://img87.imageshack.us/img87/7620/obraz222sa8.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=obraz222sa8.jpg)(http://img87.imageshack.us/img87/5237/obraz223yj9.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=obraz223yj9.jpg)

 

no i ostateczny montaz do zwrotnic ,a w miedzyczasie randka z brzeszczotem ,by zmusic klocki do wspolpracy z tarcza cala ich powierzchnia (wspomniane 2mm roznicy w rozstawie otworow) :
(http://img87.imageshack.us/img87/4976/obraz224gj9.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=obraz224gj9.jpg)(http://img87.imageshack.us/img87/1422/obraz225cg4.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=obraz225cg4.jpg)(http://img87.imageshack.us/img87/2544/obraz226js8.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=obraz226js8.jpg)(http://img216.imageshack.us/img216/7843/obraz227cl7.th.jpg) (http://img216.imageshack.us/my.php?image=obraz227cl7.jpg)



no i to byloby na tyle ,autem przejechalem narazie 250km i hamuje  :mrgreen:

sekcja warszawska zobaczy sobie hamulce na zywo na spocie
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Marzec 29, 2008, 22:12:11 pm
A jak ja dałem dwie podkładki 3mm pod śruby to mnie zjechali.

No nie wiem ja bym się bał aż takiej rzeźby ale to twoja sprawa.
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 30, 2008, 01:24:53 am
nie boj zaby
jak latwo zauwazyc to dystans jest tej samej grubosci co sama plytka ,a srubu to tez M10
wiec zaden element nie ma mniejszej wytrzymalosci niz seria
jezeli nadal sa watpiwosci to radze obejzec sobie mocowania hampli 227mm - to wlasnie po zobaczeniu tego systemu pozbylem sie wszelkich watpliwosci co do mojej przerobki
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Marzec 30, 2008, 03:05:13 am
hmm... trochę nie podoba mi się dołożenie tego płaskownika 10mm. po pierwsze jest to jeszcze jedno ogniwo, które może puścić, po drugie zwiększyłeś ramię siły działającej na płytę zwrotnicy i jeszcze ją odchudziłeś o 1/3. przecież to nie na takie coś było liczone i może zrobić kuku w najmniej odpowiednim momencie.
na twoim miejscu poszukałbym kogoś kto może wykonać mocowanie jarzma z jednego kawałka metalu.
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: tomallus1 w Marzec 30, 2008, 10:35:15 am
Z jakiej stali jest ten płaskownik?
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: piaty w Marzec 30, 2008, 11:21:56 am
spoko fajna duża tarcza, ale za dużo przeróbek jak dla mnie.
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 30, 2008, 12:22:06 pm
maciejowski,
wlasciwie to odchudzilem jedynie nadwymiarowy dystans i tam nikt tego nie liczyl na wytrzymalosc tylko na odsadzenie tarczy
zreszta sama plytka ma grybosc 10mm ,a wiec nadlewy o grubosci 19mm nie poprawiaja jej wytrzymalosci
mozna by dyskutowac o naciskach powierchniowych sruby ,ale conajmniej dwa fakty przecza by potrzebna tam byla grubosc 19mm :
-pierwszy calkowicie konstrukcyjny - przykrecone jest to srubami M10 ,wiec z warunku na scinanie wystarcza tam pole o tej samej powierzchni co otworu fi10 ,czyli u mnie zostalo i tak z zapasem
-drugi na spostrzegawczosc - naprawde polecam zobaczyc jak to jest mocowane w tarczach 227

tomallus1,
z takiej jaka byla pod reka na zakladzie ,czyli najpewniej z St4

piaty,
zebys wiedzial ,ze mozna bylo z lekka qrwicy dostac i jezeli nie osiagnie zamierzonej skutecznosci to przyznaje ,ze szkoda zachodu i lepiej sobie kupic nawiercane tarcze mikody 240 ,albo szukac alternatyw w postaci zwrotnic trucka ,lub wentyli z cromy czy tam innych fiatow jak jest opisane to w innym watku
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Marzec 30, 2008, 22:16:28 pm
Cytat: "KGB"
jezeli nie osiagnie zamierzonej skutecznosci to przyznaje ,ze szkoda zachodu

A to kiedy będzie wiadomo??
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 31, 2008, 00:29:06 am
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "KGB"
jezeli nie osiagnie zamierzonej skutecznosci to przyznaje ,ze szkoda zachodu

A to kiedy będzie wiadomo??

jak sie klocki uloza i gdy bede mial czysta jezdnie (bo pierwszy objazd mialy jak sniezek lezal na drodze)
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: Cycu_E30 w Marzec 31, 2008, 00:36:15 am
seryjny zacisk,klocki, i to dalej nie bedzie to co wentylowane - do normalnej jazdy wystarczą,choc mi zwykłe lucasy udało sie "dość dość" rozgrzać  :D

i tak wole wentyle  :P
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Marzec 31, 2008, 08:29:50 am
Czyli posiadając tarzcze wentylowane o rozstawie srób 4x108 to wystarczy zmienic rozstaw otworów i tyle?
Tytuł: tarcze hamulcowe lite 276mm
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 31, 2008, 11:29:28 am
Cytat: "Fistasz"
Czyli posiadając tarzcze wentylowane o rozstawie srób 4x108 to wystarczy zmienic rozstaw otworów i tyle?

nie wystarczy ,bo srednica centrowania na piascie jest inna i trzeba dorobic takie pierscienie jak u mnie
jezeli ktos chce wentylowane to odrazu mozna kupic pasujace 4x98 od fiata bravo/alfy145