FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: święty w Czerwiec 27, 2008, 10:54:16 am
-
Ostatnio mnie naszło na zrobienie konwersji głowicy w swoim DOHC na 16v.Głowicę jako tako już mam, obecnie jest na etapie portingu, wymiany zaworów , może będzie ostrzejszy wałek ssący (w końcu ITB nie może się marnować).
Po wakacjach planuję zrobić swapa głowic , jednak z tego co wiem będzie kilka wykminek do rozwiązania.
Po pierwsze:
-gwintowanie i zaślepianie kanałów olejowych w bloku (głowice 8 a 16v są inaczej smarowane)
-przeróbka tłoków - tutaj mam kilka koncepcji, może ktoś ma lepszą - albo wsadzenie tłoków z 16v (nie do końca wiem jak jest z korbami i wysokością tłoków) lub szlifowanie garbatych tloków z 1.6 pod 16 zaworów (teoretycznie prostsze gdyż zostają seryjne korby i usytuowanie tłoków)
- zaślepienie aparatu zapłonowego z tyłu głowicy.
- przeciągnięcie węża wyjścia wody z tyłu głowicy na przód.
- zamiana miejscami kolekotrów - wydech będzie jak w roverze (nawet nie chce sobie tego wyobrażać)
To chyba wszystkie większe wykminki jakie trzeba zrobić żeby 16v sobie siedziała.
Wszystkie sugestie oraz pomysły w tej materii mile widziane a może ktoś z forumowiczów robił już taką wydumkę ??
Na pewno 1.6 DOHC 16v na bloku z regatu będzie ciekawą hybrydą, gdyż na bloku z 1.6 DOHC fiat nigdy nie wypuścił 16v a nowsze silniki 1.6 i 1.8 16v są bazowane na SOHC !!!
-
Zanim zdałem sobię sprawę że moja buda umiera też miałem taki pomysł i zbadałem dokładnie temat, a oprócz tego napisałem TEN (http://motonews.pl/sh_forum.php?op=fvt&t=200519&c=0&hq=&f=25) wątek.
Zajrzyj też na turbo124.com
-
Vox juz podal linka do tematu :)
Z tego co pamietam to :
-croft zalecastosowanie do 16V plaskich tloków od 2.0, u Ciebie wydaje mi sie ze najlepiej pozostac przytlokach ktore masz i wykonac tylko odpowiednie podciecia pod zawory
- wyjscie wody -w crofcie jest pokazana rura ktora puszcza sie obok glowiczki wydechowej (nad wydechem) w celu wyprowadzenia wody z tylu glowicy
- miejsce po aparacie trzeba zaslepic i najlepiej zaspawac odrazu otwor do smarowania aparatu
- kolejna sprawa kanaly ssace - uszczelka pasuje na sruby ale ksztalt kanalu w glowicy 16 V i kolektorze 8 V jest inny
Rozrusznik -ciezka sprawa jezeli bedzie tam szedl wydech jeszcze- ale mozna to przerobic znajdujac kosz z rozrusznikiem z 2 strony(jak w polonezie)- tyle ze to ciezki do znaleziennia gadzet
I tak masz szczescie bo odpada ci rzezba zaparatem zaplonowym :) Od czego masz glowice 16 V ?
-
A gdybym zastosował drugą taką samą zaślepkę jak idzie na drugim wałku co nie ma aparatu ?
Szpilki do przykręcenia głowicy pewnie idą też inne....
Co do wyjścia wody to wolę jak woda przepływa z przodu do tyłu bo zapewne taki obieg lepiej schładza silnik niż wyjście wody na przód głowicy.Dlatego chcę puścić rurę z tyłu do przodu a na niej umieścić czujniki - temp wody od deski oraz od kompa.
Z tłokami to się zobaczy.
Kolektor mam z 16v - do itb potrzebuję tylko części z wtryskiwaczami.
W sumie to kupiłem cały silnik z tipo 2.0 16v za 500 zł więc się chyba opłacało.
Mam też drugą głowicę 16v z lancii delty 2.0 DOHC (niestety po zerwaniu paska) - tą zaczynam robić a z Tipo tylko wytargam potrzebne graty do przeróbki, resztę co zostanie po swapie bierze kania_
-
A gdybym zastosował drugą taką samą zaślepkę jak idzie na drugim wałku co nie ma aparatu ?
Podobno nie zakrywa kanalu olejowego do smarowania aparatu :|
Szpilki do przykręcenia głowicy pewnie idą też inne....
Prawdopodobnie róznia sie tylko łbem
Mam też drugą głowicę 16v z lancii delty 2.0 DOHC (niestety po zerwaniu paska) - tą zaczynam robić a z Tipo tylko wytargam potrzebne graty do przeróbki, resztę co zostanie po swapie bierze kania_
Nie jestem pewien ale wydaje mi sie ze te czapki od tipo róznily sie juz dosc mocno od tych z cromy i starszych lanci wiec uwazaj bo gdzies tutaj moze byc haczyk...
-
o zmianie miejscami kolektorow zapomnij - chcesz zasysac mieszanke mniejszymi zaworami i wypuszczac spaliny wiekszymi ,slabszymi zaworami ?
to bedzie bez sensu jak mysz w ci...
nie znam tych csilnikow ,ale moze bedzie mniej roboty z zalozeniem 2.0 16v ?
jakby to byly w srodku te same silniki to moznaby zmienic waly korbowe z korbami i zmniejszyc pojemnosc do 1.6 jak ci bardzo zalezy :mrgreen:
-
jakby to byly w srodku te same silniki to moznaby zmienic waly korbowe z korbami i zmniejszyc pojemnosc do 1.6 jak ci bardzo zalezy
Niestety sa tylko podobne- walu nie przelozysz ze wzgledu na to ze w starych pompa oleju napedzana jest z walka posredniego(jak w ohv) natomiast tipo ma pompe napedzana bezposrednio od walu korbowego. Blok tez jest inny- nie ma nadlewki walka posredniego, a dodatkowo wersje z walkami wywazajacymi sa szersze od strony kolektora wydechowego(z prawej patrzac od przodu) co uniemozliwia zainstalowanie rozrusznika w skrzyni od 132- oczywiscie mozna to obejsc ale to wymaga zdobycia dosc deficytowych czesci z okreslonych modeli i roczników-np dzwon od 131 i rozrusznik planetarny fiata lub uzycia okreslonego typu bloku z fiata cromy -generalnie zabawa dla tych co znaja budowe tych silnikow i maja odpowiednie zaplecze :)
Glowicy nie odwróci sie rowniez na bloku poniewaz kanaly wodne/olejowe sie niepokryja
-
KGB , kto powiedział że chcę zamienić miejscami kanały lub kolekotry - ja stwierdziłem tylko że kanały w nowszych DOHC są po przeciwnych stronach i trzeba będzie przerbiać wydech na wzór Rovera - wszystko jest do zrobienia.
Właśnie zastanawiam się nad tym czy występowały 1.6 DOHC bez wałka pośredniego - jeśli tak to gdzie ?? Myślałem o zbudowaniu całkiem nowego motoru , który będzie się wyyysoooko kręcił - ok 8000-9000 obrotów , ale ponoć przy takich obrotach lubi zerwać wieloklin na pompie oleju i jest dramat.
-
tak wlasnie myslalem ,ze moga byc problemy z przekladka bebechow
a orientuje sie ktos ,czy silnik z bravo 1.6 16v pasuje pod skrzynie od DOHCa ?
silnik wyglada jak odswiezony dohc i odobno jako jedyny z gamy powstal w Maranello
siena z tym silnikiem to przecinak ,a sam silnik stosunkowo latwo zdobyc
no i kolektory wypadaja po tych samych stronach co w Polonezie
po lepszym wywazeniu nie powinno byc problemu by kreciel sie 8000-9000 rpm
-
Niestety wszystkie nowsze DOHC fiatowskie to konstrukcje bazujące na SOHC - za wyjątkiem wersji 2 litrowych z lancii i chyba prismy/tipo 1.6 DOHC (zresztą sam sobie odpowiedziałem na swój post :P choć nie jestem pewien jak tam jest z wałkiem pośrednim).
Ostatnio właśnie oglądaliśmy z Alexem silnik z fiata coupe i okazało się że to konstrukcja fajna - 1.8 , 130km ale dól z SOHC i prędzej to wsadzi do zastavy niż poloneza :?
-
czyli mam rozumiec ,ze SOHCa ze skrzynia od DOHCa nie idzie polaczyc P&P ?
-
Ostatnio właśnie oglądaliśmy z Alexem silnik z fiata coupe i okazało się że to konstrukcja fajna - 1.8 , 130km ale dól z SOHC i prędzej to wsadzi do zastavy niż poloneza :?
No i z tego właśnie powodu przechodzę dalej lekkie załamanie :P Kurde, nadal nie mam silnika pod swap :P
Sorry Krzysiek za OT :]
-
zaraz zaraz
cos mi tu nie pasuje
przeciez lada miala silniki SOHC ,a podobno skrzynia od lady spina sie z DOHCem ,wiec sila rzeczy skrzynia argenty spina sie z SOHCem ,wiec ...
pytanie czy skrzynia argenty spina sie z DOHCem 16v ze sieny/bravo ?
-
zaraz zaraz
cos mi tu nie pasuje
przeciez lada miala silniki SOHC ,a podobno skrzynia od lady spina sie z DOHCem ,wiec sila rzeczy skrzynia argenty spina sie z SOHCem ,wiec ...
pytanie czy skrzynia argenty spina sie z DOHCem 16v ze sieny/bravo ?
_________________
Silnik dohc fiata powstał na podstawie bloku ohv(5 podpór -konstrukcja A. Lamprediego) do którego Aurelio Lampredi pózniej "dorobił" glowice 8V DOHC a nastepnie 16V DOHC z których wywodzily sie glowice stosowane w cromie i lanciach . Oprócz tego istnialy pasujace na ten blok glowice 16V konstrukcji Abartha. Rosjanie kupili licencje na fiata 124 1.2 OHV do którego dorobili samodzielnie dosc udane glowice OHC. Dlatego silniki i skrzynie fiat dohc i lada sa wzajemnie zamienne bo korzystaja z tego samego rozstawu srub mocujacych- puktem wyjsciowym byl ten sam blok silnika ohv. Natomiast rodzina silnikow OHC siena/bravo to zupełnie inne konstrukcyjnie motory niz ohc łada/dohc fiata. Nie jestem pewien ale byc moze sa one rozwinieciem silników 1.1-1.6 ohc stosowanych w fiatach 128/uno/punto/cc/sc/panda/tempra. Bardzo podobny konstrukcyjnie :shock: jest do silnikow z serii dohc blok silnika 1.7TD z punto 1- wprawne oko zauwazy wiele podobnych rzeczy(podobnie jak w fordzie ZETEC-PINTO :) )
-
czyli krotko mowiac ,silnik lady to SOHC ktory fiatowskiego SOHC nigdy nie widzial
debiutujacy w 1965 roku fiat 125 mial DOHCa 1.6 zrobionego na bazie OHV 1.2 ,ktory niewiadomo czemu zostal wogole wypuszczony na swiatlo dzienne skoro wlosi mieli juz OHV 1.3 i 1.5
jakie to poku... i przykre zarazem
nawet nie ma skad wziac dzwona pod skrzynie montowana wzdluz z silnikiem bravo
dobrze ,ze przynajmniej bmw wstawia silniki wzdluz ,bo przynajmniej skrzyni mozna urzyc
-
Silnik łady to licencja , jak napisał Elwood silnika ze 131 z rosyjskiej konstrukcji głowicą - kiedyś się właśnie zastanawiałem czy da się ubrać czapkę z DOHC na blok łady :P
A faktycznie te nowsze fiatowskie 16v to inna głowica posadzona na blok , który był w zastavie i innych tego typu fiatach niestety.... Dltego widziałem takie silniki wsadzane prawie p&p do starych przednionapędówek.
Kania_ mówi że gdyby była odpowiednia flansza łącząca skrzynie i silnik to by spioł to jakoś do poldka.
Problemem, który w takim wypadku nadal pozostanie to nadlewy na łapy, których po prostu SOHC z racji swojego innego montażu nie posiada.... natomiast każdy DOHC na wykonane i albo trzeba nawiercić i nagwintować albo tylko nagwintować i przykęcić łapy z argenty/132.
Gdyby nawet ktoś zrobił wydumkę z łapami - a i takowe widziałem na turbo 124 - goście spięli silnik 16v opla do łady, to kolejnym wyzwaniem będzie dorobienie miski olejowej gdyż jest całkiem inna, do DOHC podchodzi z tylkonapędówek po nawierceniu ponoc nowych otworków z przodu, podklepanie w jednym miejscu gdzie wychodzi smok od pompy oleju i wycięcie nowego otworu na smok w samej misce.
-
Kania_ mówi że gdyby była odpowiednia flansza łącząca skrzynie i silnik to by spioł to jakoś do poldka.
Problemem, który w takim wypadku nadal pozostanie to nadlewy na łapy, których po prostu SOHC z racji swojego innego montażu nie posiada.... natomiast każdy DOHC na wykonane i albo trzeba nawiercić i nagwintować albo tylko nagwintować i przykęcić łapy z argenty/132.
Jest duzo innych silnikow które mozna spiac za pomoca flanszy :) Faktem jednak jest ze fiat zaczal produkowac małe auta z malymi silnikami :| i nie ma teraz nawet skad wziosc normalnego motorka do starszych braci :evil: Dodatkowo wszystko przedni naped -porazka. I w ten sposób jedynymi realnymi dawcami zostaja tylko fordy i bmw... Boli mnie jak szefowie fiata nie pamietaja(lub nie maja checi pamietac) o swojej przeszlosci. Robi to jedynie Mercedes -na zamówienie dostajesz kazda czesc- nawet z auta przedwojenego, i Ford- nowe silniki sa P&P pod stare wzdluzne skrzynie a czesci tez sa, jedyne ocalałe fiaty z lat 60/ 70 za pare lat beda jezdzic na lawetach bo nie ma skad wziosc do nich czesci..
-
Elwood, nie tylko Daimler (producent Mercedesa) wykonuje wszystkie części do każdego wyprodukowanego przez siebie pojazdu. na początku lat 90-tych pisałem do centrali Peugeot- w Paryżu, chciałem wyrwać za friko książkę serwisową do "604" . nie udało się ale, pochwalili się możliwością wykonania każdej części na zamówienie, ponieważ posiadają dokumentację techniczną każdego modelu Peugeota w formie elektronicznej. wystarczy wprowadzić program na maszynę i część zostanie wykonana. o cenę nie pytałem. zamiast książki przysłali mi jej numer katalogowy w wydawnictwie zakładowym.
ciekawe, czy ktokolwiek pytał firmę Fiat, jak ta sprawa u nich wygląda.