FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ Hamulcowy => Wątek zaczęty przez: asdx21 w Wrzesień 12, 2008, 21:35:57 pm

Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: asdx21 w Wrzesień 12, 2008, 21:35:57 pm
Witam

Od samego początku gdy kupiłem Poloneza nie jestem dostatecznie zadowolony z działania hamulców.  układ hamulcowy oczywiście z fso, po wymianie pompy, klocków i tylnych cylinderków, oczywiście układ odpowietrzony. Problem wygląda tak: gdy silnik jest wyłączony pedał hamulca jest twardy, ale o hamowaniu nie ma mowy. Gdy serwo działa jest odwrotnie z tym że podczas jazdy gdy docisnę hamulec do oporu to nie ma takiego efektu jak przy innych samochodach starszego typu tzn. że koła sie NIE obracają podczas hamowania i jest efekt:  tzn pisk opon - co świadczyłoby o pełnej sprawności układu. A co do przeglądu, to na stacji kontroli nie było zastrzeżeń co do hamulców. Czy takie działanie hamulców jest poprawne?
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: compile w Wrzesień 12, 2008, 21:52:33 pm
Jak masz silnik wyłączony to nie działa wspomaganie układu hamulcowego, więc pedał jest twardy.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek w Wrzesień 12, 2008, 21:52:35 pm
Musi być źle odpowietrzony albo serwo walnięte może przewód od serwa być gdzieś pod osłonką pęknięty.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: asdx21 w Wrzesień 12, 2008, 21:54:37 pm
Ps. ostatnio czyściłem hamulce i zauważyłem że klocki dosyć mocno trą o tarcze - szczególnie zjawisko widoczne dla prawej strony, a co najlepsze to prawa strona podczas hamowania bardziej hamuje. na szczęście przy odrobinie siły można obrócić koło. czy jest to typowe???

[ Dodano: 12 Wrz 2008 22:02 ]
jeśli chodzi o odpowietrzanie to robiłem je dwa razy. za pierwszym razem były widoczne pęcherzyki powietrza, za drugim żadnych.  a jeśli chodzi o odpowietrzanie to się je robi w kolejności: tył prawy, tył lewy, przód lewy, przód prawy (kierownica po prawej). Tylko nie jestem pewien ile razy trzeba pompować i odkręcać odpowietrznik - ostatnio robiłem około 5-6 razy przy każdym cylinderku - wystarczy?
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Maxiu w Wrzesień 12, 2008, 22:50:31 pm
stoisz od tylu samochodu: tyl prawy, tyl lewy, przod prawy, przod lewy. Od najdalszego pkt. oddalonego od pompy. Jeżeli "ściąga" Ci auto, to nie jest normalne, prawdopodobnie masz zapieczony tłoczek... wypompuj go kawałek oczyść i daj dobrego smaru, wciśnij, wytrzyj, załuż nowy uszczelniacz (orginalny!), powinno na rok starczyć :D koła obracają sie lekko, oczywiście jakiś opór występuje bo klocki tak idelanie sie nie cofaja.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 12, 2008, 22:56:36 pm
równie dobrze mogą puchnąć przewody elastyczne  , ja tak miałem z przewodem łączocym 3nik na moście z przewodem z pompy . On miał pęknięty oplot i grubiał . Pod koniec miałem  hamulce przy samej podłodze . A też cudowałem z zaciskami i pompą , kilka razy odpowietrzałem . Sam system w FSO jest dość nieudany fabrycznie ale to już było wiele razy na tym forum poruszane .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Elwood#1887 w Wrzesień 12, 2008, 23:25:25 pm
Wymienic wszystkie elementy gumowe(pompa tez jezeli ma najechane nie wiadomo ile)i zrobic jeszcze raz, inaczej nie ma to sensu. Zainwestuje tez w klocki Ferrodo na przód -kosztuja dosc sporo ale mozesz mi wierzyc ze po załozeniu nie bedziesz załował  :) Czy samochód ma stabilne wolne obroty i nie gasnie  ? Jezeli tak to serwo do wymiany lub waz podcisnienia
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: asdx21 w Wrzesień 13, 2008, 22:58:37 pm
Samochód ma stabilne obroty i nie gaśnie jedynie na LPG. jeśli przełączę na benzynę są kłopoty w utrzymaniu obrotów. Czy to jest to samo?

[ Dodano: 13 Wrz 2008 23:00 ]
a co do klocków Ferrodo - to gdzie można kupić pod Poloneza ze starym układem?
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: mateo#1939 w Wrzesień 13, 2008, 23:32:30 pm
Cytat: "Elwood#1887"
Czy samochód ma stabilne wolne obroty i nie gasnie ? Jezeli tak to serwo do wymiany lub waz podcisnienia



ja mam cos takiego jak na wolnych obrotach wcisne pedal w deche to obroty spadaja a jak depne ze 5-6 razy to potrafi nawet zgasnac to na lpg, na pb jest lepiej bo nie gasnie. a hamulce raczej takie sobie nie zablokoje kol przy 100km/h.... moze byc to przyczyna serwa czy przewody???
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Łukasz!842! w Wrzesień 15, 2008, 08:33:07 am
mateokrzyku jak masz Fomary to masz odpowiedź  :wink:  ja mam u siebie klocki lukas-TRW i przy 130 zblokowałem koła  :mrgreen:  stary układ naprawdę nie jest taki zły wystarczy dobre klocki założyć, ja mam wszystkie lukas i nie narzekam na heble  :wink:
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: mateo#1939 w Wrzesień 15, 2008, 09:22:06 am
Manolee wiesz nie wiem jakie mam klocki bo od czasu kupna ich nie zmienialem
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: jimo#1921 w Wrzesień 15, 2008, 09:23:49 am
Cytat: "mateokrzyku"
Manolee wiesz nie wiem jakie mam klocki bo od czasu kupna ich nie zmienialem

No to zobacz ile ich jeszcze masz, kilka minut roboty.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: mateo#1939 w Wrzesień 15, 2008, 09:43:18 am
Cytat: "jimo#1921"
No to zobacz ile ich jeszcze masz, kilka minut roboty.


2 miesiace temu zakladalem nowe zaciski przednie to klockow bylo jeszcze z 70%, teraz jak juz bede robic to musze odrazu tarcze wymienic i za jakimis dobrymi klockami sie rozejrzec jakies Ferrodo lub jak pisze Manolee lukasy. ale sprawie sobie dzis nowy przewod podcisnieniowy do serwa....
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: asdx21 w Wrzesień 15, 2008, 16:46:40 pm
wie ktoś może gdzie można kupić takie porządne klocki??? bo moje tez są do d***. szukałem w necie i nic nie znalazłem. nawet nie wiem jaki mają symbol itp. najlepiej przez sklep online.

[ Dodano: 15 Wrz 2008 17:13 ]
aha. czy płyn typu DOT -3 nadaje się do starszego układu hamulcowego poloneza. bo taki aktualnie jest zalany.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Maxiu w Wrzesień 15, 2008, 17:49:25 pm
dot-3 jak najbardziej, ja mam obecnie dot-4. Co do klocków to najlepiej powiedzieć w sklepie że chcesz orginalne (powinno zadziałać), a co do efektywności to już dawno 5 lat temu.... jak wracaliśmy z nad morza to tato miał hamowanie na autostradzie i przy 140 zablokował koła... :D
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 15, 2008, 20:26:24 pm
stary jak masz sytuację nagłą to i tramwajem zapiszczysz przy hamowaniu . Chodzi o komfort tego że np po 2 wyścigach ze świateł i hamowaniu na następnych nie czujesz spalenizny z zacisków . To samo się tyczy przyczepki na haku . Te hamulce nie maja żadnego marginesu bezpieczeństwa bo były robione na lata 60 gdzie nie było takiego ruchu a wszystko hamowało gorzej . To wina FSO że nic przez 40 lat nie zrobiło by było lepiej choć troche . Bo wsadzenie litych tarcz do plusa to też jest jak dla mnie wersja oszczędnościowa .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: asdx21 w Wrzesień 15, 2008, 21:37:57 pm
no tak. ale gdzie najlepiej kupować???
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Maxiu w Wrzesień 15, 2008, 21:57:02 pm
No ja kupuje w motoryzacyjnym i sie pytaj " orginalne czy rzemieślnicze?".
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 16, 2008, 01:31:57 am
w każdym intercars kupisz klocki różnych marek do poloneza . robi naprawde dużo firm .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Łukasz!842! w Wrzesień 16, 2008, 23:05:27 pm
diodalodz jakoś w tym roku przejechałem ładnych parę km z campingiem na tych heblach i to nie raz po niezłych zakrętasach  że trzeba było podeptać i jakoś nie odczułem słabnięcia hebli ja osobiście uważam, że zmiana na zwykłego lukasa nie zawsze może być zmianą odczuwalną brat ma plusa i jakoś nie czuje przepaści między jednymi a drugimi minimalnie może lepsze sam osobiście myślę nad Truckowym zestawem Lukas  :mrgreen:
Co do klocków zmieńcie raz a nigdy nie kupicie fomara i innych tańszych zamienników w tym przypadku jest przepaść :wink:  Fomary starczały mi na pół roku Lukas dwa lata, a w dodatku jak się ma alufelgi to nie trzeba myć ich tak często ponieważ mniej pylą
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: asdx21 w Wrzesień 17, 2008, 09:56:32 am
a co do tarcz - to są wszystkie takie same w moim przypadku? bo chciałbym kupić sobie nowe tarcze dla przednich kół i te stare dać do tylnych bo są w gorszym stanie. A co do wielkości , przekroju, rozstawu trzeba podać w sklepie jakieś specjalne dane czy tylko wystarczy powiedzieć do jakiego samochodu ( np. w intercars).

I może ktoś w ogólnym skrócie mnie naprowadzi "jak wymień tarcze". bo mi się wydaje, aby ściągnąć starą tracze trzeba odkręcić taką dziwną owalną w centralnym miejscu nakrętkę - czy to wystarczy?  z góry dziękuję
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Wrzesień 17, 2008, 14:47:00 pm
w starym, układzie wszystkie tarcze są takie same.

żeby wymienić tarczę odkręcasz koło, wyjmujesz zacisk, odkręcasz jarzmo zacisku, odkręcasz dystans przykręcony takimi śmiesznymi śrubkami i zdejmujesz tarczę. montaż w odwrotnej kolejności  :mrgreen:
a i z tyłu musisz odkręcić połowę tej blaszanej osłony żeby wyjąć zacisk.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 17, 2008, 16:19:50 pm
Cytat: "Manolee"
i to nie raz po niezłych zakrętasach że trzeba było podeptać i jakoś nie odczułem słabnięcia hebli

Ok wszystko fajnie jeśli masz zaciski w idealnym stanie , a większość z nas ma już zaciski w których tłoczki mają luz i mimo że są szczelne często się syfią i zaczynają coraz gorzej odbijać. Poza tym przemilczę system przesuwania szczęki zacisku . Lucas jest ucywilizowaną wersją dramatu fiata . niestety przez bębny z tyłu hamulce utraciły nieco skuteczność .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Plus98 w Wrzesień 20, 2008, 03:10:24 am
Cytat: "diodalodz"
Lucas jest ucywilizowaną wersją dramatu fiata . niestety przez bębny z tyłu hamulce utraciły nieco skuteczność .

Moim zdaniem wręcz przeciwnie, zwłaszcza że jest większa średnica tarczy z przodu. Ja jeżdżę na 260mm.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: jimo#1921 w Wrzesień 20, 2008, 08:04:07 am
Cytat: "Plus98"
Cytat: "diodalodz"
Lucas jest ucywilizowaną wersją dramatu fiata . niestety przez bębny z tyłu hamulce utraciły nieco skuteczność .

Moim zdaniem wręcz przeciwnie, zwłaszcza że jest większa średnica tarczy z przodu. Ja jeżdżę na 260mm.

Lucas w caro/atu ma średnice tarcz 240mm, natomiast Lucas w trucku ma 259 - wymagane są wtedy koła 14".
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 20, 2008, 10:45:12 am
Cytuj (zaznaczone)
Lucas w caro/atu ma średnice tarcz 240mm, natomiast Lucas w trucku ma 259 - wymagane są wtedy koła 14"

dokładnie tak . 240 z caro były bezawaryjne ale zapasu to tam nie było . Poldek powinien mieć przeód wentylowany . Bo ok 240 to tarcze ma fiesta która jest sporo lżejsza .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Zoltan#1930 w Wrzesień 20, 2008, 11:10:53 am
Cytat: "diodalodz"
Poldek powinien mieć przeód wentylowany . Bo ok 240 to tarcze ma fiesta która jest sporo lżejsza .


to są hamulce żywcem wzięte z fiata cinquecento (!) Truck lukas to dobre rozwiązanie i chyba najprostrze do zastosowania
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 20, 2008, 13:22:04 pm
hm nie do końca bo w CC jest układ hamulcowy bendix . Fakt że tarcze są tej samej średnicy .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: mateo#1939 w Wrzesień 20, 2008, 18:29:05 pm
Cytat: "diodalodz"
bendix
czy lukas to to samo..... ja zastanawiam sie nad zestawem z tempry 2.0 lub 1.9tdi wentyle o srednicy 257 jazmo pasi bez problemu, mam tez pompe i serwo od 2.0 musze pomierzyc jak podejdzie to zakladam ja....
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 20, 2008, 18:43:05 pm
no nie to samo bo inaczej jest zorganizowane prowadzenie zacisku .  lucas ma 2 małe prowadnice a bosch-bendix ma jedną dużą na szczycie . Jest jeszcze kilka różnic w odstawieniu jarzma i jego wielkości .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek w Wrzesień 21, 2008, 18:19:21 pm
Te klocki lucasa podchodzą jak zamienniki ?
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Wrzesień 25, 2008, 21:50:36 pm
Grzesiek, Lucas robi też zamienniki klocków do hamulców starego typu wjakie są w 125p/borek/wąskie caro (4 tarcze). Ja takowe klocki we Wrocku kupowałem w sklepie na Psim Polu - zaraz przy przystanku autobusowym.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek w Wrzesień 26, 2008, 21:03:26 pm
O to ty bywasz we wrocku ;p

[ Dodano: 26 Wrz 2008 21:04 ]
A teraz drugie pytanie czy mi tarcze nie pękną jak je ponawiercam?Tz czy przy hamowaniu nie pękną gdy będą przewiercone
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Wrzesień 27, 2008, 01:20:31 am
hm nie powinny popękać ale zdaje mi się że jest to polityka niepotrzebna . taniej i prościej wsadzić układ lucasa niż fabrykę FSO to raz a dwa jeśli nawet to polecam ci tarcze lucasa i do tego klocki i wiercić nie trzeba. jeśli nie boisz sie polskich marek to mikoda robi nawiercane tarcze do poloneza . Osobiście mikode omijam ale może do poldka leja z lepszego materiału .
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: e_gregor w Wrzesień 29, 2008, 07:30:14 am
Grzesiek, we Wrocku jakiś czas mieszkałem. Ja bym sobie nawiercanie tarcz darował. Za duże ryzyko w stosunku do potencjalnych korzysci. Te tarczki i tak są malutkie więc nawiercanie wiele skuteczności i odporności na temperaturę nie poprawi
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Wrzesień 29, 2008, 12:26:37 pm
Po co wyważać otwarte drzwi. Jest kilka fajnych tematów o adaptacji hamulców innych niż seryjne. Polecam tematy Kolegi Bocian_s#313, który u siebie szczepił hamulce inne niż Lucasy w Caro.
Sama przekładka na LUCASY przy starym układzie i pozostawieniu starej pompy też wiele daje. Choćby to, że poza zwiększeniem skuteczności, kończy się koszmar nierówno zużywających się klocków i ściągania przy hamowaniu.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek w Wrzesień 29, 2008, 16:48:00 pm
To jednak mogą pęknąć ?
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Van w Wrzesień 29, 2008, 17:14:33 pm
moje znoszą smiało hamowanie z prędkosci max i ostrą jazdę po zakrętach :) co wentyle to wentyle nie powiem udało mi sie zrobić fioletowe tarcze ale trza mieć talent :D
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: mateo#1939 w Wrzesień 29, 2008, 22:08:39 pm
ma kros wolne serwo lukasa potrzebne mi wymiary mocowania do budy??? mam serwo pompe caly przedni uklad hamulcowy z tempry 2.0 na wentylach
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: mateo#1939 w Październik 01, 2008, 08:57:57 am
wiesz Bocian_s#313 nie dam rady zalorzyc pod serwo lukasa bo pompa z tempry ma inne mocowanie do serwa ... i dlatego jesli juz to musze przelorzyc komplet ale potrzebne mi wymiary serwa lukasa, a swojego niechce narazie wyciagac bo zadurzo z tym zabawy.... a tloczki 54 :)
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Van w Październik 01, 2008, 15:14:09 pm
mateokrzyku, w weekenda napisz do mnie sms to zmierze mocowanie serwa i porobie fotki. mam na wsi kompletne wyjete
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: mateo#1939 w Październik 01, 2008, 15:26:47 pm
Van#1860  :mrgreen:
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Mariusz# w Marzec 23, 2009, 16:50:16 pm
pany odgrzebie trupa i zadam pytanie o zmianę  hamulców z mojego atu na hamulce z trucka też na Lucasie.
Czy potrzeba zmieniać piastę czy wystarczy tylko jarzmo tarcza i zacisk do piasty która już siedzi w moim atu i czy pasi to wszystko bez problemów? kwestia zmiany tych 3 podzespołów.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Marzec 23, 2009, 16:57:24 pm
Piasta zostaje :)
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 23, 2009, 17:56:18 pm
zmienic trzeba plytki mocujace jarzmo  ,a samo jarzmo i zacisk zostaje
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Mariusz# w Marzec 23, 2009, 19:00:11 pm
dobra czyli wychodzi na to że tylko tarcza i kocki? a i powiedz mi jaśniej o co chodzi z płytkami
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: jimo#1921 w Marzec 23, 2009, 19:39:59 pm
Mariusz, różnica pomiędzy Lucasem a Lucasem Truck jest tylko o odsadzeniu klocka, w związku z tym tarcza jest większa, musi być większe ramię - dlatego potrzebne są inne płyty mocujące jarzmo zacisku do piasty.
Tytuł: Efektywność hamulców
Wiadomość wysłana przez: Mariusz# w Marzec 23, 2009, 20:38:20 pm
czyli tak  doszedłem o co chodzi z płytami  czyli trzeba zmienić tą płytę  ze standardowej na trackowską pod system lucasa , założyć  tarcze 259mm i klocki oraz koło 14 i można śmigać czy tak?
a może jeszcze inne niespodzianki są przy tej operacji? a i czy płytę można kupić czy jest to jakaś całość która trzeba gdzieś szperać po złomie i dopiero demontować. sorry za pytania ale to w końcu najważniejszy element bezpieczeństwa więc chce mieć pewność w 100%