FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: K@mil w Wrzesień 25, 2008, 22:13:13 pm
-
Co może być jak w temacie pali bezpiecznik??
Jaki fabrycznie powinien tam być?
Jaki kabelek idzie tam?
I którą stroną leci może gdzieś się przetarł??
-
Co może być jak w temacie pali bezpiecznik??
Jaki fabrycznie powinien tam być?
Jaki kabelek idzie tam?
I którą stroną leci może gdzieś się przetarł??
Przewód poprowadzony jest lewą stroną, kabelek idzie kolorowy(!), zobacz czy nie przetarły się kable na łączeniu buda/klapa bagażnika.
Bezpiecznik ma być biały - 25A.
-
jimo#1921, jak sprawdzić ogrzewanie szyby?
Pamiętam zimą wywalało mi bezpiecznik i go wywaliłem.
Dziś dałem bezpiecznik nie spaloło mi go ale kontrolka się nie świeci :)
Może dlatego, że szyba jest ciepła?
Jak to sprawdzić??
Włożyłem bezpiecznik i go nie pali jak naciskam przełącznik nic się nie dzieje :(
-
Napisałem Ci co masz zrobić! Czytaj uważnie i myśl.
Klapa lewy góry róg - tam masz kiche z kablami na 99%.
Takie tematy były już na forum!
Topic o żarówka zaraz poleci do śmieci! SZUKAJ SZUKAJ - to już było!!
-
jimo#1921, mam poloneza atu i mam z dwóch stron kabelki i wyglądają dobrze.
Chyba, że mam rozbierać te plastiki całe i patrzeć dalej?
Powiedz mi czy nawet jak szyba jest ciepła po włączeniu przełącznika powinna się podgrzewać? Lub chociaż kontrolka się palić?
[ Dodano: Pią 26 Wrz, 2008 ]
I spokojnie nie krzycz na mnie :)
-
A..... Atu masz ;) a to inna postać rzeczy, nie looknalem wczesniej w Posiadane auto - mój błąd. Więc tak, najprościej będzie jak weźmiesz miernik uniwersalny i sprawdzisz czy masz na konektorkach dochodzących do szyby napięcie (są takie wsówki) ściągnij i sprawdź, mase złap z jakiejś śruby a plusa z tego konektora. Co do piktogramu na desce to powinien on się świecić. Mogła się przepalić zarówka (trzeba odkręcić daszek nad zegarami oraz wyjąć zegary i ją sprawdzić). Jeżeli nie spaliła się zarówka to tzn. że albo włącznik poszedł się paść na trawkę, albo hmm no gdzieś masz przerwę na kablu idącym do tyłu auta.
-
A..... Atu masz ;) a to inna postać rzeczy, nie looknalem wczesniej w Posiadane auto - mój błąd.
Hehe tak myślałem i dlatego za aktualizowałem profil bo nie miałem wpisane :P
A domyśliłem się, że chodzi ci o CARO
Więc tak, najprościej będzie jak weźmiesz miernik uniwersalny i sprawdzisz czy masz na konektorkach dochodzących do szyby napięcie (są takie wsówki) ściągnij i sprawdź, mase złap z jakiejś śruby a plusa z tego konektora. Co do piktogramu na desce to powinien on się świecić. Mogła się przepalić zarówka (trzeba odkręcić daszek nad zegarami oraz wyjąć zegary i ją sprawdzić). Jeżeli nie spaliła się zarówka to tzn. że albo włącznik poszedł się paść na trawkę, albo hmm no gdzieś masz przerwę na kablu idącym do tyłu auta.
O taką odpowiedź mi chodziło.
Idę grzebać :P
[ Dodano: Pią 26 Wrz, 2008 ]
I tak nie ma napięcia na kablu w tylnej szybie.
Są dwa kable jeden czarny pewnie masa drugi brązowy (pewnie plusowy)
Przekręciłem stacyjkę włączam przełącznikiem nic nie ma prądu na tylnej szybie.
Nie wiem czy to normalne ale przy bezpieczniku wygląda to tak:
Nie ma tam w ogóle napięcia :(
(http://img.wklej.org/images/19631bezpiecznik.jpg) (http://img.wklej.org/v/19631bezpiecznik.jpg)
Obok są przekaźniki zamieniłem przekaźnik od świateł długich (bo jest taki sam) i nic nie pomoglo :/
Nie mam miernika więc sprawdzałem na żaróweczce :wink:
Czy na tym czerwonym kablu powinno być napięcie?? Wydaje mi się, że tak :(
-
może być jeszcze urządzenie mikroprocesorowe ( rowież ono steruje tylnią szybą) proponuje, jesli chcesz sprawdzić co jest popsute podłaczyć tylnią szybę bez mikroprocesora, tj. zasilanie przez bezpiecznik i przekażnik i dalej prosto do szyby i włącznik podłaczony prosto do przekażnika, tyle ze trzeba było wymienić przełacznik za przełaczany (np. od halogenów przednich) i dla "bajeru" podlączyc jeszcze kontrolkę na desce.
-
Zoltanno#1930, a normalne to jest, że na tych bezpiecznikach nie ma napięcia?
-
Na bezpieczniku masz napięcie dopiero po załączeniu ogrzewania. Więc normalne ;)
-
Czyli wynika, że nie mam napięcia na bezpieczniku.
Może przełącznik walnął jutro zobaczę.
A jak nie przełącznik to będę szukał dalej... :(
[ Dodano: Sob 04 Paź, 2008 ]
Zrobiłem działa :)
Styki przeczyściłem i śmiga :)
-
Topiło mi bezpiecznik od ogrzewanej tylnej szyby. Elektryk zasugerował, że trzeba zrobić obejście i bezpiecznik zainstalować oddzielnie. Przeciął dwa kable idące do bezpiecznika w centralce, po czym do obu końcówek idących z samochodu (nie z centralki :P) zalutował oprawkę bezpiecznika. Po tym zabiegu nie mam kontrolki działającej szyby. Żarówka sprawna, a szyba się załącza, tyle że nie ma sygnalizacji tego faktu. Jak zatem jest poprowadzony obwód szyby ogrzewanej? Co wysterowuje kontrolkę?
-
To nie elektryk tylko d*** sorki... A w ogóle po co takie kombinacje? Czemu niby ma służyć bezpiecznik między przewodami, a nie w skrzynce?
Sprawdziłem na schemacie. Napięcie zasilające tylną szybę oraz kontrolkę od niej wychodzi z bezpiecznika, do którego idzie z przekaźnika. Moim zdaniem to masz gdzieś przebicie do masy, najprawdopodobniej tam gdzie przewody idą z karoserii do klapy. Napraw przebicie, bo tak to jest żadna naprawa...
-
jakby kto nie wiedział to każdy obwód elektryczny ma swoją rezystancje która wynika z odbiornika jak również z samego obwodu i zastosowanych w nim materiałów. Na skutek przepływu prądu w obwodzie w którym występuje odbiornik rezystancyj ny( w tym przypadku szyba) następuje wydzielanie się ciepła które powoduje straty. Aby zrównoważyć moc odbiornika przy zbyt dużej rezystancji i stałym napięciu musi nastąpić wzrost prądu, na skutek którego zaczyna wydzielać się ciepło co powoduje topienie się bezpiecznika.
rozwiązaniem jest poprawić mocowania punktów masowych oraz sprawdzić czy styk przy szybie nie zaśniedział( częsty powód z racji że na szybie osadza się wilgoć która bardzo szybko reaguje z miedzią i aluminium.
co do elektryka zasadź mu kopa i powiedz że tak kopie prąd jak się nie ma o nim pojęcia.
-
Czyli krótko mówiąc - sprawdzę stan przewodów przy klapie, przerobię z powrotem to co skopał elektryk, wyczyszczę styki przy szybie i ma być dobrze.
-
Dokładnie. Dodam jeszcze, że u mnie np klapa miała bardzo kiepską masę i dorabiałem jej dodatkowy przewód od masy na karoserii. Widziałem takie rozwiązanie też w Fordzie.
-
Aby zrównoważyć moc odbiornika przy zbyt dużej rezystancji i stałym napięciu musi nastąpić wzrost prądu, na skutek którego zaczyna wydzielać się ciepło co powoduje topienie się bezpiecznika.
Nie wydaje mi się...
Wzrost prądu w obwodzie następuje w przypadku ZMNIEJSZENIA rezystancji lub wzrostu napięcia.
przykład:
jeśli w obwód zamiast żarówki 20W wepniesz 50W (o mniejszej rezystancji) to bezpiecznik się stopi.
Jeśli natomiast wepniesz 5W (większa rezystancja) to nic złego się nie stanie z bezpiecznikiem.
Morał z tego taki że słabe lub zaśniedziałe połączenia nie mogą być przyczyną palenia bezpiecznika, a zdecydowanie zwarcie do masy.
-
Nie całkiem w praktyce to tak działa bo przy kiepskim kontakcie złączki mają skłonność do nagrzewania się aż do stopienia obudowy włącznie.
-
Nie całkiem w praktyce to tak działa bo przy kiepskim kontakcie złączki mają skłonność do nagrzewania się aż do stopienia obudowy włącznie.
Sugerujesz zatem że przyczyna musiała by być w skrzynce bezpiecznikowej, na złączce pomiędzy przewodami a płytką bezpiecznika... :roll:
takie założenie ma sens :idea:
Ja jednak nadal obstawiałbym zwarcie :wink:
-
U dwóch kolegów dwie różne przyczyny.
-
Aby zrównoważyć moc odbiornika przy zbyt dużej rezystancji i stałym napięciu musi nastąpić wzrost prądu, na skutek którego zaczyna wydzielać się ciepło co powoduje topienie się bezpiecznika.
Nie wydaje mi się...
Wzrost prądu w obwodzie następuje w przypadku ZMNIEJSZENIA rezystancji lub wzrostu napięcia.
przykład:
jeśli w obwód zamiast żarówki 20W wepniesz 50W (o mniejszej rezystancji) to bezpiecznik się stopi.
Jeśli natomiast wepniesz 5W (większa rezystancja) to nic złego się nie stanie z bezpiecznikiem.
Morał z tego taki że słabe lub zaśniedziałe połączenia nie mogą być przyczyną palenia bezpiecznika, a zdecydowanie zwarcie do masy.
mówimy tu o mocy odbiornika
S=U*I
tak więc spadek napięcia w skutek zaśniedziałych styków powoduje wzrost natężenia prądu
do tego kolega pisze że bezpiecznik mu topi a nie powoduje jego przepalenie a to chyba różnica.
-
Kable połaczone z powrotem jak fabryka przykazała, kontrolka od szyby już chodzi. :) Jutro popatrzę, czy nie ma przebicia na masę przy tylnej klapie. A kiepski styk przy chociażby bezpieczniku może powodować nagrzewanie się tego miejsca. Zmniejsza się przecież skuteczny przekrój przepływu prądu, co przy nie zmienionym natężeniu daje efekt grzałki.
-
Wszytko się zgadza. Powinien być zielony 30A, a włożyłeś biały 25 A.
-
Wszytko się zgadza. Powinien być zielony 30A, a włożyłeś biały 25 A.
No nie wiem Grzesiek, ja tam mam biały i w wielu źródłach spotkałem się z tym, że tam ma być biały. :)
-
włożyłeś biały 25 A
Dlatego, że w mojej książce DAEWOO-FSO Polonez Caro Plus Instrukcja Obsługi jest, że powinien tam być biały 25A. Natomiast jak pisałem wczesniej na klapce jest, że zielony 30 A. I nie wiem czy wierzyć książce, czy klapce. To jak w końcu :?:
-
W książce Trzeciaka jest zielony w tabelce. :) Trzeba by policzyć jaki przez niego płynie prąd i się okaże ile A wystarczy. :)
-
Ja tego nie policzę bo się wogóle na tym nie znam :P Jakiś ochotnik :?: :P
-
Na tym bezpieczniku mają być: szyba + kontrolka + podgrzewane lusterka. Z tego co pamiętam, to od 125p brała chyba 130W, ale tam jest sporo mniej drucików, a bezpiecznik ma trochę mocy na zapas żeby się nie przepalał przy włączaniu.
-
prosta sprawa
fabryka kleiła opis pod wyposażenie dodatkowe podczas gdy go nawet nie było
stąd sama szyba na bezpieczniku 25A
kiedy dorzucimy już lusterka w ten obwód tak jak to powinno być fabrycznie potrzeba 30A i taki właśnie jest opis.
-
Czyli jeżeli jest sama podgrzewana szyba i nie ma podgrzewanych lusterek to powienin być bezpiecznik zielony 25 A, tak :?:
I to sam się tyczy bezpiecznika od zapalniczki, zegara, itd. który jest też od elektrycznych szyb? Jeżeli nie ma elektrycznych szyb to powinien być mniejszy niż 25 A :?:
I tak przy okazji, co się może stać jeżeli będzie siedział "większy" bezpiecznik niż powinien?
-
I tak przy okazji, co się może stać jeżeli będzie siedział "większy" bezpiecznik niż powinien?
może się spalić odbiornik chroniony tym bezpiecznikiem, a przy długotrwałym obciążeniu kable.