FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: mateuszOBR w Luty 11, 2009, 20:16:38 pm
-
mam kilka pytan odnosnie chłodzenia silnika w poldrowerku rocznik 95"
1. W jakiej temp powinien się załączyć wentylator w poldroverku ?? u mnie ok 100 C
2. Jak podłączyć 2gi wentylator pod co i jak można zastosować włącznik od nawiewu z Caro minusa
-
mam kilka pytan odnosnie chłodzenia silnika w poldrowerku rocznik 95"
1. W jakiej temp powinien się załączyć wentylator w poldroverku ?? u mnie ok 100 C
2. Jak podłączyć 2gi wentylator pod co i jak można zastosować włącznik od nawiewu z Caro minusa
ad1. albo wali ci wskaznik na zegarach albo za pozno wlacza sie wzlacznik wentyla w chłodnicy, przy takiej temperaturze (wrzenia!) nie powinien, znacznie wcześniej
ad2. drugi wentylator podłączasz z akumulatora na ten przykład, jedną nitkę kabla prowadzisz do kabiny i zwierasz włącznikiem tak jak posałeś - w twoim przypadku od włącznika nawiewu, w tej chwili nie jestem w stanie Ci powiedzieć które dwa piny trzeba zewrzeć by był przepływ (ale to kwestia kilku prób - aż wetnyl się włączy - przepinanie kabelków) i tyle.
zrobione ;)
-
ja stawiam ze za późno bo mając przysłonę jeżdżąc na trasie ma ok 90 teraz troszkę pogłupiałem (snieg sypie) i było tez ok ale jak zacząłem se toczyć po drodze z prędkością niecałe 40km/h to urosła ponad 90 postawiłem go na podjeździe aby sobie ochłonął a tu dupa temp rosła do ok 100 moze troszke wiecej tak ok 3mm za 90 sie wychyla i wtedy zaczyna działać i spada do lekko powyzej 90 i przestaje
a moze to termostat taki dupiaty ??
-
ja stawiam ze za późno bo mając przysłonę jeżdżąc na trasie ma ok 90 teraz troszkę pogłupiałem (snieg sypie) i było tez ok ale jak zacząłem se toczyć po drodze z prędkością niecałe 40km/h to urosła ponad 90 postawiłem go na podjeździe aby sobie ochłonął a tu dupa temp rosła do ok 100 moze troszke wiecej tak ok 3mm za 90 sie wychyla i wtedy zaczyna działać i spada do lekko powyzej 90 i przestaje
a moze to termostat taki dupiaty ??
Zapowietrzony układ, albo za mało wody w obiegu, walniety termostat też może być. Przy małych obrotach (bieg jałowy) pompa woli większość cieczy w mały obieg.
-
O jakiej przyslonie mowisz?? W tym silniku nie trzeba zadnej przyslony. Nawet przy -20 nagrzeje Ci sie bardzo szybko. Wentyl sie zalacza na pewno powyzej 100C i nie jest to temp wrzenia bo plyn na bazie glikolu a taki powinien byc (bo na pewno nie woda :)) ma temperature wrzenia chyba okolo 120 czy 130. Podejrzewam ze wszystko u ciebie jest ok tylko wywal ta oslone.
-
Czujnik temperatury lubi oszukiwac gdy jest slaba masa na karoserii, im slabsza masa tym wyzsza temperature pokazuje.
-
o tej osłonie mowie założyłem ja na zimę bo mi się podoba bardziej z czarnymi lampami
(http://images32.fotosik.pl/436/872b4855d8aa3a83m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=872b4855d8aa3a83)(http://images43.fotosik.pl/49/0f4b92a8eaf21b18m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=0f4b92a8eaf21b18)
-
mktuningcar, no to sie teraz nie dziw ze Ci sie wentyl zalacza.
-
nie dziwie się czemu sie załącza
dziwie się czemu tak późno
-
100C to wcale nie za pozno
-
Termostat masz otwarty non stop. Dlatego auto ci sie nie zagrzeje w trasie.
. Co z tym lewym? Widziałem u kumpla, że ma na osobny włącznik ten wentyl, tak powinno być?
One maja dwa osobne czujniki. Jeden sie wlacza wczesniej drogu pozniej w razie jakby ten pierwszy sobie nie poradził.
Wylacznik do wentylatora to taki "patent" ktory ma wiekszosc z nas w autach.
-
Wentyl sie zalacza na pewno powyzej 100C i nie jest to temp wrzenia bo plyn na bazie glikolu a taki powinien byc (bo na pewno nie woda ) ma temperature wrzenia chyba okolo 120 czy 130. Podejrzewam ze wszystko u ciebie jest ok tylko wywal ta oslone.
Senn no ja bym polemizował, Włączniki termiczne w chłodnicy z PNa mają najwyższy zakres pracy zał=95*C, wył=90*C (nawiasem mówiąc, sugerowałbym jego wymiare na taki o parametrach 92/87*C. Nie pamiętam w tej chwili, gdzie w roverze jest czujnik temperatury na deskę - względem termostatu i wlotu do chłodnicy. Termostat otwiera się na maxa przy 82*C. Dla silnika temperatura rzędu 100*C nie jest za rewelacyjna.
Powodem tego, że dopiero przy ~100*C (na desce) włącza się wntylator może być:
1) walnięty termostat - nie otwiera się do końca
2) zamulona chłodnica i słaby przepływ przez nią
3) zapowietrzony układ
4) mało cieczy w układzie
5) czujnik temperatury na deskę jest rozkalibrowany
Temperatura
-
Panowie u mnie układ chłodzenia jest fabryczny,tzn.nic nie ruszane oprócz wymiany płynu.I od zawsze wentylator włącza się gdy temperatura na wskaźniku przekracza ok.95st. a wyłącza ok90st.I nie widzę w tym nic szczególnego ,bo wskaźnik może nieznacznie przekłamywać.
Jeżdżę w zimie z przesłoną i nie zauważyłem aby silnik się przegrzewał.Wentylator w zimie załącza się bardzo rzadko.Jedynie jak jadę w żółwim tempie w korkach.
A to ,że wentylator załączył się na podjeździe jak również podczas jazdy w żółwim tempie , to przecież normalny objaw.
Jeśli nie jeździ się bardzo agresywnie. to montaż drugiego wentylatora uważam za zbędny.Ważne aby w układzie była odpowiednia ilość płynu.Oczywiście pod warunkiem że układ jest drożny.
-
No to u mnie jeszcze lepsza zagwozdka sie stała, bo po wymianie parownika LPG tak się zrobiło,że temperatura właśnie jest teraz lekko ponad 70 stopni , a była poprzednio 90,podczs stania w korku dochodzi ponad 90 i włącza się wentylator, nastepnie jazda i znów spadek do 70.Z objaw to jeszcze takie,że chłodnica na dole,w okolicach wejścia grubego węża, jest chłodna.Nagrzewa się podczas postoju dopiero.Termostat był sprawdzany z dwoma innymi o takiej samej temperaturze czyli 88 stopni w tym jeden nówka.Otwierały się i zamykały w takiej samej temperaturze. Spadła również wydajność ogrzewania autka.Wyczerpały sie pomysły na naprawę tego.Może ktoś miał takie problemy i wie co jest.
-
U mnie jest tak, ze w czasie jazdy temperatura wynosi ok 75-85 stopni, natomiast w korku dochodzi niewiele ponad 90* wlacza sie wiatrak i po chwili temperatura spada
-
Jest jeszcze jedna sprawa. Jak auto ma LPG szczególnie wpięte szeregowo w mały obieg to może zaistnieć sytauacja że woda na wyjścu z głowicy ma np 90st. Potem przechodzi przez parownik i oddaje mu trochę ciepła, Na wejścu termostatu woda ma już tylko 85st więc termostat jest tylko cześciowo otwarty.
jdąc w drugą stronę na termostacie 90st to na głowicy 95st i jednocześnie na wejściu do chłodnicy też jest 95st. Jako że czujnik wentylatora jest też kawałek od wejścia do chłodnicy to znowu trzeba dodać trochę temepratury do włączenia wentylatora i nagle okazuje się że faktycznie wentylator załącza się prz 95st ale w chłodnicy a w tym czasie deska pokazuje już 100st.
Trochę pokrętnie ale moze zrozumiecie.
Dla nieznających tematu W roverze czujniki temperatury płynu (dla ECU i na deskę) są na górze przy wyjściu wody z głowicy. Termostat jest na przeciwległym końcu silnika na wejściu do bloku i pompy wodnej. Włącznik wentylatora jest tam gdzie wszędzie czyli jakieś 10-15cm poniżej wejścia gorącej wody do chłodnicy.
-
chyba wyjscia zimnej wody z chłodnicy.
-
chyba wyjscia zimnej wody z chłodnicy.
jezeli na gorze ,to napewno na wyjsciu goracej wody z silnika - angole sporo kombinuja ,ale tej kwestii ,by nie przekombinowali,
mowa o czujnikach temp ecu
-
"Włącznik wentylatora jest tam gdzie wszędzie czyli jakieś 10-15cm poniżej wejścia gorącej wody do chłodnicy"
kurde a ja całe zycie mam na wyjsciu z chlodnicy :/
-
zdecydowanie ,funkcja cytowania jest przydatna,
a JA mam dwa czujniki ,a jak jest w takiej samej chlodnicy z jednym to nie zwrocilem uwagi,
z koleji w waskiej to wogole inaczej - nie ma co sobie glowy zawracac
-
kurde a ja całe zycie mam na wyjsciu z chlodnicy :/
no gorą do chlodnicy wchodzi goracy plyn ,
czujnik o ile dobrze pamietam u mnie jest, blizej dolu, (ja mam chlodnice ze 125p) tylko nie pamietam po ktorej stronie, czy przy wylocie czy pod wlotem,
ale ogolnie jest tam gdzie "woda" jest chlodniejsza
gdyby byl blisko wlotu goracej, to nie mialoby to sensu
-
czy udalo wam się gdzies kupić przewody dedykowane do poldorovera?
szczególnie ten tyny mocno wygięty, który lubi pekać, pytalem po sklepach i nie ma, a szkoda z uniwersalnego prostego takie kolano robic bo albo się załamie albo szybko strzeli...
może z jakiegos konkretnego innego auta idzie podpasować?
-
dedykowane do poldorovera
yyy przeciez takich to wogole nie ma, przewody sa takie same jak np. w rover 214 Si
szczególnie ten tyny mocno wygięty,
wszystkie wpiete od strony kopulki, powinny miec fajki pod katem prostym
a BTW dla mnie to wszytkie sa tylne
-
Widzisz, założyłem że w temacie o chłodzeniu rovera będzie wiadomo że chodiz o przewody układu chłodzenia :-)
Więc chodzi mi o rury gumowe układu chłodzenia , szczególnie o tą mocno zgiętą z tyłu, która idzie z rury po prawej stronie silnika :-D
-
upsss, napisales "przewody" i to mnie zmylilo
gdybys napisal węże to pewnie bym sie nie pomylil :D
a wracajac do tematu, to pewnie trzeba cos kombinowac dobierac srednice od innych samochodów moze nawet q sklepach do sam. ciezarowych