FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: banned w Marzec 04, 2009, 20:18:43 pm
-
Witam, muszę udowodnić komuś że jest idiotą i sprawdzić czy sam nie jestem palantem. W związku z tym prosiłby żeby ktoś przeliczył ile to jest np.:
130Nm po przejściu przez skrzynię na pierwszym biegu o przełożeniu np. 3.800 i tylny dyferencjał powiedzmy 4.3? Pomijamy opory.
-
2124 Nm ? :roll:
-
2124 Nm ? :roll:
Jeżeli tak to znaczy że tamten delikwent jest idiotą ,a ja jestem durniem bo zadałem pytanie zamiast policzyć samemu. :roll:
-
Co by nie być gołosłownym:
(http://upload.wikimedia.org/math/1/0/f/10fe482489f64109e2d3c56c200da948.png)
Nie biorąc pod uwagę strat - moc ( P ) jest stała.
Skoro obroty są 3.8x4.3=16.34 raza mniejsze, to moment się zwiększa, bo obroty mamy w mianowniku. To tak od matematycznej strony.
-
Przełożenia w układzie napędowym tj biegu w skrzyni i tylnego mostu mnożysz przez siebie ,a następnie to co wyjdzie mnożysz przez moment obrotowy który przykładasz do przekładni . Przełożenie biegu/mostu informuje cie o ile ZWIĘKSZY się moment obrotowy i o ile ZMNIEJSZY się prędkość obrotowa na wyjściu z przekładni.
W omawianym przypadku masz :
3.8x4.3=16.34
16.34x130Nm=2142,2Nm
tyle masz na półosi mostu ale na kole masz mniej bo kolo ma jakaś tam średnice, im większa tym moment mniejszy :P
-
tyle masz na półosi mostu ale na kole masz mniej bo kolo ma jakaś tam średnice, im większa tym moment mniejszy :P
:?: :P
Jakby tak było, to by znaczyło, że pomiędzy półosią a kołem tracimy moc :P
Jak koło ma jakąś tam średnicę - im większą tym mniejsza siła. ( moment dzielony przez promień koła ) ;)
I jakby szło na ścisłość, to to jest moment jaki przypada na 2 koła, a nie na jedno.
-
Matucha, sam mówiłeś że moc jest stała poza stratami. :)
Dziękuję, już wszystko wiem, zły tylko jestem na siebie bo to przecież proste. Ważne było dla mnie ile jest wstanie wygenerować Nm normalny układ napędowy samochodu w stosunku do momentu samego silnika.
Temat można wyrzucić jeżeli ktoś uzna to za stosowne.