FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: dszkolak w Maj 25, 2009, 20:07:17 pm
-
Witam,
Po 14 latach prawie bezawaryjnej pracy i po 170 tys km moja kochana maszyna (Polonez 1,6 GLE rocznik 95) stwarza problem z którym nie mogę sobie poradzić... parę miesięcy temu zaczęło mi coś piszczeć i trzeć (blokować) pedał przy wciskaniu i puszczaniu sprzęgła, stwierdziłem że stara linka nadaje się do wymiany.. wymieniłem, przestało piszczeć ale tarło dalej a z czasem nasiliło się tak, że strasznie szarpało przy zmianie biegów.. poszedłem dalej i wymieniłem tarcze, docisk i łożysko.. problem niestety nie zniknął (!) a tarcza i docisk był w porządku i nie wymagały wymiany.. myślałem nawet że to może pedał sprzęgła coś szwankuje, ale tulejka jest w porządku i po nasmarowaniu dalej to samo :(
Zaraz po rozruchu zimnego samochodu jest przez chwilę ok, ale jak tylko przejadę parę kilometrów a szczególnie w mieście na światłach to przy ruszaniu skaczę jak w szkole jazdy :| po odkręceniu linki sprawdzałem tą łapę dociskającą łożysko ale luźno chodzi, gdzie mogą być w takim wypadku jeszcze jakieś elementy które mogą powodować takie blokowanie i szarpanie pedału sprzęgła?
Z góry dziękuję za jakąś podpowiedź :wink:
-
Może być jednak linka. Sprawdź, czy nie jest czasami firmy linex - jedno wielkie dziadostwo. Wymieniłem na oryginał i od razu sprzęgło zaczęło lepiej chodzić. Typowy objaw, jak na zimnym jest OK, a po nagrzaniu już nie.
-
Już mi ktoś mówił o lince ale wydawało mi się że to może coś innego skoro linka była nowa, ale przy najbliższej okazji ją wymienię, w końcu to niewielki koszt ;)
dzięki za info
-
Przy okazji jak wymienisz linkę sprzęgła, to sprawdź masę silnika, czy jest dobrze przytwierdzona i nie zasyfiona... Często jak sobie wisi luźno, to masa zamiast przewodem masowym leci przez linkę sprzęgła przy okazji topiąc tworzywo lub teflon, ktory znajduje się w pancerzyku linki...
-
ośki pedałów zatarte. wyjmij, wyczyść, przesmaruj.
-
myślałem nawet że to może pedał sprzęgła coś szwankuje, ale tulejka jest w porządku i po nasmarowaniu dalej to samo
-
Podepne sie pod ten temat ,otóż mam nowe sprzęgło było dobrze i teraz zaczeło szarpac przy ruszaniu ,sprzeglo narazie wykluczam ,czy to moze byc ten przegub elastyczny na wale?? czy moze poduszka pod skrzynią?? na oko ,źle nie wygladają (pod skrzynią troche spękana ,ale trzyma) sa jeszcze oryginalne (stare) :lol:
[ Dodano: 08 Mar 2010 22:48 ]
czy może jeszcze jacyś winowajcy mogą być ?? :twisted:
-
czy to moze byc ten przegub elastyczny na wale
Dokładnie to, sprzędło elastyczne wału. Jak się rozlatuje to właśnie objawem jest szarpanie podczas ruszania.
-
Dzieki ;) ,mam zakupiony jakis czas temu na zapas to wiec wywalamy :twisted:
[ Dodano: 09 Mar 2010 17:52 ]
ok wywalone ,to było to sprzeglo wału ,juz nie szarpie :mrgreen:
-
Panowie mam i ja problem.Pacjent to Atu plus gsi,przebieg 110tys.Pół roku temu wymieniłem sprzęgło i od jakiegoś czasu strasznie szarpie mi podczas ruszania.Sprzęgło jest ok,wymieniłem je w komplecie razem z kołem zamachowym ponieważ stare zostało wyjechane(przy tym przebiegu:O?) Jeśli silnik jest zimny to da się ruszyć bez szarpania,natomiast po nagrzaniu i np. mając ze dwie osoby na pokładzie nie można ruszyć z miejsca bo lewarek ze skrzyni wali mnie po kolanie i pasażera włącznie.
przegub elastyczny przy wymianie sprzęgła był bez uszkodzeń.
Niestety na wale już wyjechane są półpanewki oporowe bo jest wyczuwalny luz przód-tył wału korbowego,może to mieć wpływ na szarpanie podczas ruszania?
-
raczej tarcza sprzęgła , za dużo za mocnych sprężyn.
-
Mam tak samo na sprzęgle statima.
Na poprzedniej tarczy miałem 4 sprezyny, na tej mam ich 6. I po rozgrzaniu podczas ruszania szarpie.
-
Mam tak samo na sprzęgle statima.
dobrze ze nie kupiłem tego taniego G Ó W .....
a już chciałem postawić na najniższą cene.... UFF
-
Niestety też mam ten gówniany statim... jak będę mieć chwilkę to zrzucę skrzynie i wymienię sprzęgło na fabryke.Na starym sprzęgło szarpało podczas redukcji na niższe biegi a teraz kur** szarpie przy ruszaniu.
-
Powodem szarpania mogą też być ponoć zużyte tuleje drążka reakcyjnego tylnego mostu. Tezę taką zaczerpnąłem z literatury, czy komuś udało się zweryfikować :?: "Kości" zastosowano w DF-ie od 1972 roku, m. in aby eliminować szarpanie.
-
W swoim 1.6 GLI 95r mam obecnie tak samo jak autor tematu. Mam części do sprzęgła, trochę już o tym poczytałem, ale kieruję pytanie do Was wszystkich. Czy wyciągaliście skrzynię i sprzęgło bez kanału ? Mam koziołki i tak sobie myślę, czy podołam temu leżąc pod autem (głównie zastanawiam się nad dojściem do śrub mocujących obudowę sprzęgła).
-
Teoretycznie jesteś w stanie dojść na koziołkach, ale polecam długi klucz rurkowy z przegubem i nasadki 13 i 19.
Najlepiej najpierw wyjąć cały wał.
Łatwiej przechylić auto na bok :P Kilku kumpli i jazda :mrgreen:
-
Oo, dzięki za te numery kluczy. Pogimnastykuję się trochę pod autem, tego przechylania chyba bym nie zniósł psychicznie ze względu na moje nowe oponki :)