FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: MR90 w Czerwiec 01, 2009, 19:13:16 pm
-
Mam następujące usterki w moim polonezie Kombi:
- brak podświetlenia zapalniczki, ideogramu korektora świateł, ideogramów sterowania nagrzewnicy,
- nie działa lampka oświetlenia bagażnika. Sprawdziłem miernikiem ze napięcie na plusie wynosi 2V, napięcie na styku który zasila lampkę po otwarciu klapy (po jej otwarciu) - również 2 V. Wyjmowałem urządzenie mikroprocesorowe ale bez rezultatu (lampka nie jest połączona z tym urządzeniem).
Obecnie jestem w posiadaniu:
- Edward Morawski - Budowa naprawa Eksploatacja FSO Polonez, wydanie 10/1996
- Edward Morawski - Budowa naprawa Eksploatacja FSO Polonez, wydanie 14/2000 w wersji elektronicznej, plik PDF (chyba każdy to ma), która nie zawiera schematu instalacji najnowszych Polonezów
- Schematów elektrycznych ze strony
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=200700&c=27&f=12 (http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=200700&c=27&f=12) , wydaje mi się że schemat poloneza Plusa jest niepełny, nie ma na przykład gniazda zapalniczki, rozrusznika, akumulatora, alternatora, nagrzewnicy itd. nie ma też żadnych objaśnień (trochę o tym jak go czytać znalazłem na elektroda.pl)
zastanawiam się, czy można gdzieś dostać schemat poloneza kombi, który mi pomoże naprawić lampkę bagażnika. Jeśli nie, muszę kupić jakikolwiek, ale pełny schemat Poloneza Atu Plusa lub w najgorszym wypadku Caro Plusa. w związku z tym proszę o małą poradę:
1. Czy w polonezach Plusach ideogramy sterowania nagrzewnicą są podświetlane (u mnie nie ale myślę że to wina braku podświetlenia zapalniczki i ideogramu korektora świateł)?
2. Czy w najnowszym (siedemnastym) wydaniu książki E. morawskiego znajdę potrzebny mi schemat?
3. Czy słusznie uważam, że umieszczony na stronie motonews.pl schemat poloneza plusa to zaledwie fragment?
4. Skąd pochodzi ten schemat.
5. Jaka jest różnica między książką E. Morawskiego a K. Trzeciaka (Obsługa i naprawa Polonez caro/Atu Caro Plus/Atu Plus Kombi, wyd. Auto) i którą warto jest kupić?
-
1. Czy w polonezach Plusach ideogramy sterowania nagrzewnicą są podświetlane (u mnie nie ale myślę że to wina braku podświetlenia zapalniczki i ideogramu korektora świateł)?
Nie we wszystkich były - zależy, jaki masz panel. - Sterowanie podciśnieniowe, czy linkami?
2. Czy w najnowszym (siedemnastym) wydaniu książki E. morawskiego znajdę potrzebny mi schemat?
wątpię, ale nie mam tej książki.
3. Czy słusznie uważam, że umieszczony na stronie motonews.pl schemat poloneza plusa to zaledwie fragment?
Jest wszystko, co znajdziesz w książkach - ale faktycznie nie jest to całość.
4. Jaka jest różnica między książką E. Morawskiego a K. Trzeciaka (Obsługa i naprawa Polonez caro/Atu Caro Plus/Atu Plus Kombi, wyd. Auto) i którą warto jest kupić?
Ja mam książkę Trzeciaka - bardzo dobrze jest w niej opisany wtrysk GSI, czego brakowało w książkach Morawskiego.
-
Sterowanie podciśnieniowe, czy linkami?
Podciśnieniowe, o ile wiem to kombi nie występowały ze starą deską rozdzielczą tylko taką jak w Caro i Atu Plusach. A ja przekładki starej deski nie robiłem :wink: Mi tylko chodzi o to czy po włączeniu postojówek w sprawnym samochodzie włącza się podświetlenie pokręteł.
Ja mam książkę Trzeciaka
A mógłbyś do niej zajrzeć i zobaczyć jakie tam są schematy? Czy to bedzie to samo co na stronie motonews.pl?
I które masz wydanie?
-
Wydanie 3, uaktualnione. Schematy są te same co na podanej przez Ciebie stronce.
Niby stare sterowanie nie występowało, ale na allegro takiego raz widziałem, więc wolę się dopytać :P
Też mam Kombi i to podświetlanie włącza się nawet bez postojówek.
Po kupnie nie działało podświetlanie tego, o czym piszesz. Dlaczego to się przepala przeczytasz tutaj: http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=19162
-
Też mam Kombi i to podświetlanie włącza się nawet bez postojówek.
Po kupnie nie działało podświetlanie tego, o czym piszesz. Dlaczego to się przepala przeczytasz tutaj: http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=19162
Dzięki martucha,
Prąd się znalazł zarówno w podświetleniu zapalniczki jak i pokrętła korektora świateł. Okazało się że tam prąd dopływa po włączeniu zapłonu (a nie postojówek, jak w starym Poldku). U mnie po zakupie też nie działa podświetlenie pokręteł nagrzewnicy, dzięki temu linkowi będę już wiedział co robić żeby żarówki zbyt szybko się nie spaliły, prąd z pewnością jest i tam.
Wracając do tematu (nadal nie działa lampka bagażnika w Kombi) to podejrzewam że podłączenie lampki oświetlenia może być takie samo jak w Polonezie Caro+ i Atu+ (nobo po co ktoś miałby robić to inaczej) i że taki schemat by mi wystarczył żeby zlokalizować usterkę bez rozbierania samochodu. W dalszym ciągu jednak ciekawi mnie czy:
1. Przykładowo: instalacja w Atu+ i Kombi jest taka sama. Podaję Atu+ dla porównania ponieważ jest najbardziej zbliżony budową do Kombi (np. taki sam zbiornik paliwa, kształt tylnych błotników, tylne lampy, na urządzeniu mikroprocesorowym mam napisane "Atu").
2. Co jest z ta lampką ze mam na niej napięcie 2V, czy ona jest podłączona do instalacji przez jakiś układ elektroniczny który wysiadł i nie daje prawidłowego napięcia, czy też gdzieś kabelek się naderwał i tak mało prądu przez niego płynie (chyba nie możliwe). Strasznie dziwna to dla mnie sytuacja.
3. Czy gdziekolwiek został opublikowany schemat instalacji Poldka Kombi.
-
czy też gdzieś kabelek się naderwał i tak mało prądu przez niego płynie (chyba nie możliwe)
Oczywiście że możliwe ! gdzieś coś zaśniedziało i tak będzie się dzialo.
A nie możesz tej lampki podpiąć sobie po ludzku ? czyli bezpośrednio gdzieś do plusa nowym przewodem ? Ja tak mam u siebie w Caro zrobione, podłączyłem sobie pod plus od lampki podsufitowej i mam oświetlenie bagażnika niezależne od niczego :)
-
A nie możesz tej lampki podpiąć sobie po ludzku ? czyli bezpośrednio gdzieś do plusa nowym przewodem ?
Niezła myśl - przeciągnąć plusa od lampki dla pasażerów do lampki bagażnika. W kombi są dwie identyczne oprawy oddalone od siebie o kilkadziesiąt cm (lampka bagażnika jest w suficie), więc to się da zrobić, dziecinnie proste, tylko nadal nie będę miał włączania lampki przy otwarciu klapy bagażnika na czym najbardziej mi zależy (jak już pisałem po otwarciu klapy pojawia się 2V w lampce). Co ciekawe w polonezach kombi stosowano zamek drzwi tylnych z wbudowanym włącznikiem, identyczny jak w Daewoo Nubira Kombi. :idea: Ale zaraz, tak sobie myślę że jeśli podam 12V na kabelek w lampce bagażnika, w którym niezalezienie od klapy jest 2V, to pewnie instalacja jest tak ułożona, ze na drugim kabelku, tym od klapy napięcie wzrośnie z 2V do 12V po otwarciu klapy, zapewne tak to będzie. Nobo jaki sens przy projektowaniu instalacji miałoby prowadzenie 2 osobnych przewodów - bezpośredniego do lampki oraz do włącznika w zamku klapy? Skoro w obydwu tych miejscach jest to samo napiecie, ten przewód musi być jeden! I po co mi jakiś schemat... :P
Podtrzymuję zapytania 1. i 3. z poprzedniego posta (gdyby ktoś z czytających znał odpowiedź).
-
tylko nadal nie będę miał włączania lampki przy otwarciu klapy bagażnika na czym najbardziej mi zależy
E.. kolego... a czunik krańcowy masz przy klapie który zwiera do masy przy otwarciu ? Plus podłączasz stały a mase dajesz z krańcówki. żeby było śmieszniej możesz sobie dorobić wyłącznik (taki jak w zwykłym caro,) i decydować kiedy lampka ma się świecić a kiedy nie.
Ja problmeu nie widzie :)
Aha i kolego przewód nie jest jeden... bo jednym przewodem prąd nie płynie, a włączniki krańcowe są właśnie sterowane masą. Plus jest stały.
-
MR90, a pomiędzy czym, a czym zmierzyłeś te 2V ?
-
E.. kolego... a czunik krańcowy masz przy klapie który zwiera do masy przy otwarciu ?
W Kombi czujnik znajduje się w zamku, który jest w klapie. Do tego czujnika dochodzą 2 kabelki i nie mają styku z masą. Przy otwarciu następuje połączenie między tymi dwoma kabelkami:
(http://img87.imageshack.us/img87/9849/648030910.jpg)
MR90, a pomiędzy czym, a czym zmierzyłeś te 2V ?
Pomiędzy 3 kabelkami, które są doprowadzone do lampki. Jeden z nich jest na stałe połączony z żarówkami, natomiast 2 pozostałe są lub nie są połączone, w zależności od położenia przełącznika w lampce. Mierzyłem dwukrotnie, między tym pierwszym a 2 pozostałymi. Za pierwszym i drugim wyszło 2V (za drugim napięcie było oczywiście tylko przy otwartej klapie). Jak tam było z biegunowością w tych kabelkach nie pamiętam.
W kombiaku są 2 identyczne lampki. mniej więcej takie jak w pierwszych Polonezach (2 żarówki walcowe, trzypołożeniowy przełącznik).
-
MR90, a pomiędzy czym, a czym zmierzyłeś te 2V ?
Pomiędzy 3 kabelkami, które są doprowadzone do lampki.
No i tu właśnie jest błąd. Skoro wyszło Ci 2V to nie wiesz czy masz problem z zasilaniem, czy ze słabą masą. Musiałbyś sprawdzić napięcie między tym przewodem, a pewnym punktem masowym auta - na przykład przy uchwycie zatrzasku do klapy lub wyłączniku od drzwi. Jak już masz miernik to sprawdź też opór między pozostałymi przewodami a karoserią przy otwartej i zamkniętej klapie.
-
No i tu właśnie jest błąd. Skoro wyszło Ci 2V to nie wiesz czy masz problem z zasilaniem, czy ze słabą masą. Musiałbyś sprawdzić napięcie między tym przewodem, a pewnym punktem masowym auta - na przykład przy uchwycie zatrzasku do klapy lub wyłączniku od drzwi. Jak już masz miernik to sprawdź też opór między pozostałymi przewodami a karoserią przy otwartej i zamkniętej klapie.
Dzięki za radę. Sprawdziłem i okazało się że nie ma zasilania na plusie. Plus to ten kabelek który jest niezależnie podłączony do żarówek (nawet na plastikowej oprawce jest znaczek "+"), natomiast masa jest załączana włącznikiem w lampce albo tym w klapie. Podłączyłem prowizorycznie plusa z lampki dla pasażerów do lampki bagażnika i wszystko zaczęło działać. Zamierzam przeciągnąć kabelek z jednej lampki do drugiej a plus w lampce bagażnika odłączę, zaizoluje i tak go zostawię. Nie chce mi się tego wszystkiego rozgrzebywać nie mając schematu więc patent stingerka to dla mnie najlepsze wyjście. Akurat kleiłem wlew paliwa bo śmierdziało w środku (pierwszy właściciel nie zrobił tego porządnie) i widziałem ze kabelki z klapy idą po lewej stronie po podłodze, gdzieś po nadkolu i dalej, ale to nie w nich tkwi problem tylko w tym ze plus nie łączy.
-
A powiecta tegie glowy, dlaczego po przekreceniu kluczyka nie podswietla mi s e deska zestaw wskaznikow??? dodam ze wiazka jest z caro plusa rocznik 98 tam tez sie nie swiecily wskazniki.... mozna to jakos obejsc???
-
standard. włącz światła :)
-
A powiecta tegie glowy, dlaczego po przekreceniu kluczyka nie podswietla mi s e deska zestaw wskaznikow??? dodam ze wiazka jest z caro plusa rocznik 98 tam tez sie nie swiecily wskazniki.... mozna to jakos obejsc???
No coż - musisz pogrzebać w instalacjii i oddzielić podświetlenie deski od świateł - po czym dołączyć pod jakiś bezpiecznik, na którym prąd jest już po przekręceniu kluczyka. Ale moim zdaniem fajniej jest jak podświetlenie się załącza razem z pozycyjnymi i to świecenie non-stop bardzo mnie w Caro drażniło.
-
Ale moim zdaniem fajniej jest jak podświetlenie się załącza razem z pozycyjnymi i to świecenie non-stop bardzo mnie w Caro drażniło.
Zgadzam się, mnie też drażniło. Ale potem wymyślili tą jazdę na światłach przez cały rok, tak że w tej chwili rzeźbienie w tym to już raczej sztuka dla sztuki.