FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: FOX w Czerwiec 03, 2009, 17:08:47 pm
-
Witam, mam taki problemik z tylna wycieraczka szyby, tzn dziela praca ciagla włacza i wyłacza ale gdy wlacze czasowke to nie moge jej wylaczyc dopiero jak wylacze zaplon kluczykiem wtedy po ponownym uruchomieniu samochodu jest czasowka wylaczona. Mechanizm wycieraczki jest nowy. Moze ktos mi pomoze????
-
A z ciekawości - jak się włącza czasówkę? Nawet nie wiedziałem, że coś takiego mam :mrgreen:
-
a w jaki sposob probujesz ja WYŁĄCZAĆ?
slownik nie boli, piszesz bez polskich znakow to chociaz pisz w miare zgodnie z orografia.
Matucha, w dol przelacznikiem przez <=0,6 sek.
-
A z ciekawości - jak się włącza czasówkę? Nawet nie wiedziałem, że coś takiego mam :mrgreen:
Ja mam w klawiszu 3 stopniowym dogory praca ciagla posrodku wylaczona nadol praca czasowa :)
-
Nie wiem jak w Kombi,ale pewnie podobnie jak w Caro Plus. Żeby wyłączyć czasówkę musisz raz wcisnąć w dół przycisk wycieraczki tylnej szyby, krócej niż 1 sekundę i puścić go (żeby wrócił do środkowego położenia). Usłyszysz przez chwilę silnik spryskiwacza tylnej szyby i czasówka się wyłączy.
-
Nie wiem jak w Kombi,ale pewnie podobnie jak w Caro Plus. Żeby wyłączyć czasówkę musisz raz wcisnąć w dół przycisk wycieraczki tylnej szyby, krócej niż 1 sekundę i puścić go (żeby wrócił do środkowego położenia). Usłyszysz przez chwilę silnik spryskiwacza tylnej szyby i czasówka się wyłączy.
Własnie po tych czynnościach czasówka się nie wyłącza dopiero po wylączeniu stacyjki
-
wiem ze to głupie, ale chyba czasówki się nie da inaczej wyłączyć, próbowałem nieraz na rożne sposoby, a tu lipa :roll:
-
Masz instrukcję? Jeśli nie masz (a powinieneś mieć instrukcję do Caro+ wraz z dodatkiem Kombi) to zacznijmy od tego czy wiesz jak dokładnie steruje się tylną wycieraczką (praca ciągła, praca z przerwami co 15 sekund, praca przez 5 sekund i wyłączenie, spryskiwacz i jak to wszystko zrobić jednym przyciskiem)?
-
Jeżeli wycieraczka zachowuje się inaczej niż przewiduje instrukcja (sam ją przed chwila czytałem) to pewnie jest coś nie tak z urządzeniem mikroprocesorowym (UM). O ile się nie mylę to ono odpowiada za prace czasową wycieraczek przednich, a pewnie i tylnej (chyba że to zadanie spełnia jej włącznik). Idź do sklepu i zapytaj czy sprzedawca nie pozwoli ci przymierzyć nowego UM (gdzie je znaleźć w samochodzie przeczytasz w instrukcji) Być może że twoje UM będzie inne niż moje (w moim Kombi nie ma czasowej pracy tylnej wycieraczki, może to kwestia UM a może tylko różnych włączników - nie wiem) lub takie samo tylko włącznik masz zepsuty (jeśli to on steruje pracą czasową). UM chyba nie należy do najtańszych części, co prawda są chyba jeszcze zamienniki fabrycznego UM, ale na twoim miejscu nie wymieniałbym go z powodu takiej małej usterki. Stawiam na problem w UM, ewentualnie włącznik.
-
Sprzedawca nie pozwoli przymierzyć nowego UM z dwóch powodów: po pierwsze może podejrzewać, że masz zwarcie w instalacji i zepsujesz mu nową część, po drugie na konektorach urządzenia będzie widać ślady montażu. Ja bym po prostu wymienił UM (bo cóż mogło paść w przełączniku). Jak kiedyś wycieraczki przedniej szyby mi się same włączały na czasówkę to winne temu było właśnie UM. Inna rzecz, że to wcale nie taka mała usterka, tylna szyba się dość mocno brudzi w Kombi i wycieraczka idąc na sucho w końcu ją nieźle porysuje.
-
Inna rzecz, że to wcale nie taka mała usterka, tylna szyba się dość mocno brudzi w Kombi i wycieraczka idąc na sucho w końcu ją nieźle porysuje.
Jak to na sucho? To nie jest duża usterka, tej chwili FOX ma tak jak posiadacze Kombi bez opcji czasowej wycieraczki, czyli może spryskiwać i włączać/wyłączać pracę ciągłą. Włącza wycieraczkę, jeśli szyba jest brudna to spryskuje po czym wyłącza i to wszystko. Chyba, że wciśnięcie przycisku w dół na >0,6 sek. zamiast pracy spryskiwacza i (po zwolnieniu przycisku) wycieraczki przez 5 sek., włącza się czasowa praca wycieraczki, to wtedy zgadzam się z tobą.
Ciekawi mnie czy żebym miał u siebie czasową pracę wycieraczek muszę wymienić UM, czy wystarczy sam przycisk. FOX, może porównamy ze sobą oznaczenia nadrukowanie na UM? Będzie wiadomo czy jest do wymiany UM czy włącznik, a może jeszcze coś innego.
-
To ja sprawdzę oznaczenie na swoim i sprawdzę czy wogóle mam tą czasówkę.
-
w caro też była czasówka tyłu? :shock:
-
No ja mam....
-
To ja sprawdzę oznaczenie na swoim i sprawdzę czy wogóle mam tą czasówkę.
W takim razie ja tez to zrobię i tu wpiszę. O ile dobrze pamiętam, to są oznaczenia w postaci wytłoczenia w plastikowej obudowie (np. model UM - APE17 czy coś w tym stylu) oraz w postaci komputerowego nadruku z boku UM (znaki złożone z kropek).
-
Oznaczenie:
7M 14-205 ATU
Czasówki brak - włącznik:
wyłączone - włączone - spryskiwacz
-
Oznaczenie wytłoczone na górnej powierzchni UM:
URZĄDZENIE MIKROPROCESOROWE
typ: APE 17 3+2
12V
076939
PA6 + 30%GF
Oznaczenie nadrukowane z boku:
9G 01 055 ATU
Czasówki brak,
włącznik: wyłączone - włączone - spryskiwacz.
[ Dodano: 04 Lip 2009 21:35 ]
Jak tam FOX, poradziłeś sobie z tą wycieraczką?
w caro też była czasówka tyłu? :shock:
Tak, od 1993 roku jako wyposażenie dodatkowe.
Po kilku wizytach na szrocie i krótkim grzebaniu w necie rozszyfrowałem tę czasówkę.
To jest tak że praca czasowa zależy od włącznika.
Włącznik jest f-my Auto Power Electronic (jak wiele innych części, np UM, przekaźniki).
W pierwszych Polonezach model włącznika był oznaczany APE 11.
Po wypuszczeniu serii plusów dotychczasowe APE11 oznacza się APE 11B:
http://www.ape.com.pl/index.php?id=22&produkt=151
dla odróżnienia od modelu APE 11Z:
http://www.ape.com.pl/index.php?id=22&produkt=136
Różnica między tymi przełącznikami to jedynie różny kolor podświetlenia
APE 11 i APE11B = bursztynowe, APE 11Z = zielone, łatwo można sobie zrobić 11C, 11N, 11P itd. wymieniając diodę podświetlenia.
Żeby mieć tą czasówkę wystarczy podmienić stary na którykolwiek z tych które wymieniłem.
Ja nabyłem na szrocie za piwo włącznik APE 11 i działa. Poloneza mam od niedawna i tego mi właśnie brakowało podczas jazdy po raz pierwszy w lekkim deszczu.
Biorąc pod uwagę to że czasówka może się zepsuć, zwykły przycisk wożę ze sobą na zapas.
Szkoda tylko że nie można programować tylnej wycieraczki tak samo jak przedniej (nie widzę przeszkód natury technicznej aby APE zrobiło takie coś skoro zrobiło dla przednich wycieraczek), mimo to praca czasowa co 15 sekund to i tak przydatna rzecz.
A więc FOX, musiał ci paść ten włącznik.