FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: marcij w Październik 20, 2009, 17:02:35 pm
-
Jako ze musze wymienic sprzeglo, to przyszlo mi do glowy , czy by nie grzebnac w skrzynii biegow. Zrobilo sie zimno , i 1 i 2 wchodza ciezko, 1 podczas jazdy zazwyczaj dopiero za 3,4 razem , z podwojnym wysprzegleniem. Zawsze redukuje z miedzygazem , jednak nie pomaga. Charakterystyka tego przecudnej urody silnika niestety zmusza do czestego korzystania z pierwszego biegu. Co ciekawe , jak bylo cieplo , biegi wchodzily tak jak powinny. Zrobilo sie chlodniej i skonczyly. Olej w skrzynii wymieniany rok czasu i niecale 10tys km temu, na transelfa, nie pamietam dokladnie jakie parametry , ale taki jak mial byc. Skrzynia ma przejechane 70 tys km od nowosci. Mysle ze do wymiany sa synchronizatory. Jako ze nie sa to czesci drogie , to pokusilbym sie o ich wymiane. Dodam jeszcze , ze zjezdzajac z gorki z zapietym 1 lub drugim biegiem i wcisnietym sprzeglem slychac wyrazne huczenie ze skrzynii.
I tutaj mam pytanie , na ile skomplikowana jest to operacja. Czy warto sie za to zabierac i jakie sa statystycznie szanse na to , ze uda sie poskladac spowrotem i nie bedzie gorzej niz bylo przed naprawa ? Z tego co patrzylem do morawskigo , to jest tam opisane rozkladanie i skladanie skrzynii. Co jeszcze przy okazji warataloby wymienic ?
-
zmien olej nie na taki jaki ma byc tylko na jakis syntetyczny do skrzyn i zobaczysz ze biegi nawet przy sporym mrozie beda delikatnie wchodzily
-
Jak już zdejmiesz skrzynię to :
- dokładnie ją umyj, wewnątrz i z zewnątrz.
- zalej olejem syntetycznym (drogim) a nie jakąś gęstą tandetą z tesco.
- wyczyść papierem ściernym dokładnie wałek sprzęgłowy.
- wymień i dobrze wyreguluj sprzęgło.( jeśli jest zużyty docisk lub tarcza)
- wymień łożysko oporowe (dociskowe) na wałku i OBFICIE nałóż smaru na wałek i łożysko.
Przy starym lub kiepskim oleju normalnym jest że auto NAWET NA LUZIE potrafi po puszczeniu sprzęgła podjechac do przodu na mrozie.
Nawet przy wysokich temperaturach powietrza, po odpaleniu auta na luzie i podniesieniu tyłu, olej w skrzyni stawia taki opór że obracają się tylne koła :)
-
Warto też zobaczyć i ewentualnie wymienić uszczelniacz/simering wałka sprzęgłowego :idea:
-
Jak pisze ze skrzynia ma dopiero 70tys to wystarczy jak zmieni olej na byle jaki byle syntetyk i bedzie duza poprawa. Nie ma sensu zrzucac dobrej skrzyni.
-
Napisałem dlatego żę jak już zdejmie skrzynie to warto przy okazji tej roboty zrobić parę innych rzeczy.
-
Napisalem , ze olej wymienialem rok i mniej niz 10 tys km temu. Wlany jest Elf tranself, nie pamietam dokladnie co tam dalej , ale napewno o lepkosci takiej jaka miala byc, ponoc najlepszy jaki mieli w sklepie. Tez mi sie wydaje , ze skoro jest to silnie zalezne od temperatury , to cos z olejem jest nie tak.
-
W moim caro przy zimnym oleju 1 i 2 od nowości ciężko wchodzą....
Od oleju bym zaczął i nie rozbebeszał skrzyni jeśli nie "zgrzyta".
Sprawdz na rozgrzanym przy jakiej predkości da się jeszcze zapiąć te biegi (tylko nie piszczaj sprzęgła)
-
Od oleju bym zaczął i nie rozbebeszał skrzyni jeśli nie "zgrzyta"
dokładnie - ja jestem w trakcie remontu skrzyni, robę to bo mam ją na wierzchu, a nowe (nie zużyte) części na zapasie. Czasami ciężej mi dwójka wchodziła, a po demontarzu okazuje się że wszystkie synchronizatory są zużyte w takim samym stopniu - bardzo mało, troche przesuwka od strony dwójki dziabnięta. Do wymiany synchronizatorów musisz wszystkie bebechy z niej wyciągnąć, potem obowiązkowo nowe simmeringi. jeżeli skrzynia już zgrzyta to jak nie wymienisz synchro to nie długo przesuwka pójdzie się kochać, ale też zgrzytanie może występować przy niedokładnym wysprzęgleniu.
-
nie pamietam dokladnie co tam dalej , ale napewno o lepkosci takiej jaka miala byc,
no ale jak wlales 85w90 to jakiej by nie byl firmy to przy niskich temp. bedzie tak jak teraz masz
-
Piszecie o "jakimś" oleju syntetycznym przekładniowym i najlepiej żeby był drogi...
Czy cena jest wyznacznikiem jakości ?
Ujawniłem właśnie w sklepie Hipol półsyntetyczny po 28 zł i Hipol syntetyczny ale do automatów za jakieś 62 zł.
Czy
Jak już podejmować takie drastyczne kroki to tylko syntetyk ? Półsyntetyk nie starczy ?
Ten do automatów to zły do manualnych ? Się skrzyni może nie spodobać ?
Nie zwlekajcie z poradami bo coraz chłodniej... :mrgreen:
-
Z wlasnego doswiadczenia, kupilem najtanszy syntetyczny bodajrze 75w kosztowal 25pln za litr, roznica kolosalna miedzy tym olejem a wczesniejszym hipolem "takim jak fabryka przykazala" - w wyniku czego dla skrzyni niebylo roznicy czy temperatuna na zewnatrz byla ujemna, biegi zawsze gladko wchodzily
-
u mnie olej nadal czeka na wymiane, przygotowany mam hipol, kupiłem jak robiłem koło mostu
ale może zainwestuje w coś lepszego ;)
co polecicie ?
no cóż, jeśli nie hipol to co ? :D
olej do skrzyni biegów konkretnie czy przekładniowy ?
olej zmieniać na zimno czy rozgrzać silnik ? :roll:
-
oczywiscie, ze na cieplej skrzyni :)
hipol za dobry nie jest
-
Ja zalalem transelfem 80w90, czyli takim jak jest napisane w instrukcji obslugii i efekty mam takie jak na poczatku tematu. Inna sprawa , ze po wymianie most zaczyna wyc 20km/h wyzej.
-
juz pisalem - zmien olej skrzynia odzyje
-
Witam, takie pytanie:
Czy od jakosci oleju zależy tylko to jak biegi lekko wskakują przy niskich temperaturach? Czy cos jeszcze?
-
Ja w swojego Poldorovera, gdy zaczęła mnie wkurzać w zimie konieczność pudzianowania na lewarku skrzyni, żeby wrzucić bieg a potem go wyłączyć, wlałem olej, ściągnięty z silnika (Lotos syntetyk 5W40 po 39 kkm przebiegu). Efekt natychmiastowy - biegi wchodzą jednym palcem, w zimie nie ma problemu z włączeniem i wyłączeniem biegu, a skrzynka nie wyje, czyli widać jeszcze pary kół zębatych nie są za mocno zużyte. No i nie mogą być, samochód ma pewny przebieg 164 kkm.
-
Czy od jakosci oleju zależy tylko to jak biegi lekko wskakują przy niskich temperaturach? Czy cos jeszcze?
zalezy od jego lepkosci
-
Ja mam zwykły Hipol, przy temp -17 wsteczny wchodzi z lekkim oporem, ale nie znow takim ze sie nie da wbić, a po drugie zaraz po jezdzie olej sie wymiesza, troche rozgrzeje i juz gra.
-
Ja ze swojej strony polecam zastosowanie syntetycznego oleju ale wyprodukowanego z przeznaczeniem do skrzyń biegów a nie kombinowanie z olejem silnikowym. Przy maksymalnie krótkim drążku biegi wchodzą jak marzenie.
-
I właśnie dlatego mam syntetyczny Hipol.
-
Witam. Zamierzam wymienić olej w skrzyni biegów i w tylnym moście...ostatnio zalałem wszystko hipolem F15 jakieś 50tyś temu. auto ma przejechane 180tyś. DO SKRZYNI - mam olej Shella chyba Donax czerwony do skrzyń biegów(brat go stosuje w BMW) a do TYLNEGO MOSTU - Castroll Diferential chyba 80/140w (też stosowany w BMW). Czy te oleje mogę wlać do poloneza?? nie zaszkodzi mu to>>>?? pozdrawiam
-
Ten czerwony to chyba nie bardzo do skrzyni bo jego się stosuje do skrzyń ale automatycznych i do wspomy...ale może się mylę.
-
Ten czerwony olej polecili bratu w serwisie do BMW do manualnej skrzyni biegów więc chyba się nadaje do manualnej skrzyni.
-
odgrzeje kotleta
U mnie jest problem związany w wrzucaniem II biegu podczas zmiany zarówno z I na II jak i III na II. Dzieje się to tylko podczas jazdy. Gdy auto stoi tego problemu nie ma bieg wchodzi delikatnie, wystarczy że Poldek zacznie się toczyć już jest problem z jego włożeniem. Efekt jest taki jak w Kamazie półbiegi, najpierw trzeba wybrać pozycje w połowie wybierania czuć opór a następnie dopchnąć dźwignie do dołu żeby zapić bieg. cholernie irytująca sprawa , pozostałe biegi wchodzą jak należy. ma ktoś pomysł co jest przyczyną? i czy warto to robić czy szukać nowej skrzyni?
-
Albo siadnięta sprężyna synchronizatora tulei przesuwnej III i IV biegu po stronie III biegu, albo zużyty-uszkodzony pierścień synchronizatora dla tulei przesuwnej III i IV biegu po ww. stronie.
Jeśli skrzynia nie zgrzyta, nie grzeje się, chodzi dobrze i jest kłopot tylko z ww. - to po prostu, trzeba wymienić-naprawić co trzeba. Możliwe, że wystarczy tylko rozciagniecie sprężyny synchronizatora, może po prostu siadła po tylu latach i od tego, pierścień nie jest właściwie dociskany i nie ma właściwej synchronizacji biegów.
W Poldkach skrzynie biegów są na prawdę porządne, choć nieco archaiczne. Gdy nie katuje się samochodu i nie jest on po jakichś strasznych przejściach - to skrzynia wytrzyma o wiele dłużej, niż sam silnik.
-
odgrzeje kotleta
U mnie jest problem związany w wrzucaniem II biegu podczas zmiany zarówno z I na II jak i III na II. Dzieje się to tylko podczas jazdy. Gdy auto stoi tego problemu nie ma bieg wchodzi delikatnie, wystarczy że Poldek zacznie się toczyć już jest problem z jego włożeniem. Efekt jest taki jak w Kamazie półbiegi, najpierw trzeba wybrać pozycje w połowie wybierania czuć opór a następnie dopchnąć dźwignie do dołu żeby zapić bieg. cholernie irytująca sprawa , pozostałe biegi wchodzą jak należy. ma ktoś pomysł co jest przyczyną? i czy warto to robić czy szukać nowej skrzyni?
W trzech Polonezach miałem i mam to samo. Przyzwyczaiłem się. Szczególnie dokuczliwe jak jest zimny olej w skrzyni.
-
Morawski zaleca 80W/90 ale klasy jakościowej GL-5 . a czy to ma większe znaczenie czy GL-5 czy GL-4 ? :P
-
A weź zalej w skrzynię ściągnięty z silnika, przepracowany olej - i będziesz miał spokój. Jak będziesz się obawiał, że jest za rzadki, to wkomponuj weń ze trzy łyżki towotu - i już.
-
A ja zalewam hipolem 15F i jest spoko. Chociaż synchro I biegu już nie robi bo podczas jazdy moge zapomnieć o wbiciu I.
Ale słyszałem opinie że po wlaniu syntetyka skrzynia zaczyna chodzić jak nowa. Tylko syntetyki sie zaczynają od 40zł :/
-
40 czy nawet 50 zł to nie problem bo olej ten zbyt często przecież się nie wymienia. Może nawet starczy na cały żywot auta.
Tylko czy pomoże na zużyte synchronizatory lub łożyska ? Raczej nie...
Na pewno będzie skrzyni lżej zimą...