FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: maly20202 w Październik 26, 2009, 09:46:38 am

Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: maly20202 w Październik 26, 2009, 09:46:38 am
Zima zbliża się ogromnymi krokami i przychodzi czas żeby włączyć ogrzewanie w moim poldzie a pamiętam co było rok temu wiec wpadłem na pomysł jak je usprawnić.
Pomysł polega na tym aby wsadzić drugą nagrzewnice do bagażnika i podłączyć ją do układu chłodzenia tak samo jak tą z przodu.
Mam parę pytań co do mojego pomysłu:
1. Jak to będzie grzało z tyłu ?
2. Czy będzie problem z odpowietrzeniem ?
3. Próbował już ktoś kiedyś takiego pomysłu ?
4. Na jakie problemy się mogą natknąć przy montażu takiego cuda ?
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: DF w Październik 26, 2009, 10:15:26 am
Ponieważ jak zwykle jesienią temat ogrzewania mnie interesuje więc się ustosunkuję...
Po pierwsze zaraz odezwie się kilku, że jak ci za zimno było to najpierw usprawnij/napraw/udrożnij/wyreguluj seryjna nagrzewnicę bo starczy na te 3 mroźne dni w naszych zimach.
Ale nie maja racji bo powszechnie wiadomo, że w polonezach ogrzewanie jest słabe po prostu.
Po drugie nagrzewnica z tyłu to kłopot przeprowadzania długich węży i grzanie tyłu kiedy siedzisz z przodu. Obieg powietrza jest od przodu do tyłu więc grzałbyś tylko bagaże.
Jeśli już powiększać układ ogrzewania to moim zdaniem wpiąć drugi "kaloryferek" trójnikiem w obieg płynu i z małym wiatraczkiem zamontować go pod schowkiem nad nogami pasażera.
Jednak może lepiej zastosować jakiś dodatkowy grzejniczek elektryczny ze współczesnych autek, które oferują handlarze na allegro. Zaleta było by szybsze grzanie bez czekania na nagrzanie się układu. Latem zdemontować sobie można.
Czy ktoś wie jaka jest wydajność/moc tych elektrycznych kaloryferków ?
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: maly20202 w Październik 26, 2009, 14:53:12 pm
Przeglądając allegro natknąłem się na termowentylator (http://moto.allegro.pl/item790141084_termowentylator_dmuchawa_grzejnik_samochodowy_12v.html) ma ktoś coś takiego w swoim aucie ?? jestem ciekaw jak to się będzie sprawdzało.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: OZi1845 w Październik 26, 2009, 14:55:30 pm
szuszarka do wlosow ma wieksza moc - wiec tym raczej nie poszaleje :|
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Brysiek#1957 w Październik 26, 2009, 15:09:03 pm
Lepiej coś takiego  :twisted:  tylko czy pompa wody da radę

http://allegro.pl/item778873015_nagrzewnica_siroco_uniwersalna.html
http://allegro.pl/item763220784_nagrzewnica_24v_setra_bova_neoplan_mercedes.html
http://allegro.pl/item777670732_ogrzewacz_nagrzewnica_bus_dostawczy_z_silniczkiem.html
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Październik 26, 2009, 15:25:13 pm
Cytat: "maly20202"
Przeglądając allegro natknąłem się na termowentylator (http://moto.allegro.pl/item790141084_termowentylator_dmuchawa_grzejnik_samochodowy_12v.html) ma ktoś coś takiego w swoim aucie ?? jestem ciekaw jak to się będzie sprawdzało.

Nie będzie się sprawdzało w ogóle. Można tym sobie z jeden palec podgrzać... :D Jak kiedyś musiałem robić wnętrze w moim aucie przy temperaturze na dworze koło zera, to sobie wstawiłem piecyk elektryczny (taki z wentylatorem) na 220V. No i przy grzaniu na 2000W robiło się kilkanaście stopni, ale w parę minut po jego wyłączeniu było już zimno...
Cytat: "Brysiek"
Lepiej coś takiego  :twisted:  tylko czy pompa wody da radę
http://allegro.pl/item778873015_nagrzewnica_siroco_uniwersalna.html
http://allegro.pl/item763220784_nagrzewnica_24v_setra_bova_neoplan_mercedes.html
http://allegro.pl/item777670732_ogrzewacz_nagrzewnica_bus_dostawczy_z_silniczkiem.html

Podobne urządzenie jest fabrycznie w Nysie tylko nie wygląda tak elegancko. :D Wstawione jest pod jeden z foteli z tyłu i jak się je włączy to w całym wnętrzu robi się tropik...
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: DF w Październik 26, 2009, 15:57:29 pm
Ten termowentylator to kupa. Te nagrzewnice dodatkowe strasznie drogie są a to w końcu tylko kaloryferek w pudełku z wiatraczkiem. Można by w prosty sposób wykonać to ze starej nagrzewnicy minimalnymi kosztami.

Ja pytałem o taki grzejniczek elektryczny (http://moto.allegro.pl/item786227656_peugeot_406_lifting_nagrzewnica_elektryczna.html) albo taki (http://moto.allegro.pl/item795645538_grzalka_elektryczna_nagrzewnica_citroen_c5_02r.html)
U tych francuzów widać zimno w tym Saint Tropez...  :mrgreen:
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: specjalista w Październik 26, 2009, 16:14:25 pm
Hmm... Nie wiem o jakim Polonezie mowa, ale ja kiedy jeszcze jeździłem moim nie narzekałem na ogrzewanie. Ba, nawet kumple, którzy jeździli "teoretycznie lepszymi" wozami byli pełni podziwu, bo w moim Poldku było po prostu cieplutko... I to niezależnie od temp. na zewnątrz. I nie wspominając już, że nie udało mi się wymienić termostatu na zimę i jeździłem na tzw. karton przed chłodnicą...

Natomiast jeśli chodzi o dodanie nawiewu na tył to myślałem o czymś takim jak się spotyka w limuzynach czyli nawiew w tunelu. Teraz mam takie coś w e34 i w sumie nie jest to jakieś mega skomplikowane bo to po prostu rura podłączona do nawiewu tylko tyle, że ładna, bo fabryczna... Miałem pomysł, żeby wykorzystać do tego rurę kartonową od ciepłego powietrza z nad kolektora. Jedyny problem to którędy to poprowadzić i gdzie podłączyć...
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 26, 2009, 16:15:56 pm
oryginalne ogrzewanie w Żuku czy Nysie było mało wydajne więc wkładało się nagrzewnicę wodną pod fotel pasażerów. wtedy ogrzewania było ok.  żadne elektryczne dmuchawki nie nadają się, mają małą moc i żrą mnóstwo prądu. dobre byłoby małe webasto benzynowe z Zaporożca, pali pół litra na godzinę a grzeje mocno. wnętrze Nysy nagrzewało w 5 minut. później włączało się automatycznie co 10 minut na dosłownie 2-3 minuty. to wystarczało żeby było 18 stopni. moim zdaniem tylko nagrzewnica wodna pod fotelem pasażera spełni zadanie.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Październik 26, 2009, 16:16:36 pm
W Nysie wygląda to tak:
(http://images8.fotosik.pl/116/2ad35893e3a17399m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2ad35893e3a17399)

 - i myślę, że coś analogicznego jest do wykonania samemu i tanio. Nie będzie problemem znaleźć odpowiedni na wymiar grzejnik, dorobić obudowę z wentylatorkiem, pociągnąć dwie rurki równolegle połączone do tych od nagrzewnicy itd. Większym problemem jest gdzie to wcisnąć...
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: mareks#1181 w Październik 26, 2009, 17:57:14 pm
W poprzednim polonezie miałem dodatkowe ogrzewanie zamontowane pod schowkiem. A było to wykonane z jakiejs małej nagrzewnicy i obudowy polonezowskiej nagrzewnicy a ale tej z wiatrakiem Zostało to odpowiednio zpasowane i zamontowane pod schowkiem i podłaczyłem poprzez trójniki z fabrycznym ogrzewaniem. No i oczywiście załaczanie slnika tej dodatkowej dmuchawy zrobiłem. Od tego ustrojstwa poprowadziłem rurę na tył pojazdu. Ogzrewanie zrobiło sie bardzo wydajne.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: adamek9026 w Październik 26, 2009, 18:10:33 pm
u mnie w plusie ogrzewanie jest bardzo dobre:) i zaraz jest ciepło:) a myśleliści zamontowac tzw webasto?
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: wrb#1974 w Październik 26, 2009, 18:48:56 pm
powinno być wszystkim ciepło a nie- z przodu się gotują a z tyłu marzną. zaparowana szyba klapy świadczy o tym, że tam już ciepłe powietrze nie dochodzi. ciągnąć rury z wodą do bagażnika i tam zamontować nagrzewnicę taką jaką siedzi z przodu?
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Październik 26, 2009, 19:29:43 pm
Łatwiej by było zrobić półkę na tunelu centralnym i pod nią upchnąć dwa przewody idące pod nogi pasażerów z tyłu.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: matucha w Październik 26, 2009, 19:36:14 pm
Najlepiej byłoby zrobić tak jak np. ma zrobione Renault Laguna - przewody idą drzwiami do tyłu. Wtedy nie tracimy miejsca.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: knrdlvn w Październik 26, 2009, 20:03:48 pm
Ja bym też był za zaadoptowaniem bądź wykonaniem od podstaw czegoś w tym guście

http://www.allegro.pl/item791405184_audi_a6_c5_97_01_tunel_tylny_konsola_srodkowa.html (http://www.allegro.pl/item791405184_audi_a6_c5_97_01_tunel_tylny_konsola_srodkowa.html)

zintegrowanego z podłokietnikiem dla kierowcy, schowkiem itp.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Fistasz w Październik 26, 2009, 21:34:29 pm
no tak tylko trzeba po drodze ominac reczny. W moim przypadku rowniez drazek zmiany biegow.
Ale przed wczoraj zooperowalemswoj wentylator. Zdemontowalem i przy pomocy opalarki zmienilem katy lopatek wuatraka. Zmiana taka ze pierwszy bieg dmucha prawie jak drugi przed modem.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: DF w Październik 26, 2009, 22:57:52 pm
Ja to widzę tak:
Przede wszystkim zmienić dolna część fabrycznej nagrzewnicy. Podobno od fiata 132 pasuje i jest inna/lepsza - ma ktoś zdjęcie ?
Zmiana musiałaby polegać na tym, że z dołu wychodziłoby więcej przewodów/kanałów powietrznych. Rozgałęzienie nawiewu na nogi z przodu - dodane nawiewy na lewy przedni róg i prawy przedni róg. Tak żeby grzanie było równomierne bo przy seryjnym kierowcy smaży się skarpetka na prawej stopie bo ciśnie gaz a lewa stopa marznie.
Ze środkowej dolnej części nagrzewnicy dwa tunele omijające lewarek wychodzące pod tą półeczką pod lewarkiem dalej omijające ręczny i za fotelami koniec na stopy pasażerów. Ładnie obudować pudełkiem/podłokietnikiem własnej produkcji. Tunele z szerokich peszli mogą być. Zakończenie kratkami wentylacyjnymi z odzysku - takimi jak w desce.
Wszystko proste tylko nie wymyśliłem jeszcze czym i jak zastąpić dolną klapkę seryjnej nagrzewnicy żeby odcinać dół kiedy chcemy wiać na szybę...
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Październik 26, 2009, 23:45:30 pm
w nowych autach jest takie rozwiązanie wpięte w wąż nagrzewnicy . działa tylko do pewnej temp płynu .
http://www.allegro.pl/item789165568_podgrzewacz_wody_renault_ford_volvo_opel.html
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 27, 2009, 10:31:05 am
Cytat: "diodalodz"
w nowych autach jest takie rozwiązanie wpięte w wąż nagrzewnicy . działa tylko do pewnej temp płynu .
http://www.allegro.pl/item789165568_podgrzewacz_wody_renault_ford_volvo_opel.html

nawet smieszne to - 3 swiece zarowe to ~200W mocy ,
grzeje to silnik z oszalamiajaca skutecznoscia 0.2K/min  :lol:
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Stingerek w Październik 27, 2009, 11:13:28 am
I nawet kratki nawiewu. A rurki pociągnąć po obu stronach ręcznego a całość zabudować tunelem z MDF + skajowa okleina i oczywiście żywica i włókno.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Van w Październik 27, 2009, 14:12:15 pm
jak jeszcze mam to zrobię fotki tunelu z takim nawiewem który był zamontowany w pewnym polonezie :)
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: maly20202 w Październik 27, 2009, 15:55:53 pm
a taki grzejniczek (http://moto.allegro.pl/item786227656_peugeot_406_lifting_nagrzewnica_elektryczna.html) musi mieć obieg wody ?? czy wystarczy zalać go jakąś cieczą i podłączyć? ma on jakiś czujnik kiedy się ma wyłączyć i włączyć ? Chodzi mi o to żeby go np. zalać olejem i podłączyć go do tego fajny wiatraczek i ogrzewanie jak ta lala :D
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Ukash w Październik 27, 2009, 16:47:09 pm
Można by puścić wężykami przy progach i zamiast dodatkowych kratek wentylacyjnych wykorzystać te co są na drzwiach :wink:
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 27, 2009, 17:08:43 pm
Cytat: "maly20202"
a taki grzejniczek (http://moto.allegro.pl/item786227656_peugeot_406_lifting_nagrzewnica_elektryczna.html) musi mieć obieg wody ?? czy wystarczy zalać go jakąś cieczą i podłączyć? ma on jakiś czujnik kiedy się ma wyłączyć i włączyć ? Chodzi mi o to żeby go np. zalać olejem i podłączyć go do tego fajny wiatraczek i ogrzewanie jak ta lala :D

tego sie nie zalewa niczym ,to gotowy grzejnik elektryczny - puszczasz na to wiatraczek i wieje cieplem
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: DF w Październik 27, 2009, 19:29:33 pm
No ale jak to wydajne jest ? Ile ma W ? Czy to we współczesnych autach jest podstawowe ogrzewanie czy jakieś wspomagające tylko zanim się silnik rozgrzeje ?
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: KGB w Październik 27, 2009, 22:56:07 pm
ile by W nie mialo ,to ogrzewa odrazu powietrze ,wiec jakies ciepelko da
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: OLO w Październik 28, 2009, 15:16:35 pm
Cytat: "Grzech#1938"
Łatwiej by było zrobić półkę na tunelu centralnym i pod nią upchnąć dwa przewody idące pod nogi pasażerów z tyłu.

Albo wykorzytac te co było montowane seryjnie w FIATach Argenta.

Dół nagrzewnicy w 132/ardze pasuje do góry poloneza/125p. Silniczek taki sam, ale zamiast śmigiełka jest turbina - lepiej i ciszej dmucha. można też założyc zamiast silniczka wykłego silniczek od plusa - ma troche większą średnicą i wysokość, ale sięda. Efekt wart polecenia.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: diodalodz w Październik 28, 2009, 15:23:21 pm
Cytat: "KGB"
diodalodz napisał/a:   
w nowych autach jest takie rozwiązanie wpięte w wąż nagrzewnicy . działa tylko do pewnej temp płynu .
http://www.allegro.pl/ite...volvo_opel.html   

nawet smieszne to - 3 swiece zarowe to ~200W mocy ,
grzeje to silnik z oszalamiajaca skutecznoscia 0.2K/min

Jest to patent stosowany w wielu autach od focusa po większość dostawczaków np opel vivaro ma takich świec od 4 do 6 umieszczonych na wężu od nagrzewnicy . A patent działa bo auto po 2-3 minutach pracy topi przednią szybę . Wystarczy aby dawało niewiele ponad 0 stopni . Niestety patent dość awaryjny i co 1-2 lata należy wymienic wszystkie grzałki .
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Marzec 15, 2010, 09:39:54 am
Przepraszam za nekrofilię ale jakoś tak przy wykopaliskach wpadłem na ten temat i właśnie mnie olśniło :D

A jakby tak dać to podgrzewanie ze świec żarowych połączone z jakąś małą nagrzewniczką pod fotelem pasażera. płynu byłoby ze 0,2 no może 0,5l więc świece powinny to wystarczająco podgrzać. wiatraczki komputerowe do tego.

Małe zgrabne i najwazniejsze włącząłoby się tylko wtedy jakby było potrzebne przy silnych mrozach z pasażerami na tyle...
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Marzec 15, 2010, 10:17:39 am
Ile świece żarowe dają ciepła? To by trzeba było policzyć, bo wbrew pozorom do podgrzania nawet samego tyłu auta potrzebny jest spory wydatek energii.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Marzec 15, 2010, 10:58:34 am
Pod tym linkiem nic nie ma, poza tym nie wiem jaką moc mają świece żarowe.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Marzec 15, 2010, 14:46:03 pm
Q=U*I*t
U=14V
I=10A
t=60s

Q=14V*10A*60s=8400J=8,4kJ (jak się nie pomyliłem)

Powiedzmy 3 takie świece i mamy 25,2kJ

sprawność poniżej 50% co daje jakieś 10kJ ciepła.

Pytanie tylko czy to dużo czy mało??

[ Dodano: 2010-03-15, 15:16 ]
Jeśli dobrze znalazłem na necie to podgrzanie 1l wody o 1 stopień powinno wymagać ok. 4,2kJ

 Więc taka nagrzewniczka o pojemności 0,25l powinna podgrzać się w ciągu minuty o jakieś 8-10st.
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Excalibur#1937 w Marzec 17, 2010, 12:12:49 pm
Czyli wynik bardzo obiecujący biorąc pod uwagę, że ciepełkiem zaczyna dmuchać już przy przekroczeniu 50C. Teraz tylko czekać, aż ktoś wpadnie na pomysł pozbycia się fabrycznego ogrzewania na rzecz Webasto-home-made...
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: DF w Marzec 17, 2010, 19:41:00 pm
No a nie prościej byłoby grzałkę elektryczną suchą zastosować
O taka gotową z citroena albo peugeota ?

(http://img253.imageshack.us/img253/1526/927271785.th.jpg) (http://img253.imageshack.us/i/927271785.jpg/) zdjęcie skubnąłem z alllegro

Nie trzeba by kombinować z montażem świec

Jakby to naprawdę wydajne było to może zamiast nagrzewnicy oryginalnej wtedy...

Jakiś czas temu zamontowałem sobie podgrzewacz na 4 świece, który wstawiłem przed reduktorem. No i teraz szukam alternatora mocniejszego bo tradycyjny 55 A nie daje rady...
Przy włączonych 4 świecach jest to taki hamulec dla silnika, że trudno się rozpędzić...
Tytuł: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: Zuczek w Kwiecień 03, 2010, 12:32:27 pm
a ja mam takie pytanie. jescze.. . jakby si ezalozylo 2 dodatkowe nagrzewnice polonezowe zwykle jeszce. to jak z pompa wody..? wydoli to.? mowie o pompie wody przy silniku argenty. woda jak narazi ejest podpieta do nagrzewnicy, gazu, i turbiny.  wiec troche tego jest juz. i czy jesli by zamontowac te nagrzewnice ponizej poziomu pompy wody czy robi to jakąs roznice.
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: morozaw w Maj 28, 2013, 21:31:59 pm
Witajcie koledzy, czytam Wasze pomysły, ale nadziwić się nie mogę.
Wybaczcie za nekrofilię, ale tu była dość ciekawa dyskusja.
Trochę interesuję się fizyką i pomysły o grzałkach 200W możecie między bajki włożyć.
To jest praktycznie nic. Idealne źródło ciepła już posiadamy - silnik.
Po co tworzyć ciepło z prądu? Jaka tego sprawność jest? Żadna praktycznie, a moc ograniczona.

Kolega napisał:
" że ciepełkiem zaczyna dmuchać już przy przekroczeniu 50C", wszystko się zgadza, przez 5 sekund będzie dmuchać ciepełkiem, ale nie dłużej, gdyż znów zostanie ciecz wystudzona - oczywiście jeśli wentylator będzie ustawiony termostatem, a nie będzie pracował cały czas - wtedy nie ma szans by nawet dmuchnąć ciepełkiem.

O ile się nie mylę, sprawność silników benzynowych wynosi około 30 procent - pozostała energia idzie w ciepło.
Raczej nietrudno jest sobie wyobrazić jakie ilości ciepła wydziela silnik o mocy 54kW.
Wspomniane wcześniej 0,2kW jest wartością śmiesznie niską, dodając to, że jest wytworzone z energii elektrycznej.
Odejmijmy sobie sprawność przetworzenia energii mechanicznej na prąd (alternator) i później na energię cieplną - bezsens.

Jeśli tylko mamy możliwość to zastanówmy się nad prowadzeniem węży.
Wystarczą 2 węże średnicy 20mm by przetransportować ciecz na tył samochodu - 2 cm to jest taka średnica, że można ją bezproblemowo ukryć prowadząc odpowiednio - na pewno nie będą szpecić.
Wcześniej widziałem na tym forum pomysły i problem w ogrzewaniu tylnej części pojazdu oraz szyby.
Mój patent i pomysł wcale nie jest szpetny, ale za to w teorii bardzo wydajny.
Prowadzimy 2 węże na tył, czy gdzie chcemy, do bagażnika, na półkę by dać nawiew na szybe czy pod siedzenie pasażera jeśli chcemy zrobić nawiew pasażerom.
Na allegro znalazłem bardzo fajne nagrzewnice (Audii 100) nowe w cenie 20 zł za sztukę, do naszych potrzeb w pełni wystarczające.
Podłączamy do obiegu a na nie montujemy 2 wentylatory komputerowe 140mm ~1500 obrotów, które powinno w pełni wystarczyć.
Myślę, że z takim patentem można się spokojnie w 100 zł zmieścić i wszystko pod siedzeniami ładnie na zimę ukryć.
Wydajność i źródło ciepła bez porównania lepsze od świec żarowych czy dmuchaw elektrycznych.
Co o tym myślicie?

Nieskromnie dodam, że znam się odrobinę na ekstremalnym chłodzeniu komputerów, gdzie się wykorzystuje najróżniejsze pomysły i patenty podprowadzone nawet z samochodów.
Jedynym problemem może być, by ciecz dotarła na koniec pojazdu, ale myślę, że nie byłoby to żadnym problemem przy odrobinie chęci, można by się wpiąć szeregowo albo równolegle w obecny układ.
Myślę, że pompa wody zamontowana w samochodzie ma w zupełności wystarczającą moc i wydajność.
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: kuba92 w Maj 28, 2013, 23:23:44 pm
Pozostaje tylko jeszcze kwestia tego ile tej energii cieplnej ucieknie zanim przeleci do tyłu auta.

Żeby to miało ręce i nogi rurki od ogrzewania trzeba by puścić pod autem (we wnętrzu za duże ryzyko uszkodzenia i zrobienia powodzi) - pomyśl ile czasu minie zanim w ogóle to ciepło tam do tyłu doleci... A teraz drugi aspekt - pomyśl ile z tego ciepła się wytraci w takiej rureczce o przekroju 2cm przy temperaturze np -5 stopni, podczas jazdy gdzie rureczkę owiewa zimne powietrze, biegnąc te 3-4 metry do tyłu auta (liczę że tu i tam trzeba będzie zakręcić).

Szeregowe wpinanie jest samobójstwem, jakakolwiek niedrożność takiej małej rureczki = zagotowany silnik. Drugą sprawą jest to, że latem trzeba jednak jakoś odciąć dopływ ciepłej wody (która akurat latem nie będzie temperatury tak bardzo wytrącać więc będzie cieplutko). Wpinając z kolei równolegle (czyli tak jak np oryginalna nagrzewnica jest wpięta) podejrzewam, że bezwładność cieczy (której w 3-4 metrach razy dwa + pojemność nagrzewnicy będzie pewnie z 2 litry) spowoduje brak jej ruchu (czytaj: pompa nie da rady).
Jedynym sensownym patentem (według mnie) jest zastosowanie jakiejś elektrycznej pompki - pozostaje jednak problem straty ciepła.

To jest właśnie powód dla którego kombinujemy w inny, sensowniejszy sposób.

wszystko się zgadza, przez 5 sekund będzie dmuchać ciepełkiem, ale nie dłużej, gdyż znów zostanie ciecz wystudzona

Koledze chodziło o standardową nagrzewnice, w samochodzie gdy mamy włączony silnik pompa wody tłoczy cały czas ciepłe powietrze więc się to nie dzieje.


Moje myśli szły w kierunku zbudowania jakiejś łatwo demontowalnej skrzyneczki w bagażniku (w razie potrzeby przewiezienia czegokolwiek większego), zbudowanej na elektrycznej nagrzewnicy i jakimś wentylatorze, ale pobór prądu elektrycznej nagrzewnicy (szczególnie na starcie) jest "deczko" duży.

Przede wszystkim w minusach należałoby poprawić samo działanie nawiewów - dać mocniejszy wentylator oraz zrobić większą kontrolę nad kierunkami przepływu powietrza... Ale to na inny temat dywagacja. ;)

W Zafirze mojego taty w tunelu środkowym jest puszczona rura od powietrza i 2 nawiewy z tyłu wieją pasażerom po nogach - gdyby wykombinować coś z mechanizmem ręcznego tak, żeby między podłogę a mechanizm weszły rury z powietrzem można by tam dać jakiś wentylatorek komputerowy z tych bezgłośnych który pompował by powietrze na nogi pasażerów z tyłu właśnie - z tym, że pozostaje też problem małej szerokości tunelu więc nie wiem czy 2 nawiewy by się zmieściły, a jeden jest trochę bez sensu.
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: morozaw w Maj 28, 2013, 23:46:36 pm
Raczej o utratę ciepła nie martwiłbym się. Jest to praktycznie nie możliwe, by ciecz przepływając przez rurki tak się schłodziła :)
Osobiście rurki zostawiłbym wewnątrz pojazdu. W przyrodzie nic nie ginie, więc nawet jeśli będą małe straty ciepła to i tak zostaną wewnątrz.
Jestem pewien, że znajdzie się miejsce gdzie można bez problemu 2 wężyki poprowadzić.
Strata ciepła na powierzchni bocznej rurki przewodu będzie pomijalna, w układ można się wpiąć równolegle, a na węże dla uparciuchów można nasunąć otuliny.
Przy połączeniu równoległym wystarczą 2 zaworki sterowane ręcznie lub elektrycznie w zależności od potrzeb.
Myślę, że pomysł wart rozważenia oraz w moim mniemaniu najlepszy jaki dotychczas padł.
Największym problemem może być pompka, ale myślę, że bez problemu znajdzie się jakiś model na 12v w niewygórowanej cenie, ewentualnie zaryzykować i sprawdzić na oryginalnej pompie wody.
Przydałby się ktoś kto potwierdziłby, że jeśli będzie odpowiednie ciśnienie to układ sam się wypełni i obieg będzie gwarantowany.
Wystarczy na prawdę mały przepływ, by przetransportować kilowaty ciepła w tył auta.

Zapomniałem dodać, że znacząco wzrośnie moc grzewcza w aucie - można zrobić konkretną saunę w aucie w zależności od potrzeb.
Z tego co wiem moc ogrzewania pojazdu jest ograniczona do powierzchni oddawania ciepła - nagrzewnicy.
Jeśli przy maksymalnym nawiewie powietrze już nie parzy czyli mamy odpowiedź, nagrzewnica ma za małą powierzchnie oddawania ciepła.
Mimo wszystko mamy ogromny dopływ ciepła z silnika, więc dokładając drugą nagrzewnicę praktycznie podwajamy wydajność grzewczą!
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: kuba92 w Maj 28, 2013, 23:56:44 pm
Jest to praktycznie nie możliwe, by ciecz przepływając przez rurki tak się schłodziła

Rurki przylegające do zimnego nadwozia auta, z drugiej strony owiewane przez zimne powietrze, przy temperaturach ujemnych podejrzewam, że tego ciepła zostało by mniej niż 50%.

Pogadaj z właścicielami aut w których silnik jest z tyłu a chłodnica z przodu (np T3), tam są dużo większe rury a i tak zimą jest problem z grzaniem silnika. ;) Myślę, że wtedy sam zobaczysz że nie jest to sensowny pomysł.

sprawdzić na oryginalnej pompie wody.

Skąd weźmiesz napęd dla niej?
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: morozaw w Maj 29, 2013, 00:18:13 am
Już tłumaczę.
Interesuję się chłodzeniem cieczą komputerów od kilku lat, a jako, że efektem ubocznym chłodzenia jest grzanie też postaram się na ten temat co nieco wypowiedzieć.
Wszystko zależy od przepływu. Jeśli przepływ będzie bardzo niski - nie ma się co dziwić - niewiele energii zostanie przetransportowanej - po prostu wystygnie po drodze.
Wszystko można obliczyć. Jesteśmy w stanie obliczyć stratę ciepła w rurce o przekroju 2cm i długości powiedzmy 8 metrów. Jestem pewien, że rurka w otulinie i przepływ na poziomie kilku litrów na minutę i przetransportujemy z punktu A do punktu B praktycznie większość energii.
Dodam tylko, że w komputerach, dość wydajnych i tak najwęższym gardłem jest chłodnica - to od niej zależy wydajność chłodzenia.
Przepływ cieczy wystarczy by był jakikolwiek, a bez problemu odbieramy i transportujemy ogromne ilości ciepła. Zwiększając przepływ praktycznie nie zwiększamy wydajności całego układu. Starty wynikające na wężach są pomijalne. 10m luźnego węża nie potrafi oddać 100W ciepła do otoczenia.
W naszym wypadku woda jest nośnikiem energii. Jeśli popłynie za mało wody - popłynie za mało energii, która zostanie wytracona w transporcie, jeśli popłynie za dużo, taka sama ilość powinna zostać wytracona jako strata w transporcie(+/-), większość wydalona w nagrzewnicy, a nadmiar i tak wróci do silnika.

kuba, zwróć uwagę na skalę i bilans energetyczny. Energia z kosmosu nie spada i w kosmos nie ucieka.
Wewnątrz auta mamy układ zamknięty, więc nawet jeśli będziesz miał minimalne straty na powierzchni bocznej "przewodu" to one i tak zostaną dogrzewając wnętrze.

Skąd wezmę napęd do pompy?
Rozmawiamy o dogrzewaniu tyłu, a nie ogrzewaniu postojowym o ile się nie mylę.
Jeśli silnik pracuje - pracuje również pompa, silnik się nagrzewa - pompa tłoczy.
Teraz widzę dość fajne pompki na 12v za około 50 zł na allegro. W moim mniemaniu w połączeniu z filtrem paliwa bez problemu sobie poradzą.
Na ebayu od chińczyków są też ciekawe pompki do gorącej wody na 12-24v po 15-20USD z darmową wysyłką do PL.

Jeśli masz pytania - pytaj śmiało. Na każde odpowiem.
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: kuba92 w Maj 29, 2013, 07:39:33 am
Pytałem o napęd pompki bo myślę, że gdyby to miało rzeczywiście płynąć przez tą nagrzewnicę z tyłu to należałoby pompkę umieścić już na rurce zasilającej tylną nagrzewnicę a tu się rodzi więcej problemów jak jej obudowa, umieszczenie na tej samej płaszczyźnie co reszta pasków (czyli tu kolejne wydłużanie przewodów) i kilka innych rzeczy - IMHO odpada zasilanie z paska i należałoby elektrycznie. Poza tym elektryczna zajmie również mniej miejsca.

Policz z ciekawości ile Ci wyjdzie tych strat ciepła jeśli masz czas i Ci się nudzi... Bo i tak nie chce mi się wierzyć. :P
Co do otuliny - jaka byłaby jej ewentualna wytrzymałość na wodę/śnieg/lód/sól?

I tak nie widzi mi się to jakoś, poza tym w bagażniku trzeba by nagrzewnice zamontować na stałe - a to jest duży problem gdy trzeba cokolwiek przewieźć co wymaga składania kanapy.

BTW z komputerami do czynienia mam (nawet technika dostałem swego czasu) więc też jakieś pojęcie na ten temat mam, spokojnie, nie musisz tłumaczyć jak dziecku. :D
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: utek w Maj 29, 2013, 08:25:51 am
Proponuje udać się na szrot, znaleźć forda galaxy / vw sharana / seata alhambre i wymontować gotowe niezależne ogrzewanie tylnej części pojazdu.
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: kuba92 w Maj 29, 2013, 09:27:06 am
A jak ono jest tam zrealizowane?

http://allegro.pl/vw-sharan-alhambra-lift-nawiew-ogrzewanie-tyl-i3253484860.html

Z tego co widzę, to są dwie rurki od płynu więc znów ciekaw jestem ile straty ciepła będzie przy zimowych mrozach na tych rurkach. :) Serio, może się myle i nie ma tam dużych strat, ale po prostu jestem ciekaw jak to w praktyce wyjdzie.
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: utek w Maj 29, 2013, 10:29:39 am
Chyba robisz niepotrzebny problem z tymi stratami.
Tytuł: Odp: dwustrefowe ogrzewanie
Wiadomość wysłana przez: morozaw w Maj 30, 2013, 10:45:20 am
kuba, ja nigdzie nie pisałem o nowej pompce na pasek. Pisałem o wykorzystaniu obecnego obiegu, który możliwe, że w praktyce również by wystarczył - jakby nie patrzeć tam jest potężna pompa odśrodkowa o ile się nie mylę. Osobiście posiadam plusa i problemy które występują w minusach są mi obce, ale rozwiązanie pasowałoby do plusa jak i minusa.
Pisałem również o wykorzystaniu w razie potrzeby dodatkowej pompki zasilanej na 12v, która by była uruchamiana równocześnie z wentylatorami jednym przełącznikiem na desce - przykładowo - ogrzewanie tylne.
Mój pomysł zakłada prowadzenie węży wewnątrz kabiny - gdzie węże można poprowadzić również bez otuliny, a "straty" ciepła są pomijalne, gdyż i tak zostają w samochodzie.

Jak znajdę odpowiednie wzory to policzę jak będzie się zachowywać rurka i jej straty w temperaturze czynnika 90*C, a temperaturze otoczenia -20*C.
Z wstępnych i niezbyt pewnych wzorów wyszło mi jakieś 30-40W na mb rurki, czyli praktycznie tyle co nic w porównaniu z tym co produkuje silnik oraz jaka ilość będzie wydalana w nagrzewnicy.

Wcale nie trzeba nic na stałe montować, a cały zespół takiej nagrzewnicy ma wymiary około 30x20x10 cm.
Dla osób pomysłowych można by wykorzystać jakąś małą skrzyneczkę (np na narzędzia albo coś z ikeii) do której wszystko schowamy i z niej poprowadzić przewody z powietrzem, ale to jest już "opcja".
Wtedy nagrzewnicę można by dać na zaworkach i przy demontażu, odpinaniu nie ma żadnego problemu.
Ogranicza nas tylko pomysłowość, wyobraźnia i potrzeba.
W sprawie techniki wykonania nic nas nie ogranicza. Obawiasz się przecieków węża, możliwością przebicia go?
Dajemy sztywny wąż alupex i tyle. Otulina na pewno wystarczy do wszystkiego i nie zniszczeje szybko.

Utek, ciekawe rozwiązanie, ale zajmuje bez porównania więcej miejsca od mojej propozycji.