FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: snikers w Styczeń 12, 2010, 10:12:07 am
-
No więc jest taki pomysł. Aby wykonać ten typ "szpery". O ile przerobienie pompy nie stanowi problemu, tak samo jak zrobienie sterownika to jest problem od strony mechanicznej. Jakie koronki i czujniki zastosować oraz jak i gdzie można je założyć. No i wasza opinia o tym typie blokowania mostu (oprocz wady w zuzywajacych sie klockach)
[ Dodano: 12 Sty 2010 10:15 ]
ps w golfie jest to system XDS
[ Dodano: 12 Sty 2010 10:30 ]
zalozenie nr 1: na raz zwalniamy tylko jedno kolo co nie powinno wplywac znaczaco na "moc"
-
a moze by tak dokłądniej opisać ?? bo te myslowe skróty nie wiele mi mówią.
z tego co się domyslam chodzi raczej o coś na zasadzie ESP
koronki można dorobić bądz ponacinać jedną krawedz bębna hamulcowego. tyle ze by to skuteczniej działało trzeba by zastosować tarcze na tyle.
ale sterownik hmm to chyba tylko z czegoś przeszczepić
-
XDS - SPECJALNA BLOKADA MECHANIZMU RÓŻNICOWEGO
GTI jest pierwszym modelem, w którym VW stosuje takie rozwiązanie. XDS to bardziej rozwinięty system kontroli trakcji. Podczas gdy tradycyjne urządzenie ujmuje mocy i tym samym zmniejsza prędkość auta gdy koło po zewnętrznej stronie zakrętu straci przyczepność, system XDS utrzymuje stałą prędkość. Przepustnice pozostają więc otwarte, a przyhamowywane jest koło po wewnętrznej stronie zakrętu. GTI nie tylko przyspiesza przez to lepiej na wyjściu z wirażu, ale zmniejsza się też jego podsterowność. ESP jest przy tym aktywne.
-
Podałem nazwe systemu, zresztą została przytoczona definicja. Ogólnie sam problem sterowania nie jest problemem, 16mhz z mikroklocka powinno to ogarnac bez zajakniecia. Chodzi o wspólne stworzenie koncepcji prostego montazu standardowych czesci przy kole, aby "kazdy" mógl sobie z tym poradzic. Z tego powodu odrzucalbym pomysly z nacinaniem koronki, szczegolnie na elementach podlegajacych zuzyciu/wymianie
Domyslnie system chcialem uruchamiac na hamulcach tarczowych jednak od strony sterownika jest to wszystko jedno.
-
jezeli w jakiś sposób zrobisz koronkę na półosi od przeciwnej strony jak się przykręca tarcze i koło to tam sie czujnik zmieści(przy tarczowych) (trzeba zbić łożyska )
dorobienie jej razem z półosią będzie pewnie szybsze i skuteczniejsze. jednak nieopłącalne
dodatkowo komplikuje to że musiałaby być przykręcona żabkami do boku (co wyklucza praktycznie zastosowanie gotowych pierscieni które(te co widziałem) mają ząbki do góry. można jedynie dorobić pierscien przykręcany do srub trzymajacych tarczę i czujnik przykręcony do srub pochwy mostu to jest to jakieś rozwiazanie.
co do opisu tematu-to nie forum golfa i technologie tam zawarte nie musza być jasne i przyswajalne dla użytkowników.
[ Dodano: 2010-01-12, 14:43 ]
no i nie był bym sobą:
a po kiego wafla to robić ?? most ze szperą nie łatwiej zaadoptować ?? volvo miało. w bude weszło tematów na forum sporo.
gdyby jeszcze most poloneza był cichy i wytrzymały można było by się w to bawić. jednak "męczenie" go dodatkowo hamulcami odbić się może na jego trwałości dośc drastycznie.
pamietaj ze na zakrętach koła kręcą sie z róznymi prędkościami. a taki golf ma dodatkowo do dyspozycji czujniki na komplecie kół a nie tylko 2 na napędzanej osi
-
[ Dodano: 2010-01-12, 14:43 ]
no i nie był bym sobą:
a po kiego wafla to robić ?? most ze szperą nie łatwiej zaadoptować ?? volvo miało. w bude weszło tematów na forum sporo.
gdyby jeszcze most poloneza był cichy i wytrzymały można było by się w to bawić. jednak "męczenie" go dodatkowo hamulcami odbić się może na jego trwałości dośc drastycznie.
pamietaj ze na zakrętach koła kręcą sie z róznymi prędkościami. a taki golf ma dodatkowo do dyspozycji czujniki na komplecie kół a nie tylko 2 na napędzanej osi
jednemu latwiej innemu trudnej. Mi jest latwiej oprogramowac sterownik. Tematow sporo jest, jezdzacych mostow z takim rozwiazaniem juz duzo mniej.
Jeżeli chodzi o "meczenie mostu" to meczyc sie bedzie mniej niz przy zaspawanym dyfrze. A jeśli chodzi o róznice predkości w zakręcie to o to chyba chodzi wlasnie zeby je wyrównac + zaleta; mozliwosc wyłączenia.
pozostaje mi zdjac kolo jak przyjda roztopy i pomeczyc sie suwmiarka
[ Dodano: 12 Sty 2010 15:11 ]
sam pomysl powstal podczas proby wydobycia sie z miejsca parkingowego jako "szpera" terenowa niz jako wyczynowo-driftowa. chociaz w golfie jest to montowane jako opcja wyczynowa
-
ale jednak są :) i powiem że najdłużej zeszło sie z poszerkami(bo się zachciało szerokiego od 740) i panhard w gratisie wyszedł
co do wyjechania ja też użyłem dziś łańcuszków i zdecydowanie szybciej poradziły sobie niż niejedna szpera
ogarniaj. tylko tam nie ma zbyt wiele miejsca dlatego opcja nacinanie tarczy jest całkiem przyzwoita
-
Co racja to racja most poloneza może to nie wytrzymać.
Van wiem że Volvo miało mosty ze szperą niestety pomimo wielkich prób przez okres 2,5 tyg. w dzień w dzień nie znalazłem owego mostu, dlatego mam 3,73 od volvo 240.
-
Co racja to racja most poloneza może to nie wytrzymać.
Van wiem że Volvo miało mosty ze szperą niestety pomimo wielkich prób przez okres 2,5 tyg. w dzień w dzień nie znalazłem owego mostu, dlatego mam 3,73 od volvo 240.
Jednym slowem biale kruki. a taki most z volvo ma lepsza kulture pracy? odczuwa sie to?
nadal sie nie zgadzam ze polonezowski most tego nie wytrzyma. hamulce beda sie zuzywac - wiadomo - ale komplet klockow na tyl to 20zl w porywach
-
Co racja to racja most poloneza może to nie wytrzymać.
Dlaczego? Moim zdaniem dostanie mniej po dupie niż przy sperze, system ma tylko przyhamowywać buksujące koło (tzn: oszukać mechanizm różnicowy) aby przenieść moment na koło które ma większą przyczepność, więc nie powstaną żadne naprężenia, siły skręcające...
-
To zróbcie ręczny jak w hamulce w ciągniku rolniczym
do każdego koła osobną dźwignię
-
Szpera (potocznie, z niemieckiego Sperrdifferenzial) - mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, pozwalający na równiejsze przekazywanie mocy na oba koła lub osie.
Tak podaje Wikipedia ;P Potoczne ale chyba poprawne :D
-
szpera- czy to coś związane z lampą do szukania w ciemnościach? bo to o czym piszecie to nazywa się> blokada mechanizmu różnicowego <. można używać skrótu- bmr. używajmy określeń technicznych a nie języka gastarbeiterów.
dobrze Panie miodek, jakis czas temu szukalem informacji na temat owej blokady mechanizmu roznicowego i google wyplulo mi kilkanascie razy wiecej wynikow na temat "szpery" wlasnie. Slowo "szpera" jest na tyle powszechne, ze nie ma co sie czepiac o takie detale - mimo wszystko i w temacie i w poscie szpera jest w cudzyslowie
[ Dodano: 13 Sty 2010 19:39 ]
To zróbcie ręczny jak w hamulce w ciągniku rolniczym
do każdego koła osobną dźwignię
Do tego sie sprowadza pomysl XDSu tylko zaciaganiem hamulca steruje uklad dzieki pompie absu na podstawie czujnikow przy kolach
-
rozumiem używanie zwrotów obcojęzycznych jeśli nie ma ich odpowiedników w języku polskim, skoro jednak odpowiednik jest, to naszym obowiązkiem jako polaków jest, używanie go.
-
nie ma polskiej szpery w polskim aucie,wiec bedziemy uzywac zachodniego języka,gdyz tam szpery występowały.
poza tym blokada mechanizmu różnicowego to blokada 100%, a mechanizm o zwiększonym tarciu wewnętrznym - to jest szpera,wiec radze się pouczyc poniewaz:
blokada mechanizmu różnicowego <. można używać skrótu- bmr.
występowała w ciągnikach i autach ciężarowych,chciałeś czepiania,prosze ;)
[ Dodano: 13 Sty 2010 20:23 ]
PS. chcąc byc polakiem na krawat powinienem mówić "zwis męski", co osobiscie mi sie nie widzi,i wole wprowadzic troche obcego języka do swojego osobistego zasobu słownictwa.
-
Dobra Panowie, mysle ze nie ma tu co odchodzic od tematu.
blokowanie/spowalnianie jednego kola na raz nie powinno wplywac na przyduszanie silnika o ile mi wiadomo?
-
krawat jest nazwą zwyczajową stosowaną od 17 wieku i mimo usiłowań komuny (niezbyt natarczywych) nie udało się jej zmienić.
w takim razie przyjmijmy ze szpera będzie pojęciem podobnie postrzeganym.
-
Co racja to racja most poloneza może to nie wytrzymać.
Van wiem że Volvo miało mosty ze szperą niestety pomimo wielkich prób przez okres 2,5 tyg. w dzień w dzień nie znalazłem owego mostu, dlatego mam 3,73 od volvo 240.
Jednym slowem biale kruki. a taki most z volvo ma lepsza kulture pracy? odczuwa sie to?
nadal sie nie zgadzam ze polonezowski most tego nie wytrzyma. hamulce beda sie zuzywac - wiadomo - ale komplet klockow na tyl to 20zl w porywach
Nie wiem jeszcze jak z kulturą ale 20 letni most volvo nie ma ani jednego milimetra luzu. Gdy główką kręcisz np. 1mm to półosie też o 1mm. W polonezie niestety luz, do tego lepsze spasowanie ma most volvo więc nie wyje.