FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Grażyna w Styczeń 29, 2010, 15:38:30 pm
-
Witam! mam takie pytanie co trzeba by było wymienić żeby w borku chodził ten włącznik z potencjometrem? Robił już to ktoś ?
-
Nie tyle trzeba zmieniać co dołożyć jeden kabelek i kupić odpowiedni wyłącznik bo są dwa typy jak się nie chce zmieniać zasilania wentylatora. Obydwa regulują napięcie wyjściowe, ale w starszych Polonezach regulacja była plusem, a minus silnika wentylatora był dołączony do masy. W nowszych regulacja jest minusem, a plus jest na stałe dołączony do zasilania.
Do wyłącznika z potencjometrem trzeba tak czy tak dodatkowo doprowadzić masę, a reszta pozostaje niemal bez zmian - po prostu pod regulator podłączamy kabelek od szybszego biegu wentylatora, a ten drugi zostaje niepodłączony. :)
-
Ja robiłem tylko w odwrotną stronę z potencjometru na normalny włącznik dwustopniowy, w borku sprawdzi się opcja z regulowaniem napięcia na plusie. Potrzebujesz włącznik z potencjometrem i kawałek kabelka ( chyba jeszcze mam mogę oddać za browar) żeby podłączyć potencjometr do masy.
-
To jak kupie włącznik od caro to będzie regulowany na plusie? i taki włącznik jest mi potrzeby od dmuchawy? i wtedy doprowadzam masę i podłączam kabel od szybszego biegu i działa ?
-
Dwa ostatnie pytania. Tak. Co do pierwszego pytania to nie wiem czym się różni potencjometr regulowany na masie od tego regulowanego na plusie, w każdym razie ja miałem regulowany na plusie. Czyli do potencjometru szły trzy kabelki: masa, zasilanie, szybszy bieg dmuchawy. Mój włącznik wygląda mniej więcej tak : http://www.allegro.pl/item904203392_regulator_obrotow_dmuchawy_polonez.html
-
a ta masa ma być od wentylatora czy może być byle jaka masa?
[ Dodano: 31 Sty 2010 21:22 ]
chodzi mi o ten włącznik z regulacja na plusie
-
Masa przykręcona gdziekolwiek do karoserii. A masa wentylatora swoja drogą, jej nie ruszasz ona po prostu jest tak jak była dotychczas.
-
muszę pociągnąć od dmuchawy "-" bo jak podłącze bez tego to chodzi cały czas nawet się nie wyłącza jak dam na 0. A próbowałem z żarówka to chodzi i lux
-
używany ale widać ze prawe nówka jeszcze cena jest na nim nie wyblaknięta ale żarówka chodzi na nim jak podłącze, widać jest regulacja na minusie. jak się dostać do minusa od wentylatora ?
-
Niekoniecznie to, że podświetlenie działa oznacza iż całość jest sprawna :D - ja tu mam dwa takie. :mrgreen: Niby są dobre, ale jak się podłączy do nich silnik to albo w ogóle nie działa, albo cały czas...
Masa od silnika jest bardzo niewygodnie (dla nas) poprowadzona, bo jest to czarny kabelek, który wychodzi z obudowy wentylatora (razem z niebieskim i czerwonym) przez otwór z boku nad dwiema rurami od strony kierowcy. Kabelek na końcu ma oczko i jest przykręcony pod śrubę mocującą obudowę do daszka... (U góry) Mam to wszystko przed oczami, bo ostatnio naprawiałem właśnie ten wyłącznik, a mam w aucie instalację jak w borku.
-
chodzi mi o to ze wziąłem żarówkę 12v i dałem minus i plus pod wentylator i 12v i chodzi. a podłączyłem wentylator tak jak ma być i chodzi cały czas chyba że znalazłem nie ten kabel od masy(był on przykręcony jak mówisz oczkiem kolo licznika do blachy. i nie wiem teraz co jest :(
-
wiatrak w borku a w MR93 jest inny bo od MR93 ma 2 przewody a w borku 3 przewody.
-
wiatrak w borku a w MR93 jest inny bo od MR93 ma 2 przewody a w borku 3 przewody.
3 przewód jest od biegu wolniejszego. ten kabel idzie w izolacje i nie podłącza się go do włącznika
-
chodzi mi o to ze wziąłem żarówkę 12v i dałem minus i plus pod wentylator i 12v i chodzi. a podłączyłem wentylator tak jak ma być i chodzi cały czas chyba że znalazłem nie ten kabel od masy(był on przykręcony jak mówisz oczkiem kolo licznika do blachy. i nie wiem teraz co jest :(
Zaraz. Po kolei.
Do oryginalnego wyłącznika powinny dochodzić trzy przewody: niebieski i czerwony, oraz niebiesko-czarny. Niebieski jest od szybkiego biegu, czerwony od wolnego, a dwukolorowy to zasilanie.
Do nowego przełącznika też powinny dochodzić 3 przewody. Niebiesko-czarny dajemy na plus, niebieski na wyjście sterowania silnikiem, a do tego dorabiamy przewód z masą, który podłączamy do minusa.
Czy tak masz podłączone?
[ Dodano: Pon 01 Lut, 2010 ]
wiatrak w borku a w MR93 jest inny bo od MR93 ma 2 przewody a w borku 3 przewody.
Ale mój MR93 ma 3 przewody. :D
-
ale od 94 byly dwa przewody.
3 przewód jest od biegu wolniejszego. ten kabel idzie w izolacje i nie podłącza się go do włącznika
to nie bedzie chodzic bo wiatrak w Borku to calkiem co innego. ten wiatrak sam w sobie ma regulacje predkosci dlatego sa 3 przewody. Wiatrak w MR93 od 94 roku ma dwa przewody a regulacja predkosci w przelaczniku. Robilem ten manewr u siebie. Mam zalozona dolna czesc od Borka z dwoma wyjsciami na strone a nie trzema. Musialem zmienic wiatrak bo inaczej nie chcialo chodzic tak jak powinoo.
-
no tak mam podłączone szybki bieg do + z dmuchawy , +12v dałem swoja instalacje i - wentylatora dałem kabel od masy a zostaje jedno wolne miejsce na masę co z nim ?
-
przelacznik 4 stopniowy ten ktory chcesz zalozyc jest tak podlaczony: dwa skrajne przewody + i - do podswietlenia przycisku. dwa srodkowe + i - na silnik.
[ Dodano: Pon 01 Lut, 2010 ]
dwa gorne to + dwa dolne to -
-
no tak zgadza się + z dmuchawy potem +12v masa i minus z dmuchawy. wiec będzie to chodzić czy trzeba wiatrak od MR93 ?
-
ale od 94 byly dwa przewody. 3 przewód jest od biegu wolniejszego. ten kabel idzie w izolacje i nie podłącza się go do włącznika
to nie bedzie chodzic bo wiatrak w Borku to calkiem co innego. ten wiatrak sam w sobie ma regulacje predkosci dlatego sa 3 przewody. Wiatrak w MR93 od 94 roku ma dwa przewody a regulacja predkosci w przelaczniku. Robilem ten manewr u siebie. Mam zalozona dolna czesc od Borka z dwoma wyjsciami na strone a nie trzema. Musialem zmienic wiatrak bo inaczej nie chcialo chodzic tak jak powinoo.
Słuchaj nie masz racji niestety. Przewody są dwa, ale jeden z nich spełnia tę samą rolę co pojedynczy w późniejszych modelach. Podłączenie silnika to czarny masa, niebieski zasilanie, a czerwony zasilanie przez opornik w obudowie. W 2-przewodowych po prostu sobie darowali jeden przewód z opornikiem, a reszta jest bez zmian.
[ Dodano: Pon 01 Lut, 2010 ]
muszę pociągnąć od dmuchawy "-" bo jak podłącze bez tego to chodzi cały czas nawet się nie wyłącza jak dam na 0. A próbowałem z żarówka to chodzi i lux
Nie masz do wyłącznika ciągnąć masy od dmuchawy, tylko przewód masowy skądś tam do wyłącznika. Z jakiegoś miejsca gdzie jest masa.
-
Nie masz do wyłącznika ciągnąć masy od dmuchawy, tylko przewód masowy skądś tam do wyłącznika. Z jakiegoś miejsca gdzie jest masa.
to jak ma chodzisz silnik bez masy :roll: Słuchaj nie masz racji niestety. Przewody są dwa, ale jeden z nich spełnia tę samą rolę co pojedynczy w późniejszych modelach. Podłączenie silnika to czarny masa,
widocznie moj silnik z 3 przewodami byl jakis felerny. ale drugi tez 3 przewodowy tez nie chcial z tym wspopracowac
-
Nie masz do wyłącznika ciągnąć masy od dmuchawy, tylko przewód masowy skądś tam do wyłącznika. Z jakiegoś miejsca gdzie jest masa.
to jak ma chodzisz silnik bez masy :roll:
Silnik od borka ma masę z czarnego kabelka przykręconego pod śrubkę. Nie potrzebuje nic ekstra. Do pracy potrzebuje wyłącznie podania zasilania.
Słuchaj nie masz racji niestety. Przewody są dwa, ale jeden z nich spełnia tę samą rolę co pojedynczy w późniejszych modelach. Podłączenie silnika to czarny masa,
widocznie moj silnik z 3 przewodami byl jakis felerny. ale drugi tez 3 przewodowy tez nie chcial z tym wspopracowac
A jak był podłączony? Może miałeś regulator walnięty? Nie ma prawa nie działać. To jest po prostu silnik elektryczny. 2 kable czyli masa i zasilanie i trzeci zasilanie przez opornik. Jak się ten trzeci odłączy to silnik musi chodzić.
-
silnik mase ma brać z wyłącznika i to nie jest ta sama masa co idzie na wyłącznik. u mnie borkowy wiatrak, 3przewodowy pracował na tym wyłączniku bez problemu.
-
jutro zobaczę czy to będzie chodzić :D
-
silnik mase ma brać z wyłącznika i to nie jest ta sama masa co idzie na wyłącznik. u mnie borkowy wiatrak, 3przewodowy pracował na tym wyłączniku bez problemu.
Zgadza się częściowo. - Tak jest w wyłączniku sterującym minusem. W wyłączniku sterującym plusem masa na wyłącznik idzie z dowolnego miejsca. Borkowy wiatrak będzie na obu pracować bez problemu.
-
no tak mam podłączone szybki bieg do + z dmuchawy , +12v dałem swoja instalacje i - wentylatora dałem kabel od masy a zostaje jedno wolne miejsce na masę co z nim ?
ten jest ewidentnie sterowany minusem :wink:
-
na żarówce sprawdzam przygasa, miernik podłączyłem nie spada napięcie ja już nie wiem o co tu chodzi :|
-
Podłącz miernik z obciążeniem (żarówką)
-
wystarczyło przewód od masy obciąć jak wychodzi z odbudowy, dolutować kabel i podłączyć do minusa motoru, szybki bieg do + motoru, stałe napięcie do +12v i masę :mrgreen: i wszystko chodzi pięknie :mrgreen: mam do was jeszcze pytanie czy u was też bierze ten włącznik tak pod sam koniec gdzieś regulacji ?
-
U mnie raczej nie, ale jeśli masz taka sama konstrukcję włacznika jak mój, to łatwo to ustawić, zdejmujesz blaszaną obudowę, i na osi potencjometru masz taką blaszkę z nacięciem, w które to nacięcie wchodzi kawałek blaszki od strony klawisza... uff;p Zobaczysz to bedziesz wiedzial o co chodzi:) I tą blaszkę z nacięciem można przestawić na osi potencjometru jak chcesz. Tylko może najpierw zaznacz sobie jak było na początku;)
PS Sorry że pytam, opowiesz nam historię tego niezwykle męskiego nicka?:)
-
to ja moze odświeże trochę temat. myślełem o zamontowaniu włacznika z potencjometrem w moim DF . czy kwestia podłączenia tego włacznika jest taka sama jak w borku?
-
Dokładnie. W końcu instalacja w borku to pominąwszy inne rozmieszczenie elementów i parę dodatkowych rzeczy coś jak w 125p. :)
-
no no. tak myślałem. ale wiadomo. lepiej sie pytnac i sie upewnic. czyli tak. podciagam mase i jeden z silnika tylko podłączam. tak??
bo jak podłączyłem włacznik i podłaczylem wszystkie kabelki (również mase włacznika) to działanie włacznika było odwrotne (zamiast właczac to wyłaczał i odwrotnie) i na dodatek niewyłaczał do końca wentylatora. mam dwa takie właczniki. APE i Hybryd. jeden jest płynny a drugi na chyba ze 4 pozycje. podłaczenie w obu przypadkach bedzie takie samo. tak??
-
mam dwa takie właczniki. APE i Hybryd. jeden jest płynny a drugi na chyba ze 4 pozycje. podłaczenie w obu przypadkach bedzie takie samo. tak??
dokladnie tak ;)
-
to dzieks. to ja ide powalczyc z włącznikiem. :lol: