FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki OHV 1.3 1.5 1.6 => Wątek zaczęty przez: danieldeni20 w Luty 01, 2010, 18:18:43 pm

Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 01, 2010, 18:18:43 pm
Witam.Mam problem z moim atu 96r 140tys.przebiegu.Co moze byc przyczyna takich swiec na 1 i 4 garze http://img715.imageshack.us/img715/2213/dsc00001k.jpg na 2 i 3 sa ciemne ale nie az tak.silnik nie rowno chodzi gdy jest zimny.buja autem jakby nie palil wlasnie na te swiece.Wykręciłem swiece i iskra jest na wszystkich tylko ze na 1i4 jest troche inna taka rozbita.juz robilem 2 wymiany swiec.przez pierwsze 100km jest normalnie,rowno i plynnie chodzi gdy zimny czy cieply...a pozniej gdy odpale buja autkiem gdy zimny a jak sie zagrzeje do 70 to jest juz ok...do tego trzyma mi 2tys obr.krokowiec i czujnik polozenia przepustnicy nowy.gdy sie zatrzymam obroty z chwila spadaja do 1,2tys..po małym przepaleniu jak np traska 140km i stane to zapali sie check engine a gdy ruszę po chwili gasnie..co moze byc.prosze o pomoc
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: jimo#1921 w Luty 01, 2010, 19:10:23 pm
http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?p=334086#334086
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 01, 2010, 22:20:05 pm
nie ma tu takiej swiecy jak moja, moje sa w 100%czarne
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Luty 02, 2010, 11:18:03 am
albo ida duze ilosci oleju do cylindra ,albo masz bardzo bogata mieszanke ,
lepiej zeby to bylo to drugie ,bo mozna sobiez tym poradzic
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 02, 2010, 11:32:43 am
nie bierze oleju od wymiany do wymiany.
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: oprawca_1978 w Luty 06, 2010, 09:35:24 am
Jak silnik nie bierze oleju (max. 1 litr na 10 tysięcy) to winnym okopcenia na czarno świec jest paliwo lub niewłaściwy proces spalania paliwa w cylindrze, spowodowany np. zbyt małym ciśnieniem sprężania mieszanki, albo jej samozapłonem, tudzież spalaniem detonacyjnym. Może też być niewłaściwie zastosowana świeca, tj, posiadająca za małą luz za dużą wartość cieplną.
Osobiście mam dobre doświadczenia ze świecami marki NGK. Wymieniłem je w moim Poldoroverze we wrześniu 2005 roku i do dzisiaj, siedzą te same, mają prawie 90 kkm przebiegu. Nie ma ich z czego czyścić. Silnik, oczywiście, na LPG, bo jakże inaczej.
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 06, 2010, 10:43:06 am
Ja mam tylko benzynke..szkoda silnika zgazowac to mtak samo jakbys kogos wysłał na rozstrzelanie ;)
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 06, 2010, 15:50:14 pm
przepraszam ja only pb98
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Luty 06, 2010, 21:13:45 pm
Cytat: "danieldeni20"
Ja mam tylko benzynke..szkoda silnika zgazowac to mtak samo jakbys kogos wysłał na rozstrzelanie ;)

to mniej nadal czarne swiece ,
jak jezdzisz 20km na tydzien to tez rozowe nie beda  :lol:

u mnie kanaly wylotowe z glowicy i kolektor wycechowy w srodku wygladaja jak nie uzywane
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 06, 2010, 21:55:03 pm
mam drugiego poloneza 25 latka z lpg ktory robi max 7 km tyg i ma kawe z mlekiem na swiecach..
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Luty 06, 2010, 22:29:56 pm
JA pierdziu ,
7km tygodniowo to sie nawet porzadnie nagrzac nie zdazy,
twoje hobby to maltretowanie aut ;> ?
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 06, 2010, 22:37:31 pm
hmm hehehe od kiedy mam te ładne atu juz tak nie ale jak go nie miałem to jezdziłem"białym demonem"dziadek ktory ledwie sie kol trzyma zre troche olejem ale wiem ze dojechałbym nim do zakopanego(ja z morza Łeba) xD no i w wakacje to tak mu dawałem ze nie jeden z 2000+r by juz był do kapitalki ;D

[ Dodano: 06 Lut 2010 22:39 ]
niestety nik mi nie pomaga odnosnie tematu.. ;(
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Luty 06, 2010, 23:00:57 pm
nie pomaga ,bo za malo danych podajesz ,
masz komputer sterujacy ,to wyblyskaj sobie kody usterek ,
te wysokie obroty moga byc spowodowane uszkodzeniem czujnika VSS (ruchu pojazdu) ,
podwyzszone obroty moga byc wynikiem nieszczelnosci w dolocie ,co by sie takze zgadzalo z tym szarpaniem na zimno (zanim sonda wymusi wieksza dawke paliwa) ,
a moze poprostu jedna cewka zaplonowa nawala ,albo caly modul ,

to trzeba posprawdzac - najlatwiej zaczac od nieszczelnosci i kodow bledow
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 06, 2010, 23:08:26 pm
http://www.youtube.com/watch?v=cfvYgjM1JPc tu filmik z pracy silnika.kody czytałem i tylko 12. co do czujnika predkosci to cos słyszałem ze wystarczy go wypiąc z wtyki.bym to zrobil ale nie wiem gdie go znajde zadnej foty nie znalazłem ;(
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 06, 2010, 23:46:05 pm
silnik nie byl taki zimny bo mial okolo 40 stopni bo z 7 min chodził zanim nagrałem film po 2 nie jestem az takim morderca zeby lodowatego krecic do 5 tys.przygazowywałem zeby pokazac ze nie ma znaczenia z jakich obrotow.ktos mi cos gadał ze w abimexie nie ma ssania
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Luty 07, 2010, 13:19:57 pm
wyjmij i przeczysc silnik krokowy ,moze cieko mu sie ruszac
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Luty 07, 2010, 14:00:21 pm
miesiąc ma.a stary tez dobry u kumpla smiga

[ Dodano: 08 Lut 2010 14:36 ]
No więc tak..Z tego co tu sie naczytałem to miałem chyba złe swiece (Beru ultra 14R-7du) nie wiem jakie maja parametry w porownaniu do iskry fr65ps super ktore teraz wstawiłem jak ktos wie niech napisze(ciekawosc).wstawiłem nowe swiece isky i nowe kable ast z ełka zrobiłem traske 75km z postojami(tu cos załatwic ,cos tam),postawiłem przed domem zeby ostygł.po 1h odkręcam swiece i wyglądała jak przed wkreceniem...więc what the f u c k mysle.zobacze jak bedzie sprawa wygladała przy jezdzie do roboty 3,5km w jedna.pozostaje mi jeszcze jedna wnerwiajaca sprawa te obroty.musze sie dobrac do tego czujnika prędkosci zeby go odpiąc ale nie mam dostepu do zadnego kanału.i mam takie pytania:czy po odpięciu zrobic reset kompa??i czy bedzie sie swieciło check engine.prosze o odpowiedz

[ Dodano: 12 Mar 2010 18:52 ]
Oki Vss odpiety obroty elegancko spadaja(az dziwnie mi sie jezdzi ;P) ale okazuje sie ze mam gorszy problem.Miałem swiece beru i myslalem ze przez nie (ze sa złe).Wymieniłem na iskry takie jakie powinny byc i po przejechaniu 500KM odkrecam swiece i czarne jak smoła wszystkie.dodam ze cos mi sie przypomniało.gdy go kupiłem i jechałem (90km) do domu zaowazyłem ze silnik sie grzeje (120sC) ale wskaznik nie wchodził na czerwone pole to dojechałem do domu.okazało sie ze oleju było mniej niz min.dolałem oleju i juz temp była oki.uszczelka pod głowica ok bo nie puszcza bokiem i nie bierze płynu chłodzącego.ale gdy sie rozgrzeje jest oki.po wymianie swiec na nowe czyste po odpaleniu trosze było słychac nierowna prace silnika ale podczas jazdy było ok.ale juz po 500km nie rowno pracuje gdy zimny.tak jakby co 1 sek miał minimalny zanik iskry.a co do oleju to juz sam nie wiem.raz sprawdzałem ponad max a 2 dni pozniej miedzy max a min.oczywiscie zawsze sprawdzam olej na zimnym silniku.co doradzacie,jakies pomysły?
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: Buszek w Marzec 13, 2010, 08:42:53 am
Tylko czasami nie wycieraj bagnetu o ścierkę , znam osoby które sprawdzały codziennie tak olej i później płakały ,że tyle im bierze . :D
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 13, 2010, 10:18:27 am
Rozumiem ze w tej samej powierzchni.a bagnet musze wytrzec bo jest na nim wiecej oleju.
Cytat: "KGB"
i jeszcze jedna wazna rzecz - czy wszystkie swiece sa tak samo brudne
tak wszystkie czarne jak smoła.tak samo jak na 1 moim poscie te beru tylko ze chyba to wazne nalot nie jest tłusty tylko suchy. a oleju mi troszeczke ubywa bo uszczelka od klaw do wymiany ale to nie duze ilosci.obudowa filtra nie ma zadnego sladu oleju a odma??nie wiem co to jest odma.

Aha i dodam ze moj poldek jest bardzo zrywny ostatnio brałem sie z kumpla atu+ gsi i nie wiem jak ale wygrałem o długosc auta co mnie zdziwiło bo gsi ma wiecej KM O.o"
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 13, 2010, 11:48:51 am
odma to ten gruby waz od oslony klawiatury do puszki filtra powietrza - tedy moze dostawac sie olej do filtra powietrza i dalej do kolektora ssacego ,
ale skoro masz sucho to problem cie nie dotyczy

niezly kop ,zakopcone swiece - to wyglada na bogata mieszanke ,
w abimexie moze to byc walnieta onda lambda - wtedy bogato na goracym silniku (powyzej 68C) ,
na zimnym czujnik temperatury ,no i jeszcze MAP sensor,
z walnietym MAPem nie wiem jak sie zachowuje ,ale powinien raczej kichac ,prychac ,nierowno wchodzic na obroty ,
czujnik temperatury najlepiej sprawdzic miernikiem (sprawdzic rezystancje) dla roznych temperatur i wtedy mozna cos powiedziec ,
sonde lambda tez mozna sprawdzic miernikiem (ale pisales ,ze bledow sondy nie robi )

na poczatek czujnik temperatury - on determinuje dzialanie ECU
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 13, 2010, 13:18:33 pm
No więc tak.sonda wywala kod błędu 45 mam to napisane w innym poście.czujnik temp chyba ok bo gdy dojdzie do 90 to włącza się wiatrak na chłodnicy.Termostat mam do wymiany mimo ze nowy bo standard to 72 sC na trasie,dojdzie do 90 ale tylko gdy go dobrze będę kręcił a mam zasłonięte dół taka specjalna stalowa zasłonę z regulacja wlotu powietrza żeby na zimę nie dostawał dużego chłodu i za znaczkiem fso karton.czytałem rożne posty i wyczytałem ze dużo ludzi odłącza sondę i to nic nie przeszkadza oprócz drażniącej oko kontrolki check engine.Ogólnie jakby palił olej to by kopcił?Moj nic nie kopci jedynie na biało gdy zimny- wiadomo.Aha i check engine(kod45) zapala sie gdy włączy się wiatrak od chłodnicy a gdy się wyłączy gaśnie choć nie zawsze tak jest.
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 13, 2010, 14:29:10 pm
czujnik temperatury dla komputera  ,
masz czujnik do komputera ,
czujnik do wskaznika na desce
i bimetalowy konektor do wlaczania wentylatora ,
sa trzy rozne elementy ,a dla dzialania ECU wazny jest ten wlasnie dla niego

ten kod bledu u ciebie to dziwna sprawa - wyglada jakbys mial problemy z elektryka ,moze masa slaba
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 13, 2010, 14:58:32 pm
gdzie sie on znajduje??z elektryka raczej nie mam problemow.wszystko działa jak nalezy.Ładowanie w normie.A czy ma znaczenie jakie paliwo leje??bo mam tylko benz.pali sporo a mi sie nie przelewa to zaczełem mu lac 95.
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 13, 2010, 18:25:12 pm
nawet na 92 bedzie dobrze jezdzil ,
a skoro blad sady wyskakuje gdy sie wlaczy wiatrak chlodnicy ,to jakies padki napiecia byc musza ,bo na sonde wiatrak nie wieje  :P
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 13, 2010, 20:10:22 pm
to dobrze ze nawe na 92 pojdzie ;P mam voltomierz i gdy mam wszystko wył to napiecie jest 14 ~14,1 V.gdy włączy sie wiatrak to spadek jest do 13,6V natomiast gdy mam swiatła ogrzewanie i właczone tube pod wzmakiem 500RMS przy basie spadek jest max do 12,4 V a aku na postoju trzyma zawsze max 12,1V.to cos innego chyba musi byc ;/pytam ponownie gdzie jest ten czujnik od ECU???to ten w kolektorze ssacym??
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 13, 2010, 22:30:15 pm
Cytat: "danieldeni20"
gdzie jest ten czujnik od ECU???to ten w kolektorze ssacym??

nie kojarze ,ale raczej tak ,
u mnie sa poprostu dwa obok siebie w obudowie termostatu ,wiec jezeli masz w abimexie czujnik w plaszczu wodnym kolektora ssacego ,to bedzie to ten czujnik
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 15, 2010, 16:54:11 pm
Tam od tyłu kolektora jest jakiś czujnik.tylko ze nie znam jego nazwy żeby go kupić.myślisz ze to on powoduje zbyt bogata mieszankę??Dziwne ze nikt nie miał tego typu problemu :p a to jest najgorsze w rozwiązaniu ;/
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 15, 2010, 23:53:04 pm
qrcze nie mam pod reka abimexa ,zeby sprawdzic ,
moze jutro ktos na spot przyjedzie to bym obadal ,ale nie wiem czy dotre

ale tam chyba jest w abimexie czujnik temperatury plynu dla ECU  (czujnik temperatury do wskaznikana desce masz na obudowie termostatu - jeden kabelek)
sprawdz ile kabelkow od niego odchodzi ? (1 czy 2)
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 16, 2010, 07:50:28 am
jeden kabelek od obudowy termostatu a od czujnika w chłodnicy chyba 2.musze sprawdzic.
zrobiłem 3 zdjecia czujnikow.

http://img534.imageshack.us/img534/4996/dsc00262p.jpg

http://img692.imageshack.us/img692/6190/dsc00263s.jpg

i czujnik w kolektorze ssacym ktory znajduje sie z tyłu.jest troszke inny.jesli to nie czujnik temp to do czego słuzy?

http://img193.imageshack.us/img193/1857/dsc00264hg.jpg

a tu foto swiecy.Te akurat beru ale mam teraz iskry i wyglądaja tak samo po 500kM:

http://img3.imageshack.us/img3/69/dsc00002ed.jpg

jesli jeszcze cos moze pomoc zawsze moge zrobic fotke danej rzeczy lub nagrac film
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 16, 2010, 22:29:41 pm
ten czujnik w kolektorze ,to bedzie czujnik temperatury dla ECU ,
swiece rozumiem ,ze maja matowy nalot sadzy ,
mieszanka wyglada na zbyt bogata i ten czujnik temperatury stoi wlasnie w pierwszym szeregu dawkowania ,
gdybys podpial interface do ECU to bys na kompie widzial m.in. wskazania czujnika temp - jezeli roznice bylyby duze miedzy deska rozdzielcza a ECU to czujnik jest winny  ,
np. na desce 80C ,a na czujniku 50C to sprawa jest wiadoma ,
do 68C  ECU nawet nie zamyka petli z sonda lambda ,wiec nie wie ,ze ma bogato
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 16, 2010, 22:37:04 pm
Tylko jak się on nazywa.pewnie nie jest za drogi i mogę go kupić.gdy się dowiem jak się on nazywa odrazu go wymienię i oczywiście napisze czy świece choć troszkę się oczyszcza po przegonieniu ;) lecz boje się ze to nie to ;/
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 16, 2010, 22:39:56 pm
kosztowac to moze nawet 50pln ,zalezy jaki sklep odwiedzisz ,
czujnik sie nazywa : termistor/czujnik temp.  silnika dla ECU ,
jezeli taka nazwe podasz w sklepie ,to kazdy sprzedawca powinien wiedziec o co chodzi
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 16, 2010, 22:47:34 pm
To bardzo drogi bo patrzyłem na allegro przed sek i nie znalazłem takiego tylko do opla 1.8 i 2.0.ten od wskaznika na desce kosztuje 1zł.taki czujnik wyglada na rzecz raczej nie psująca sie.i tez pytanie czemu nie podaje bledu uszkodzenia dla ecu??

I moja jedyna droga zakupu to internet do wiekszego miasta czyli Lebork mam 38Km co nie jest problemem tylko to ze sklepy sa tam bardzo biedne nawet silniczka krokowego nie mieli ;/
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 17, 2010, 00:50:08 am
poszukam ,czy w Morawskim jest jakies info o parametrach tego termistora,

to jest termistor ,czyli polprzewodnik - popsuc sie moze jak kazdy element elektroniczny ,
a bledu nie wywala ,bo nie musi sie popsuc do zwarcia lub przerwy - moze poprostu wskazywac nie takie wartosci jak sprawny ,a wtedy ECU nie wie ,ze jest popsuty ,tylko mysli ,ze silnik jest ciagle zimny,

moze byc tez slaby styk na koncowkach ,
to jest termistor NTC jak przewazajaca wiekszosc ,wiec jak zmniejsza swoja rezystancje to ECU moze tego nie widziec jak po drodze (styki ,przewod) rezystancja bedzie miala duza wartosc ,
zacznij od czyszczenia stykow - nie tylko na czujniku ,ale na wtyczce ECU tez (komp jest w kabinie ,nad nogami pasazera ,pod deska )
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 17, 2010, 07:38:02 am
Teraz rozumiem czemu gdy go kupiłem zlali troche oleju ponizej min by osiagał bezpieczna temp 118sC wtedy ten czujnik musiał miecwiecej jak 68 sC bo check engine sie nie zapalało a swiece były białe.wiem bo odrazu po zakupie wymieniłem filtry olej i swiece.

kompa niedawno wyciagałem styki ok . a ten czujnik tez wypinałem jak czysciłem kolektor z 4 miesiące temu styk ok
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: KGB w Marzec 17, 2010, 13:41:31 pm
to powinno pomoc w diagnozie czujnika :

Czujnik temp. w przewodzie ssacym,
producent AC ROCHESTER ,
numer  25036898,
rezystancja przy temp. pomiaru :
15C   to  4114-4743 Ohm
128C to 84 Ohm
Tytuł: POLONEZ ATU 1.6GLI ABIMEX Świece..
Wiadomość wysłana przez: danieldeni20 w Marzec 17, 2010, 15:48:29 pm
Wydawało by sie ze kazda czesc dostane do poloneza a tu okazuje sie ze z tym czujnikiem moze byc problem.Ojciec był dzisiaj w Miescie, odwiedził 3 sklepy motoryzacyjne i nie maja tego czujnika a w 2 sklepach nie wiedzieli co to ECU.Maja do chłodnicy i termostatu ale do kolektora ssacego nie.Prosze o pomoc w odnalezieniu go w jakims sklepie internetowym /allegro.Ja niestety nie znalazłem takiego a ktos moze go ostatnio kupił ;(

[ Dodano: 17 Mar 2010 20:14 ]
Czujnik zamowiony 11zł+wysyłka.dodatkowo kupiłem termostat STAHLTER w miescie cena 25.90zł O.o" Aha i dodam ze tez mam juz od dawna ksiazke morawskiego i znalazłem te dane(ale wstyd).mam jeszcze do duzego fiata i escorta ;)Chyba musze wybrac urlop...

[ Dodano: 18 Mar 2010 19:39 ]
Sonde Lambda tez kupuc??koszt jej to 38 zł a byc moze tez mam uszkodzoną.czy moja usterka nie wygląda na jej uszkodzenie??

[ Dodano: 26 Mar 2010 19:30 ]
Problem ze swiecami rozwiązany.Wymieniłem czujnik dla ECu jak zalecił KGB i swiece sie oczysciły i wyglądaja tak jak w chwili rozpakowania(jak nowe).Dodatkowo wymieniłem termostat bo czasem sie zacinał na otwartym i temp stawała na 70 sC.Dziekuje za pomoc ;)