FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => SILNIKI => TECHNIKA => Silniki Fiata, Forda i inne => Wątek zaczęty przez: Bomber w Marzec 28, 2010, 18:45:25 pm
-
W pełni władz umysłowych i świadom czekającej mnie roboty zakupiłem silnik 1600 Dohc z Fiata Regaty(silnik ma się znaleźć w borewiczu). Trochę po to żeby się czegoś nauczyć, trochę po to żeby sobie porzeźbić w wolnych chwilach. Pomijając na razie wszelkie sprawy typu kolektory, kominek wody itp chciałbym zacząć od czegoś według mnie najtrudniejszego czyli od zapłonu. W Regacie wygląda to tak że kopułka zapłonowa znajduje się z tyłu głowiczki wydechowej(po założeniu do RWD wypadała by w ścianie grodziowej). Chciałbym zapytać jaki zapłon mogę założyć? Dodam że samochód ma koniecznie mieć gaźnik! Żadnego wtrysku!:) Odpada aparat w głowicy ze względu na brak wałka z zębatką. Brak również możliwości założenia aparatu w blok. Myślałem o zapłonie bezrozdzielaczowym typu EDIS z Opla:
http://www.allegro.pl/item971714925_aparat_zaplonowy_c16se_opel_astra_vectra.html
Dodam że mam koło zamachowe z Regaty posiadające wypustki pod czujnika wału. Czy zdało by to egzamin? Idzie to jakoś wyregulować? A może zastosować jakiś inny układ zapłonowy?
-
Heh - widzę że kolega nie ma pojęcia o układach zapłonowych. Po pierwsze - zapłon EDIS to jest zapłon fordowski a DIS jest w oplu. Po drugie chcąc wykorzystać jakiś zapłon musisz mieć właściwe mapy do konkretnego silnika - ragata z tego co pamiętam miała moduł med 601 albo coś podobnego i zapłon na kopułce.
Chcąc zrobić inny zapłon trzeba zamocować odpowiednie koło - 60-2 bosch , 36-1 dla EDIS z forda , do tego cewkę oraz jakiś moduł, który to ogarnie. Zapomniałem o kole 6+1 z abimexa i module z niego z cewkami. Dalej pozstaje kwestia wysterowania tego.
To tak na początek
-
To prawda, nie mam pojęcia. Tak ja napisałem moim celem jest nauczenie się czegoś ciekawego a jak silnik odpali to wiadomo że się nie obrażę :wink:
Czy dobrze zrozumiałem? Podejdzie koło zamachowe i układ zapłonowy z Poloneza Abimexa? Jak wygląda kwestia wysterowania?
-
Sprawdz, czy aby na pewno nie da rady tego zamontować tak jak jest.
a jeśli będzie wchodzić parę cm w ściane, to po prostu ją w tym miejscu i niedalekich okolicach pogłębić. do nagrzewnicy jest jeszcze kawałek miejsca. roboty na 2h a można oszczędzić kombinowanie i zapłon zostaje oryginał-będzie dobrze pracować.
-
pozwolcie ze si epodczpie pod temat bo tez chce zrezygnowac ze zaplonu oryginalnego.. w silniku 2.0 z argenty. chce sie pozbyc zaplonu w bloku.. bo po zalozeniu kolektora wtryskowego sie niemiesci. na głowiczke tez neidam rady zalozyc bo blokuje mi turbina. i chcialbym zrobic jakis zaplon ktory jest napedzany(hmm najlepiej siła woli) z jakiejs mapy czy czegos. myslalem o polonezie boszu bo mam taki akurat. . tylko zczym to sie wiaze..? nieiwem jak z czujnikiem polozenia walu przy kole z łady.? wogule moze niech mnie ktos oswieci i powi eze neima tosensu.. tylko w takim razie jak rozwiązac zaplon przy checi zamocowania kolektora z wtryskowca.?
-
mozesz rozwinac cos wiecej ..? bo niekojaze wogule tego..
4 cewki . ok. ale skąd wziąsc impuls czujnik polozenia walu chyba odpada przy kole zamachowym ladowskim..
-
koło od argenty mam. tylko ze aby połaczyc skrzynie z poloneza z silnikiem od argi musi byc wlasnie kolo z lady . hmm. cos pomysle.. a moze si ekomus udalo upchnąc zaplon w bloku przy kolektorze wtryskowym.?
-
.....bo oprócz stwierdzenia gmp 1-4 tłoka i 2-3 (dodam że tłoki pracują parami) należy ustalić który tłok wykonuje jaki suw i dopiero można podać impuls na konkretną cewkę. ....
a jakby tak podawal w kazdymsuwie iskre tzn na 1i 4 oraz 2i 3 . caly czas rowno.. czy wplynelo by to jakos niekorzystnie na prace silnika..? albo zastosowac jakis rozdzielacz. ze raz by puszczal na te cewke a 2 raz na druge. sa takie uklady co przekierowywuja na przemian impuls.. chodzi oto tylko gdzie w moim silniku umiescic odpowiedni - i jaki- czujnik.
-
Zuczek - tak właśnie działa Waste Spark - czyli zapłon z marnowaną iskrą - jednocześnie cewka daje iskrę na 1 i 4 cylinder i druga na 2-3. Ponieważ na jednym cylindrze jest praca a na drugim kończy sie suw wydechu wobec czego ona nie przeszkadza a ułatwia budowę zapłonu. Teraz pozostanie tylko identyfikacja pozycji wało żeby ECU wiedział na którą cewkę ma wysłać impuls i o to się tylko rozchodzi. Dlatego w zapłonie Waste Spark nie potrzeba żadnego czujnika z rozżądu :)
-
no to ja chce taki zapłon... a z czego on bierze jakies dane bo jakies dane musi brać.
-
Zuczek,
z czujnika obrotu(położenia) wału korbowego, ew. bezpośrednio z niego;)
-
A mozę wykorzystać po prostu dzwon i koło zamachowe od któregoś 132?
Nawet nie pamiętam co to za wersje były (ale dzwon akurat taki mam na samochodzie, z dziurą na czujnik).
Wie ktoś jak wyglądał zamach? Tzn. gdzie i ile ząbków nie miał w tym rozwiązaniu?
-
Zuczek,
z czujnika obrotu(położenia) wału korbowego, ew. bezpośrednio z niego;)
no to juz niechce bo niemam..:)