FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: myszaradom w Wrzesień 08, 2010, 10:54:22 am

Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: myszaradom w Wrzesień 08, 2010, 10:54:22 am
Chodzi mi o to czy w Caro plusie urządzenie mikroprocesorowe ) to niebieskie w skrzynce bezpiecznikowej) Jest odpowiedzialne za pracę wycieraczek przednich oraz kierunkowskazów?
Czy może ten duży biały przekaźnik oznaczony że jest on do świateł steruje kierunkami (nie licząc w to wycieraczek bo wiadomo że pod to nie są)
Dzięki za szybką odpowiedz:D

/edytowałem tytuł i przeniosłem do elektryki - Bocian
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: misiek_staszic w Wrzesień 08, 2010, 11:55:00 am
Urządzenie mikroprocesorowe odpowiada za:
- Kierunkowskazy
- Awaryjne
- Kontrolę żarówek kierunkowskazów
- Wycieraczki przednie
- Ogrzewanie tylnej szyby
- Opóźnione wyłączanie oświetlenia wnętrza
- Kontrolę żarówek świateł STOP
- Kontrolę kierunkowskazów oraz stopów holowanej przyczepy

"Białe coś" czyli kontroler świateł:
- Kontroluje przepalenie żarówek świateł pozycyjnych, mijania oraz drogowych.
- Załącza światła
- Odłącza światła mijania przy rozruchu
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: kuuuba777 w Wrzesień 08, 2010, 14:13:44 pm
a jaka jest różnica między urządzeniem mikroprocesorowym z atu+ a caro+?? nr części inny i jest podpisane caro/atu. Jest jakaś różnica w działaniu?
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Wrzesień 08, 2010, 14:32:48 pm
Jak dla mnie to odwrotnie - warto go gdzieś przenieść dla potomnych zmieniając nieco tytuł.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: myszaradom w Wrzesień 08, 2010, 15:20:58 pm
Więc można zostawić :D
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Mariusz# w Wrzesień 08, 2010, 19:31:59 pm
jeśli chodzi o atu i  caro  to różnią się one mocą bo atu ma 3 stop, do tego jest jeszcze mikro proc do cargo , pozatym innej mocy jest dla wersji z podgrzewanymi lusterkami ale tego mikroproca nie da się niestety znaleźć
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: SeBa w Wrzesień 08, 2010, 20:57:19 pm
ten z C+ steruje tez oczywiscie pracą tylnej wycieraczki ,ktorej w Atu nie uswiadczysz ;)
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: bs123 w Wrzesień 08, 2010, 21:34:52 pm
Wszystkie mikroprocesory są produkowane przez APE z Opola.
Tu (http://www.ape.com.pl/index.php?id=22)  można porównać ich funkcje.
Żaden nie steruje tylną wycieraczką.
Od tego jest np. taki wyłącznik.  (http://www.ape.com.pl/index.php?id=22&produkt=136)
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Mardas#1946 w Wrzesień 08, 2010, 21:39:57 pm
bs123,  Ciekawe spostrzeżenie . Na wszelki wypadek zapisałem sobie stronę internetową. :)
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Multec w Wrzesień 08, 2010, 21:43:44 pm
Cytat: "bs123"
Wszystkie mikroprocesory są produkowane przez APE z Opola.
Tu (http://www.ape.com.pl/index.php?id=22)  można porównać ich funkcje.
Żaden nie steruje tylną wycieraczką.
Od tego jest np. taki wyłącznik.  (http://www.ape.com.pl/index.php?id=22&produkt=136)


A Hybryd H-167XC? W moim Pluszaku przełącznik od wycieraczek jest najzwyklejszym włącznikiem i nie ma z tyłu tej puszeczki. Widocznie po 1999 roku mikroprocesor przejął zarządzanie tylną wycieraczką.  :wink:
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Wrzesień 08, 2010, 22:06:37 pm
To chyba jest jeszcze mikroprocesor od Kombi ? Który można by zaadaptować do Caro Plus zakładając trzecią lampę stopu, aby sie nie świeciła przepalona żarówka, tak ?
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: misiek_staszic w Wrzesień 08, 2010, 22:24:28 pm
Cytat: "Multec"
Cytat: "bs123"
Wszystkie mikroprocesory są produkowane przez APE z Opola.
Tu (http://www.ape.com.pl/index.php?id=22)  można porównać ich funkcje.
Żaden nie steruje tylną wycieraczką.
Od tego jest np. taki wyłącznik.  (http://www.ape.com.pl/index.php?id=22&produkt=136)


A Hybryd H-167XC? W moim Pluszaku przełącznik od wycieraczek jest najzwyklejszym włącznikiem i nie ma z tyłu tej puszeczki. Widocznie po 1999 roku mikroprocesor przejął zarządzanie tylną wycieraczką.  :wink:


Nieprawda.

Przełączników wycieraczki tylnej są dwa rodzaje:

W wersji z programowaniem czasowej pracy tylnej wycieraczki:
Przełącznik "na górę" - praca wycieraczki na stałe
Przełącznik "pośrodku" - Wyłączone
Przełącznik "na dole" - spryskiwacz + osuszanie. Krótkie naciśnięcie - praca czasowa tylnej wycieraczki. Powtórne naciśnięcie lub wyłączenie zapłonu - wyłączenie pracy czasowej.

Oprócz pracy czasowej przełącznik realizuje też osuszanie szyby, po użyciu spryskiwacza podtrzymując pracę wycieraczki tylnej przez jeszcze 2 - 3 machnięcia.

W wersji bez programowania, tak jak w Caro "minus":
Przełącznik "na górę" - Wyłączone
Przełącznik "pośrodku" - praca wycieraczki na stałe
Przełącznik "na dole" - Spryskiwacz

Ja w moim Plusie z 99 roku miałem zwykły przełącznik (fabrycznie), i wystarczyło włożyć ten z programowaniem i jest ta funkcja. Tylna wycieraczka nie ma nic wspólnego z urządzeniem mikroprocesorowym. A to że pióro powraca samo do pozycji spoczynkowej to najnormalniej w świecie wyłącznik krańcowy wewnątrz silniczka i styk podtrzymania zasilania, rozwiązanie stosowane od lat.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Maniac1 w Wrzesień 08, 2010, 22:39:40 pm
A ja właśnie mam urządzenie mikroprocesorowe z caro plusa i się zastanawiam, czy mi elektryka zacznie świrować jak to wsadzę to traczyny.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Wrzesień 08, 2010, 22:45:57 pm
Nie powinna, bo prawdopodobnie w skrzynce masz po prostu mniej styków. U mnie procesor od Trucka działa zupełnie spoko z wyjątkiem właśnie ogrzewania szyby.

Cytat: "Rafał#1951"
To chyba jest jeszcze mikroprocesor od Kombi ? Który można by zaadaptować do Caro Plus zakładając trzecią lampę stopu, aby sie nie świeciła przepalona żarówka, tak ?

 Zgodnie z tym co jest na stronie A.P.E., to w kombi jest taki sam jak w Atu - co zresztą brzmi logicznie.

A co do tylnej wycieraczki to proszę bardzo (cytuję):

APE 11Z - Programator wycieraczki tylnej szyby
Cena: 42,10 zł Instalacja:   12 V
Zastosowanie:   CARO, COMBI od 1997
Nr indexu:   077405
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: pigini w Wrzesień 09, 2010, 00:45:17 am
Mam króciutkie pytanko odnośnie tematu.
Które wyjście  urządzenia mik. pro. steruje pracą oświetlenia kabiny w caro+?
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: myszaradom w Wrzesień 09, 2010, 07:07:21 am
Cytat: "misiek_staszic"
Tylna wycieraczka nie ma nic wspólnego z urządzeniem mikroprocesorowym

Też mi się tak zdaje bo po wyjęciu mikro-procka wycieraczka tylna działał mi normalnie :)
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: mieciur w Wrzesień 09, 2010, 07:54:20 am
Skoro to urządzenie odpowiada m.in za pracę wycieraczek przednich, to czy jest możliwe, że coś się tam uszkodziło i dlatego nie mam trybu pracy przerywanej wycieraczek ?
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: myszaradom w Wrzesień 09, 2010, 08:05:08 am
chyba tak, ja u siebie miałem objawy takie:
- nie chodziły mi kierunkowskazy
- brak pracy przerywanej wycieraczki, a gdy chodziła na tryb ciągły to po wyłączeniu go od razu wycieraczka stawała, tak jak by zasilanie jej odpiął a nie wracała do stanu początkowego.
Po wymianie  mikroprocesora wszystko wróciło do normy
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Wrzesień 09, 2010, 10:31:48 am
Czyli... Żebym po założeniu trzeciego światła stop nie musiał oglądać kontrolki przepalonej żarówki (wyjęcie żarówki nie wchodzi w grę) wystarczy mi urządzenie mikroprocesorowe z Atu, tak ? I wycieraczka tylna również będzie działać ? :)
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Serocki w Wrzesień 09, 2010, 10:41:50 am
Nie musisz, wystarczy ten z caro. Wszystko będzie działać.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Wrzesień 09, 2010, 11:29:32 am
Cytat: "Rafał#1951"
m po założeniu trzeciego światła stop nie musiał oglądać kontrolki przepalonej żarówki
W drugą stronę raczej. Nie zapali ci się kontrolka pomimo rpzepalenia jednej z żarówek głównych... Testowane w Caro z 3cim stopem na spojlerze.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Wrzesień 09, 2010, 11:33:02 am
Hmm... Pamiętam, że kiedyś ojcu właśnie po założeniu trzeciego światła stopu zaczął się na zawsze świecić ten pedał hamulca, tak jakby była przepalona żarówka światła stopu.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Wrzesień 09, 2010, 16:34:44 pm
Wszystko zależy od tego jak ten trzeci STOP będzie skonstruowany. Jak z żarówką to będzie inaczej, a jak z linijką LED to inaczej. Przecież one biorą minimalną ilość prądu.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Wrzesień 09, 2010, 17:58:37 pm
Mi właśnie chodzi o kontolke pedału hamulca, żeby mi się nie świeciła. Myślałem, że jak założe mikroprocesor z Atu czy Kombi, które miały trzecie swiatło stop fabrycznie to problem rozwiąże.  A trzecie światło stopu mam kupione klasyczne, z żarówką, nie jakieś tandetne LEDy sprzedawane na metry.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: kuuuba777 w Wrzesień 11, 2010, 15:44:01 pm
Cytat: "mieciur"
Skoro to urządzenie odpowiada m.in za pracę wycieraczek przednich, to czy jest możliwe, że coś się tam uszkodziło i dlatego nie mam trybu pracy przerywanej wycieraczek ?

ja nie miałem pracy przerywanej i po wyłaczeniu wycieraczek nie wracały na swoje miejsce. Wymiana urządzenia zlikwidowała problem. Z tym że ja włożyłem sobie z caro+ (a mam atu+). Co do żarzącej się kontr. ładowania podczas hamowania to... miałem to już wcześniej i teraz wcale się nie nasiliło. Różnica jest taka że włącza mi się ogrzewanie tylnej szyby... na tamtym urządzeniu też się włączało ale jak była zima:) Teraz mam wrażenie że za każdym razem jak odpalam auto. Możliwe że to przez różnicę w budowie tych dwu urządzeń?
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: misiek_staszic w Wrzesień 11, 2010, 22:40:46 pm
Problem także można prosto rozwiązać stosując przekaźnik. Nie ma kontroli nad dodatkowym światłem STOP (na wypadek jego przepalenia), ale pozostaje kontrola nad fabrycznym obwodem. Sterowanie przekaznika pod jedna z zarowek swiatel stop, i wszystko.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Wrzesień 11, 2010, 22:44:52 pm
misiek_staszic, a jakiś schemacik mógłbyś ? :) i tak przy okazji który kabelek przy lampie jest od stopu ? :P
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: misiek_staszic w Wrzesień 11, 2010, 23:21:07 pm
Jak to komus montowalem (bo ja trzeciego stopu nie mam i miec nie chce) to sterowanie cewki przekaznika wzialem ze zlacza haka holowniczego (zlacze jest przy lewej tylnej lampie, wystarczy delikatnie pociagnac za wiazke od tej lampy i wylezie). Zlacze oczywiscie jest tylko w PN+. A zasilanie mozna pobrac chociazby z oswietlenia bagaznika, tam jest staly plus, a krancowka steruje wlaczaniem tego oswietlenia podajac mase.

Wystarczy zwykly przekaznik zalaczajacy.
Ktory kabelek ? Masa w zlaczu haka to jest czarny oczywiscie. Niech Ci ktos naciska stop przy wlaczonym zaplonie i miernikiem znajdziesz ktory, bo ja nie pamietam, ale to nie problem znalezc.
Tytuł: Urządzenie mikroprocesorowe i nie tylko w Plusie .
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Listopad 29, 2010, 12:13:10 pm
No i lipton. Poprawione masy gdzie się dało i jest coraz gorzej. Teraz włącza mi się osuszanie szyby przedniej nawet przy jeździe do przodu z włączonym kierunkiem, świecącym stopem i dmuchawą na maxa. Chyba trzeba zapracować nad poprawieniem zasilania tego mikroklocka bo nie usmiecha mi się kupowac nowego...