FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Napęd => Wątek zaczęty przez: Szakal# w Październik 29, 2010, 20:39:42 pm
-
Koledzy doradźcie co jest potrzebne do wymiany skrzyni (oprócz samej skrzyni) i na co zwrócić uwagę przy samej wymianie ? Szykuje mi się wymiana skrzyni i wolałbym się przygotować żeby znowu mnie coś nie zaskoczyło ... Chodzi mi o takie rzeczy jak uszczelki uszczelniacze itp itd ... co potrzebne, a nie jak zrobić ...
-
Najlepiej to kanał a jak nie to chociaż trochę podnieść auto, wyjąć rozrusznik, dokręcić krzyżak od wału, zdjąć lewarek zmiany biegów. Aby to zrobić zdejmujesz mieszek potem wyciągasz sam drążek, który na dole mam taki pierścień plastikowy jego trzeba wyjąć najlepiej zagiętym gwoździem pomagając sobie lusterkiem:)
Potem poluzować śruby (dwie przy kopułce) dwie na dole:) oraz dwie na łapie. Jak ci nie zależy na skrzyni to jeżeli tylko lekko podniesione auto, to rozkręcasz śruby i najlepiej łyżką do kół rozdzielasz skrzynie z silnikiem:D a jak kanał to kogoś do pomocy :D
Potem zakładasz nową w odwrotnej kolejności ale nie jestem pewien czy wałek powinien od razu pasować pod skrzynie (to niech się wypowiedzą inni) jeżeli nie pasuje luzujesz docisk wkładasz skrzynie jak pasuje to ją zdejmujesz dokręcasz docisk i wszystko wkładasz
-
No super tylko mi chodzi co mi będzie potrzebne prócz samej skrzyni ...
Wiem że na pewno poduszki pod skrzynie, nowy olej ... tylko co jeszcze ? ... skrzynia u mnie jest od nowości ... czyli od 15 lat ... zmieniałem w niej tylko olej dlatego pytam ... są tam jeszcze jakieś uszczelki albo uszczelniacze ?
-
W połączeniu skrzynia- silnik nie masz żadnych uszczelek, z kluczy to jak dobrze pamiętam 13, 17 i może 19, najlepiej jak masz oczkową z grzechotką>
A co możesz wymienić, olej w skrzyni poduchę pod skrzynię (tą co "przytula" się do kanału, przy lewarku), no i wszelkie gumy, przy lince sprzęgła itp
Uszczelki to tylko w skrzyni jeżeli jakaś uszkodzona (był chyba o tym temat na forum)
O i jeszcze tą gumę co do wału idzie jeżeli w kiepskim stanie.
Jak w czymś się mylę niech mnie ktoś poprawi
-
No drugą skrzynię będę miał w bardzo dobrym stanie ... więc do środka nic nie potrzeba ... a co za gumy są przy lince ?
-
warto spojrzeć do sprzęgła. ew wymienić. Na pewno warto dać nowe łożysko wyciskowe, dokładnie wyczyścić i przesmarować mechanizm wysprzęglania.
dodatkowo warto skontrolować, czy nie wymienić przy okazji uszczelniacza na wale korbowym.
samo odkręcenie skrzyni może być kłopotliwe jeszcze z jednego powodu-blaszanych osłon.
Jesli nikt jej od nowości nie zdejmował, to do okoła dzwonu są poprzykręcane osłony. trzymają się kołnierza skrzyni na miliard śrubek. do wielu jest bardzo niewygodne podejście.
Jeśli już była zdejmowana, to na pewno nikt ich nie przykręcił już, więc będzie latwo.
bez osłon skrzynie się zdejmuje w 20 minut spokojnie. z osłonami szarpałem się ze 2h.
-
Jak wymieniasz skrzynię bez ruszania sprzęgła - to wałek sprzęgłowy skrzyni wejdzie w swoje gniazdo w tarczy sprzęgłowej, wystarczy tylko wrzucić w skrzyni piąty bieg i ewentualnie pokręcić końcówką wału, żeby się nieco przekręcił, jak nie będzie wchodzić.
W skrzyni wymień od razu uszczelniacz wałka wychodzącego, jest za końcówką wału, tam jest jeszcze jakaś sprężynka i chyba jest wielowypust, nie pamiętam już.
No i grzechem nie byłoby nie wymienić uszczelniacza tylnego wału korbowego, ale do tego trzeba odkręcić koło zamachowe. Nie jest to jakaś wielka rzecz, pięć czy sześć śrubek i już.
W skrzyni nowej zmień uszczelkę dekla dolnego, bo to żaden koszt i robota jest, a będziesz miał spokój i nie będzie stamtąd jeszcze długo ciekło. W skrzyni zmień olej na nowy. Jak nie będziesz miał hipola - to wlej tam olej silnikowy (może być przepracowany, byle czysty) z dwiema-trzema łyżkami stołowymi towotu, żeby był nieco gęściejszy (ale niekoniecznie, jeśli skrzynia nie jest zajechana). Będziesz miał w zimie spokój z wrzucaniem biegów.
-
samo odkręcenie skrzyni może być kłopotliwe jeszcze z jednego powodu-blaszanych osłon.
Jesli nikt jej od nowości nie zdejmował, to do okoła dzwonu są poprzykręcane osłony.
Prawda, ale nie dlatego że sa poprzykręcane na miliardy śrubek ! Tylko dlatego że są klejone na takim siuwaksowatym silikonie.
bez osłon skrzynie się zdejmuje w 20 minut spokojnie. z osłonami szarpałem się ze 2h.
Chciałbym to zobaczyć jak od wjazdu na kanał zdejmujesz skrzynie w 20 minut.
To jest CONAJMNIEJ godzina roboty - pod warunkiem że wiesz co i jak w jakiej kolejności.
-
Myślałem żeby do skrzyni wlać syntetyka ... co Wy na to ?
Skrzynia ma około 70 tys ... stan podobno idealny ...
Sprzęgło było robione jakieś 5 lat temu ... czyli jakieś 25-30 tysięcy temu ...
Warto wymieniać tylny uszczelniacz wału korbowego jak wtedy był wymieniany a w niedługim czasie planuje swapa na 1.6 ?
Czyli w skrzyni do wymiany:
- dwie poduszki pod skrzynie
- olej
- uszczelka dekla dolnego
- łożysko wyciskowe
Coś jeszcze ?
[ Dodano: 30 Paź 2010 14:20 ]
wszelkie gumy, przy lince sprzęgła itp
O i jeszcze tą gumę co do wału idzie jeżeli w kiepskim stanie.
O jakie gumy chodzi ?
-
Chciałbym to zobaczyć jak od wjazdu na kanał zdejmujesz skrzynie w 20 minut.
bede niedługo robić-filmik nagrać? troche nudny będzie :P
jak dla mnie najgorzej jest odkręcić wał od skrzyni. ale jak jest pod ręką kątowy pneumat to spoko. to ręcznie trwa z 8-10 minut. linki i odczepienie kabli od rozrusznika , odkręcenie poduchy 2 min, odkręcenie dolnej osłony i śrub skrzyni 10 minut. osłony mam niepoprzykręcane, ostatnio robiłem to, nie spiesząc się poniżej pól godziny.
-
akurat w tym roku... miałem wątpliwą przyjemnosć ściągać swoją skrzynię dwa razy (rover) i trzy razy w OHV... śmiem twierdzić że to nie zajmuje 20 minut.
Chciałbym żeby tyle to zajmowało ale tak nie jest.
Akumulator
rozrusznik + okablowanie
linka licznika to pikuś, linka od sprzęgła lubi być tak zapieczona że trzeba ją obcinać.
wewnatrz drążek
dalej, poduszki, wał , i 4 śruby od silnika.
-
i jeszcze jedno pytanko ... jak się wrzuca nową skrzynię to ile oleju wchodzi ?
-
Jakieś 1.6 L
-
Za dużo ja wymieniałem jakieś 2 tygodnie temu weszło dokładnie litra i setka 1,1L
Skrzynia rovera, w sklepie powiedzieli mi to samo i tak wyszło:)
-
Ale skrzynię będę miał suchą ... a przy wymianie nie wszystko wylatuje ...
-
no to ile ci nie wyleci setka nie więcej.
-
ok ... a co wlałeś ?
-
aj nie pamiętam 85W coś tam
Lałem strzykawką 100ml
-
Za dużo ja wymieniałem jakieś 2 tygodnie temu weszło dokładnie litra i setka 1,1L
Wzorowałem się na książce i faktycznie mój błąd, to do OHVki tyle pisze :P .
Ja lałem Hipol 15-F
-
No ja właśnie nie bardzo wiem co wlać ... chciałbym coś syntetycznego ... ale nie wiem co na to powie skrzynia ...
-
jedz do sklepu i niech ci doradzą ten 15-F to może być właśnie 85W-coś tam.
Już dokładnie nie pamiętam. A o ile się nie mylę to było już na forum bo sam się pytałem więc opcja "szukaj" się kłania
-
Hipol 85W95.
Jedyny słuszny tani olej który można zmieniać co chwilę.
-
No mówiłem że coś 85W hehe
-
Żeby nie mieć problemów z wrzucaniem i wyjmowaniem biegów w skrzyni w czasie zimy, zalej ją nie samym hipolem, a mieszaniną, np pół na pół z olejem silnikowym (może być przepracowany, byle czysty). Inaczej przy -15 w dół - wbijanie pierwszego biegu będzie cięższe, niż bagnetu pod żebro. Jeśli dyferencjał mostu nie wyje, też można się o to pokusić, będzie samochód mniej palił paliwa przez mniejsze opory przekładni głównej.
Hipol to galareta, w zimie jest jak asfalt, bardziej szkodzi, jak smaruje.
-
Ja mialem lane takim olejem i przy 30 stopniach mrozu nie bylo problemow
-
chciałbym coś syntetycznego
syntetyk do takiej skrzyni to nie za bardzo, predzej pół syntetyk, Pawlack zaczal lać do swojej skrzyni pol syntetyk i sie skrzynia troche nawet wyciszyła. Ja tam osobiście leje hipol :D w zime nie miałem problemu... no może tylko tyle ze jak był ostry mróz to na luzie jechał :)
-
A takie małe pytanko nawiasem oleju, gdzie znajduje się korek wlewu do skrzyni w roverku? I ile wchodzi oleju do mostu? :)
-
Od strony rozrusznika masz dwie śruby na imbusa, jedna 30mm imbus (tego się nie rusza) a druga pod spodem (28mm chyba jak nie to proszę poprawić) do wlewu, nalewa się aż zacznie tamtędy wypływać olej.
Korek spustowy jest w podłodze skrzyni tu nie daleko krzyżaka
-
I ile wchodzi oleju do mostu? :)
1.2L
-
No ja hipolu to będę unikał ... teraz mam i żałuję bardzo ... jedynka od 15 nieosiągalna ... w zimę wszystko mega ciężko ... wcześniej miałem coś innego ale nie wiem co to było i było ok ... a po wymianie lipa ... więcej tego na pewno nie zaleję ...
-
To już niech ci w sklepie doradzą:P
-
A o ile się nie mylę to było już na forum bo sam się pytałem więc opcja "szukaj" się kłania
szukałem ... jest temat ale nie ma konkretnej odpowiedzi ... jak by była to bym nie pytał ...
Jedyny słuszny tani olej który można zmieniać co chwilę.
nie musi być tani ... i wolałbym go co chwila nie zmieniać ...
syntetyk do takiej skrzyni to nie za bardzo, predzej pół syntetyk
może być pół syntetyk ... tylko niech ktoś kto ma doradzi jaki ... żeby za bardzo nie eksperymentować ... zwłaszcza że wrzucam drugą skrzynię ...
[ Dodano: 03 Lis 2010 20:03 ]
To już niech ci w sklepie doradzą:P
Kolego po to pytam na forum żeby tu uzyskać odpowiedź ... bo w sklepie to można różne rzeczy usłyszeć ... a jestem pewien że ktoś z forum już wlewał do skrzyni coś innego bo w Czerniewicach pytałem ... tylko czekam na odpowiedzi tych osób na forum ...
-
Ja zalałem takim olejem:
http://allegro.pl/valvoline-hp-gear-oil-80w-90-80w90-gl-5-1l-firma-i1296269516.html
Do tego dwusiarczek molibdenu i bardzo sobie chwalę.
I most i skrzynia zalane tym samym.
-
Do tego dwusiarczek molibdenu
tzn ? ... bo nie wiem o co chodzi :(
-
No więc ja już siedzę Cicho hehe:)
-
Do tego dwusiarczek molibdenu
tzn ? ... bo nie wiem o co chodzi :(
Wszystko dokładnie wyjaśnione tutaj:
http://forum.fsoptk.pl/viewtopic.php?t=21176&highlight=mo%B6cie
-
myszaradom dzięki wielkie za pomoc, spustowy to wiem ale nie wiedziałem gdzie nalewowy. :wink:
-
Od strony rozrusznika masz dwie śruby na imbusa, jedna 30mm imbus (tego się nie rusza) a druga pod spodem (28mm chyba jak nie to proszę poprawić) do wlewu, nalewa się aż zacznie tamtędy wypływać olej.
Korek spustowy jest w podłodze skrzyni tu nie daleko krzyżaka
Przecież ta co jest niżej to praktycznie przy samym dole siedzi.